Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Do trzech razy sztuka

Trzy imprezy w trzech częściach polski pokazujące motocykle na każdy z możliwych sposobów. Czy w czasach internetu tradycyjne targi mają jeszcze sens?

Trzy duże imprezy targowe są w Polsce pierwszymi oznakami nadejścia nowego sezonu. Pierwsza z nich tradycyjnie odbywa się w Warszawie. Niestety, z roku na rok mówiono o niej i pisano coraz gorzej. Zwiedzający narzekali, że bilety są drogie, że dojazd jest trudny i parkingi kosztują za dużo, że stoiska są ciasne itp. Prawdę mówiąc, wszyscy (importerzy też) narzekali na wszystko. Sytuacja zmieniła się w tym roku wraz z pojawieniem się nowego organizatora. Teraz jest nim firma Ptak Warsaw Expo, mająca swoje hale w podwarszawskim Nadarzynie. Choć formuła targów nie uległa zmianie, w tym roku słyszałem mniej narzekań. Mimo że tereny targowe znajdowały się daleko za miastem, dojazd drogą S8 trwał tyle, co nic. Ogromne darmowe parkingi były przygotowane na przyjęcie nieograniczonej wręcz liczby samochodów, a powierzchnia zajęta przez motocykle stanowiła ułamek całości.

Potencjał na powiększenie targów jest. Ponadto nareszcie nie trzeba było stawiać motocykli jeden na drugim, by na malutkich stoiskach pokazać wszystko, co chciano pokazać. Efekt: przez Ptak Warsaw Expo przewinął się większy niż zwykle tłum zwiedzających. Cieszę się, że na targach pojawili się niemal wszyscy importerzy motocykli. Żałuję tylko jednego: że wystawiło się tak mało firm zajmujących się sprzedażą ciuchów i akcesoriów. Szkoda.

Drugą dużą imprezą rozpoczynającą sezon jest Wrocław Motorcycle Show. W odróżnieniu od imprezy warszawskiej, ma ona lokalny charakter. Nie oznacza to wcale, że Hala Stulecia świeciła pustkami. Wręcz odwrotnie – była zapełniona do ostatniego miejsca. We Wrocławiu można było obejrzeć Yamahę Niken, zobaczyć BMW HP4 Race, wybrać coś z oferty Modeki czy przymierzyć się do nowych modeli Hondy. Trochę szkoda, że wiosenny śnieg utrudnił przyjazd na targi motocyklem. Z niecierpliwością czekam na to, co wydarzy się w Poznaniu. Tu połączenie targów motocyklowych z samochodowymi jest gwarancją sporej frekwencji. 

Czy imprezy targowe mają jeszcze sens? Jeszcze kilka lat temu powiedziałbym, że coraz mniejszy. Przecież większość informacji o nowych maszynach można wyszukać w necie, i to dosłownie w kilka chwil po światowej prezentacji. Jednak ekran komputera, tabletu czy smartfona to nie to samo, co real. Elektronika nie ma najmniejszych szans, by zastąpić możliwość dotknięcia nowego motocykla czy przymierzenia się do niego. Dlatego moim zdaniem targi ciągle mają sens i z przyjemnością będę pojawiał się na kolejnych edycjach po to, by obejrzeć nowe motocykle i – co równie ważne – pogadać ze znajomymi.

Polecamy:


Nowy w stadzie

10 lat - tyle czasu minęło od premiery Hondy CB 1000 R. Testujemy jej najnowsze, 145 konne wcielenie.


Ostry jak skalpel

Pierwsze wrażenia z jazdy KTM-em 790 Duke, który napędza pierwszy rzędowy twin w historii firmy z Mattighofen. Sprawdzamy jak "mały książę" radzi sobie z krętymi drogami Gran Canarii. 

Motocykl Online 05/2018 - Spis treści

TEST + TECHNIKA

18 Nowy w stadzie

10 lat po premierze Hondy CB 1000 R jeździmy jej najnowszym wcieleniem.

24 Do granic perfekcji

Raport z jazdy nową Yamahą MT-07. Rewolucji nie było.

30 Za garść dolarów

Pojedynek w słońcu. Naprzeciw siebie Ducati XDiavel S i Harley-Davidson Breakout 114.

40 Ostry jak skalpel

Pierwsze wrażenia z jazdy KTM-em 790 Duke, który napędza pierwszy rzędowy twin w historii firmy z Mattighofen.

46 Tiger kontra reszta bandy

Porównanie turystycznych enduro: BMW R 1200 GS Rally, Hondy VFR 1200 X Crosstourer, Triumpha Tigera 1200 XCA i Yamahy XT ZE 1200 Super Ténéré.

62 Z pozoru niepozorny

Raport z jazdy Peugeotem Tweet 125.

64 Za stary na pogo

Triumph Bonneville Speedmaster – jaki jest naprawdę.

68 Włoski styl

Benelli TRK 502 nieźle wygląda i da się nim podróżować z bagażami. Niestety, ma i słabe strony.

76 Gwiezdne wojny

Dwa cylindry więcej, bardziej zaawansowana elektronika, a mimo to różnice nie są rewolucyjne. Ducati Panigale V4 S kontra Ducati 1299 Panigale S.

86 Daleko od Himalalów

Czy Royal Enfield Himalayan przekona do siebie mieszkańców Starego Kontynentu?

SERWIS

92 Pogromca Ducati

Plusy, minusy i sekrety używanej Hondy VTR 1000 Firestorm. Pamiętaj tylko, że ma ona niewiele wspólnego z kultowymi już SP1 i SP2.

94 Zabójcze normy

Suzuki 1250 Bandit to jedna z maszyn wykończona przez normę Euro 4. Czy warto kupić go z drugiej ręki?

96 Walka kogutów

Pojedynek motocykli używanych. Co wybrać: Hondę CB 650 F, czy Yamahę XJ6 N? Wady i zalety obu maszyn.

110 Halo baza – jak mnie słyszysz?

W naszym teście o tytuł najlepszego walczy 10 kasków turystycznych wyposażonych w interkomy. Sprawdzamy, czy najwyższa cena zawsze oznacza najwyższą jakość.

120 Złoty środek

Sprawdziliśmy i wiemy, jak spisują się nowe opony Dunlop Sportsmart TT.

124 Gra o tron

Pierwsze wrażenia po testach nowych opon Bridgestone’a – adventure’owych A41 oraz turystycznych T31.

130 Nie bądź skunksem

Oprócz motocykla warto zadbać także o kask i ciuchy. Radzimy, jak to zrobić.

MAGAZYN

138 Europa w Indiach

Składamy wizytę w hinduskiej fabryce kasków SMK.

144 Śladami apokalipsy

Nasz czytelnik i jego ekipa poszukali przygód w północno-zachodniej Polsce.

146 Beemką do ślubu

Z Anglii w Alpy i na Lazurowe Wybrzeże. A po drodze... ślub.

SPORT

154 Czerwony katar

Oprócz Márqueza, Doviziozo i Rossiego na mistrzostwo MotoGP ostrzy sobie zęby jeszcze kilku zawodników.

158 X-Man na podium

Zmiany w przepisach technicznych WSBK wyrównały szanse zespołów.