Chińscy producenci delikatnie testują europejski rynek przy pomocy motocykli o średnich pojemnościach. 300 cm3 to segment, w którym najłatwiej im konkurować – znane marki nie przywiązują do niego wielkiej uwagi, przez co ich motocykle zapewniają zwykle podstawowy poziom wyposażenia. Chińskie jednoślady mogą pochwalić się za to różnymi gadżetami, które przyciągają uwagę młodych nabywców.
Tę drogę obrał na przykład Zontes, którego motocykle naszpikowane są ciekawymi rozwiązaniami – system bezkluczykowy, elektrycznie otwierany bak i podnoszona szyba, podświetlenie led, tryby jazdy, a wszystko to za około 20 tys. zł za wersję 310 T. Trudno się dziwić, że najmłodsi motocykliści coraz chętniej wybierają jednoślady z Chin.
Ale średnie pojemności to z pewnością nie wszystko, co mają do zaoferowania producenci z Państwa Środka. Wystarczy spojrzeć na Loncina, który produkuje całkiem udany silnik do BMW F 900 XR – to kolejny producent z ogromnym potencjałem do tworzenia większych motocykli. To, że maszyny takie jeszcze nie powstają nie jest spowodowane żadnymi problemami, a raczej brakiem popytu na duże pojemności w Azji. Niewielka Europa nie jest dla chińskich producentów aż tak ważna.
Taka sytuacja może się jednak wkrótce zmienić – zamożność tamtejszego społeczeństwa rośnie i niewykluczone, że większe pojemności będą zyskiwały w Chinach popularność. Wśród dalekowschodnich producentów już widać konkretne ruchy – QJ Motor, właściciel Benelli, pokazał model 1200 GT, CF Moto zaprezentowało modele 800 MT i CL-X 700. Kolejną marką, która przymierza się do większych pojemności jest wspomniany wcześniej Zontes.
Producent postanowił iść jednak nieco inną drogą – jego duże motocykle napędzać mają silniki trzycylindrowe. Pierwsze wzmianki o jednośladzie z takim silnikiem pojawiły się jeszcze w ubiegłym roku – brytyjscy dziennikarze z portalu Visordown pisali o trzycylindrowym silniku 800 cm3. Na kilku azjatyckich blogach pojawiły się ostatnio informacje, że Zontes przygotowuje dwa modele – pierwszy z jednostką około 600 cm3, drugi zaś 1000 cm3. Ten drugi model ma być najbardziej luksusową i najlepiej wyposażoną maszyną, zdolną konkurować z Triumphem Speed Triple RS lub MV Agustą F3.
Patrząc na poziom wyposażenia obecnych modeli Zontesa, możemy przypuszczać, że wersje z większymi silnikami staną się groźną konkurencją dla Triumpha, Yamahy i innych znanych producentów.
Przeczytaj także: Zontes - azjatycki tygrys w natarciu