Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Wyścigi po skandynawsku

Norwegowie to twardziele. Nie boją się chłodu, długich nocy i niedźwiedzi polarnych. W przyszłym roku chcą zorganizować 24-godzinny wyścig na torze bez wykorzystania sztucznego oświetlenia.

Arctic Raceway w okolicach miast Mo i Rana w Norwegii to najbardziej na północ wysunięty tor wyścigowy na świecie. Otwarty w 1995 roku obiekt znajduje się tylko 30 km na południe od koła podbiegunowego. Najważniejszym tamtejszym wydarzeniem w sezonie 2019 ma być 24-godzinny wyścig rozegrany bez użycia sztucznego oświetlenia. Pamiętaj, że w miejscach tak daleko wysuniętych na północ przez kawałek lata ani na chwilę nie zapada całkowita ciemność (a przez część zimy słońce nie pokazuje się nad horyzontem).

Przez czysty przypadek na Arctic Raceway trafiła ekipa testująca cztery turystyczne enduro, których test możesz przeczytać na stronie 16. Ten z pozoru zwyczajny wyjazd okazał się pełen zaskoczeń. O znakomitej jakości ostrych jak papier ścierny asfaltach w Szwecji i Norwegii wszyscy dobrze wiedzieliśmy, jednak o tym, że na niektórych odcinkach dróg, szczególnie tych z dala od cywilizacji, winkle są rzadko spotykanym zjawiskiem już nie. Sprawdzenie, jak prowadzą się motocykle w zakrętach stało się zatem trudnym zadaniem. Podczas tego testu po raz pierwszy od bardzo dawna zmierzyliśmy się z problemem ograniczeń prędkości – w Norwegii na drogach między miastami obowiązuje ograniczenie do 80 km/h. Niby nie ma w tym nic dziwnego, przecież w Polsce dopuszczalna prędkość na takich samych drogach wynosi 90 km/h. Sytuację zmienia to, że tamtejsza policja jest znakomicie wyposażona we wszelkiego rodzaju gadżety do pomiaru prędkości, a funkcjonariusze ostro egzekwują przepisy. Mandat za przekroczenie prędkości zaledwie o 10 km/h kosztuje tam równowartość około 900 zł! Przekroczenie prędkości o 35 km/h powoduje utratę prawka. Dlatego podróżowaliśmy, kurczowo trzymając się przepisów i przy okazji sprawdzając, jak bardzo może obniżyć się zużycie paliwa w takich warunkach. Z testowanej czwórki królową zasięgu została Honda Africa Twin Adventure Sports ze skrzynią DCT. Jej 24-litrowy zbiornik paliwa zapewnia przebieg ponad 500 km!

Mimo że ten wyjazd zaprowadził nas w temperatury typowe dla innych niż lato pór roku zapachniało wakacjami. W tym wydaniu to nie jedyny materiał z nimi związany. Swoimi wrażeniami z wakacji podzielili się Krzysiek Turulski, który wybrał się w okolice Gór Stołowych i Drogi Stu Zakrętów, oraz Ania Jackowska, która samotnie zwiedziła kawałek Japonii na motocyklu.

W tym wydaniu chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jeden materiał – o motocyklu używanym. Motocykle sportowe i duże przebiegi nie idą w parze, więc dokładniej przyjrzeliśmy się najnowszej Yamasze R1 (z 2015 roku) z przebiegiem 50 000 km. Jak dała sobie radę z tym dystansem? Odpowiedź znajdziesz na stronie 60.

Polecamy:


Kochaj albo rzuć!


W motocyklach sportowych osiągi i duże przebiegi nie idą ze sobą w parze. Bywają jednak wyjątki. Należy do nich najnowsza Yamaha YZF-R1, którą nawinęliśmy 50 000 km. Rozebraliśmy ją i sprawdziliśmy jak poradziła sobie z tak dużym dystansem. 


