Ponad 150 ekspertów i dziennikarzy z Europy zjechało do niemieckiego Baden-Baden, aby dowiedzieć się, w jaki sposób spece z Hondy szukają sposobów poprawy bezpieczeństwa motocyklistów w najbliższej i nieco odleglejszej przyszłości. Głównym tematem prezentacji było najnowsze osiągnięcie Hondy: gotowy do wprowadzenia do produkcji seryjnej, elektronicznie sterowany, zintegrowany układ hamulcowy z ABS-em dla supersportów.
Główne zadanie, jakie postawiła Honda przed swoimi specjalistami, polegało na takim wykorzystaniu ABS-u i CBS-u, aby poprawić bezpieczeństwo jazdy maszynami sportowymi. Mały rozstaw osi w przecinakach, specyficznie położony środek ciężkości i duże siły hamowania sprawiają, że warunki pracy tych systemów mocno różnią się od tych, jakie panują w maszynach turystycznych, gdzie zintegrowany ABS miał premierę. Tym razem do akcji wkracza system o nazwie „brake by wire”. Początek jego produkcji seryjnej przewidziano na przełom tego i przyszłego roku. Najpierw dostaną go CBR 600 RR oraz CBR 1000 RR.
![]() |
System „brake by wire” powinien być dużym krokiem ku bezpieczniejszej jeździe jednośladami. Wydaje się, że na stałe zadomowi się w supersportach.
![]() |
Elementy systemu zminiaturyzowano i sprytnie upchano pod nadwoziem cebeerki 600 RR.
![]() |
Dopiero po zajrzeniu pod nadwozie można zobaczyć składniki złożonego układu.
![]() |
Perforowana tarcza i czujnik przy zacisku zdradzają, że w tym supersporcie mamy ABS.
Podzespołów w nowej konstrukcji jest wprawdzie więcej, ale są mniejsze, dlatego łatwiej znaleźć dla nich miejsce. Ponadto, ulokowano je maksymalnie blisko silnika, aby nie zaszkodzić centralizacji mas. W „brake by wire” elektronika przejęła kontrolę nie tylko nad ABS-em, lecz również nad CBS-em. Siła, z jaką biker uruchamia każdy z hamulców, jest mierzona, a w konsekwencji ciśnienie płynu hamulcowego jest optymalnie rozdzielane między zaciski obu kół. Sterowanie siłą hamującą stało się czulsze i precyzyjniejsze, co przekłada się na wyraźnie lepszą stabilność motocykla, zwłaszcza podczas hamowania w głębokim złożeniu. Interwencja ABS-u w przypadku groźby utraty przyczepności jest bardzo płynna, co sprawia, że reakcja podwozia na jego załączenie została zredukowana do minimum.
Komentarze
Zobacz artykuł
~Motocykl Online, 2013-07-02 03:45:29
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?