Od redaktora:

Rozwiń

BENZYNA NIEZBĘDNA DO ŻYCIA

Pierwszą stację benzynową w Polsce otwarto w 1924 roku w Warszawie. Dziś, po prawie 100 latach, tankowanie motocykla budzi tak samo silne emocje, jak wówczas. 

A wszystko to za sprawą ciągle rosnących cen benzyny, bez której nie ma jazdy motocyklem. W ostatnim czasie ceny zmieniają się jak w kalejdoskopie. Zaledwie w lipcu 2 lata temu za litr etyliny 95 płaciliśmy około 4,30 zł. Dzisiaj cena litra wzrosła niemal dwukrotnie – do szokującego poziomu 7,80 zł. Co prawda w ostatnich tygodniach tempo wzrostów delikatnie wyhamowało, co nie zmienia faktu, że specjaliści prognozują, iż do końca roku cena może złamać kolejną granicę – 10 zł za litr. To nie dziwi, bo przecież w wielu krajach Europy Zachodniej ta bariera już dawno została pokonana. Wysokie ceny paliwa oraz wprowadzone niedawno drakońskie mandaty spowodowały, że wielu z nas zaczęło jeździć wolniej. W tym wydaniu „Motocykla” postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej tematowi oszczędzania paliwa (zob. strony 58–67).

Podpytaliśmy specjalistów od tuningu silników spalinowych, jakie są przyczyny wysokiego zużycia paliwa przez motocykle i jakie są sposoby na ich obniżenie. A na deser porównaliśmy ze sobą wartości spalania osiągane przez samochody i motocykle. Nie da się ukryć, że pod względem ilości zużytego paliwa w stosunku do możliwości przewozu pasażerów i ich bagaży oraz komfortu jazdy auta nadal są nie do pobicia przez motocykle. Z drugiej strony żaden ze współczesnych samochodów, nawet sportowych, nie zapewni takich osiągów, a co za tym idzie emocji, jakie potrafi dać nawet niezbyt mocny motocykl.

Nawet jeśli traktujesz samochód wyłącznie jako środek do przemieszczania się z punktu A do B, pewnie słyszałeś o downsizingu. Producenci, zmniejszając pojemności silników, często korzystają z turbosprężarek, tak by z niewielkiego litrażu wycisnąć jak największe wartości mocy czy momentu. Na razie ta tendencja nie dotarła jeszcze do motocykli, a silniki jednośladów wyposażonych w turbiny należą do rzadkości. Należy do nich turystyczne Kawasaki H2 SX (zob. str. 14). Jego litrowy silnik ma doładowanie mechaniczną sprężarką, dzięki czemu na luzaku rozwija moc 200 KM. Jak jeździ się tym motocyklem? Czy jest to maszyna wyłącznie dla bardzo doświadczonych motocyklistów? A może wręcz odwrotnie? Na te i wiele innych pytań zajdziesz odpowiedzi w naszym teście. Nie od dziś wiadomo, że zdeklarowanych petrolheadów nawet bardzo wysokie ceny paliwa nie odstraszą od jazdy motocyklem. Ponieważ mamy coś z petrolheadów, za chwilę znów ruszamy w trasy, aby potem nasze doświadczenia zamienić w kolejną porcję testów maszyn, które zamieścimy w kolejnym wydaniu „Motocykla”. No to do zobaczenia za miesiąc!

Polecamy:

200 sposobów na poprawę humoru

Masz już dość złych newsów, polityki i galopującej inflacji? Zamiast wydawać fortunę na psychoanalityka, wybierz się na wakacje – najlepiej na Kawasaki Ninja H2 SX. 200 KM, 7,4 sekundy do 200 km/h i kompresor gwarantują oderwanie się od codzienności. Serio!

Sztuka kompromisu

Dlaczego niektóre motocykle – mimo podobnych osiągów – zużywają więcej paliwa niż inne? Jakie rozwiązania techniczne pozwalają oszczędzać paliwo? Szukamy odpowiedzi na te i wiele pytań dotyczących zużycia benzyny przez jednoślady. 

Motocykl 08/2022 - Spis treści

Test i technika

14 Kawasaki H2 SX

Masz dość pracy, polityki i sąsiadów narzekających na zaparkowany tuż pod bramą motocykl? Oderwanie się od trudnej rzeczywistości ułatwi ci Kawasaki Ninja H2 SX. Moc 200 KM i przyspieszenie w 7,4 sekundy do 200 km/h gwarantują błyskawiczne oderwanie się od codzienności.