Route 66


Nie, nie chodzi tu o słynną route 66 w Arizonie. Ten test przeprowadziliśmy tam, gdzie latem słońce nigdy nie chowa się za horyzontem, czyli na kręgu polarnym. Przetestowaliśmy turystyczne enduro klasy średniej: BMW F 850 GS, Honda Africa Twin Adventure Sports DCT, Suzuki V-Storm 1000 XT, Triumph Tiger 800 XCa. 

Motocykl 10/2018 - Spis treści

TEST + TECHNIKA

16 Route 66

W ramach testu cztery turystyczne enduro – BMW F 850 GS, Honda Africa Twin Adventure Sports, Suzuki V-Strom 1000 XT i Triumph Tiger 800 XCa – pojechały z nami za krąg polarny.

28 Syn Anarchii

Nie jest ani superszybki, ani spektakularnie piękny, mimo to Harley-Davidson Street Bob ma w sobie to coś, co sprawia, że mocno zapada w pamięć.

34 Gra w kolory

W naszym porównaniu udział wzięła ekipa nakedów w składzie: Ducati Monster 821, Kawasaki Z 900, KTM 790 Duke, ­Suzuki GSX-S 750, Triumph Street Triple R i Yamaha MT-09 SP. Czy pomarańczowy został kolorem atutowym?

50 Sztuka wyboru

Kawasaki Z 650 jest następcą popularnego ER-6n. Zadanie przed nim niełatwe: co najmniej dorównać poprzednikowi.

54 Skokami naprzód marsz!

W ringu naprzeciw siebie stanęli zawodnicy wagi koguciej – Honda CB 300 R i Yamaha MT-03. To, co wynikło ze starcia tych nakedów, daje do myślenia.

SERWIS

60 Kochaj albo rzuć!

Odkrywamy blaski i cienie używanej Yamahy YZF-R1 z przebiegiem 50 000 km.

66 Klasowa klasyka

Tym razem do pojedynku maszyn używanych stanęły Triumph Bonneville T100 oraz Kawasaki W 800 SE.

72 Będzie pan zadowolony

Dać ogłoszenie i czekać to za mało. Aby dobrze sprzedać motocykl, trzeba się odrobinę postarać. Radzimy, jak się do tego zabrać, aby sprzedać za dobre pieniądze i nie dać się oszukać.

MAGAZYN

84 Rosyjski ślad

Gunbus 410 to jeden z największych jeżdżących motocykli świata. Waży prawie tonę, a w pochodzących z rosyjskiego samolotu cylindrach jego V-dwójki pracują ważące po 1,8 kg tłoki wielkości doniczek.

88 Powerslide

Kilka słów o flat tracku, czyli wyścigach po owalnym glinianym torze, dyscyplinie, która coraz bardziej zyskuje na popularności w Europie i nie tylko.

94 Stopień wyżej

W tym roku po raz pierwszy prowadziliśmy szkolenia techniki jazdy II stopnia. Zobacz, jak Motocykl Action Team zdał ten niełatwy egzamin.

96 Ta ostatnia niedziela

12 sierpnia odbyło się ostatnie w tym sezonie szkolenie Motocykl Action Team I stopnia. Na Torze Łódź stawiło się 19 śmiałków. Zabacz, co ich spotkało.

98 Droga stu zakrętów

Kotlina Kłodzka oczami naszego czytelnika mieszkającego w Szczecinie.

100 Kraj uśmiechniętych ludzi

Nasza czytelniczka, podróżniczka Ania Jackowska wybrała się w motocyklową podróż po Japonii. Ojczyzna Godzilli oczarowała ją i zaskoczyła.

SPORT

106 Silverstone mówi „nie!”

Skandal podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Silverstone. Jakość nowego asfaltu spowodowała, że trzeba było odwołać wyścigi wszystkich klas!

110 Krew Kurz i Kary

Upadki, szalone pościgi, kontuzje, wykluczenia i pełna emocji walka do samego końca. Oto, czego świadkami byli widzowie rozegranej w Więcborku przedostatniej rundy Mistrzostw Polski w Motocrossie.