Od redaktora:

Rozwiń

Jak zły sen

Czy nadchodzi era pojazdów autonomicznych, w których człowiek staje się tylko „towarem” do przewiezienia z punktu a do punktu B? O ile z bólem mogę pogodzić się z taką wizją w przypadku samochodów, o tyle w przypadku motocykli mówię „NIE!”.

Co jakiś czas Facebook przypomina mi filmik jak zły sen: duże BMW GS jeździ po torze – całkowicie samodzielnie, bez jakiegokolwiek udziału człowieka. Motocykl przyspiesza, hamuje, bez problemu pokonuje nawet ciasne zakręty. A wszystko to dzięki zaawansowanej elektronice, komputerom i całej masie czujników. Wizja takiego motocykla wcale mnie nie cieszy. Ponieważ w temacie motoryzacji jestem konserwatystą, dlatego motocykle i samochody traktuję jako coś więcej niż tylko środki do przemieszczania się z punktu A do punktu B. Zdaję sobie sprawę, że w najbliższych latach motocykle tylko nieznacznie zmienią się od strony mechanicznej, za to trafi do nich cała masa elektronicznych systemów wspomagających. Tak jak przed laty sensacją był motocyklowy ABS, tak dzisiaj są nią aktywne tempomaty. Na dobre zagościły one w samochodach osobowych i ciężarówkach, ale ich zastosowaniem w motocyklach na razie (niebawem trafią również do Kawasaki) mogą pochwalić się tylko trzy europejskie firmy – BMW, Ducati i KTM.

Przypadek? Nie sądzę, bo system też jest europejski – został zaprojektowany przez Boscha. Przy współpracy z Dekrą postanowiliśmy sprawdzić, czy aktywny tempomat potrafi zastąpić jeźdźca. Z własnego doświadczenia wiedzieliśmy, że w BMW RT, KTM Adventure czy Ducati Multistradzie sprawdza się on na drodze. Ale jak zachowa się w krytycznej sytuacji? Nasz niepokój wzbudziła opinia speców z Dekry: „W porównaniu z samochodami, ten system zamontowany w motocyklu to tylko gadżet”. Dlaczego? Bo auto pewnie, czterema kołami, trzyma się asfaltu i w dowolnym momencie jest gotowe do awaryjnego hamowania. Natomiast motocykl łatwo traci równowagę i w sytuacji podbramkowej, gdy dodatkowo kierownik spanikuje, bardzo łatwo o wywrotkę. No właśnie, ale jak naprawdę spisuje się ten system w praktyce i czy rzeczywiście jest tylko gadżetem? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym teście na stronie 76.
Koniec roku nieodłącznie kojarzy się z mikołajkami i prezentami. Aby ułatwić wam wybór, w tym miesiącu w rubryce „garaż” (str. 64) prezentujemy wyłącznie rzeczy, które będą znakomitymi prezentami dla motocyklisty/motocyklistki. Są czapki, zegarki, bluzy, a nawet ciuchy dla przyszłych motocyklistów, tzn. szkrabów, którzy na razie oglądają świat z perspektywy wózka – do wyboru, do koloru.
A jeśli marzy ci się prezent w postaci nowego motocykla, to proszę bardzo, z przyjemnością dajemy ci szansę! Otóż za miesiąc startujemy z plebiscytem Best Bikes 2022, w którym do zgarnięcia jest nowiuteńki Indian FTR 1200 R Carbon. Oprócz niego mamy setkę(!) nagród dodatkowych w postaci motocyklowych akcesoriów. Zainteresowany? Jeśli tak, nie przegap kolejnego wydania, które w kioskach pojawi się 17 grudnia. Do zobaczenia za miesiąc!

Polecamy:

Akcja reaktywacja 

Moda na motocykle w klasycznym stylu trwa w najlepsze. Oto nowy zawodnik w tej kategorii – Kawasaki Z 650 RS.

Kontrola radarowa

Aktywne tempomaty na dobre zadomowiły się w już samochodach osobowych. Teraz także producenci motocykli zaczynają wyposażać w nie swoje topowe modele. Sprawdzamy, jak te systemy radzą sobie w praktyce.

Motocykl 12/2021 - Spis treści

Test + Technika

16 Kawasaki Z 650 RS

Moda na motocykle w klasycznym stylu trwa w najlepsze. Oto nowy zawodnik w tej kategorii – Kawasaki Z 650 RS.

22 Yamaha Tracer 7 vs GT Suzuki V-Strom 650 XT vs CF Moto 650 MT

Te trzy motocykle mają tylko to, co niezbędne, by poznać smak podróży. Nie szukaj tu ani elektronicznych gadżetów, ani skomplikowanych rozwiązań. Argumentem na tak jest cena.

32 Harley-Davidson Street Bob 114

Ten motocykl to esencja jazdy. Jego duży i mocny silnik schowano w ramie ze stali, przyprawiono to pięknymi szprychowanymi kołami i uzupełniono stylową kierownicą ape hanger. Odpal silnik i ciesz się jazdą!

36 MV Agusta Dragster 800 RR

Ten motocykl to – jak zwykle w sprzętach MV Agusty – piękno detali i znakomita jakość wykonania. Ale nie koniec na tym – w silniku tej maszyny drzemie diabeł. Budzi się, gdy przyciśniesz guzik rozrusznika.

42 Kawasaki H2 SX SE+ vs Suzuki Hayabusa

Ograniczenia, fotoradary, policyjne suszarki i nieoznakowane radiowozy... Czy na drogach dzisiejszego świata wciąż jest miejsce dla takich maszyn?

50 KTM 890 Adventure R vs KTM 1290 Super Adventure R

Poza asfaltem spora masa i piekielnie mocny silnik stają się twoimi wrogami. Czy to oznacza, że KTM 890 Adventure R jest lepszy od 1290 Super Adventure’a R?

Serwis

54 Yamaha XT 660 R, XT 660 X, XT 660 Z TÉNÉRÉ, MT-03

– te cztery motocykle zbudowano wokół jednego prostego silnika jednocylindrowego. Yamaha już 20 lat temu udowodniła, że to możliwe. O nich w dziale „motocykle używane”.

58 Honda Crossrunner czy Yamaha Mt-09 Tracer?

Te maszyny łączą przydatność na co dzień z cechami turystycznymi. Są też gwarancją świetnej zabawy, gdy mocniej odkręcisz manetkę. Który robi to lepiej – Honda Crossrunner, czy Yamaha MT-09 Tracer?

64 Garaż świąteczny...

czyli nasze propozycje na prezenty dla motocyklistek/motocyklistów. Nie zapominamy o najmłodszych.

70 Weź to na klatę

Ochraniacze pleców i klatki piersiowej chronią najważniejsze, oprócz głowy, organy. Sprawdzamy, który z dziewięciu ochraniaczy klatki piersiowej i pleców robi to najlepiej.

76 Kontrola radarowa

Aktywne tempomaty na dobre zadomowiły się w już samochodach osobowych. Teraz także producenci motocykli zaczynają wyposażać w nie swoje topowe modele. Sprawdzamy, jak te systemy radzą sobie w praktyce.

Magazyn

82 U źródeł Wisły

Na liście 10 najpopularniejszych dróg motocyklowych w Polsce z całą pewnością znalazłaby się trasa wiodąca m.in. przez Przełęcz Salmopolską lub Kubalonkę. Ale pięknych odcinków jest w Beskidzie Śląskim i Żywieckim wiele, wiele więcej. Nie wspominając o innych atrakcjach.

86 Przełęcze w czasach zarazy

„Dwa lata minęły od mojej ostatniej wyprawy. Następne odwołał wirus. Motocykle stanęły w garażach, najsprytniejsi jeździli z napisem na plecach »Po bułki«, reszta czekała na zaszczepienie”. Relacja naszej czytelniczki z wyjazdu w Alpy.

Sport

92 Vive la France!

Fabio Quartararo wykorzystał pierwszą „piłkę meczową” i na torze Misano – na dwie rundy przed końcem sezonu 2021 – wywalczył tytuł mistrza świata w klasie MotoGP. Tym razem nie było na niego mocnych.