Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą? Jednym z rozwiązań jest lokalizator GPS. Sprawdzamy różne warianty tego rozwiązania.

Lokalizatory GPS motor-presee polska

Lokalizator GPS wciąż jest w Polsce niezbyt popularną formą zabezpieczenia motocykla przed kradzieżą. Tymczasem wariantów tej usługi jest co najmniej kilka, w dodatku różnice między nimi są tak znaczne, że wybranie odpowiedniego dla siebie nie powinno być trudne. Te najbardziej zaawansowane, jak Gannet GanTrack Plus czy Ikol GPS/SVR mogą śmiało być alternatywą dla ubezpieczenia autocasco.

Co ważne, ochrona przed kradzieżą to nie wszystko, co potrafią systemy lokalizacji. Jedną z bardziej pożądanych opcji może okazać się obsługa obowiązkowego także dla motocykli systemu e-Toll. Inną funkcjonalnością, którą oferuje część dostawców usług, jest przydatna dla podróżników aplikacja gromadząca dane dotyczące przebytych tras. Operatorzy wszystkich opisanych systemów twierdzą jednak zgodnie, że większość motocyklistów wykupuje usługę lokalizacji z myślą o ochronie przed kradzieżą.

Z tego powodu operatorzy właśnie na tej funkcji skupiają się najbardziej, rozbudowując swoje systemy np. o nadajniki sygnału radiowego. O skuteczności takich urządzeń może świadczyć to, że praktyką złodziei jest dziś ukrycie motocykla po kradzieży i cierpliwe czekanie na reakcję właściciela. Dla złodzieja takie działanie jest bezpieczniejsze niż rozbieranie połowy motocykla w poszukiwaniu ukrytego nadajnika.

Co jeszcze potrafią takie lokalizatory? Postanowiliśmy to sprawdzić, skupiając się na usługach działających na terenie Unii Europejskiej adresowanych do motocyklistów.

 

Zobacz również: Jak często zmieniasz ustawienia zawieszeń w motocyklu? Raz, dwa razy w roku? Nie lubisz kręcić śrubkami, czy boisz się, że coś sknocisz? Tak czy siak docenisz elektronicznie sterowane zawieszenia. Klik i już po wszystkim.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Ø1 Gannet Gantrack Plus

TO JA, TWOJE RADIO

Usługa gantrack plus nie jest tania, ale dzięki połączeniu dwóch technologii bardzo skuteczna. Opiera się ona na założeniu: „albo grubo, albo wcale”. Operator oferuje rozwiązania przystosowane chyba do każdego możliwego przypadku. Znalazłem nawet lokalizator... do ula. To pozwala przedstawić fajną ofertę również motocyklistom.

Lokalizatory GPSBMW

GanTrack Plus składa się z dwóch niezależnych urządzeń – jedno podpina się do akumulatora, drugie, ukryte głęboko w trudno dostępnym miejscu, korzysta z wbudowanej baterii, która, w zależności od wersji, może pracować bez ładowania 3 lub 5 lat. Pierwsze z urządzeń wykorzystuje odbiornik GPS oraz nadajnik GSM i działa cały czas, dzięki czemu możesz w każdej chwili podejrzeć w aplikacji pozycję swojego motocykla.

To drugie urządzenie po zainstalowaniu przechodzi w tryb uśpienia, z którego wybija go zgłoszenie kradzieży motocykla. Dzięki wykorzystaniu fal radiowych jest ono odporne na działanie zagłuszarek GPS/GSM i niewykrywalne przez skanery używane przez złodziei. Operator decyduje o częstotliwości i czasie nadawania sygnału i może namierzyć urządzenie nawet wówczas, gdy motocykl zostanie ukryty w stalowym kontenerze lub podziemnym garażu.

Gannet chwali się własnym, działającym przez całą dobę centrum alarmowym, naziemnymi i powietrznymi jednostkami radionamiarowymi, a także prowadzeniem akcji poszukiwawczych we współpracy z policją. Na stronie internetowej pokazano przykłady odzyskanych pojazdów.
W ofercie oprócz usługi GanTrack Plus, która działa na terenie całej Europy, dostępna jest również tańsza wersja, działająca tylko w Polsce.

Koszt zakupu urządzenia jest niższy o ok. 700 zł, abonament zaś o ok. 300 zł.

  • Strona internetowa usługi: gannet.pl
  • Koszt zakupu: 3075 zł – bateria 3-letnia; 3321 zł – bateria 5-letnia
  • Abonament miesięczny: 1660,50 zł/rok (możliwe inne opcje)
  • Aplikacja na smartfon: tak, EuroFleet

 

LOKALIZATOR BEZ GPS?