20 BMW S 1000 XR, KTM 1290 Super Duke GT

Nie widać tego na pierwszy rzut oka, ale w silnikach obu tych motocykli nie brak sportowych genów. Mimo to BMW S 1000 XR i KTM 1290 Super Duke GT są superuniwersalne, więc dość dobrze nadają się do turystyki. Sprawdzamy, jak wiele szaleństwa pozostało w nich z protoplastów – S 1000 RR i Super Duke’a.

26 Benelli Leoncino 800 Trail

Pierwszy Leoncino, który zadebiutował w 1951 roku, z miejsca stał się rynkowym przebojem. Czy najnowsze Leoncino z silnikiem o pojemności 754 cm3 powtórzy sukces sprzed lat?

30 Harley-Davidson Pan America 1250 Special

Podróżne enduro z Milwaukee? Harley-Davidson poszedł po bandzie i po latach produkcji turystyków, chopperów i cruiserów postanowił zaatakować nowy segment rynku. Czy mu się to udało? Trzeba przyznać, że Pan America potrafi zaskoczyć, szczególnie imponują jego cechy terenowe.

40 MV Agusta Brutale 1000 RS

Gdy przyjrzysz się danym technicznym tego motocykla, nie będziesz mógł wyjść z podziwu. Z pojemności 998 cm3 wyciśnięto 208 KM mocy, zachowując przy tym masę zaledwie 186 kg. Tym razem te dane techniczne dotyczą nie superbike’a, lecz streetfightera MV Agusty – Brutale 1000 RS.

Serwis

44 Używany Triumph Speed Triple 1050

Speed Triple najpierw uratował markę Triumph przed upadkiem, a potem przeszedł do historii jako pierwszy seryjnie produkowany motocykl dla ulicznych chuliganów. Ile jest warty jako motocykl używany?

50 Honda VTR 1000 Firestorm kontra Suzuki TL 1000 S

Pod koniec lat 90. Honda Firestorm i Suzuki TL 1000 miały być odpowiedzią na szybko rosnącą popularność Ducati Monstera. Jednak wtedy żaden z nich nie podbił serc motocyklistów. Musiało minąć ponad 20 lat, by ich silniki zostały docenione. Przedstawiamy wady i zalety obu maszyn.

52 Rentgen

Na własnej skórze testujemy dla was motocyklowe ciuchy i akcesoria. W tym miesiącu nadszedł czas, by podzielić się wrażeniami z testów kurtki Modeka Aeris II i bielizny termicznej Rev.it!.

54 Garaż

Ocieplenie klimatu wyraźnie widać także w ofercie kurtek, spodni czy rękawic dla motocyklistów. W tym numerze dominują produkty wykonane z przewiewnego meshu.

Gorący temat

58 Podaruj sobie odrobinę luksusu

Benzyna staje się produktem luksusowym. Czy niebawem zamiast jeździć motocyklami będziemy musieli poprzestać na oglądaniu ich w garażu? Jaka będzie przyszłość motoryzacji?

60 Dwa koła kontra cztery

Z roku na rok silniki samochodów stają się coraz mocniejsze, a mimo to są bardziej ekonomiczne od poprzedników. A co z motocyklami? Zrobiliśmy nietypowe porównanie – cztery kontra dwa koła.

64 Sztuka kompromisu

Dlaczego niektóre motocykle – mimo podobnych osiągów – zużywają więcej paliwa niż inne? Jakie rozwiązania techniczne pozwalają oszczędzać paliwo?

Magazyn

68 Nie ma złej pogody

...są tylko źle ubrani motocykliści. Dzięki przewiewnym ciuchom z membraną wkładaną na zewnątrz jazda latem w naszym klimacie będzie przyjemniejsza.

72 Pętla z widokami

Tatry to najwyższe polskie i słowackie góry. Od lat cieszą się niesłabnącą popularnością, jak magnes przyciągając turystów wszelkiej maści. Także na motocyklistów czeka tam mnóstwo atrakcji.

76 Splątane drogi pogranicza

Kiedy cena paliwa niebezpiecznie zbliża się wartości szampana Dom Perignon, warto poszukać celu motocyklowej podróży bliżej domu. Może to być na przykład pogranicze Czech i Niemiec.

Sport

82 Top Gun wraca

Pierwszą część sezonu MotoGP zakończyły wyścigi w Sachsenring i Assen. Zawodnicy wrócą na tor 7 sierpnia. Przynajmniej jeden zawodnik za bardzo pofolgował sobie podczas wakacyjnych szaleństw...

86 Szaleństwo czy odwaga?

Wyścigi Tourist Trophy na wyspie Man wróciły do kalendarza po dwóch latach przerwy. Nie ustają rozważania, czy to jeszcze odwaga, czy już szaleństwo. W tym roku 5 zawodników straciło życie.