Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

To był rok!

Początek roku to świetny moment do wszelkiego rodzaju podsumowań. No właśnie, jaki był zeszłoroczny sezon? 

Mam wrażenie, że powody do narzekań mają prawie wszyscy. My, motocykliści, bo pogoda była taka sobie. Wiosna przyszła późno, a lato było chłodne i deszczowe. Mała osłoda: paliwo nie podrożało za bardzo i nie zmieniły się drastycznie ceny nowych motocykli.

Martwić się będą importerzy motocykli, bo od trzech lat notowali wzrosty sprzedaży, więc po cichu liczyli na kolejny rekord w sezonie 2017. Taki scenariusz potwierdzały informacje płynące z rynku samochodowego – auta sprzedawały się w ubiegłym roku znakomicie. Niestety, wyniki z listopada ostudziły nastroje. Sprzedaży nowych motocykli (w momencie zamykania numeru nie miałem jeszcze informacji z grudnia ub.r.) była o około 30% niższa w porównaniu do 2016 roku! Sprzedaży nie pociągnęły „125”, na co po cichu liczyli wszyscy. Co jest powodem takiej sytuacji? Czy rynek motocyklowy już się nasycił? Nie! Mam wrażenie, że to my, motocykliści, z bardzo wielu powodów odmówiliśmy sobie przyjemności zamiany maszyny.

Kto jeszcze nie zbił kokosów? Sprzedawcy akcesoriów. Ci narzekali na późną wiosnę, która była jednym z czynników decydujących o wysokości sprzedaży nowych ciuchów. Ze sprzedaży motocykli zadowolone mogą być tylko komisy, które postawiły na maszyny używane. Te nadal trzymają się mocno – zanotowały wynik minimalnie lepszy niż w poprzednim roku.

Ale przecież na sprzedaży maszyn i akcesoriów świat się nie kończy. W tym numerze zebraliśmy 50 najważniejszych wydarzeń motocyklowych minionego sezonu, dotyczących ekonomii, sportu, rekordów oraz generalnie – motocyklowego światka. Zajrzyj na stronę 80.

Początek roku to świetny moment na podsumowania, ale także czas wszelkiego rodzaju obietnic (składanych sobie i innym). Dlatego obiecuję, że tym roku nie zaniedbamy przetestowania dla Was jak największej liczby motocykli. Nie zapomnimy o kaskach, kurtkach i wszelkiego rodzaju akcesoriach.

Nie ominiemy tematów trudnych, dotyczących odszkodowań czy podpowiadających, która z form kupienia motocykla (kredyt, leasing, wynajem długoterminowy) opłaca się najbardziej. Mówiąc krótko, będziemy pisali dla Was o wszystkim, co z motocyklami związane. Tylko tyle i aż tyle.

Oprócz tego zapraszam wszystkich do udziału w szkoleniach organizowanych przez nasz Motocykl Action Team. Będzie się działo!

Polecamy:

Czarny charakter
Bonneville Bobber był zeszłym sezonie najlepiej sprzedającą się maszyną Triumpha mimo to, ekipa z Hinckley nie spoczęła na laurach. Anglicy poszli krok dalej i stworzyli Bobbera w wersji Black. Na pierwszy rzut oka różni się tylko czarnym silnikiem i dwoma tarczami z przodu. Uważne oko wychwycie jednak i inne różnice. Sprawdziliśmy jak jeździe najnowszy klasyk Triumpha - Bonneville Bobber Black.

Do pełna poproszę
Jak i z czego powstaje benzyna. W jaki sposób spala się w silniku? Dlaczego aż tyle kosztuje i co zrobić by ograniczyć jej zużycie. Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym raporcie.

Motocykl Online 02/2018 - Spis treści

TEST + TECHNIKA

12 Keanu Reeves GT

Keanu Reeves, oprócz grania w filmach sensacyjnych, buduje motocykle. I to jakie! Oto Arch 1S.

16 Czarny charakter

Jak widać, lepsze nie zawsze jest wrogiem dobrego – prezentujemy Triumpha Bonneville Bobbera w wersji Black.

20 Klasyka gatunku

Mimo klasycznego wyglądu, ta maszyna to prawdziwy pocisk. Jeździmy Kawasaki Z 900 RS.

26 Kryptonim SC77

Pojedynek dwóch generacji Hondy FireBlade: z 2007 i z 2017. Jego wynik mocno nas zaskoczył.

30 Polityka drobnych zmian

Suzuki SV 2007 kontra Suzuki SV 650 2017. Czy 10 lat różnicy to faktycznie dużo?

34 Łowcy przygód

Benelli TRK 502 rzucił rękawicę Hondzie CB 500 X. W tym starciu siły były wyrównane. Ambicja kontra doświadczenie.

42 Mali spryciarze

Trzy turystyczne enduro wagi koguciej. W naszej konfrontacji udział biorą: BMW G 310 GS, Honda CRF 250 Rally i Kawasaki Versys-X 300.

54 Taki mamy klimat

Wygląd to niejedyna jego zaleta – jeździmy Rometem Valentine 125.

SERWIS

56 Jestem legendą

Sprawdzamy, czy Suzuki GSX 1300 R Hayabusa z drugiej ręki to dobry pomysł. Legenda – to zobowiązuje.

58 Naked prawie idealny

Pod lupę wzięliśmy używaną Hondę CB 600 F Hornet.

60 Królowie prostej

Szukasz power cruisera? Oto plusy i minusy Harleya-Davidsona V-Roda ­Muscle i Suzuki Intrudera M 1800 R.

70 Do pełna proszę

Jak powstaje benzyna, jak się spala, dlaczego kosztuje tyle, ile kosztuje i co zrobić, by twoja maszyna zużywała jej jak najmniej.

MAGAZYN

76 Chińskie wcale nie znaczy złe

Odwiedziliśmy fabrykę w chińskim mieście Heshan i widzieliśmy tam, jak powstają kaski LS2.

80 12 miesięcy emocji

Premiery, rekordy, skandale i pożegnania, czyli nasze podsumowanie sezonu 2017.

86 W drodze do siekierezady

Zza kierownicy motocykla wszystko wygląda inaczej, czyli Bieszczady oczami naszego czytelnika.

88 Jedziemy w górę mapy

Górskie serpentyny, piaszczyste bezdroża, wjazd na 4900 m n.p.m. i masa przyjaznych ludzi – relacja z samotnej wyprawy do Peru. Niezapomniane 6200 km w 42 dni.

SPORT

94 Świat według liczb

Wpadki sędziów, rekordy, coraz więcej młodych zawodników, 5. miejsce Asi Miller w ME mimo kontuzji... Jednym słowem wszystko, co działo się w polskim motocrossie w sezonie 2017.