Jak sprawdzić i wyczyścić świece zapłonowe?

Świeca zapłonowa jest prosta jak budowa cepa i raczej debiloodporna. A przy tym pełni kluczową funkcję w silniku. Sprawdzamy, o co z nią chodzi.

Kolor świecy - co oznacza?

archiwum Motor-Presse Polska
archiwum Motor-Presse Polska
archiwum Motor-Presse Polska
Norma. Jeśli elektrody mają kolor piaskowy, a izolator jasnobrązowy, typ i wartość cieplna świecy są OK. Glazura (brązowo-żółte błyszczące plamy) to podobne do popiołu osady z dodatków do paliwa i oleju. Przy nagłym odkręceniu gazu zaczynają one przewodzić prąd. Czeka cię regulacja składu mieszanki. Zaolejony izolator i elektrody – silnik przerywa i się krztusi. Powody: za dużo oleju w komorze spalania, czyli za wysoki poziom oleju w silniku, zużyte pierścienie, cylinder i/lub prowadnice zaworów. Szykuj kasę: czeka cię remont silnika.
archiwum Motor-Presse Polska
archiwum Motor-Presse Polska
archiwum Motor-Presse Polska
Okopcona świeca. W grę wchodzą: za bogata mieszanka, brudny filtr powietrza, uszkodzone ssanie, za niska wartość cieplna świecy lub/i to, że motocykl jeździł głównie na krótkich dystansach. Objawy: trudności z rozruchem na zimno, nierówna praca silnika. Sprawdź ustawienie gaźnika, stan filtra powietrza i czy ssanie nie jest włączone.  Nadtopienie środkowej elektrody to efekt przegrzania np. za wczesny zapłon, sadza w komorze spalania, rozregulowany układ rozrządu lub uszkodzony moduł zapłonowy, za niska wartość cieplna lub niedokręcona świeca. Odczujesz spadek mocy oraz przerwy w zapłonie. Sprawdź ustawienie zapłonu, skład mieszanki oraz dokręcenie świecy. Ułamana elektroda – takiemu mechanicznemu uszkodzeniu sprzyja długa eksploatacja. W efekcie iskra przeskakuje w miejscach, które nie są w stanie zapalić mieszanki, a silnik nierówno pracuje. Wymień świecę.
archiwum Motor-Presse Polska
archiwum Motor-Presse Polska
archiwum Motor-Presse Polska
Nadtopione i obrośnięte nagarem elektrody – powodem może być przegrzanie silnika (np. źle ustawiony zapłon). Często uszkodzone są też zawory i moduł zapłonowy, w grę wchodzą także kiepska jakość paliwa czy źle dokręcona świeca. Przed awarią silnika spada jego moc. Sprawdź ustawienie zapłonu i skład mieszanki – wymień świecę i ją dokręć. Biała narośl na elektrodzie powstaje w wyniku nagromadzenia osadów powstałych z dodatków w oleju i paliwie. Osady mogą się też tworzyć w komorze spalania. W przypadku świecy mogą one wywołać samozapłon i poważnie uszkodzić silnik. Sprawdź ustawienie gaźnika i zapłonu, zmień olej na polecany przez producenta motocykla. Ubytki na elektrodach. Przyczyny: agresywne dodatki do paliwa i oleju, przegrzanie, wadliwa świeca. W efekcie silnik przerywa, szczególnie podczas przyspieszania, trudniej odpala i słychać stuki. Czas na nową świecę.

Zobacz też: Najnowsze i najlepsze motocykle 2019 roku

Jak sprawdzić, wymienić i zadbać o świecę zapłonową?

Shutterstock_113071642
archiwum Motor-Presse Polska
Fajkę zapłonową zdejmuj wyłącznie ręką, ewentualnie bardzo delikatnie użyj śrubokręta. Kombinerki, szczypce i metalowe przedłużki mogą uszkodzić fajkę. Jeśli świeca jest brudna, wyczyść ją metalową szczotką. Uwaga! Używaj tylko takich z mosiężnym włosiem.
archiwum Motor-Presse Polska
archiwum Motor-Presse Polska
Przerwę między elektrodami (ma mieć 0,8–0,9 mm) wyreguluj przy użyciu szczelinomierza. Właściwe wartości znajdziesz w instrukcji obsługi lub serwisówce twojego motocykla. Nie kombinuj! Dobierając świece, skorzystaj z instrukcji obsługi swojego motocykla. Zabawa z ciepłotą świec może się skończyć nawet remontem silnika.

 

Budowa świecy zapłonowej

 

archiwum Motor-Presse Polska

Zobacz też: Stacje CPN i Petrochemia Płock powracają

Świeca zapłonowa

została opatentowana przez Roberta Boscha w 1902 roku. Miało to związek ze skonstruowaniem wysokonapięciowego iskrownika i pozwoliło wyeliminować rurę żarową.

Przez lata świece zapłonowe udoskonalano. Obecnie oferowane różnią się od siebie wyglądem, wielkością, liczbą elektrod, materiałem, z jakiego je wykonano, oraz takimi parametrami, jak przewodność cieplna czy oporność. Dobrze dobrana świeca posłuży w motocyklu nawet 20 000 km! Ponieważ nowa kosztuje kilkanaście–kilkadziesiąt złotych, nie ma sensu na nich oszczędzać.

Ważne: w czasie wymiany używaj wyłącznie świec o parametrach zgodnych z wymaganiami producenta twojego motocykla (rzut oka do instrukcji obsługi lub serwisówki wyjaśni sprawę). Kombinowanie z innymi parametrami świec może oznaczać problemy z rozruchem czy płynną pracą silnika, a w ekstremalnym przypadku – skończyć remontem silnika.

 

Czasy wożenia ze sobą świec na wymianę to historia, chyba że jeździsz weteranem albo źle wyregulowanym dwusuwem.

Wymiana świec nie jest skomplikowana. Potrzebny będzie odpowiedni klucz do świec (we współczesnych silnikach często są one głęboko osadzone) i musisz zapamiętać, o jaki kąt (od wyczucia pierwszego oporu) dokręcić świecę, ewentualnie użyć do tego klucza dynamometrycznego. W niektórych motocyklach bardziej się namęczysz nad uzyskaniem dostępu do świec (zdejmowanie owiewek czy nawet opuszczanie silnika w ramie – np. Honda CBR 600), niż z ich wymianą. Podczas wkręcania nowej świecy zwróć uwagę, żeby pierwszy zwój gwintu dobrze złapał. Nigdy nie wkręcaj na siłę, bo zniszczysz miękki gwint w aluminiowej głowicy, a wtedy czekają cię poważne wydatki.

Zobacz też: Zasilanie paliwem. Gaźnik i wtrysk - jak to działa?

Zobacz również:
REKLAMA