Niektóre czynności serwisowe można zrobić samemu. Podpowiadamy, jak wymienić olej w przednim zawieszeniu. I przy okazji wymienić sprężyny.
Po pierwsze trzeba pamiętać, że producent przewidział określoną twardość sprężyn i gęstość oleju, w którym pracują. W związku z tym, jeśli nie chcemy nic zmieniać i jesteśmy zadowoleni z prowadzenia maszyny, użyjmy materiałów zalecanych przez producenta. Najprościej znaleźć je w serwisówce – oryginalnej lub np. Haynesa – można też wykonać telefon do serwisu, a w ostateczności rozejrzeć się w internecie. Pokazową wymianę przeprowadziliśmy na Hondzie VFR 750 z 1997 roku. Ma ona klasyczny (tzn. nie upside-down) widelec teleskopowy z wkładem cartridge’owym. Rzecz nie jest trudna, ale jeśli ktoś nie czuje się na siłach, radzimy poprosić o pomoc doświadczonego kumpla lub udać się do serwisu. Lepsze to, niż zostać w garażu z rozbabraną zawiechą.
|
|
|
Tak postaw motocykl, żeby przednie koło nie dotykało podłoża: najłatwiej podeprzeć go pod silnikiem, można też użyć specjalnego podnośnika pod główkę ramy. Teraz trzeba zmierzyć, ile górna goleń wystaje ponad półkę (zmierz od pół- ki do końca goleni). Zapisz wynik. |
Następnie poluzuj nakrętkę na sztycy główki ramy. |
Odkręć przednie koło i zaciski hamulcowe. Te ostatnie, żeby nie przeszkadzały, zawieś na kawał- ku drutu na dolnej półce. Następnie poluzuj „korki” w obu goleniach i dopiero potem odkręć śruby półki górnej i dolnej, które ściskają golenie. Teraz łatwo wyjmiesz je z półek. |
|
|
|
Pozostaje odkręcenie wcześniej poluzowanych „korków” na goleniach. Trzeba przy tym uważać, żeby nie dostać sprężyną w dziób.
|
Wyjmij starą sprężynę i wylej stary olej.
|
Wszystkie elementy zawieszenia wytrzyj na po- łysk. Sprawdź przy tym, czy poszczególne części nie są uszkodzone (jeśli tak, należy je wymienić na nowe). Ułóż wszystko na czystej szmatce, po czym to samo zrób z drugą golenią.
|
|
|
|
Aby ułatwić sobie pracę, na pręt służący do regulacji zawieszenia załóż ciasno spasowany gumowy wąż. Łatwiej go utrzymasz, gdy będziesz zakładał wyczyszczoną czy też nową sprężynę.
|
Zalej goleń ok. 0,3 l oleju amortyzatorowego. Następnie delikatnie poruszaj golenią, żeby olej dotarł do wszystkich zakamarków. W przypadku innych motocykli ilość oleju trzeba znaleźć np. w instrukcji obsługi.
|
Poziom oleju w goleni jest ściśle określony i należy go dokładnie odmierzyć. Najczęściej podaje się wartość od końca goleni do powierzchni oleju.
|
|
|
|
Czas założyć sprężyny. Tę operację znacznie ułatwia naciągnięty wcześniej gumowy wąż, podtrzymujący pręt do regulacji.
|
Załóż zabezpieczenia sprężyny – podkładkę i pierścień.
|
Skręć golenie w całość. Pozostaje z powrotem je założyć, wykonując kroki nr 2-4 w odwrotnej kolejności. Gotowe.
|