Od redaktora:

Rozwiń

Obyś żył w ciekawych czasach

Świat zmienia się na naszych oczach. To, co do tej pory było nie do pomyślenia, powszednieje, a producenci znani z konkretnych modeli zaskakują nietypowymi dla siebie motocyklami.

O tej maszynie wiedziałem już od dawna. Prototyp oglądałem podczas targów motocyklowych w Mediolanie w 2019 roku, ale trzeba było czekać aż dwa lata, aby wizja stylistów i speców od marketingu stała się rzeczywistością. Mówię o Harleyu-Davidsonie Pan America. Praca konstruktorów tego motocykla miała coś ze skoku na głęboką wodę. Harley, do tej pory znany z wszelkiej maści chopperów i cruiserów, nigdy nie produkował dużego turystycznego enduro. Teraz ich dzieło ma za zadanie wbić się w segment najpopularniejszej klasy.

Testowałem ten motocykl i jestem pewien, że Pan America tanio skóry nie sprzeda. Nie będzie ani najszybszy, ani najlepiej sprawujący się w terenie – to prawda, ale na bank będzie wyróżniał się na ulicy i znajdzie sporą grupę wiernych fanów. W prawie 120-letniej historii amerykańskiej marki takiego bike’a jeszcze nie było. O jego wyjątkowości decyduje niesamowicie mocny (150 KM) i dynamiczny silnik. Nie ma przy tym większego znaczenia, że tradycji musiało stać się zadość – nadal jest to widlasty twin. Ponieważ Pan America musi i chce być konkurencyjny, nie brak w nim wszechobecnej elektroniki. Reprezentuje ją – co oczywiste – wyświetlacz w kokpicie, ale także tryby pracy silnika, IMU, kontrola trakcji czy elektronicznie sterowane zawieszenia. Zwieńczeniem jest system zmniejszający prześwit motocykla po zatrzymaniu, dzięki czemu krótkonodzy nie zaznają już dyskomfortu związanego ze zbyt dużą odległością kanapy od asfaltu. Wszystkie szczegóły oraz wrażenia z jazdy tą maszyną zawiera nasz raport z jazdy, który znajdziesz na str. 18.
Do tej pory, gdy tylko pojawiały się problemy, prezesi wielkich firm jak ognia unikali odpowiedzi na trudne pytania. Ale pandemia koronawirusa, utknięcie w Kanale Sueskim kontenerowca Ever Given, załadowanego kontenerami z motocyklami i elementami do ich produkcji, zmieniły sposób patrzenia na tego typu problemy. Pod koniec kwietnia prezes Yamaha Motor Europe Eric de Seynes przekazał oficjalny komunikat, w którym przeprasza wszystkich klientów Yamahy za problemy spowodowane brakiem dostępności nowych modeli, jak i części zamiennych. To jasne, że przeprosiny nie poprawią sytuacji w salonach i że w związku z tym klienci zamiast wyjechać wymarzoną Yamahą odwiedzą konkurencję. Nie zmienia to faktu, że nie pamiętam podobnej sytuacji. Te przeprosiny są dla mnie maleńkim elementem normalności w tych nienormalnych czasach.
Na koniec prośba. Po chłodnej wiośnie lato przywitało nas piękną pogodą. Niestety wraz z temperaturą wzrosła liczba wypadków. Jeżdżąc motocyklami uważajcie na siebie. Niech liczba Waszych wyjazdów zawsze będzie równa liczbie powrotów.

Polecamy:

Dziedzictwo czy postęp?

Harley-Davidson Pan America 1250 brawurowo zaatakował rynek podróżnych enduro. Oto jedna z najbardziej zaskakujących nowości ostatnich lat.

Gutek po przejściach

Sprawdziliśmy, jak Moto Guzzi V85 TT przetrwał test długodystansowy i czy jest to sztuka grzechu warta jako motocykl z drugiej ręki.

Motocykl 07/2021 - Spis treści

Test+Technika

18 Dziedzictwo czy postęp?

Harley-Davidson Pan America 1250 brawurowo zaatakował rynek podróżnych enduro. Oto jedna z najbardziej zaskakujących nowości ostatnich lat.

24 Moc klasyki

Co łączy Moto Guzzi V7 Special, Triumpha Street Twina i Ducati Scramblera Icona? Każdy z tych motocykli daje mnóstwo frajdy z jazdy, przy czym każdy zrobi to w innym stylu.

34 Gdy rozum śpi...

Ducati Streetfighter V4 S. 208 KM w nakedzie? A po co? Jaki to ma sens? W tym przypadku takie pytania nie mają sensu.

40 W zdrowym ciele…

...zdrowy duch. W Husqvarnie wzięli to sobie do serca i na bazie podwozia Svartpilena 401 skonstruowali „125”. Efekt? Piorunujący!

44 Sport dla opornych

Sprawdzamy, ile sportowego DNA drzemie w Kawasaki Ninja 650, maszynie, która wygląda na o wiele doroślejszą niż jest w rzeczywistości.

50 Mr. gadżet

Żadna inna maszyna w tej klasie nie jest tak mocno naszpikowana elektroniką, jak nowe BMW R 1250 RT. To dobrze, czy źle? Sprawdzamy!

56 Miejskie Gran Turismo

Ten pojazd spodoba się zarówno miłośnikom skuterów, jak i kierowcom samochodów. Czy nowe Piaggio MP3 400 zasługuje na miano Gran Turismo?

60 Mieszczuch z potencjałem

Kymco Agility 16+ 125 jest zwinny niczym wąż, ma znakomite hamulce i zapewnia to, co w mieście najważniejsze – bezkonkurencyjną poręczność.

Serwis

62 Gutek po przejściach

Sprawdziliśmy, jak Moto Guzzi V85 TT przetrwał test długodystansowy i czy jest to sztuka grzechu warta jako motocykl z drugiej ręki.

68 Bez pośpiechu

Pojedynek motocykli używanych, czyli do porównania stanęły Yamaha Tracer 700 i Honda NC 750 X.

80 Zawsze na cztery łapy

Podczas upadku motocyklista odruchowo podpiera się ręką. Dlatego nawet krótkie letnie rękawice powinny zapewniać ochronę. Nasz test 9 par.

88 Zbroja i spółka

Lubisz czasem poszaleć w terenie? Nie oszczędzaj na protektorach! Nawet z pozoru niegroźny uraz stawu może spowodować wielomiesięczną rehabilitację i gigantyczne koszty.

92 Next level

Opony turystyczno-sportowe wkraczają na wyższy poziom, a Bridgestone’y T32 są tego najlepszym przykładem. Nasze wrażenia z jazdy.

Magazyn

96 Piękna jak osa

Myślisz skuter – mówisz Vespa. Nie bez powodu produkty tej marki są uznawane za kwintesencję pojęcia skutera. Włosi wiedzą, jak to się robi. W tym roku Vespa kończy 75 lat.

104 Zakrętami wśród jezior

Drawski park krajobrazowy to wspaniałe trasy, pamiątki historii oraz unikatowa przyroda. To drugie miejsce w Polsce z drogą stu zakrętów.

108 Na spotkanie z oceanem

„Wiedzieliśmy, że kiedyś musimy trafić na ok. 700-kilometrową Drogę Wielkich Alp (Route de Grande Alpes). Oprócz tego planowaliśmy zahaczyć o południową Francję” – deklaruje dwoje naszych czytelników.

Sport

114 W cieniu tragedii

Quartararo, Zarco, Miller – taka jest pierwsza trójka generalnej klasyfikacji wyścigowej klasy MotoGP. W kwalifikacjach Moto3 wypadkowi uległ Szwajcar Jason Dupasquier. Następnego dnia okazało się, że obrażenia były na tyle poważne, że zawodnik zmarł. Miał niecałe 20 lat.