A MOŻE SAM LOKALIZATOR?
Na rynku jest dostępnych wiele lokalizatorów, w tym takie, do których musisz dokupić kartę sim z abonamentem.
Najprostszy lokalizator GPS można kupić za około 40 zł, nieco droższy za 140, a zaawansowane, energooszczędne urządzenie to wydatek 400–500 zł. Do każdego z nich trzeba jednak dokupić kartę SIM z opcją transmisji danych, ponieważ to właśnie w ten sposób lokalizatory wysyłają swoją pozycję. Takie rozwiązanie wydaje się najtańsze, choć niekoniecznie gorsze od najprostszych usług oferowanych przez np. LionLOGA czy Ikola.
W przypadku renomowanych produktów, np. Interphone GPSAngel 20 (499 zł, imready.eu) czy MoniMoto (899 zł, b2bike.pl), możesz liczyć na specjalną aplikację do obsługi. To drugie ma wbudowaną kartę z opłaconym dwumiesięcznym abonamentem.
W MoniMoto zasilanie to własna bateria, która wytrzymuje nawet 12 miesięcy. Nie wymaga przez to podłączenia do instalacji elektrycznej motocykla – podobnie jak notiOne.
monimoto
Monimoto do ustalania pozycji motocykla, oprócz systemu GPS, wykorzystuje sieć GLONASS i Telit IoT LOCATE. Do aktywacji urządzenie wykorzystuje bezprzewodowy klucz podobny do breloczka – jeśli wykryje go w pobliżu, rozbraja system, jeśli klucz się oddali, system przechodzi w tryb czuwania. Ruch urządzenia bez klucza wywołuje natychmiastowy alarm i aktywuje powiadomienie SMS. Jeśli zdecydujesz się na zakup urządzenia, pierwsze dwa miesiące abonamentu masz w cenie. Potem usługa kosztuje 3 dolary miesięcznie.
Interphone GPSAngel 20 wymaga podłączenia do zasilania w motocyklu i użycia zewnętrznej karty SIM. To także górna półka – oszczędza energię, może pracować w ekstremalnych warunkach pogodowych, jest w stanie zdalnie odciąć zapłon i ustawić liczne alarmy.
Ø3 IKOL Moto GPS/SVR
ANIOŁ STRÓŻ PODRÓŻNIKA
Połączenie technologii radiowej i gps oraz rozbudowana aplikacja rejestrująca trasy – IKOL to coś dla podróżników.
IKOL to połączenie zalet systemów Gannet i LionLOG. Bo masz tutaj energooszczędny odbiornik GPS (3–5 mA) z zapasową baterią (do 7 dni działania) i modułem GSM oraz osobne, zasilane własną baterią urządzenie radiowe. W czasie eksploatacji pozostaje ono uśpione, a uruchamia się dopiero gdy koniecznie jest zlokalizowanie skradzionego motocykla.
Do tego otrzymujesz rozbudowaną aplikację na smartfona IKOL Tracker, w której zapisywane są takie parametry, jak początek i koniec podróży, liczba przebytych kilometrów, prędkości osiągane na poszczególnych odcinkach trasy, wysokość n.p.m., napięcie akumulatora czy przebieg pojazdu. Podróżnicy docenią z pewnością możliwość zapisywania przebytych tras i łatwy ich podgląd na mapie.
unsplash
Aplikacja oferuje także przejrzyste zestawienie aktualnie wykorzystywanych usług z możliwością ich aktywacji i dezaktywacji. System IKOL Moto GPS ma opcję zdalnego wyłączenia zapłonu (konieczne jest dokupienie i montaż przełącznika odcięcia rozrusznika). Radiowy moduł SVR (Stolen Vehicle Recovery) jest niemożliwy do zagłuszenia przez typowe zagłuszarki używane przez złodziei, sygnał radiowy wydostaje się ze stalowych kontenerów i z podziemnych parkingów.
IKOL chwali się, że skuteczność tego systemu w odzyskiwaniu skradzionych pojazdów wynosi 98%. Urządzenie występuje w trzech wersjach: standardowej, SVR Alarm i SVR SKY, które oferują kilka dodatkowych opcji, m.in. alerty o ruchu pojazdu, zagłuszaniu czy o nieprawidłowej pozycji GPS. Urządzenia GPS i SVR mogą działać osobno, można je także połączyć w jeden system.
- Strona internetowa usługi: ikol.pl
- Koszt zakupu: 490 zł – moduł GPS, 1300 zł – moduł SVR
- Abonament: 15,99 zł/m-c GPS, 69 zł moduł SVR
- Aplikacja na smartfon: tak, IKOL Tracker
JEŚLI NIE LOKALIZATOR, TO CO?
W niektórych sytuacjach aplikacja na smartfon może zastąpić lokalizator.
Jeśli zamiast na ochronie motocykla przed kradzieżą wolałbyś skupić się na własnym bezpieczeństwie, możesz skorzystać z aplikacji MotoSave. Jej autorem jest polski motocyklista. Przed wyruszeniem w trasę włączasz apkę, a ta śledzi twoją pozycję i na bieżąco sprawdza, czy się ruszasz. Jeśli ulegniesz wypadkowi i nie będziesz w stanie samodzielnie wezwać pomocy, MotoSave wykryje brak ruchu i po upływie ustalonego czasu pod dwa zaprogramowane wcześniej numery telefonów wyśle SMS-y z twoją lokalizacją.
Przed pierwszym użyciem jest wymagane skalibrowanie apki, przy tej okazji trzeba także wprowadzić numery telefonów, pod które ma ona wysłać wiadomości z lokalizacją. Możesz określić również czas pozostawania w bezruchu, po jakim MotoSave wyśle alarmowe SMS-y. Wśród funkcji tej aplikacji jest komunikator, który umożliwia przekazywanie sobie na bieżąco informacji dotyczących różnych zdarzeń, np. o konieczności udzielenia pomocy motocykliście. Korzystanie z aplikacji jest płatne – roczna subskrypcja to koszt 100 zł. Teraz jest oferowana wersja tylko na Android.
unsplash
Do niedawna podobne rozwiązanie, choć znacznie bardziej rozbudowane – Bezpieczny Motocykl – oferowała firma Konsalnet. System był zintegrowany z motocyklem i w razie wykrycia nietypowego ruchu, na przykład uderzenia czy przewrócenia, do centrum alarmowego wysyłał sygnał alarmowy z pozycją motocykla. Operator kontaktował się z kierowcą, a jeśli próba się nie powiodła, powiadamiał służby ratunkowe. Niestety, z informacji uzyskanych od przedstawiciela Konsalnetu wynika, że z powodu problemów na rynku półprzewodników oferta na usługę Bezpieczny Motocykl została zawieszona.
Zobacz również: Sprawdzamy, jak zmiana niektórych parametrów zawieszenia wpływa na właściwości jazdy i jego charakterystykę, gdy silnik brutalnie szarpie łańcuchem.