Jak sprawdzić i prawidłowo ustawić ciśnienie powietrza w oponach motocykla?

To pytanie, przed którym staje wiele osób, zwłaszcza początkujących motocyklistów. Oto kilka rad.

Test opon

Jak często powinno być sprawdzane ciśnienie w oponach? 

Opony są jedynym punktem styku z asfaltem i to one przenoszą siły umożliwiające jazdę motocyklem. Powierzchnia styku opony z asfaltem to zaledwie kilkanaście centymetrów kwadratowych. W związku z tym nie muszę już więcej tłumaczyć, dlaczego zawsze tak dużą uwagę należy przywiązywać do dobrego stanu bieżnika jak i samych opon. O tym jak czytać informacje znajdujące się na oponie dowiesz się klikające  w ten link.

Równie dużą rolę jak stan opon odgrywa podczas jazdy ciśnienie powietrza. Choć instrukcja niemal każdego motocykla zaleca sprawdzanie go przed każdą jazdą, ja staram się to robić mniej więcej raz dwa tygodnie. Zasada ta obowiązuje wyłącznie w przypadku jazdy po mieście. Wyjeżdżając na tor albo w teren, zawsze sprawdzam ciśnienie powietrza przed każdym wyjazdem. 

 

Markus Jahn, Lhose
Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17

 

Gdzie mogę znaleźć informacje o właściwym ciśnieniu w oponach?

Prawidłowa wartość ciśnienia w oponach ma duże  znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy i powinna być dostosowana w zależności od sposobu użytkowania motocykla jak i jego obciążenia. Ale gdzie sprawdzić, jakie ciśnienie powietrza powinno być w przedniej lub tylnej oponie? Najłatwiej będzie zajrzeć do instrukcji obsługi. Gdy jej nie masz, poszukaj naklejki, którą producenci zwykle umieszczają na wahaczu motocykla. Często taka informacja jest rozbita na dwie wartości, podczas jazdy solo i gdy motocykl jest maksymalnie obciążony. Inaczej ustawia się ciśnienie w motocyklach sportowych, ale o tym za chwilę.

 

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?

Prawidłowy pomiar ciśnienia to taki, gdy opona jest zimna. Mówiąc precyzyjniej oznacza to, że opona ma temperaturę otoczenia lub totalnie upraszczając – mierzysz ciśnienie przed jazdą. Jeśli masz w garażu ciśnieniomierz, przed jazdą sprawdzasz czy opony są właściwie napompowane, i po kłopocie. Jeśli nie masz ciśnieniomierza pod ręką czeka cię wizyta na stacji benzynowej. I w tym miejscu pojawia się pewien problem, a właściwie dwa.

Po pierwsze, ciśnieniomierze dostępne na stacjach zwykle są podłej jakości lub po prostu mocno zniszczone przez niedbających o nie użytkowników. Zatem pomiar nie będzie precyzyjny. Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest kupienie sobie dobrej jakości ciśnieniomierza i kontrola ciśnienia na stacji po uprzednim dopompowaniu opon. Nadmiar powietrza zawsze można szybko upuścić.

Po drugie, długi dojazd do stacji powoduje, że opony nagrzewają się i pomiar również staje się nieprecyzyjny. Pozostaje zatem spokojny dojazd do kompresora na stacji.

 

Co się stanie, jeśli ciśnienie powietrza jest nieprawidłowe?

Zwłaszcza początkujący motocykliści powinni zdać sobie sprawę, jak ważne jest właściwe ciśnienie w oponach. Zbyt wysokie lub zbyt niskie będzie mieć wyraźny wpływ na prowadzenie się motocykla. Zbyt wysokie ciśnienie pogarsza stabilność jazdy i zwiększa ryzyko uszkodzenia opony. Zbyt niskie ciśnienie powietrza nie tylko skraca żywotność opony, ale ma również negatywny wpływ - podczas jazdy w zakręcie motocykl sprawia wrażenie jak gdyby chciał sie przewrócić. W tym przypadku wzrasta również droga hamowania. Źle ustawione ciśnienie w oponach negatywnie wpływa także na pracę zawieszeń.

Wniosek jest zatem prosty, jeśli nie jesteś zawodnikiem i nie ścigasz się na torze (drogowym lub offroadowym) ciśnienie w oponach twojego motocykla zawsze powinno być ustawione zgodnie z zaleceniami producenta motocykla bądź opon.

 

Ciśnienie w oponach podczas jazdy na torze

Z zupełnie inną sytuacją można spotkać się podczas jazdy na torze. Tutaj opony rozgrzewają się o wiele bardziej niż ma to miejsce podczas jazdy na drodze, i pracują w stabilniejszej choć sporo wyższej temperaturze. W efekcie wzrostu temperatury powietrze w oponie zwiększa swoją objętość, co z kolei powoduje wzrost ciśnienia. Dlatego zwykle na torze jeździ się z ciśnieniem w oponach o około 0,5 bara niższym niż na zwykłej drodze, aby w ten sposób zrekompensować zmiany temperatury. Zresztą  eksperci od opon na torze udzielą dokładnych rad, jak w zależności od umiejętności, techniki jazdy czy panujących warunków właściwie napompować opony.

 

Test opon do motocykli sportowychMarkus Jahn, studio fotograficzne MPS

 

Czujniki ciśnienia w oponach mogą ułatwić życie?

Z roku na rok nowoczesne motocykle zaskakują nas coraz lepszym poziomem wyposażenia, którego jednym z elementów są właśnie czujniki ciśnienia w oponach. Obecnie to rozwiązanie jest zarezerwowane dla maszyn z wyższych klas, a dane o aktualnym ciśnieniu w oponach są prezentowane na wyświetlaczu motocykla. Te gadżety są świetne, ale ja raz na jakiś czas polecam sprawdzenie ciśnienia oponach dobrej klasy ciśnieniomierzem. Tak na wszelki wypadek.

 

Co zrobić gdy jestem w trasie i nie wiem jakie powinno być właściwe ciśnienie powietrza w oponach mojego motocykla?

W taki wypadku możesz posłużyć się sprawdzoną zasadą, która mówi, że ciśnienie w oponach motocyklowych użytkowanych na zwykłej drodze wahają się pomiędzy 2,1 a 2,5 bara dla przedniej opony i 2,3 - 2,9 bara dla tylnej. Pamiętaj też, by podczas sprawdzania ciśnienia nie popełnić częstego błędu i ustawić właściwą skalę pomiarową. Dzisiaj najczęściej spotykanymi jednostkami są: bar, psi.

Żebyś dać ci porównanie jak bardzo mogą różnić się między sobą ciśnienia w motocyklowych oponach, dam ci prosty przykład. Podczas jazdy w terenie opony motocykli turystycznych pompuje się do wartości 1,8 bara z przodu i 1,7 bara z tyłu.

 

 

 

Zobacz również:
REKLAMA