Sądzisz, że Brembo to manufaktura produkująca hamulce stosowane wyłącznie w sportowych motocyklach i samochodach? Jeśli tak, to wyprowadzę cię z błędu. O tym, jakim gigantem jest założona blisko 60 lat temu firma, przekonałem się zaraz po tym, jak przekroczyłem bramy fabryki położonej przy – jakżeby inaczej – Via Brembo w Curno nieopodal włoskiego miasta Bergamo.
Podobno nazwa firmy powstała ze sklejenia fragmentów nazwisk założycieli: Emilio Bombassei i Italo Bredy, ale jest i inna wersja: użyto nazwy płynącej w pobliżu rzeki Brembo...
Firma powstała z inicjatywy dwóch wspomnianych jegomościów i na początku zajmowała się serwisowaniem układów hamulcowych. Z czasem zyskała sporą renomę, a doświadczenie i wiedza założycieli pozwoliły rozpocząć produkcję tarcz hamulcowych. Pierwsze tarcze hamulcowe Brembo powstały w 1964 roku, a później ruszyła produkcja kompletnych układów.
Włosi byli w tym tak dobrzy, że ich hamulce szybko doceniono w świecie sportu. W 1972 roku produkty Brembo trafiły do motocykli (Moto Guzzi), a następnie ledwie trzy lata wystarczyły, aby ich produkty jeździły już w bolidach Formuły 1!
Zobacz również - Najdziwniejsze pomysły w historii motocykli
2,5 miliarda euro
Dziś Brembo – potęga w branży motoryzacyjnej – dostarcza hamulce dla takich firm jak Porsche, Ferrari, Lamborghini, Mercedes, McLaren i wiele innych.
Na liście firm motocyklowych figurują m.in. Ducati, BMW, KTM, Triumph, Kawasaki, Harley-Davidson i Suzuki, ale też np. Bajaj (ByBre = By Brembo). Hamulce Brembo to produkty nie tylko dla sportowych samochodów i motocykli. Trafiają one też do pojazdów użytkowych, czyli np. do ciężarówek. Obecnie roczne obroty Brembo wynoszą blisko 2,5 miliarda euro, przy czym firma zatrudnia ponad 10 000 pracowników na całym świecie.
Brembo ma oddziały w 15 krajach świata, w tym w Polsce i w Czechach.
Przez blisko 60 lat Brembo zarejestrowało ponad 370 patentów. Kolejne pomysły powstają w specjalnym biurze nazwanym Kilometro Rosso, które mieści się 7 km od głównej fabryki i zatrudnia około 1500 inżynierów, projektantów i speców od R&D (research and development).
Alberto Bombassei – syn założyciela, aktualnie prezes zarządu i właściciel firmy – przeznacza na rozwój 5% rocznego zysku. Firma nie inwestuje jednak w systemy elektroniczne, takie jak ABS czy kontrola trakcji. Skupia się na hamulcach, innym pozostawiając tematy z zakresu elektroniki.
![]() |
![]() |
|
Zaciski hamulcowe Brembo są składane ręcznie przy użyciu specjalnych narzędzi. | ||
![]() |