Obojętnie, z jakiego powodu trzeba było wyjąć golenie widelca, ich założenie nie jest proste. Zacznij operację od dociążenia tyłu motocykla, tak aby przednie koło było w powietrzu. Najłatwiej zrobisz to, stawiając podnośnik pod spód silnika – nie zapomnij o drewnianych lub gumowych podkładkach. W przypadku maszyn sportowych przyda się podnośnik mocowany w główce ramy. Unikaj prowizorki i stabilnie mocuj bike’a. Lakierowanie zbiornika i owiewek nie jest tanie!
1 Zaczynamy od zdjęcia przedniego koła (patrz MOTOCYKL 2/ /2008, str. 102) wraz z zaciskami hamulcowymi i błotnikiem. Nie wieszaj zacisków na przewodach hamulcowych, lecz użyj kawałka drutu.
2 Przed wyjęciem goleni z półek zapamiętaj ułożenie linek i przewodów elektrycznych. Złe ich rozmieszczenie może spowodować, że sprzęgło będzie ciężko pracować lub zerwą się przewody elektryczne. A wtedy czeka cię ponowne rozbieranie bike’a i naprawa. Najlepiej zrób kilka zdjęć cyfrakiem. Przed wyjęciem zawiasu z półek zapisz ustawienia położenia śrub tłumienia i napięcia sprężyn.
Przed demontażem goleni widelca podwieś przód motocykla na pasach. Zacznij od zapisania wszystkich ustawień i wysokości wysunięcia goleni widelca z górnej półki. |
3 W motocyklach sportowych bardzo ważne jest zmierzenie, o ile milimetrów golenie wystają nad górną krawędź półki (zdjęcie u góry następnej strony). Ma to wpływ na geometrię motocykla, a tym samym na jego prowadzenie. Mocno wysunięty nad półkę widelec zmniejsza wyprzedzenie i zwiększa kąt główki ramy, co poprawia poręczność. Odwrotne usatwienie poprawia stabilność jazdy.
4 Kolejne kroki dotyczą i widelców upside-down, i klasycznych. W tych ostatnich dociąganie śrub zaciskowych w dolnej półce jest mniej kłopotliwe.
5 Ponieważ do rozbiórki widelca trzeba zawsze odkręcić górne korki, poluzuj je jeszcze przed rozkręceniem dolnej półki. Najpierw częściowo odkręć śruby w górnej półce (zdjęcie A), a dopiero potem odkręć korek kluczem oczkowym lub nasadowym (zdjęcie B). Jeśli te czynności wykonasz w innej kolejności, naprężenia spowodowane zaciśnięciem górnej półki utrudnią odkręcenie korków. W efekcie siła potrzebna do ich odkręcenia będzie bardzo duża.
![]() |
![]() |
A | B |
Poluzuj śruby w górnej półce. Najczęściej dwa obroty wystarczą. | Teraz możesz odkręcić korek, wykonany najczęściej z delikatnego aluminium. |
7 Aby po złożeniu widelec był zmontowany w półkach dokładnie w tym samym położeniu, jego oryginalne ustawienie zaznacz wodoodpornym fl amastrem (zdjęcie D).
8 Wyjątkiem jest sytuacja, gdy górne korki muszą być ustawione w określonym położeniu (np. przy mimośrodowo umieszczonych odpowietrznikach).
Komentarze
Zobacz artykuł
~Motocykl Online, 2013-07-02 03:49:50
dublik, 2009-06-24 19:56:03
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?