[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
5.0

Dlaczego motocykl nie odpala

Najczęściej winien jest jakiś drobiazg, choć może być to i poważniejsza awaria. Oto 16 powodów, że po zimowym przestoju silnik twojej maszyny może nie chcieć zbudzić się do życia.

Za oknem temperatura na plusie, asfalt suchy jak pieprz, a z chłodem poradzą sobie ciuchy. Czyli czas zaczynać sezon! Spragniony jazdy wpadasz do garażu rozogniony jak małolat przed pierwszą randką, drżącą z niecierpliwości dłonią wciskasz kluczyk w stacyjkę, przekręcasz, naciskasz klawisz rozrusznika i... To, co następuje potem, jest jak kopnięcie w żołądek, bo zamiast muzyki silnika słyszysz ciszę.

Nietrudno przewidzieć, że najpierw rzucisz wtedy kilka razy słowo na „K”. Jednak na popadanie w rozpacz jest stanowczo za wcześnie. Zamiast się wściekać, sprawdź krok po kroku kilka rzeczy według schematu, który ci proponujemy. Jeśli bowiem odstawiłeś na zimę sprawną maszynę i w międzyczasie nie dłubałeś w niej (czyli nie zepsułeś czegoś nieświadomie), z większością przyczyn milczenia silnika sam dasz sobie radę.

REKLAMA

Rozrusznik wolno kręci silnikiem

  • Rozładowany lub źle podłączony akumulator – naładuj albo wymień akumulator, wyczyść klemy, sprawdź połączenie przewodów.

Rozrusznik pracuje, ale silnik milczy

  • Popsuty bendiks albo (po dłubaniu w rozruszniku) kręci on w przeciwną stronę w źle złożonej obudowie lub ma odwrotnie podłączone klemy – lepiej niech to zobaczy mechanik.

Rozrusznik kręci, ale silnik nie odpala

  • Brak benzyny w zbiorniku – wiadomo.
  • Zamknięty kranik – otwórz go lub ustaw w pozycji ,,rezerwa”.
  • Stare lub zanieczyszczone paliwo w gaźnikach – opróżnij komory pływakowe
    (mały wkręt na dole) i wlej świeże paliwo.
  • Nie otwiera się kranik podciśnieniowy paliwa – zdejmij z niego wężyk i zakręć silnikiem. Jeśli paliwo nie płynie, najpewniej winna jest membrana podciśnieniowa w kraniku lub podciśnieniowy przewód dolotowy. Ustaw kranik w pozycji ,,otwarty” lub ,,rezerwa”.
  • Zatkany przewód paliwa lub jego filtr w kraniku – zdejmij przewód z kranika i sprawdź, czy po jego otwarciu płynie paliwo. Jeśli tak, to znaczy, że zatkany jest dodatkowy filtr paliwa i trzeba go wymienić. Jeśli to nie pomogło, wymontuj i wyczyść kranik.
  • Zapchany filtr powietrza – wymień go lub wyczyść.
  • Brak iskry na świecach – zmień/sprawdź świece i/lub przewody. W starszych motocyklach  wymień cewki zapłonowe.
  • Uszkodzony układ zapłonowy lub elektryka silnika – sprawdź podłączenie i naładowanie akumulatora. Spróbuj, czy maszyna odpala na innym akumulatorze. Sprawdź układ zapłonowy: czy styki są suche, kable w porządku i czy masa jest dobrze podłączona.

Rozrusznik elektryczny nie kręci

  • Wyłączony guzik zapłonu – to ten czerwony po prawej stronie kierownicy.
  • Zanieczyszczone styki w stacyjce albo przy guziku rozrusznika – rozkręć przełącznik i przeczyść styki, używając do tego specjalnego spreju do instalacji elektrycznych.
  • Za niskie napięcie akumulatora; słychać charakterystyczne cykanie przekaźnika rozrusznika – naładuj lub wymień akumulator.
  • Spalony główny bezpiecznik albo przekaźnik zapłonu – sprawdź i wymień, co trzeba.
    Awaria rozrusznika, np. wskutek przepalonych zwojów stojana lub twornika – nie da rady inaczej: serwis.

Przekaźnik rozrusznika cyka, ale silnik nie kręci

  • Rozładowany akumulator, Luźno podłączony przewód rozrusznika albo spięcie wskutek pęknięcia przewodu – sprawdź aku, podłączenia, multimetrem sprawdź przepływy prądu.

 

Zobacz również:
Tak, tak, to wcale nie jest żart. 25 lat temu, w listopadzie 1994 roku, na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Przez tych 300 miesięcy świat przyspieszył, podobnie jak współczesne motocykle. Przez 2,5 dekady przygotowaliśmy dla Ciebie 299 numerów naszego magazynu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij