Dakar 2021: nowa trasa, zmienione zasady

Mimo trudnej sytuacji związanej ze światową epidemią organizatorzy najtrudniejszego rajdu świata się nie poddali. Dakar 2021 odbędzie się w dniach 3-15 stycznia 2021 roku w Arabii Saudyjskiej.

Dakar 2021: trasa

Rajd Dakar już od samego początku, czyli od 1977 roku był morderczy zarówno dla sprzętu, jak i dla ludzi. Trwające dwa tygodnie zmagania w ekstremalnych warunkach obnażą najmniejszą słabość sprzętu i człowieka. Bez żelaznej kondycji i żelaznego zdrowia ani rusz. Dlatego Dakar nie bez powodu jest nazywany najtrudniejszym rajdem świata.

Tegoroczny Dakar już po raz drugi zostanie rozegrany na Półwyspie Arabskim, a zawodnicy po raz kolejny zagoszczą na największej piaszczystej pustyni świata - Ar-Rab Al-Chali.

Dakar 2021: najważniejsze informacje

To trzeci w historii Dakar rozgrywany na terenie tylko jednego państwa (wcześniej 2019 r. w Peru i 2020 r. w Arabii Saudyjskiej). Całkowita długość trasy Dakaru 2021 wyniesie 7646 km, z czego 4767 km odcinków specjalnych. To porównywalnie do zeszłego roku (7856 km, z czego  5000 km oesów). Podobnie jak rok temu start nastąpi w mieście Dżudda położnym na wybrzeżu Morza Czerwonego. Jednak na tym kończą się podobieństwa.

Trasa, którą przygotowaliśmy będzie wspaniałą, ale piekielnie trudną przeprawą przez pustynie Arabii Saudyjskiej. Jednak nawet najmniejszy kawałek trasy, czy wydmy, który widzieliśmy ostatnio, tym razem się nie powtórzy - David Castera, Dyrektor Rajdu Dakar.

Trasa Dakaru 2021 ma formę pętli ze startem i metą na wybrzeżu Morza Czerwonego. W przeciwieństwie do edycji z 2020 roku zawodnicy najpierw skierują się na wydmy położone na południowym-wschodzie, następnie udadzą się na północ, do stolicy kraju - Rijadu, by następnie odwiedzić słynny ośrodek sportów motorowych Ha'il, gdzie 9 stycznia zaplanowano dzień przerwy. Następnie wyruszą w kierunku gór położonych na północy kraju. Dakar 2021 rozpocznie się 3 stycznia, ale dzień wcześniej zostanie rozegrany liczący 11 km prolog, który ustali kolejność na starcie do pierwszego etapu. 

Na trasie Dakaru 2021 skrócono długość oraz ilość szybkich odcinków, w zamian duży nacisk położono na technikę jazdy oraz umiejętności nawigacyjne. To znalazło odzwierciedlenie w zmianach wprowadzonych do regulaminu.

Dakar 2021: zmiany w regulaminie

Przede wszystkim każdy z zawodników otrzyma roadbooka dopiero na 10 minut przed startem odcinka specjalnego. To maksymalnie wyrówna szanse (rok temu to rozwiązanie przetestowano na 4 z 12 etapów) i wyłoni prawdziwych mistrzów nawigacji. Ze względu na swoje umiejętności i doświadczenie zawodnicy ORLEN Team nie mają się czego obawiać.

Po drugie dla 40 czołowych zawodników wprowadzono limit tylnych opon wynoszący zaledwie 6 (słownie: sześć) na cały rajd. Do tego elitarnego grona zaliczają się obaj motocykliści ORLEN Team: Maciej Giemza i Adam Tomiczek. Z kolei kierowcy samochodów na trasie odcinka maratońskiego będą mieć do dyspozycji zaledwie 3 koła zapasowe.

Wprowadzono sporo zmian, które myślę, że mają na celu spowolnienie tych najszybszych kierowców. Pewnym utrudnieniem będzie możliwość używania tylko sześciu tylnych opon podczas całego rajdu. Z kolei rozdawanie roadbooków tuż przed każdym etapem zmieni trochę rywalizację i uczyni ją bardziej sprawiedliwą. Na trasie ma być dużo mniej szybkich odcinków, które akurat ja wolę, ale trzeba się dostosować – skomentował Maciek Giemza, motocyklista ORLEN Team.

Dakar 2021: ORLEN TeamOrlen Team

Kolejną sprawą jest wprowadzenie ograniczenia prędkości do 90 km/h na "szczególnie niebezpiecznych odcinkach". Bezpieczeństwo mają również podnosić sygnały dźwiękowe informujące o niebezpieczeństwie.

GPS będzie nam dawał sygnały dźwiękowe przy miejscach oznaczonych dwoma lub trzema wykrzyknikami, co oznacza, że są one bardzo niebezpieczne. Ten system czasem działa, a czasem nie, więc na pewno trzeba być czujnym – podsumował Kuba Przygoński.

Dakar 2021: ORLEN TeamOrlen Team

Dodatkowo wszyscy motocykliści obowiązkowo muszą używać kamizelki z airbagiem.

W przypadku quadów czteronapędowych do 1000 cm3 zwiększono dopuszczalną pojemność skokową silnika, dzięki czemu Kamil Wiśniewski w tym roku wróci do tej klasy (rok temu startował quadem tylnonapędowym) i wystartuje na zupełnie nowej maszynie.

Pomimo trudności związanych z kryzysem spowodowanym przez COVID-19, na starcie Dakaru 2021 stanie 321 pojazdów. W tym 108 motocykli, 21 quadów, 124 samochody osobowe i SSV oraz 42 ciężarówki. 26 pojazdów wystartuje w nowej kategorii „Dakar Classic” dla samochodów i ciężarówek zbudowanych przed 2000 rokiem.

ORLEN Team wyruszy na Półwysep Arabski w identycznym składzie jak przed rokiem. Obok motocyklistów w osobach Macieja Giemzy i Adama Tomiczka na mecie stanie Kamil Wiśniewski na quadzie oraz dwie załogi w samochodach Jakub Przygoński/Timo Gottschalk oraz Martin Prokop/Viktor Chytka.

Dakar 2021: ORLEN TeamOrlen Team

Przeżyjmy to jeszcze raz: zawodnicy ORLEN Team podsumowują Dakar 2020

Rajd Dakar: historia w skrócie

1979–2007 Afryka
Start w Europie i prowadząca przez Saharę trasa łączyły wiele zalet. Przede wszystkim zapewniały odpowiednią trudność, ale łączyły ją z pięknem krajobrazów oraz bliskością Europy. A do tego w styczniu na Saharze panują umiarkowane temperatury. W 2009 roku rajd Dakar przeniesiono do Ameryki Południowej.

2009–2019 Ameryka Południowa
To zupełnie nowy rozdział w historii Dakaru. Zupełnie inny charakter trasy łączący wysokie Andy i gorącą Atakamę oraz wyższe koszty transportu to były największe wyzwania. Rozegrana na terenie Peru edycja 2019 miała najkrótszą w historii trasę o długości 5000 km.

2020-2021 Azja
Edycja 2020 również była rozgrywana wyłącznie na terenie jednego państwa - ale tym razem zdecydowanie większego pod względem powierzchni. W Arabii Saudyjskiej zawodnicy musieli się zmierzyć z największą piaszczystą pustynią świata Ar-Rab Al-Chali, wszystkimi odmianami piasku i pokonywaniem wydm z dużymi prędkościami. Tegoroczna trasa ma być bardziej wymagająca technicznie, a kluczem do sukcesu będzie nawigacja.