[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
1.0

Test kasków integralnych

Przestestowaliśmy pięć najbardziej interesujących kasków integralnych przygotowanych na sezon 2006. Sprawdziliśmy je i w laboratorium, i w praktyce.

Nie wszystko, co producenci określają jako nowość, zasługuje na tę nazwę. Dotyczy to także kasków. Często wystarczy inny maziaj na skorupie czy wywietrznik przesunięty o centymetr w jedną bądź drugą stronę, żeby krzyczeli na cały świat, że oto oferują coś zupełnie nowego. Ale nie z nami takie numery! My wiemy, że w 2006 roku prawdziwych nowości nie ma zbyt wielu. Nowe integrale Arai, HJC, IXS, Nolana i Uvexa uznaliśmy za warte uwagi, bo mają coś interesującego. Np. na HJC zwróciliśmy uwagę, bo jest to pierwszy na świecie kask wykonany ze specjalnie tkanego włókna węglowego (3K-thread-Carbon). Nolan zaś jako pierwszy wyposażył swój kask w nakładaną od zewnątrz osłon ę chroniącą motocyklistę przed oślepieniem przez słońce.

Nasz test polegał na ocenie przydatności praktycznej i zdolności tłumienia energii uderzeń. Ten drugi sprawdzian przeprowadziliśmy na profesjonalnym stanowisku próbnym (patrz: ramka „Tłumienie uderzeń” na str. 116). Zdolność pochłaniania energii uderzeń mierzyliśmy w temperaturze -20 OC za pomocą płaskiego kowadła. Kaski, które zaliczyły tę próbę, nie powinny mieć trudności w czasie drugiej obowiązkowej próby na normę ECE na kowadle kanciastym. Dopuszczalne wartości graniczne wynoszą dla przyspieszenia 275 g, dla HIC – 2400. HIC to miara ochrony przed uszkodzeniami czaszki i mózgu. Co pocieszające, wszystkie badane kaski zmieściły się w wartościach granicznych, niekiedy dużo im do nich brakowało.

REKLAMA

Wybrane do naszego testu kaski najbardziej różnią się pod względem efektywności wentylacji. Producenci nadal mają kłopoty z zapewnieniem wystarczającego wietrzenia naszych czaszek. Najlepiej pod tym względem wypadły Arai i HJC. Dzięki bardzo łatwym w obsłudze przyciskom wentylacji, tę konkurencję wygrał HJC HQ-1. W Arai umieszczone na górze czaszy małe klawisze trudno znaleźć w czasie jazdy i nastręczają sporo kłopotów z regulacją. Ta sama uwaga dotyczy kasku IXS. Przesuwany klawisz w kasku Nolan jest wprawdzie wystarczająco duży, ale tak płaski, że w rękawicach trudno go namacać.

Aerodynamika. W tym kryterium chodziło o to, aby ustalić, czy podczas jazdy utrzymywanie głowy w normalnej pozycji oraz przy jej obracaniu nie mamy do czynienia ze zbyt wielkimi siłami i czy siła unosząca kask nie przekracza możliwości zwykłego człowieka.

Ponadto badaliśmy inne elementy:

  • akustyka – poziom hałasu w czasie jazdy
  • przeciągi – zawirowania wokół twarzy przy zamkniętym wizjerze nie tylko denerwują, ale i wysuszają oczy
  • wizjer – czy nie zaparowuje, czy jest łatwy w obsłudze, czy można go łatwo wymienić, jak duże jest pole widzenia i czy nic go nie przesłania
  • opasowanie – czy kask przylega do głowy i nie uciska
  • łatwość zakładania i zdejmowania
  • przydatność dla okularników – czy są odpowiednie wytłoczenia na uszy i czy okulary nie uciskają nosa
  • zapięcie – czy jest łatwe w obsłudze, czy pasek pod brodę daje się łatwo regulować, także w czasie jazdy, czy końce paska można w pewny sposób zamocować, czy zamek gdzieś nie uciska
  • wykonanie – czy kask jest czysto i starannie wykonany
  • masa – im kask lżejszy, tym mniejsze obciążenie karku.


 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

REKLAMA

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Tak, tak, to wcale nie jest żart. 25 lat temu, w listopadzie 1994 roku, na rynku pojawił się pierwszy numer „Motocykla”. Przez tych 300 miesięcy świat przyspieszył, podobnie jak współczesne motocykle. Przez 2,5 dekady przygotowaliśmy dla Ciebie 299 numerów naszego magazynu.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij