Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Czas porównań

W tym numerze „Motocykla” dominują testy porównawcze. Pod lupę trafiły motocykle, akcesoria, ciuchy – wszystko to, co kręci każdego motocyklistę.


Nie ma w naszej redakcji faceta, którego trzeba namawiać do testów motocykli, najlepiej tych najnowszych, choć niekoniecznie tylko takich. Co ja mówię! Wystarczy rzucić pomysł, by po chwili ustawiła się kolejka chętnych. Niewątpliwie najwięcej frajdy sprawiają testy kilku maszyn. Nieważne, czy mają one po kilkanaście, czy po ponad 150 koni. Bez znaczenia jest też to, czy stoją na nitce toru, czy właśnie zakopują się w błocie. Testy porównawcze mają tę przewagę nad testami pojedynczych maszyn, że pozwalają odnaleźć nawet najdrobniejsze różnice dzielące motocykle.

W tym wydaniu testujemy trzy zestawy sprzętów. Pierwszy to rodzina Triumphów Bonneville – Speedmaster, Bobber i T120 Black. Łączą je silniki, ramy, osprzęt, a dzielą styl i ergonomia. Wspólna nazwa jest myląca, rodzina Bonneville to trzy całkiem różne maszyny. Żeby dowiedzieć się, jak wiele je dzieli, zajrzyj na stronę 24. Drugim porównaniem w tym numerze są dwa piekielnie mocne nakedy z silnikami, w których drzemie sportowe DNA. Mowa o Aprilii Tuono i KTM-ie 1290 Super Duke. W sześciu cylindrach obu tych maszyn drzemie moc ponad 350 KM, nad którymi można zapanować tylko dzięki niesamowicie skutecznym hamulcom i znakomitym zawieszeniom. Jeśli przejedziesz się tymi dwoma maszynami, możesz być pewien, że twoje życie nigdy nie będzie już takie samo. Porównaniem, które wywołało mnóstwo pozytywnych emocji, choć oba motocykle mają w sumie tylko 20,5 KM, jest test Hondy Monkey i Benelli TNT 125. Oba toczą się na maleńkich 12-calowych kołach, oba przypominają zabawki, choć są pełnoprawnymi motocyklami, i oba pozwoliły wrócić do marzeń z czasów, gdy byliśmy dzieciakami. Tak, tak, większość z nas zaczynała przygodę z motocyklami od rometowej motorynki. Widok uśmiechających się przechodniów i jeszcze większe zdziwienie kierowców samochodów na widok dwóch miniaturowych „125” rekompensowały niewielką moc i takie sobie osiągi. Test tych dwóch maszyn znajdziesz na stronie 48.

Nie samymi motocyklami człowiek żyje. Dlatego w części serwisowej naszego magazynu polecam kolejne dwa testy, tym razem akcesoriów. Ponieważ mamy już jesień, a pogoda nie zawsze rozpieszcza, przygotowaliśmy test popularnych przeciwdeszczówek. Wiem, wiele nowoczesnych ciuchów motocyklowych ma wszytą wodoodporną membranę, ale moim zdaniem, gdy pogoda zmienia się na angielską, nic nie zastąpi porządnego dwuczęściowego zestawu, takiego jak przedstawione na stronie 66. Jeśli nie wyobrażasz sobie jazdy motocyklem bez zamontowanej kamery, na bank nie przejdziesz obojętnie obok najnowszych modeli widzących w promieniu 360 stopni. Ich test znajdziesz na stronie 72.

PS To, że w teamie „Motocykla” nie ma żadnej dziewczyny, nie jest efektem naszego szowinistycznego podejścia do świata. Po prostu tak wyszło.

Polecamy:


Niech moc będzie z tobą

Są najmocniejsze w swojej klasie, razem mają 352 KM. Co wybrać – Aprilię Tuono V4 1100 Factory czy KTM-a 1290 Super Duke’a?


Pogromcy mitów

Używane Ducati Multistrada 950 z przebiegiem 50 000 km. Kupować czy unikać? Sprawdź, zaglądając na stronę 54.

Motocykl 12/2018 - Spis treści

TEST + TECHNIKA

16 Do góry nogami

Honda CRF 450 L ujmuje manierami i kulturą pracy. Sprawdziliśmy, jak w terenie i na szosie radzi sobie pierwsze enduro Hondy z homologacją drogową.

20 Zabiorę cię...

Moda na scramblery trwa, nic więc dziwnego, że ludzie z Benelli chcą na niej skorzystać. Jeździliśmy modelem Leoncino 500 Trail. Motocykl bardzo pozytywnie zaskoczył.

24 Było ich trzech

Trojaczki w klasycznym wydaniu, czyli Triumph Bonneville w trzech odsłonach: T120 Black, Bobber Black, Speedmaster. Co wybrać?

34 Niech moc będzie z tobą

Starcie dwóch najmocniejszych w klasie nakedów. Kto wygra – Aprilia Tuono V4 1100 Factory czy KTM 1290 Super Duke?

42 Serce i rozum

Nowa Yamaha Tracer 900 GT przekonuje nie tylko podróżników, ale i miłośników ostrej jazdy. Zobacz, dlaczego.

48 Dziecku odmówisz?!

Małe jest piękne i daje masę radości. W nasze ręce trafiły dwa minimotocykle: Benelli Tornado Naked T 125 i Honda Monkey 125. Wybór nie był łatwy.

SERWIS

54 Pogromcy mitów

Czy warto kupić Ducati Multistradę 950 z drugiej ręki z przebiegiem 50 000 km?

60 Kosa aż po grób

Ten pojedynek to coś dla myślących o używanej maszynie made in USA. Co wybrać – Indiana Scouta czy Harleya Sportstera Forthy-Eight?

66 Czasem słońce, czasem deszcz

Nasz test sześciu dwuczęściowych zestawów przeciwdeszczowych z wyższej półki. Okazało się, że nie zawsze najdroższy znaczy najlepszy.

72 Wszystkowidzące

Wielki test dziesięciu kamer o kącie widzenie 360O. Sprawdziliśmy, czy im wyższa cena urządzenia, tym lepsza jakość nagranego obrazu.

82 Jazda na fazie

Za sprawą nowego boksera BMW dołączyło do grona producentów stosujących w silnikach motocyklowych zmienne fazy rozrządu. Zobacz, jak działa system Shift Cam i co daje.

MAGAZYN

86 Jak w zegarku

Pytanie: co powstanie, gdy do zegarka i motocykla dodamy speca od customów i wirtuoza aerografu? Odpowiedź: BT Choppers Carrera H01.

90 Morskie drogowskazy

Nie masz pomysłu, gdzie wyskoczyć w weekend? Polecamy szlak nadmorskich latarni od Niechorza do Czołpina.

92 Sakartwelo, czyli gruzja

Orlice, czyli grupa polskich motocyklowych podróżniczek, po raz kolejny ruszyły w trasę. Tym razem ich maszyny przemierzały gruzińskie bezdroża.

SPORT

98 7 życzeń

Marc Márquez trzeci rok z rzędu nie miał sobie równych w MotoGP. Do końca tego sezonu ma luz.

104 Pustynia zabrała rekord

Gdyby nie burza piaskowa w Katarze, Johnny Rea zapisałby na koncie kolejne rekordowe osiągnięcia w WSBK.