Najtańszym, choć wcale nie najgorszym rozwiązaniem może być użycie niewielkich lokalizatorów działających na bazie komunikacji bluetooth.

Lokalizatory GPSunsplash

Niewielkie lokalizatory działające w oparciu o Bluetooth są znane od dawna, ale po ubiegłorocznej premierze Apple AirTaga ich kariera nabrała przyspieszenia. Urządzenie można namierzyć za pomocą specjalnej aplikacji, a zatem tam, gdzie jest wielu użytkowników iPhone’ów, namierzanie będzie działać skutecznie. Oprócz tego na szczególną uwagę zasługuje notiOne go!, którym można zarządzać, używając przyjaznej dla użytkownika aplikacji, obsługującej także lokalizator notiOne GPS Plus.

 

Ø2 Lion Log

GOTOWIEC DLA TURYSTY

Lionlog to świetne rozwiązanie, jeśli kochasz podróże. Webowa aplikacja sama ułoży relację z trasy.

Usługa LionLOG powstała z myślą o motocyklowych podróżnikach i miłośnikach klasycznych samochodów. Twórcy LionLOGa postawili sobie dwa cele: po pierwsze urządzenie musi zużywać jak najmniej energii, by maksymalnie oszczędzać niewielki akumulator motocyklowy; po drugie integralną częścią usługi ma być aplikacja dokumentująca podróże.

Lokalizatory GPSKawasaki

Założenia zostały spełnione – producent zapewnia, że urządzenie wielkości mniej więcej karty kredytowej i grubości ok. 1 cm bez problemu współpracuje nawet z motocyklami wykorzystującymi magistralę can-bus, np. BMW. Także webowa aplikacja, dostępna z poziomu konta użytkownika, działa bez zarzutu, gromadząc dane dotyczące aktualnej pozycji, średniej prędkości czy wysokości n.p.m. Zapisuje się tam także pełna historia podróży z odwiedzonymi w ciągu roku miejscami. Po uzupełnieniu o zdjęcia i opisy masz gotową relację, którą możesz wyświetlić na spotkaniu podróżników lub pochwalić się nią znajomym.

Ponadto masz do dyspozycji informacje o zlotach, rajdach i innych wydarzeniach w mijanej okolicy. Możesz skonfigurować strefę, poza którą rozpoczyna się rejestracja trasy, możesz także udostępnić swoją pozycję. LionLOG wykorzystuje do działania odbiornik GPS z nadajnikiem GSM. Urządzenie ma niewielką baterię, która umożliwia śledzenie pojazdu przez kilka godzin po zaniku zasilania. Po uzbrojeniu systemu, dostaniesz SMS, jeśli motocykl wyjedzie poza ustaloną strefę. Z lokalizacji LionLOG możesz korzystać na terenie całej Unii Europejskiej bez dodatkowych opłat.

  • Strona internetowa usługi: lionlog.com
  • Koszt zakupu: 1900 zł
  • Abonament: wliczony w cenę zakupu; na 3 lata
  • Aplikacja na smartfona: brak; oferowana tylko webowa, dostosowana do wymagań urządzeń mobilnych

 

Zobacz również: ABS, Kontrola trakcji, łączność ze smartfonem... te i inne systemy bledną przy najnowszym rozwiązaniu Boscha, w którym motocykl będzie widział przeszkody podobnie jak nietoperz, wykorzystując czuły radar.

 

REKLAMA

 

A MOŻE SAM LOKALIZATOR?

Na rynku jest dostępnych wiele lokalizatorów, w tym takie, do których musisz dokupić kartę sim z abonamentem.

Najprostszy lokalizator GPS można kupić za około 40 zł, nieco droższy za 140, a zaawansowane, energooszczędne urządzenie to wydatek 400–500 zł. Do każdego z nich trzeba jednak dokupić kartę SIM z opcją transmisji danych, ponieważ to właśnie w ten sposób lokalizatory wysyłają swoją pozycję. Takie rozwiązanie wydaje się najtańsze, choć niekoniecznie gorsze od najprostszych usług oferowanych przez np. LionLOGA czy Ikola.

W przypadku renomowanych produktów, np. ­Interphone GPSAngel 20 (499 zł, imready.eu) czy MoniMoto (899 zł, b2bike.pl), możesz liczyć na specjalną aplikację do obsługi. To drugie ma wbudowaną kartę z opłaconym dwumiesięcznym abonamentem.

W MoniMoto zasilanie to własna bateria, która wytrzymuje nawet 12 miesięcy. Nie wymaga przez to podłączenia do instalacji elektrycznej motocykla – podobnie jak notiOne.

