Od redaktora:

Rozwiń

Monster fit

Mówisz ducati monster i oczami wyobraźni widzisz klasycznego w kształtach nakeda z piękną, kratownicową ramą i niesamowicie brzmiącym v2. Tak było do tej pory. Ten sezon zmienia utarty przez lata porządek.


Historia Monsterów zaczęła się pod koniec 1992 roku, gdy za bramy fabryki wyjechał pierwszy egzemplarz. Motocykle z tej serii miały jeden z trzech silników – o pojemności 600, 750 lub 900 cm3. Tym, co wyróżniało Monstery spośród innych maszyn tamtego okresu, była charakterystyczna rama, chłodzony powietrzem silnik V2, podłużny zbiornik paliwa i ponadczasowa, mocno pochylona do przodu pozycja za kierownicą. Przez lata motocykl zmieniał się, ale jego znakiem rozpoznawczym była zawsze stalowa rama kratownicowa. Prawie 30 lat, jakie upłynęły od debiutu, to szmat czasu, przyszła więc pora na zmiany. Czego należało się spodziewać?

Dzisiaj cały świat oszalał na punkcie bycia fit. Najnowszy Monster dowodzi, że dotyczy to również jego. Nowa rama aluminiowa, do której został bezpośrednio zamocowany widlasty silnik, jest ekstremalnie zwarta i lżejsza od stalowej aż o 4,5 kg, na dodatek jest sporo węższa, nie tracąc przy tym na sztywności. Nie tylko ona została poddana kuracji odchudzającej. Zamiast masywnego wahacza, w nowym Monsterze zdecydowano się na przestrzenny, bardzo ładny, również aluminiowy, który jest o 1,6 kg lżejszy od starego. Znakiem czasów jest tylny stelaż ramy, który wykonano ze specjalnego polimeru zamiast stali, co dało oszczędność kolejnych 2 kg. Nowego Monstera napędza V-twin Testastretta o pojemności 937 cm3 i mocy 111 KM. Również on został odchudzony – jest o prawie 3 kg lżejszy od bliźniaczego serducha, które napędza tegoroczne wersje Ducati Hypermotard czy Super Sport 950. Jeśli zsumować wszystkie oszczędności, okaże się, że ten naked waży zaledwie 188 kg na sucho. W połączeniu z nową geometrią i ergonomią to może oznaczać tylko jedno... Nie, nie zdradzę tutaj, jak jeździ nowy Monster. Jeśli chcesz się tego dowiedzieć, skocz na stronę 16. Jest tam pierwszy w czasach pandemii COVID-19 test tej maszyny.
Niektóre sprzęty właśnie zaczynają pisać swoją historię, inne schodzą ze sceny. Sezon 2020 był ostatni dla wielu maszyn, a część z nich zyskała miano kultowych. Wszystkiemu winna norma Euro 5, która od 1 stycznia definitywnie i bez żadnej taryfy ulgowej wycięła w pień wszystkie jednoślady niespełniające jej wymagań. I tak po 63 latach od rozpoczęcia produkcji z Europy znikł Harley-Davidson Sportster, Kawasaki zakończyło sprzedaż modelu Z 1000, a Honda usunęła z oferty VFR-ę 800. Z salonów Yamahy znikły sportowo-turystyczny FJR 1300 oraz turystyczne enduro XTZ 1200 Super Ténéré. Motocykli, które przegrały starcie z urzędniczymi decyzjami, jest o wiele, wiele więcej. Wszystkie je zebraliśmy na stronie 6. Jeśli do ostatniego momentu zwlekałeś z zakupem którejkolwiek z nich, nie czekaj już dłużej! Lepiej pędź po ostatnią sztukę, o ile taka jest jeszcze gdzieś w zakamarkach któregoś z polskich salonów. A potem ciesz się jazdą, bo przecież o to w motocyklach cho

Polecamy:

NOWE OBLICZE POTWORA

Nowy Monster 950 ma być przyjaźniejszy dla początkujących, a zaawansowanym sprawiać więcej radochy z jazdy. To, że w Bolonii zrezygnowano z tradycji, wkurza miłośników marki. Czy słusznie?

