Miłośnicy oldtimerów (ale nie tylko oni) nie mają lekkiego życia: zalane po jeździe w deszczu pancerze uwielbiają rdzewieć. A gdy już zardzewieją, pracujące w ich wnętrzu linki skrzypią, piszczą lub zaczynają ciężko pracować. Pół biedy, jeśli sprawa dotyczy linki sprzęgła, bo w tym przypadku silne sprężyny bez problemu cofną klamkę. Gorzej, gdy zacina się gaz. Wtedy pozostaje jedno: smarowanie.
Cięgna Bowdena
bo tak poprawnie nazywają się linki sprzęgła czy gazu, składają się ze stalowej linki pracującej w metalowym pancerzu zabezpieczonym od zewnątrz warstwą tworzywa sztucznego. W starych motocyklach linka najczęściej ślizga się w metalowym szkielecie pancerza. W nowszych dodatkowa warstwa tworzywa sztucznego zmniejsza tarcie i chroni linkę przed uszkodzeniem oraz upraszcza obsługę. Do typowych uszkodzeń linek należą urwana końcówka – w miejscu mocowania do klamki lub rolgazu – oraz przetarta osłona pancerza, co powoduje dostawanie się wody do środka i rdzewienie tego elementu.