Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

25 lat za nami!

Okrągłe jubileusze są znakomitą okazją do spojrzenia wstecz i wytyczenia przynajmniej części planów na przyszłość. Jakie są nasze? Powiem krótko – ciągle chcemy być dla was źródłem informacji o motocyklach i nie zamierzamy tego zmieniać przez co najmniej kolejne ćwierć wieku!

Tym, którzy pamiętają pierwsze wydanie „Motocykla” i/lub czytają nas od dłuższego czasu oraz wszystkim pozostałym powiem krótko – bardzo Wam dziękuję za lata, które wspólnie spędziliśmy! O tym, jak długi jest to czas, świadczy choćby to, że nasz najmłodszy redakcyjny kolega urodził się, gdy „Motocykl” był już dwulatkiem. A skoro o ludziach mowa, to chciałbym przedstawić Wam całą naszą motocyklowo zakręconą ekipę. Z niektórymi z nas spotkaliście się pewnie nieraz gdzieś w trasie, podczas targów motocyklowych albo naszych szkoleń na torze. Ale redakcja to tylko część motocyklistów w naszym wydawnictwie. Wszystkich prezentujemy na stronie 6.

Z okazji 25-lecia przygotowaliśmy dla was kilka prezentów. W poprzednim numerze obiecałem konkurs z wiedzy o motocyklach, historii i techniki. Słowa dotrzymuję. Pytania nie będą tendencyjne ani specjalnie trudne. Bardziej zależy nam na wspólnej zabawie. Na uczestników czeka równo setka nagród. Ich wartość grubo przekracza kwotę 20 000 zł. Po szczegóły konkursu zajrzyj na stronę 10. Ale wspólna zabawa to nie wszystko. Chcąc wyróżnić ten numer spośród innych, przygotowaliśmy kilka specjalnych materiałów. Dokładnie 25 lat temu zadebiutowało Ducati 916. Nie mam wątpliwości, że przez lata ta maszyna zyskała miano kultowej. Ponieważ w nasze ręce trafił taki egzemplarz w bardzo dobrym stanie, postanowiliśmy zabrać go na tor. Mimo upływu lat ten motocykl nadal wygląda świetnie, ale czy po ćwierć wieku jest w stanie dotrzymać kroku współczesnym maszynom? Jak hamuje i czy charakterystyka silnika jest choć w części zbliżona do współcześnie produkowanych motocykli? Odpowiedź na to i wiele innych pytań znajdziesz na stronie 24.

Motocykle są najważniejszym, ale niejedynym elementem motocyklowego światka. Historię dwóch kółek tworzą ponadto ludzie. Właśnie im poświęciliśmy jeden z artykułów. Valentino Rossi, Burt Munro, James Dean czy Soichiro Honda to tylko kilka nazwisk, które zmieniły bieg motocyklowej (i nie tylko motocyklowej) historii. Jak to zrobili? Zobacz na stronie 114.

A co z motocyklami używanymi? W tym numerze postanowiliśmy podejść do tego tematu z całkiem innej strony. Wybraliśmy maszyny z połowy lat 90., których kupno nie zrujnuje Twojego portfela, a wraz z wiekiem ich ceny będą tylko rosnąć. To nie żart, takie maszyny istnieją i nadal jest ich całkiem sporo na rynku. Czas płynie szybko, dlatego nie zwlekaj z decyzją, zanim okazja ucieknie ci sprzed nosa.

Zapraszam do przejrzenia jubileuszowego wydania. Na pewno znajdziesz w nim niejeden materiał, który Cię zainteresuje.

Polecamy:

Uwaga konkurs!

11 października na naszej stronie internetowej odpalimy konkurs z okazji 25 lat istnienia magazynu "Motocykl". Sprawdzamy w nim twoją wiedzę dotyczącą konkretnych modeli motocykli, wydarzeń historycznych oraz znajomości z rozwiązań technicznych zastosowanych w motocyklach. Na uczestników czeka ponad 100 nagród, które prezentujemy w artykule na 10. stronie magazynu. 

Jeden to za mało!

Garaż kolekcjonera - poznaj cztery maszyny z drugiej ręki za w miarę rozsądną kasę, na których kupnie nie stracisz. Artykuł znajdziesz na 100. stronie naszego magazynu. 

Motocykl 11/2019 - Spis treści

TEST + TECHNIKA

14 Wielka zmiana

Nowa Honda CRF 1100 Africa Twin ma mocniejszy silnik, spory pakiet elektroniki, a przy tym jest bardziej ekologiczna.

24 Forever young

Nie co dzień mamy okazję testować legendy, więc gdy nadarzyła się okazja, by dosiąść Ducati 916 Strada Biposto – emocje sięgnęły zenitu.

34 Klasyka na Sterydach

Dwukołowa rakieta w starym stylu – tak można krótko podsumować test, którego głównym bohaterem był stylowy Triumph Speed Twin.

44 Zamach na jej wysokość cenę

SWM SM 500 R to zwinne supermoto w rozsądnej cenie. Postanowiliśmy sprawdzić, czy pierwsze wrażenie obroni się w mieście i na torze wyścigowym.

48 Wielki powrót

Po krótkiej przerwie na drogi powrócił Harley-Davidson Low Rider S. Czy faktycznie jest taki fajny, jak twierdzą Jankesi? Na pewno jest to jeden z najbardziej sportowych Harleyów.

52 Moc ukryta w detalach

W tym pojedynku jedno od początku było pewne – zwycięży Ducati. Porównujemy starą i nową Multistradę: 1200 Enduro Pro konta 1260 Enduro.

60 Rodzinka 48

Pod lupę wzięliśmy sześć maszyn o mocy 48 KM: Kawasaki Z 400, KTM-a 390 Duke’a, Yamahę YZF-R3, Royala Enfielda Continentala GT 650, Triumpha Street Triple’a S oraz Hondę CMX 500 Rebel. Która z nich podbije serca posiadaczy prawka A2?

76 Liceum czy muzeum?

Te maszynki dzieli ponad 40 lat, a mimo to Simson S50 B2 staje naprzeciw Hondy Monkey 125. Nic w tym dziwnego – chodzi o czystą radość z jazdy. Moc, pojemność i wiek mają drugorzędne znaczenie.

82 Nowy dzieciak w klasie

Wśród klasyków nerwowa atmosfera – Indian FTR 1200 S rzucił wyzwanie Scramblerom BMW i Ducati.

SERWIS

100 Jeden to za mało!

Poznaj cztery maszyny z drugiej ręki, na których kupnie nie stracisz.

MAGAZYN

106 Wyprzedzić epokę

Wynalazki, wydarzenia i idee – bez nich świat nie byłby taki sam. Dwanaście milowych kroków w motocyklowej historii.

110 Ćwierć wieku za nami

Od chwili narodzin naszego miesięcznika wiele się na świecie wydarzyło. Cofamy się więc w czasie, by sięgnąć do najciekawszych, najważniejszych i najśmieszniejszych wydarzeń.

114 Hall of fame

Designerzy, inżynierowie, ojcowie założyciele, gwiazdy, zawodnicy, aktorzy i outsiderzy – poznaj tych, którzy tworzyli historię motocyklizmu.

122 Wszystko w waszych rękach

Końcówka sezonu szkoleniowego to dobry moment, by podsumować dokonania Motocykl Action Team.

124 O krok dalej

Pod koniec września odbyło się ostatnie w tym sezonie szosowe szkolenie Motocykl Acton Team. Zobacz, jak poradzili sobie uczestnicy levelu 2

126 Najlepsza robota na świecie

Krzysztof od lat podróżuje po centralnej Azji. I choć zna ten rejon jak własną kieszeń, ostatnia motocyklowa wyprawa do Indii przez Chiny i Pakistan mocno go zaskoczyła.

SPORT

134 Czas na nowe rozdanie

W najtrudniejszym rajdzie terenowym świata znów pojadą polscy motocykliści. Przedstawiamy zawodników Orlen Team: Adama Tomiczka i Macieja Giemzę, którzy wystartują w Dakarze 2020.

138 Nieuchwytny cel

Po wyścigach MotoGP w Misano i Aragon Marqueza od tytułu dzieli tylko jeden maleńki krok...

142 Co w trawie piszczy

Jak i z czego jest zbudowany wyścigowy motocykl MotoGP? Zaspokoimy twoją ciekawość.

144 Twój czas nadejdzie

Upór i wola walki popłacają. Dzięki piątemu tytułowi mistrzowskiemu Johnny Rea został rekordzistą WSBK.

148 Koniec wieńczy dzieło

Ten rok okazał się niełatwy dla polskiego motocrossu. Nie ma się więc co dziwić, że ostatniej rundzie Orlen MX MP towarzyszyła nerwowa atmosfera.