NA CO DZIEŃ I NA TOR

Czy istnieją opony zapewniające przyczepność w niskich temperaturach przy zachowaniu stabilności i precyzji prowadzenia na torze wyścigowym? Są! Oto nasz test sześciu kompletów.

Motocykl 05/2021 - Spis treści

Test + Technika

16 Nowe oblicze potwora

Nowy Monster 950 ma być przyjaźniejszy dla początkujących, a zaawansowanym sprawiać więcej radochy z jazdy. To, że w Bolonii zrezygnowano z tradycji, wkurza miłośników marki. Czy słusznie?

22 Powrót do korzeni

Sportowe średniaki równie dobrze spisują się na co dzień oraz podczas wycieczek i dadzą nieco radości nawet na torze. Honda CBR 650 R i Aprilia RS 660 dowodzą znaczenia kompromisu.

30 M-Power

Oto BMW M 1000 RR – pierwszy motocykl z działu motorsportu BMW, którego samochody mają literę M w nazwie.

36 Do trzech razy sztuka

Do tej pory w klasie motocykli popularnych rządziły twiny. Ale dzisiaj na scenę wjechał nowy trzycylindrowiec – Triumph Trident 660. Czy konkurencja: Yamaha MT-07 i Kawasaki Z 650 mają się czego bać?

48 Naprzeciw przygodzie

Po sukcesie modeli TRK 502 i 502X w klasie dużych turystycznych enduro, kolesie z Benelli postanowili namieszać też wśród maszyn dla początkujących. Tak narodził się TRK 251.

Serwis

52 Pan poprawny

BMW F 800 GS zawsze stał w cieniu większego R 1200 GS. Jeśli szukasz używanego motocykla, który zapewnia uniwersalność, niskie koszty eksploatacji i całkiem fajnie jeżdżącego, to dobrze trafiłeś.

58 Szare miraże

Nasze porównanie popularnych, ale też niewyróżniających się na pierwszy rzut oka sprzętów. Oto pojedynek maszyn używanych: Hondy CB 1000 R i Yamahy FZ1.

72 Universal soldier

Jesteś motocyklowym podróżnikiem, który lubi zwiedzać? Ponieważ nie wszędzie da się wjechać motocyklem, wygodne buty są na wagę złota. Prezentujemy nietypowe buty firmy Klim.

74 Na co dzień i na tor

Czy istnieją opony zapewniające przyczepność w niskich temperaturach przy zachowaniu stabilności i precyzji prowadzenia na torze wyścigowym? Są! Oto nasz test sześciu kompletów.

86 W mgnieniu oka

Któż z nas nie kocha muzyki silnika motocykla wkręcającego się na najwyższe obroty... Ale co dzieje się wtedy w jego wnętrzu? Prostym językiem wyjaśniamy, jak ogromnym obciążeniom są poddawane jego elementy.

Magazyn

96 Długie ramię covida

Czy wiesz, że powikłania po zakażeniu koronawirusem mogą znacznie pogorszyć twoją sprawność jako motocyklisty?

98 Nie tylko V4

Obecnie Aprilia kojarzy się głównie z piekielnie szybkimi maszynami sportowymi. Jednak historia tej włoskiej marki zaczęła się od rowerów, mopedów i off-roadu...

104 Szlakiem jurajskich niezwykłości

Oto nasza propozycja na weekendowy wypad motocyklowy. Trasa prowadzi między średniowiecznymi zamkami, strzegącymi niegdyś granicy Królestwa Polskiego. To Szlak Orlich Gniazd. Gotowy na wyjazd?

108 Mały obiad, czyli śniadanie

Gdy zastanawiasz się, w którą stronę świata się wybrać, pomocą przy wyborze kierunku może być prognoza pogody. Brzmi niepoważnie? Może, ale duet naszych czytelników zastosował to kryterium i nie żałuje. Oto ich relacja z wyjazdu do Francji, którego większość przeznaczyli na Prowansję.

Sport

114 Czas na wojnę

MotoGP 2021 ruszyło! Dwa wyścigi na torze Losail przyniosły sporo zaskoczeń. Murowani faworyci zostali z tyłu, a w drugim wyścigu mieliśmy najciaśniejszy finisz w historii – 15 zawodników zmieściło się w 9 sekundach!