[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.5

Naprawa pompy hamulcowej. Instrukcja

Jeśli podczas hamowania słychać pisk, a maszyna – zamiast ostro wytracać prędkość – zwalnia topornie, winę za to ponoszą zapuszczone hamulce. Tym razem wgryzamy się w temat hebli, a konkretnie naprawy i regeneracji pompy hamulcowej. 

Naprawa pompy hamulcowej Nie zapomnij wymienić pierścienia Segera w pompie hamulcowej.

Zapuszczone elementy hydrauliki hamulca są typowym problemem w zaniedbanych maszynach starszych roczników, które aż proszą, by ktoś się nimi zajął. Ten problem dotyczy głównie maszyn używanych do jazdy miejskiej i zaliczających krótkie odcinki. Ale może on dotknąć także bike’ów garażowanych pod chmurką (wilgoć, mrozy, upały itp. przyjemności).

Sprawdź swoją wiedzęPrawda czy fałsz? QUIZ motocyklowy

REKLAMA

Zacznijmy od oględzin

  1. Bardzo dokładnie obejrzyj klocki hamulcowe,
  2. Wciśnij klamkę hamulca: klocki hamulcowe muszą ułożyć się równomiernie do tarczy bez wyczuwalnego blokowania klocka w zacisku.
  3. Zwolnij klamkę hamulca: klocki muszą równocześnie zluzować tarczę hamulca i cofnąć się o 0,1-0,2 mm. Jeśli nie odbywa się to równocześnie lub płynnie, jest to oznaka problemów z układem hamulcowym.

W starym płynie hamulcowym często zbiera się brud, który osadza się między tłoczkiem a cylinderkiem, utrudniając swobodne poruszanie się tłoczka w zacisku.

Cylinderki zacisku

Jeśli do układu hamulcowego dostał się brud, wszystkie jego elementy muszą zostać zdemontowane, rozłożone i wyczyszczone. Wszystkie przewody hamulcowe odkręcaj nad ściereczką, podobnie rozbieraj zaciski i pompę hamulcową. Przygotuj ich większy zapas. Po co? Bo płyn hamulcowy jest agresywny chemicznie i może uszkodzić lakier oraz elementy z tworzywa sztucznego.

Zobacz też: Jak dbać o ciuchy motocyklowe? Skóra, tekstylia, kaski, rękawice

Rysunek rozłożonej pompy hamulcowej pokazuje, ile pracy nas czeka. Cierpliwości!

Demontaż pompy hamulcowej

Do poluzowania i odkręcenia przewodu hamulcowego należy bezwzględnie używać odpowiedniego klucza. Do tego typu połączeń używa się tzw. śrub przepływowych, które powinny być stosowane tylko raz. Stąd rada, aby części potrzebne do naprawy hamulca kupić wcześniej w odpowiednim sklepie. Na liście zakupów nie może zabraknąć nowych śrub i pasujących do nich uszczelek.

Rozebranie pompy hamulcowej

  1. Otwórz pojemnik z płynem hamulcowym, po czym wylej płyn.
  2. Odłącz przyłącza przewodów, odkręć klamkę hamulca (z tyłu: odłącz dźwignię hamulca nożnego), odłącz czujnik światła stopu (z tyłu: zdejmij sprężynkę z włącznika światła hamowania).
  3. Ostrożnie odkręć pompę hamulcową z kierownicy (z tyłu: odkręć set z podnóżkiem).
  4. Mocno chwyć dłonią pompę hamulcową.
  5. Ostrożnie zdejmij gumową osłonę przeciwpyłową.
  6. Specjalnymi obcążkami zdejmij pierścień zabezpieczający, jednocześnie z wyczuciem przyciskając kciukiem tłoczek pompy.
  7. Powoli zmniejsz nacisk kciuka, po czym wyjmij tłoczek i sprężynę.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdzenie i pomiar elementów

  1. Ani tłoczki, ani otwór w obudowie pompy, w którym one pracują, nie mogą mieć rys, zadrapań, śladów rdzy ani innych uszkodzeń. Jeśli je mają, muszą zostać wymienione. Pamiętaj! W razie najmniejszej wątpliwości co do nienagannego stanu powierzchni tłoczków należy wymienić je na nowe wraz z pierścieniami uszczelniającymi.
  2. Brud, który nie chce się poddać czyszczeniu, potraktuj np. WD-40, poczekaj, aż preparat wsiąknie, a następnie wytrzyj szorstką szmatką. W żadnym wypadku nie trzyj papierem ściernym ani tłoczków, ani pompy wewnątrz!
  3. Bardzo uważnie obejrzyj pierścień na tłoczku: jego strona uszczelniająca musi być „ostra”, tzn. nie może być ani pokaleczona, ani pęknięta.

 

ZOBACZ TEŻ: Podnośniki motocyklowe - jaki jest wybór i który wybrać

REKLAMA

 

Pamiętaj! Większość tłoczków zamiennych jest już zaopatrzona w nowy uszczelniacz, tak więc pod żadnym pozorem nie wolno go wymieniać. Po rozłożeniu pompy zamontuj nowe, kompletne tłoczki z pierścieniami uszczelniającymi oraz nowym pierścieniem zabezpieczającym.

 

Złożenie pompy

  1. Włóż sprężynę stożkową większą średnicą do wewnątrz.
  2. Posmaruj tłoczek pastą silikonową (albo świeżym płynem hamulcowym) i wciśnij go w pompę.
  3. Przyłóż pierścień zabezpieczający, kciukiem wciśnij tłoczek, a następnie włóż pierścień zabezpieczający w rowek. Sprawdź, czy jest dobrze osadzony na całej długości rowka. Ważne: pierścień zabezpieczający powinien być osadzony ostrym brzegiem w kierunku nacisku (na zewnątrz).
  4. Osłonkę przeciwpyłową nasmaruj pastą silikonową i nasuń w miejsce dla niej przeznaczone.
  5. Przyłóż pompę hamulcową do kierownicy: powierzchnia kontaktu cylinderka hamulca i uchwytu znajduje się na górze – zwróć uwagę na oznaczenie „UP”.
  6. Najpierw przykręć górną śrubę, a następnie dolną. Potem zamocuj klamkę hamulca.
  7. Tylny hamulec. Podczas montażu pompy hamulca tylnego kapnij na czysty gwint śrub mocujących po kropelce kleju Loctite o średniej wytrzymałości, a następnie dokręć je z następującą siłą: M6 – 12 Nm, M8 – 18-20 Nm.
  8. Następnie zamontuj połączenie tłoczka z pedałem hebla.
  9. Przykręć przewody hamulcowe, stosując przy okazji nowe uszczelki. Śruby przepływowe dokręć odpowiednim momentem obrotowym, najczęściej od 15 do 20 Nm.
  10. Zamocuj włącznik światła stopu i podłącz do niego przewody.
  11. Wlej do układu hamulcowego tyle świeżego płynu hamulcowego, ile trzeba, a następnie odpowietrz układ. Gotowe!

zobacz galerię

Zobacz również:
BMW dołączyło właśnie do grona producentów stosujących w silnikach motocyklowych zmienne fazy rozrządu. Rozwiązanie to trafiło właśnie do najnowszego boksera firmy, a jego celem jest zapewnienie płynniejszej pracy, wyższej mocy i większego momentu obrotowego generowanego przez dwucylindrową jednostkę.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij