Od redaktora:

Rozwiń

Siła prostoty

Rozwoju nowych technologii nie da się zatrzymać. Mimo to obok motocykli naszpikowanych elektroniką pojawiają się te, które oferują ponadczasowy wygląd i maksymalną przyjemność z jazdy.

Najlepszym tego przykładem jest nowe BMW R18, które rzutem na taśmę wjechało do tego wydania. Pierwsze wrażenie? Niesamowity design i fantastyczny silnik. Nie ma chyba nikogo we Wrocławiu, kto nie obróciłby głowy na widok tej beemki. Ten motocykl wzbogaci cię o cudowną umiejętność błyskawicznego nawiązywania nowych znajomości. A gdy już uda ci się wyrwać spod gradu pytań, banan na gębie będzie w miarę nawijania kilometrów rósł i rósł, i rósł... Ogromny silnik (1802 cm3) nie poraża mocą – ma tylko 91 KM. Ale gdy dodasz gazu, good vibrations wprawią cię w znakomity humor. A gdyby wciąż było ci mało, wystarczy, że tryb pracy silnika zmienisz z Rain na Rock. Raport z jazdy największym bokserem w historii BMW znajdziesz na stronie 16.

BMW R18 nie jest jedyną maszyną w tym numerze, która nawiązuje do minionych lat. Suzuki GSX-S 1000 F to szybka maszyna turystyczna utrzymana w stylu z początku tego wieku. W tym przypadku prostota to nie zarzut, lecz zaleta. Ten motocykl daje mnóstwo frajdy z jazdy. Ale nie szukaj tu elektronicznie regulowanych zawieszeń (pełna regulacja obu zawiasów oczywiście jest, choć bez śrubokręta i pewnej dawki wiedzy się nie obejdzie) ani wypasionych, wszystkomogących kokpitów. Jest ABS, bo bez niego nie da się zarejestrować żadnego współczesnego motocykla, oraz kontrola trakcji. W tym motocyklu urzekł mnie mocny i elastyczny silnik pochodzący w prostej linii ze sportowego GSX-R-a 1000 K5, wstawiony w stabilne podwozie. Takie połączenie jest gwarancją, że szybki wyjazd w góry błyskawicznie poprawi ci humor. I o to chodzi. Raport z jazdy znajdziesz na stronie 48.

A oto i ostatni przykład. Jednocylindrowe silniki o dużych pojemnościach najlepsze czasy mają już za sobą. Wyjątek: off-road. Dzisiaj największym i najmocniejszym seryjnym singlem może pochwalić się Husqvarna 701 Enduro LR. A gdyby tak zestawić ze sobą tę Husqvarnę
z Suzuki DR 800 S? Udało nam się pożyczyć dwudziestopięcioletnie Suzuki w znakomitym stanie i z minimalnym przebiegiem 6000 km (i nie był to żaden z motocykli oferowanych na popularnych portalach aukcyjnych), które stanęło naprzeciw Husqvarny 701 w wersji Long Range (czyli z dużym zbiornikiem paliwa). Wraz z kolejnymi kilometrami nawijanymi na koła coraz wyraźniejsze stawały się różnice dzielące obie maszyny, mimo to wnioski po teście zaskoczyły. Gdyby połączyć ze sobą komfort i wygodę Suzuki ze znakomitymi silnikiem i zawieszeniami Husqvarny, powstałoby niemal idealne turystyczne enduro. Ten kierunek zauważyli chyba spece z Yamahy, sądząc po tym, jakie jest nowe Ténéré 700. No właśnie, może czasami w prostocie tkwi siła.

Polecamy:

Powrót do korzeni

To, że nowe BMW R18 będzie wyglądało świetnie, stało się jasne, gdy pojawiły się pierwsze zdjęcia. Ale to, jak jeździ, można sprawdzić tylko po przerzuceniu nogi nad kanapą i odpaleniu największego w historii marki boksera. Oto nasze wrażenia z pierwszej jazdy.

Bo zdrowie jest najważniejsze

W nasze ręce wpadł najdziwniejszy kask motocyklowy, jaki do tej pory widzieliśmy. Na pierwszy rzut oka Australijski Vozz jest normalnym integralem, ale gdy przyjrzysz mu się z bliska...

Motocykl 11/2020 - Spis treści

Test+technika

16 Powrót do korzeni

R18 to największy bokser w historii BMW i kawał potężnej maszyny w klasycznym stylu. Czy jeździ tak dobrze, jak wygląda?

20 Single mają się dobrze

Dzieli je aż 25 lat, ale koncepcja jest podobna. Sprawdzamy, ile wspólnego mają największe single – Suzuki DR 800 S i dzisiejsza Husqvarna 701 Enduro LR.

26 Król może być tylko jeden

Współczesne cruisery to już nie maszyny do cruisingu. Teraz każdy z nich chce być najmocniejszy i najbardziej wypasiony. Porównanie Ducati Diavela, Triumpha Rocketa 3 R i H-D FXDR.

36 Skalpel turbo

Aprilia RSV4 1100 Factory urosła o 100 cm3 i dostała elektroniczne półaktywne zawieszenia. A jak spisuje się na drodze?

40 Tacy sami, tylko inni

Zarówno Honda CB 500 F, jak i Kawasaki Z 400 są produkowane w Tajlandii. To niejedyna ich wspólna cecha. Mimo to są to dwa zupełnie inne motocykle.

48 Z duszą sportowca

GSX-S 1000 F korzysta ze starego patentu: weź sportowy piec, włóż go w uniwersalne podwozie i dopraw szczyptą turystyki. Czy i tym razem przepis się udał?

Serwis

52 Faza dla każdego

Yamaha Fazer i FZ6 to popularne w Polsce motocykle. Podpowiadamy ich mocne i słabe strony oraz na co zwrócić uwagę, gdy poszukujesz używanej sztuki.

58 Przygoda wzywa

BMW F 800 GS i Triumph Tiger 800 XC to dwa motocykle przygodowe. Sprawdzamy, który z nich jest lepszym wyborem z drugiej ręki.

68 Momenty były?

Klucz dynamometryczny przyda się w każdym warsztacie, zwłaszcza jeśli lubisz sam naprawiać motocykl. Jak działa i dlaczego warto mieć go w garażu?

70 A może lepiej wynająć?

Wynajem motocykla – to rozwiązanie ma sporo plusów, ale czy są one w stanie przysłonić minusy? Badamy temat.

74 Bo zdrowie jest najważniejsze

W nasze ręce wpadł bardzo nietypowy kask Vozz. Sprawdzamy, czy takie rozwiązanie ma sens.

Magazyn

78 Szwedzka maszyna

Historia tej firmy sięga XVII wieku. Wtedy firma zajmowała się produkcją broni. Na motocykle czas przyszedł dopiero w 1903 roku. Opowieść o Husqvarnie.

84 Na północ od domu

Zwykle nasz czytelnik wybierał wakacje na południu Europy, ale tym razem wspólnie z ekipą udał się do Norwegii.

Sport

90 Suzuki na tropie

W MotoGP mamy już sześciu zwycięzców w 8 wyścigach. M.in. dlatego kwestia tytułu to wciąż otwarta sprawa.

94 W drodze po szósty tytuł

Ten sezon World SBK chyba również należy do Jonathana Rei. Ma już 51 punktów przewagi nad Reddingiem.