Kolor świecy - co oznacza? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Norma. Jeśli elektrody mają kolor piaskowy, a izolator jasnobrązowy, typ i wartość cieplna świecy są OK. | Glazura (brązowo-żółte błyszczące plamy) to podobne do popiołu osady z dodatków do paliwa i oleju. Przy nagłym odkręceniu gazu zaczynają one przewodzić prąd. Czeka cię regulacja składu mieszanki. | Zaolejony izolator i elektrody – silnik przerywa i się krztusi. Powody: za dużo oleju w komorze spalania, czyli za wysoki poziom oleju w silniku, zużyte pierścienie, cylinder i/lub prowadnice zaworów. Szykuj kasę: czeka cię remont silnika. |
![]() |
![]() |
![]() |
Okopcona świeca. W grę wchodzą: za bogata mieszanka, brudny filtr powietrza, uszkodzone ssanie, za niska wartość cieplna świecy lub/i to, że motocykl jeździł głównie na krótkich dystansach. Objawy: trudności z rozruchem na zimno, nierówna praca silnika. Sprawdź ustawienie gaźnika, stan filtra powietrza i czy ssanie nie jest włączone. | Nadtopienie środkowej elektrody to efekt przegrzania np. za wczesny zapłon, sadza w komorze spalania, rozregulowany układ rozrządu lub uszkodzony moduł zapłonowy, za niska wartość cieplna lub niedokręcona świeca. Odczujesz spadek mocy oraz przerwy w zapłonie. Sprawdź ustawienie zapłonu, skład mieszanki oraz dokręcenie świecy. | Ułamana elektroda – takiemu mechanicznemu uszkodzeniu sprzyja długa eksploatacja. W efekcie iskra przeskakuje w miejscach, które nie są w stanie zapalić mieszanki, a silnik nierówno pracuje. Wymień świecę. |
![]() |
![]() |
![]() |
Nadtopione i obrośnięte nagarem elektrody – powodem może być przegrzanie silnika (np. źle ustawiony zapłon). Często uszkodzone są też zawory i moduł zapłonowy, w grę wchodzą także kiepska jakość paliwa czy źle dokręcona świeca. Przed awarią silnika spada jego moc. Sprawdź ustawienie zapłonu i skład mieszanki – wymień świecę i ją dokręć. | Biała narośl na elektrodzie powstaje w wyniku nagromadzenia osadów powstałych z dodatków w oleju i paliwie. Osady mogą się też tworzyć w komorze spalania. W przypadku świecy mogą one wywołać samozapłon i poważnie uszkodzić silnik. Sprawdź ustawienie gaźnika i zapłonu, zmień olej na polecany przez producenta motocykla. | Ubytki na elektrodach. Przyczyny: agresywne dodatki do paliwa i oleju, przegrzanie, wadliwa świeca. W efekcie silnik przerywa, szczególnie podczas przyspieszania, trudniej odpala i słychać stuki. Czas na nową świecę. |
Zobacz też: Najnowsze i najlepsze motocykle 2019 roku
Jak sprawdzić, wymienić i zadbać o świecę zapłonową?
![]() |
![]() |
Fajkę zapłonową zdejmuj wyłącznie ręką, ewentualnie bardzo delikatnie użyj śrubokręta. Kombinerki, szczypce i metalowe przedłużki mogą uszkodzić fajkę. | Jeśli świeca jest brudna, wyczyść ją metalową szczotką. Uwaga! Używaj tylko takich z mosiężnym włosiem. |
![]() |
![]() |
Przerwę między elektrodami (ma mieć 0,8–0,9 mm) wyreguluj przy użyciu szczelinomierza. Właściwe wartości znajdziesz w instrukcji obsługi lub serwisówce twojego motocykla. | Nie kombinuj! Dobierając świece, skorzystaj z instrukcji obsługi swojego motocykla. Zabawa z ciepłotą świec może się skończyć nawet remontem silnika. |