Dlaczego silnik w motocyklu nie odpala? Oto 50 powodów

Dosiadasz swojej maszyny, przekręczasz kluczyk i… kicha. Oto 50 powodów, dlaczego nie chce odpalić.

| Data aktualizacji: 2019-02-21

Dlaczego motocykl nie odpala po zimie? Rozrusznik kręci

Silnik w twoim sprzęcie przestał współpracować?

1. Brak benzyny w zbiorniku: spacer na stacje dobrze ci zrobi.
2. Zamknięty kranik: otwórz go albo ustaw w położeniu „rezerwa”.
3. W zbiorniku jest stare i/lub zanieczyszczone paliwo: opróżnij komory pływakowe (mały wkręt na ich dnie), ewentualnie sprawdź, czy nie są zabrudzone, i wlej nowe paliwo.
4. Nie otwiera się kranik podciśnieniowy paliwa: zdejmij z niego wężyk i zakręć silnikiem. Jeśli paliwo nie płynie, zapewne winne są membrana podciśnieniowa w kraniku albo podciśnieniowy przewód dolotowy. Ustaw kranik w położeniu „PRI” lub „rezerwa”.
5. Zatkany przewód albo filtr w kraniku paliwa: zdejmij przewód z kranika i sprawdź, czy po jego otwarciu płynie paliwo. Jeśli tak, to znaczy, ze zatkany jest dodatkowy filtr paliwa i trzeba go wymienić. Jeśli nie, wymontuj i wyczyść kranik.
6. Zalany silnik: wykręć świece i wysusz je, zamknij kranik paliwa, jeśli możesz – wyłącz światła. Odkręć gaz na maksa i włącz rozrusznik – świece powinny być założone na przewody i leżeć na silniku. Nie dotykaj świec. Załóż je i odpal silnik.

Zobacz też: Ślepe zaułki techniki motocyklowej - Nie tędy Droga

7. Zapchany filtr powietrza: wyczyść go lub wymień.
8. Brak iskry na świecach: załóż nowe świece, sprawdź ich gniazda, przewody i cewki zapłonowe.
9. Uszkodzony układ zapłonowy lub elektryka silnika: sprawdź podłączenie i naładowanie akumulatora. Spróbuj, czy moto odpali na innym akumulatorze. Sprawdź układ zapłonowy: czy styki są suche, kable w porządku i masa dobrze podłączona.
10. Zbyt niski stopień sprężania: winne są niedokręcone świece zapłonowe, zużyte pierścienie tłoków,  zużyte gniazda zaworów albo uszkodzona uszczelka pod głowica. Sprawdź dokręcenie świec, a w razie potrzeby stopień sprężania silnika. Jeśli wciąż jest za niski, trzeba sprawdzić głowice, tłoki i cylindry.

Motocykl nie chce zapalićMotor-Presse Polska

Rozrusznik elektryczny nie kręci

11. Wyłączony przełącznik silnika – to ten czerwony po prawej stronie kierownicy.
12. Zbyt niskie napięcie akumulatora, tzn. słychać charakterystyczne cykanie przekaźnika rozrusznika: naładuj lub wymień akumulator.
13. Zanieczyszczone styki w stacyjce albo guziku rozrusznika: rozkręć przełącznik i  przeczyść styki, użyj specjalnego spreju do instalacji elektrycznych.
14. Spalony główny bezpiecznik albo przekaźnik zapłonu: sprawdź i wymień, co trzeba.
15. Awaria rozrusznika, np. wskutek przepalonych zwojów stojana lub twornika: idź do specjalisty.

Rozrusznik motocykla wolno kręci silnikiem

16. Rozładowany akumulator albo źle podłączone przewody: naładuj   albo wymień akumulator, wyczyść klemy i zaciski, sprawdź połączenie przewodów.
17. Olej jest zbyt gesty: jesienią kupiłeś motocykl i nie zdążyłeś zmienić oleju? Najwyzsza na to pora.

Rozrusznik pracuje, ale silnik milczy

18. Popsuty bendiks albo po przeglądzie rozrusznik kreci się w przeciwna stronę w źle złożonej obudowie, odwrotnie podłączone klemy: niech mechanicy w serwisie sprawdza rozrusznik (zrobią to bez wymontowywania go z motocykla).

Przekaźnik rozrusznika klika, ale silnik nie kręci

19. Luźno podłączony przewód rozrusznika albo spięcie wskutek pęknięcia przewodu: sprawdź podłączenie, usuń rdze, multimetrem sprawdź przepływy prądu.

Motocykl nie chce zapalićMotor-Presse Polska

Silnik słabo zapala, dławi się, nierówno pracuje i często gaśnie

Dosiadasz swojej maszyny, przekręczasz kluczyk i… kicha.

20. Brudne paliwo, rdza w zbiorniku, brud w przewodach paliwowych, w gaźniku: spuść benzynę, wyczyść zbiornik i gaźnik, wlej świeża wachę.
21. Za niskie obroty na biegu jałowym: podnieś je pokrętłem do regulacji obrotów.
22. Zatkane odpowietrzanie zbiornika paliwa: oczyść otwór odpowietrzający (w korku) lub rurkę odpowietrzającą wychodzącą z silnika.
23. Zacięta linka lub dźwignia ssania, co powoduje, ze silnik pracuje na zbyt bogatej mieszance: wymontuj i wyczyść ten element, sprawdź, czy cięgno Bowdena pracuje lekko.
24. Silnik wskutek uszkodzenia króćców gaźników zasysa lewe powietrze: skręć gumowe króćce i sprawdź, czy nie maja pęknięć.
25. Za słaby akumulator: naładuj go, sprawdź wszystkie podłączenia, usuń zaśniedziałe przewody, ewentualnie wymień świece, sprawdź fajki albo przewody zapłonowe.
26. Nieprawidłowy odstęp miedzy elektrodami albo podłączenie masy na świecy: sprawdź rodzaj założonych świec i ich stan, ustaw odległość miedzy elektrodami, jeśli trzeba, wymień świece.
27. Uszkodzony/pęknięty przewód lub złączka cewki zapłonowej i fajek świec, źle założona fajka: wyciągnij lub wykręć przewód zapłonowy, odetnij mały kawałek i ponownie zamontuj/ wkręć. Sprawdź, czy fajka nie jest zardzewiała i czy przewody są poprawnie zamontowane. Silnik zapala opornie, na niskich obrotach ma mało mocy
28. Źle ustawiony luz zaworowy, zużyte dźwignie zaworowe; pęknięte sprężyny zaworów lub zużyte wałki rozrządu: sprawdź luzy zaworowe i ustaw je prawidłowo, ocen stan zużycia śrub do regulacji luzów zaworowych, sprężyn zaworów i wałków rozrządu.
29. Wypalone gniazda zaworów, zużyte prowadnice zaworów, zapieczony zawór: sprawdź stopień sprężania.
30. Uszkodzona uszczelka pod głowica, skrzywiona albo pęknięta głowica: sprawdź, czy na głowicy nie ma wycieków oleju, zwróć uwagę na kolor spalin. W silniku chłodzonym cieczą białe oznaczają uszkodzona uszczelkę pod głowica.

Zobacz też: Wygraj motocykl Aprilia Shiver

Silnik ma małą moc i dużo pali

31. Zanieczyszczony filtr powietrza, zatkany układ dolotowy powietrza: wyczyść/wymień filtr. Sprawdź, czy wszystkie otwory dolotowe powietrza są drożne i czy bez przeszkód dochodzi ono do silnika.
32. Awaria układu zapłonowego lub elektrycznego: sprawdź, czy akumulator jest naładowany i prawidłowo podłączony, czy styki w układzie zapłonowym są suche i czy przewody są OK.
33. Zbyt niskie napięcie w układzie zapłonowym: naładuj akumulator, sprawdź stan wszystkich podłączeń, usuń rdze.
34. Awaria świec: sprawdź stan świec; skontroluj odstęp miedzy elektrodami, jeśli trzeba ustaw go, wkręć nowe świece.

Silnik nierówno pracuje na biegu jałowym

35. Za duży lub za mały luz zaworowy: ustaw luz prawidłowo wg instrukcji motocykla.
36. Nieprawidłowy moment zapłonu mieszanki: wyreguluj go.
37. Gniazda świec lub przewody nie stykają się prawidłowo ze świecami: wyciągnij/wykręć przewody zapłonowe, odetnij z nich po kawałku i zamontuj/wkręć ponownie.
38. Awaria modułu zapłonu: stwierdzisz ja, jeśli spróbujesz, jak sprzęt gada z  prawidłowo działającym modułem z innego motocykla tego samego typu; zwróć uwagę, aby masa była prawidłowo podłączona.
39. Niezsynchronizowane gaźniki: posługując się wakuometrem, wyreguluj gaźniki.
40. Źle ustawione obroty biegu jałowego: wyreguluj je.

Silnik nie ma mocy, z wydechów lecą czarne spaliny

41. Zbyt bogata mieszanka, rozregulowany gaźnik, zużyte dysze gaźników i zbyt wysoki poziom paliwa w komorze pływakowej: zamontuj nowe dysze, ustaw pływak, wyreguluj gaźnik.

Silnik nie ma mocy, spaliny są niebieskie

42. Zbyt wysoki poziom oleju powoduje, ze olej przedostaje się do komory spalania, układ odpowietrzania skrzyni korbowej przekazuje krople oleju do puszki filtra powietrza, skąd jest ono ponownie zasysane do silnika: bagnetem albo w oczku sprawdź poziom oleju, wyczyść filtr powietrza.
43. Zużyte cylindry i/lub tłoki, zużyte lub pęknięte pierścienie tłokowe: zmierz stopień sprężania; jeśli jest zbyt niski, wymontuj tłoki i pierścienie tłoków i sprawdź wymiary montażowe, wymień, zlec remont silnika.
44. Zużyte prowadnice lub trzonki zaworów: zdemontuj głowice cylindra, sprawdź wymiary montażowe zaworów i prowadnic; jeśli trzeba, wymień je. Włóż nowe uszczelki trzonków zaworów.

Zobacz też: Prawda czy fałsz? QUIZ motocyklowy

Silnik nie ma mocy i się przegrzewa

45. Zbyt uboga mieszanka wskutek zatkania dysz gaźnika: spuść ze zbiornika cała benzynę, rozmontuj gaźnik i wyczyść go, zalej świeżą benzyną.
46. Zbyt uboga mieszanka wskutek nieprawidłowego ustawienia gaźników lub dysz: wyreguluj gaźniki.
47. Gaźnik łapie lewe powietrze: gaźnik jest źle założony/dokręcony, króćce dolotowe popękane albo porowate.
48. Zgnieciony, zakleszczony lub zagięty przewód paliwowy: sprawdź jego stan na całej długości.
49. Za niski poziom oleju: dolej go tyle, ile trzeba.
50. Awaria pompy olejowej lub niedrożny obieg oleju: natychmiast zgaś silnik i poszukaj warsztatu.

Silnik w motocyklu nie odpalashutterstock
Zobacz również:
REKLAMA