Układ smarowania z suchą miską olejową
Technika: Smarowanie silnika/układ smarowania olejowego
Ten układ daje radę nawet w ekstremalnych sytuacjach. W tym systemie jedna lub więcej pomp (1) olej zasysa z najniżej położonego punktu silnika i tłoczy go do osobnego zbiornika. Ten zbiornik może znajdować się w metalowym pojemniku (w Buellu jest on w wahaczu) lub w odlanej w bloku silnika komorze (KTM RC8). Nieważne, czy zbiornik oleju jest umieszczony wysoko, czy nisko – olej jest zasysany ze zbiornika przez drugą pompę (2) i wprowadzany do magistrali.
Dzięki możliwości dowolnego kształtowania zbiornika oleju oraz jego dowolnej lokalizacji można go optymalnie wkomponować w motocykl, mając na względzie jego środek ciężkości i rozkład mas. Największa zaleta tego rozwiązania: pompa zasysa olej nawet w najbardziej ekstremalnych sytuacjach, na jakie jest narażony motocykl (np. długa jazda na gumie). Wady: pompa zżera moc, a takie elementy, jak zbiornik oleju i przewody olejowe zwiększają koszty i masę motocykla.
Układ smarowania z mokrą miską olejową
Technika: Smarowanie silnika/układ smarowania olejowego
To rozwiązanie proste, lekkie i niezawodne. W tym najczęściej stosowanym obecnie układzie smarowania, pompa tłoczy olej kanałami do łożysk, skąd spływa (przez sporej średnicy otwory) do nisko położonej miski olejowej. Zalety tego systemu: 1. wystarczy tylko jedna pompa, 2. wszystkie kanały olejowe są wewnątrz silnika. Jeśli miska olejowa jest przy tym wystarczająco duża, olej może dostatecznie się schłodzić. Jedynie w ekstremalnych sytuacjach, takich jak podczas ostrego hamowania z dużych prędkości czy w razie jazdy na jednym kole, pompa może zassać powietrze zamiast oleju, co powoduje obniżenie ciśnienia oleju w miejscach smarowania, a w najgorszym wypadku uszkodzenie silnika.
Uszkodzenie łożysk
Informują o tym najczęściej cząstki metalu obecne w oleju lub w jego filtrze. Doświadczonemu mechanikowi wystarczy spojrzenie, aby wiedział, które łożysko i/lub który element uległy uszkodzeniu.
|
Obecność mosiądzu świadczy o wyeksploatowaniu się koszyków łożysk tocznych. Szare drobinki cyny pochodzą z panewek, aluminiowe wiórki – najczęściej z łożysk wałków rozrządu lub z kosza sprzęgła, a małe, ostre kawałki metalu – ze zużytych kół zębatych skrzyni biegów (pitting) lub kłów sprzęgieł kłowych.
|
Jeśli jest ich mało, możesz się nie przejmować. Ale jeśli w filtrze zebrało się sporo metalowych drobinek (tak jak na zdjęciu obok), wtedy kompletnemu uszkodzeniu silnika mogą zapobiec już tylko rozbiórka i remont.
|
Technika: Smarowanie silnika/układ smarowania olejowego |
Technika: Smarowanie silnika/układ smarowania olejowego |
W filtrze oleju można znaleźć wykruszone drobiny kół zębatych. |
Technika: Smarowanie silnika/układ smarowania olejowego |
Technika: Smarowanie silnika/układ smarowania olejowego |
|
Z powodu braku oleju, wałki rozrządu ułożyskowane bezpośrednio w aluminiowej głowicy, szybko ulegną zatarciu. |
Brak smarowania i wałek rozrządu oraz krzyw ka zaworowa BMW S 1000 RR nadają się do wymiany. |
Panewka stopy korbowodu starta aż do warstwy mosiądzu. |
Oznaczenia na butelce - o co chodzi?
Wielu uważa, że olej motocyklowy to naciąganie klientów, bo samochodowy jest OK. Nieprawda! Do olejów samochodowych dodaje się komponenty obniżające zużycie paliwa (modyfikatory tarcia). Wlany do silnika motocykla powoduje poślizg sprzęgła, co może doprowadzić do spalenia tarcz. Oleje motocyklowe muszą być szczególnie odporne na wysokie temperatury, ścinanie oraz starzenie się. Ważna jest też ciągłość filmu olejowego przy dużych naciskach. Dla uzyskania pożądanych cech oleju, producenci stosują bazy olejowe – pół- lub w pełni syntetyczne – oraz pakiety dodatków innych niż samochodowe. Oleje są klasyfikowane według jakości i lepkości, o czym informują specjalne oznaczenia i symbole.
API AMERICAN PETROL INSTITUTE
Jest to klasyfikacja jakościowa oleju. Pierwsza litera, czyli S (jak spark), oznacza olej do silników z zapłonem iskrowym. Druga litera określa klasę jakości (im dalsza litera alfabetu, tym wyższa klasa oleju). Obecnie najwyższą klasą dla silników benzynowych jest SN.
JASO JAPAN AUTOMOBILE STANDARDS ORGANIZATION
Klasyfikacja opracowana przez japońskich producentów motocykli jest obecnie najważniejsza dla olejów do motocyklowych czterosuwów. MA to oleje dla silników z mokrym sprzęgłem, a MB – dla silników, w których nie ma mokrego sprzęgła lub pracuje ono w innym oleju. Norma MA została w 2011 r. podzielona na MA-1 i MA-2. Przy określaniu, do której z kategorii należy olej, mierzy się dwa momenty obrotowe: przenoszony przez sprzęgło w warunkach poślizgu (cechuje pracę sprzęgła przy ruszaniu) i przenoszony przy braku poślizgu (zesprzęglone sprzęgło) oraz mierzy się czas przejścia sprzęgła od pracy w poślizgu do pracy bez niego (ważne przy ruszaniu). Certyfikat MA-2 potwierdza także, że olej może być zastosowany w silniku z katalizatorem. Zgodność z klasą MB-2 potwierdza numer certyfikatu JASO, umieszczony na etykiecie oleju.
Technika: Smarowanie silnika/układ smarowania olejowego |
Paradoksalnie najważniejsze informacje znajdziesz na odwrocie butelki. Klasa lepkości SAE i klasa jakości API oraz klasa JASO (tu: MA-2) są istotniejsze od nazwy (patrz: z lewej strony). Z kolei na dole umieszczono numer certyfikatu JASO potwierdzający spełnienie specyfikacji MA-2. Sprawdź tylko, czy te informacje pokrywają się z wymaganiami producenta twojego motocykla. |