Lokalizatory GPSmonimoto

Monimoto do ustalania pozycji motocykla, oprócz systemu GPS, wykorzystuje sieć GLONASS i Telit IoT LOCATE. Do aktywacji urządzenie wykorzystuje bezprzewodowy klucz podobny do breloczka – jeśli wykryje go w pobliżu, rozbraja system, jeśli klucz się oddali, system przechodzi w tryb czuwania. Ruch urządzenia bez klucza wywołuje natychmiastowy alarm i aktywuje powiadomienie SMS. Jeśli zdecydujesz się na zakup urządzenia, pierwsze dwa miesiące abonamentu masz w cenie. Potem usługa kosztuje 3 dolary miesięcznie.

Interphone GPSAngel 20 wymaga podłączenia do zasilania w motocyklu i użycia zewnętrznej karty SIM. To także górna półka – oszczędza energię, może pracować w ekstremalnych warunkach pogodowych, jest w stanie zdalnie odciąć zapłon i ustawić liczne alarmy.

Ø3 IKOL Moto GPS/SVR

ANIOŁ STRÓŻ PODRÓŻNIKA

Połączenie technologii radiowej i gps oraz rozbudowana aplikacja rejestrująca trasy – IKOL to coś dla podróżników.

IKOL to połączenie zalet systemów Gannet i LionLOG. Bo masz tutaj energo­oszczędny odbiornik GPS (3–5 mA) z zapasową baterią (do 7 dni działania) i modułem GSM oraz osobne, zasilane własną baterią urządzenie radiowe. W czasie eksploatacji pozostaje ono uśpione, a uruchamia się dopiero gdy koniecznie jest zlokalizowanie skradzionego motocykla.

Do tego otrzymujesz rozbudowaną aplikację na smartfona IKOL Tracker, w której zapisywane są takie parametry, jak początek i koniec podróży, liczba przebytych kilometrów, prędkości osiągane na poszczególnych odcinkach trasy, wysokość n.p.m., napięcie akumulatora czy przebieg pojazdu. Podróżnicy docenią z pewnością możliwość zapisywania przebytych tras i łatwy ich podgląd na mapie.

Lokalizatory GPSunsplash

Aplikacja oferuje także przejrzyste zestawienie aktualnie wykorzystywanych usług z możliwością ich aktywacji i dezaktywacji. System IKOL Moto GPS ma opcję zdalnego wyłączenia zapłonu (konieczne jest dokupienie i montaż przełącznika odcięcia rozrusznika). Radiowy moduł SVR (Stolen Vehicle Recovery) jest niemożliwy do zagłuszenia przez typowe zagłuszarki używane przez złodziei, sygnał radiowy wydostaje się ze stalowych kontenerów i z podziemnych parkingów.

IKOL chwali się, że skuteczność tego systemu w odzyskiwaniu skradzionych pojazdów wynosi 98%. Urządzenie występuje w trzech wersjach: standardowej, SVR Alarm i SVR SKY, które oferują kilka dodatkowych opcji, m.in. alerty o ruchu pojazdu, zagłuszaniu czy o nieprawidłowej pozycji GPS. Urządzenia GPS i SVR mogą działać osobno, można je także połączyć w jeden system.

  • Strona internetowa usługi: ikol.pl
  • Koszt zakupu: 490 zł – moduł GPS, 1300 zł – moduł SVR
  • Abonament: 15,99 zł/m-c GPS, 69 zł moduł SVR
  • Aplikacja na smartfon: tak, IKOL Tracker

 

JEŚLI NIE LOKALIZATOR, TO CO?

W niektórych sytuacjach aplikacja na smartfon może zastąpić lokalizator.
Jeśli zamiast na ochronie motocykla przed kradzieżą wolałbyś skupić się na własnym bezpieczeństwie, możesz skorzystać z aplikacji MotoSave. Jej autorem jest polski motocyklista. Przed wyruszeniem w trasę włączasz apkę, a ta śledzi twoją pozycję i na bieżąco sprawdza, czy się ruszasz. Jeśli ulegniesz wypadkowi i nie będziesz w stanie samodzielnie wezwać pomocy, MotoSave wykryje brak ruchu i po upływie ustalonego czasu pod dwa zaprogramowane wcześniej numery telefonów wyśle SMS-y z twoją lokalizacją.

Przed pierwszym użyciem jest wymagane skalibrowanie apki, przy tej okazji trzeba także wprowadzić numery telefonów, pod które ma ona wysłać wiadomości z lokalizacją. Możesz określić również czas pozostawania w bezruchu, po jakim MotoSave wyśle alarmowe SMS-y. Wśród funkcji tej aplikacji jest komunikator, który umożliwia przekazywanie sobie na bieżąco informacji dotyczących różnych zdarzeń, np. o konieczności udzielenia pomocy motocykliście. Korzystanie z aplikacji jest płatne – roczna subskrypcja to koszt 100 zł. Teraz jest oferowana wersja tylko na Android.

Lokalizatory GPSunsplash

Do niedawna podobne rozwiązanie, choć znacznie bardziej rozbudowane – Bezpieczny Motocykl – oferowała firma Konsalnet. System był zintegrowany z motocyklem i w razie wykrycia nietypowego ruchu, na przykład uderzenia czy przewrócenia, do centrum alarmowego wysyłał sygnał alarmowy z pozycją motocykla. Operator kontaktował się z kierowcą, a jeśli próba się nie powiodła, powiadamiał służby ratunkowe. Niestety, z informacji uzyskanych od przedstawiciela Konsalnetu wynika, że z powodu problemów na rynku półprzewodników oferta na usługę Bezpieczny Motocykl została zawieszona.

 

Zobacz również: Sprawdzamy, jak zmiana niektórych parametrów zawieszenia wpływa na właściwości jazdy i jego charakterystykę, gdy silnik brutalnie szarpie łańcuchem. 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Ø4 Notione GPS Plus

RAZ NA CAŁY CZAS

Tylko jeden wydatek na początku, a potem żadnych opłat, plus obsługa e-toll. Notione kusi wygodą.

Tylko jeden wydatek czeka cię, jeśli zdecydujesz się na zakup rozwiązania od notiOne. Producent chwali się, że to najlepsza oferta na rynku. To twierdzenie wydaje się trochę na wyrost, bo przecież kierowcy mają różne potrzeby, jednak rozwiązanie GPS Plus wydaje się najwygodniejsze.

Przede wszystkim urządzenie ma rozmiary większego markera, po drugie nie wymaga stałego podłączenia do zasilania – wystarczy naładować je raz na kilka miesięcy. Po trzecie wreszcie oprócz standardowych opcji, jakie oferuje lokalizator, notiOne GPS Plus można wykorzystać do obsługi systemu e-Toll. Jest to o tyle ważne, że ta obsługująca opłaty za autostrady aplikacja jest dla motocyklistów niewygodna i ma sporo wad. Przede wszystkim nie działa w tle, co oznacza, że ekran telefonu cały czas pozostaje włączony, co oznacza wyższe zużycie energii. Obecność urządzenia oczywiście nie zwalnia z konieczności zapłacenia za przejazd.

Lokalizatory GPSshutterstock.com

Producent zapewnia, że wbudowana karta SIM jest dożywotnio opłacona na terenie Unii Europejskiej. Z urządzeniem współpracuje specjalna aplikacja, która jednak ma niezbyt wiele funkcji – brakuje na przykład rejestracji przejechanych tras czy parametrów jazdy. Na jej korzyść przemawia z pewnością obsługa innych urządzeń NotiOne, w tym minilokalizatorów Go. Urządzenie GPS Plus ma niewielkie wymiary, co umożliwia umieszczenie go w najróżniejszych miejscach w motocyklu. Dzięki poręczności i prostemu montażowi, można je przenosić między różnymi pojazdami. W tej usłudze są wykorzystywane technologie GPS i GSM.

  • Strona internetowa usługi: notione.com
  • Koszt zakupu: 599 zł
  • Abonament: brak opłat
  • Aplikacja na smartfon: tak, NotiOne

 

SYSTEM BMW E-CALL

System ratunkowy BMW e-call także korzysta z funkcji GPS.
BMW jako pierwsze włączyło system ratunkowy do fabrycznego wyposażenia motocykla, z tym że za E-Call trzeba dopłacić. Ten system nie śledzi na bieżąco pozycji, lecz uaktywnia się w dwóch przypadkach – gdy czujniki systemu wykryją zagrożenie dla kierowcy lub gdy zostanie naciśnięty przycisk SOS.

Lokalizatory GPSBMW

Jeśli zostanie wykryte uderzenie przy dużej prędkości, służby ratunkowe otrzymują pozycję kierowcy, a operator próbuje nawiązać z nim kontakt za pomocą wbudowanego w obudowę przycisku komunikatora. W przypadku mniej groźnych zdarzeń system działa z opóźnieniem, by kierowca mógł odwołać alert. E-Call działa bez abonamentu i jest dostępny w większości krajów Europy.

 

 

 

Zobacz również:
REKLAMA