[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ

OCEŃ
4.0

Wymiana oleju w przednim zawieszeniu

Niektóre czynności serwisowe można zrobić samemu. Podpowiadamy, jak wymienić olej w przednim zawieszeniu. I przy okazji wymienić sprężyny.

Po pierwsze trzeba pamiętać, że producent przewidział określoną twardość sprężyn i gęstość oleju, w którym pracują. W związku z tym, jeśli nie chcemy nic zmieniać i jesteśmy zadowoleni z prowadzenia maszyny, użyjmy materiałów zalecanych przez producenta. Najprościej znaleźć je w serwisówce – oryginalnej lub np. Haynesa – można też wykonać telefon do serwisu, a w ostateczności rozejrzeć się w internecie. Pokazową wymianę przeprowadziliśmy na Hondzie VFR 750 z 1997 roku. Ma ona klasyczny (tzn. nie upside-down) widelec teleskopowy z wkładem cartridge’owym. Rzecz nie jest trudna, ale jeśli ktoś nie czuje się na siłach, radzimy poprosić o pomoc doświadczonego kumpla lub udać się do serwisu. Lepsze to, niż zostać w garażu z rozbabraną zawiechą.

REKLAMA


Tak postaw motocykl, żeby przednie koło nie dotykało podłoża: najłatwiej podeprzeć go pod silnikiem, można też użyć specjalnego podnośnika pod główkę ramy. Teraz trzeba zmierzyć, ile górna goleń wystaje ponad półkę (zmierz od pół- ki do końca goleni). Zapisz wynik.   Następnie poluzuj nakrętkę na sztycy główki ramy.   Odkręć przednie koło i zaciski hamulcowe. Te ostatnie, żeby nie przeszkadzały, zawieś na kawał- ku drutu na dolnej półce. Następnie poluzuj „korki” w obu goleniach i dopiero potem odkręć śruby półki górnej i dolnej, które ściskają golenie. Teraz łatwo wyjmiesz je z półek.  
Pozostaje odkręcenie wcześniej poluzowanych „korków” na goleniach. Trzeba przy tym uważać, żeby nie dostać sprężyną w dziób.
Wyjmij starą sprężynę i wylej stary olej.
Wszystkie elementy zawieszenia wytrzyj na po- łysk. Sprawdź przy tym, czy poszczególne części nie są uszkodzone (jeśli tak, należy je wymienić na nowe). Ułóż wszystko na czystej szmatce, po czym to samo zrób z drugą golenią.
Aby ułatwić sobie pracę, na pręt służący do regulacji zawieszenia załóż ciasno spasowany gumowy wąż. Łatwiej go utrzymasz, gdy będziesz zakładał wyczyszczoną czy też nową sprężynę.
Zalej goleń ok. 0,3 l oleju amortyzatorowego. Następnie delikatnie poruszaj golenią, żeby olej dotarł do wszystkich zakamarków. W przypadku innych motocykli ilość oleju trzeba znaleźć np. w instrukcji obsługi.
Poziom oleju w goleni jest ściśle określony i należy go dokładnie odmierzyć. Najczęściej podaje się wartość od końca goleni do powierzchni oleju.
Czas założyć sprężyny. Tę operację znacznie ułatwia naciągnięty wcześniej gumowy wąż, podtrzymujący pręt do regulacji.
Załóż zabezpieczenia sprężyny – podkładkę i pierścień.
Skręć golenie w całość. Pozostaje z powrotem je założyć, wykonując kroki nr 2-4 w odwrotnej kolejności. Gotowe.

zobacz galerię

Zobacz również:
BMW dołączyło Do elitarnego grona producentów stosujących w motocyklach zmienne fazy rozrządu. Nowy bokser tej marki jest mocniejszy, ma więcej momentu i pracuje płynniej. Jak działa system zmiennych faz rozrządu bmw?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij