Silnik ustawiony poprzecznie czy wzdłużnie? Wyjaśniamy co decyduje o położeniu silnika

W zależności od konstrukcji producenci decydują się na dwa sposoby zamocowania silnika w motocyklu: wzdłużne i poprzeczne. Decyduje o tym nie układ cylindrów lecz położenie wału korbowego.

Silnik V4 Honda CTX 1300 Fot. Marcelina Woźnicka

Przywykliśmy, by V-twiny stosowane w motocyklach Moto Guzzi nazywać poprzecznymi, choć w istocie ułożenie tych silników jest wzdłużne. O położeniu decyduje położenie wału korbowego, który w silnikach z Mandello del Lario (ale nie tylko) jest ustawiony wzdłuż osi motocykla.

Podobne, wzdłużne ułożenie silnika spotkamy także w przypadku bokserów BMW i Hondy (Gold Wing), czy V-4 Hondy w modelach Pan European i CTX 1300. W tych motocyklach wał korbowy jest równoległy do osi pojazdu. Taki układ sprzyja zastosowaniu napędu wałem, ponieważ przeniesienie napędu może odbywać się bez zbędnych przekładni kątowych na wyjściu ze skrzyni biegów.

Najczęściej spotykanym ułożeniem silnika jest ułożenie poprzeczne, czyli sytuacja, w której wał korbowy znajduje się w pozycji prostopadłej do osi motocykla. Takie ułożenie występuje w zdecydowanej większości motocykli, np. we wszystkich modelach Harleya-Davidsona, motocyklach sportowych i sportowo-turystycznych: Hondzie CBR 1000 RR, VFR 800, Yamasze Super Tenere 1200 i Tenere 700, każdym motocyklu Ducati jak i w wielu innych. Praktycznie wszystkie motocykle z silnikami rzędowymi mają jednostki umieszczone poprzecznie, a jednym współcześnie produkowanym wyjątkiem jest Triumph Rocket 3.

Poprzeczne ułożenie silnika powoduje, że producenci niechętnie stosują napęd wałem, bo zmusza to do zastosowania dodatkowej przekładni kątowej tuż przy silniku co podraża koszty produkcji i zwiększa masę motocykla. Ale i od tej reguły są wyjątki – na przykład Yamaha 1200 Super Tenere, Yamaha FJR1300, BMW K1300 czy BMW K1600.

W zdecydowanej większości poprzeczne ułożenie silnika łączone jest z napędem łańcuchem lub pasem napędowym, które są rozwiązaniami prostszymi a przez to tańszymi w produkcji.

Przeczytaj także: napęd wtórny - łańcuch i wał

Zobacz również:
Motocykl odebrany z serwisu jest w gorszym stanie niż przed oddaniem go? To dzisiaj rzadkość, choć przy odrobinie pecha można trafić na nieuczciwego mechanika. Podpowiadamy jak tego uniknąć.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA