[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
2.6

Zimowanie motocykla - kilka praktycznych wskazówek

Po co właściwie przygotowywać motocykl do zimy? Dla jego dobra? A może dla poprawy własnego samopoczucia? Odpowiedź jest bardziej przekonująca – dla pieniędzy. Jeśli zakończyłeś już sezon, sprawdź, co zrobić teraz, żeby zaoszczędzić kasę i czas na wiosnę.

Motocykl w śniegu

Jest zima,

więc postanawiasz: po całym sezonie trudów motocykl wreszcie musi odpocząć. Przecież należy mu się to jak psu zupa. W takim razie nie odkładaj wszystkiego na później (czyli na wiosnę), pamiętaj, że jeśli teraz poświęcisz trochę czasu na wyszykowanie sprzęta, to na początku przyszłego sezonu bez problemu wyjedziesz pierwszego ciepłego dnia. W przeciwieństwie do większości nie będziesz wtedy nerwowo wydzwaniał do mechanika ani pielgrzymował po sklepach. A przy okazji parę złotych zostanie ci w kieszeni. Przydadzą się na przykład na paliwo.

Przede wszystkim zimowanie pod chmurką traktuj jako ostateczność. Woda i mróz to morderczy duet, na domiar złego w ich towarzystwie lubi pokazać się rdza. Dlatego postaraj się o jakiś dach. Wbij w Google’a hasło „zimowanie motocykli”, a za ok. 100 zł masz szansę znaleźć mu miejsce. Wiele serwisów motocyklowych proponuje taką usługę, więc przy okazji mogą ogarnąć twoją maszynę. Pamiętaj, żeby spisać umowę i sprawdzić, czy miejscówka jest ubezpieczona od kradzieży. Garaż może być nieogrzewany, byle był suchy. Przed odstawieniem poświęć godzinę lub dwie na dokładne umycie i wysuszenie maszyny.

REKLAMA

Zimowanie pod chmurką traktuj jako ostateczność

Nie daj się mitom – wlewanie oleju do zbiornika paliwa czy do cylindrów to już nie te czasy. Z kolei przykrywanie motocykla folią czy zakładanie jej na wydech jest totalnie bez sensu. Co najwyżej, ruda zadomowi się pod spodem. Podobnie nie ma sensu odpalanie silnika co jakiś czas na 10 minut, żeby akumulator się podładował. Więcej prądu zużyjesz do uruchomienia silnika niż doładujesz do akumulatora. Podpowiadamy, co i jak zrobić. Tylko tyle i aż tyle wystarczy, żeby zaoszczędzić zarówno kasę jak i czas. Nie wszyscy zapadają w sen zimowy – część dozbraja sprzęty (np. w mufki, motokoce, grzane manetki, gmole itp.) oraz siebie (np. kilka warstw bielizny termoaktywnej, kominiarki, grzane elektrycznie ciuchy itp.) i jeździ dalej, nie przejmując się ani śniegiem, ani zimnem, ani ubieraniem się, które trwa 20 minut... I dla tych szacun!

Mycie skraca życie

Nie wierz w to. Zanim odstawisz motocykl na zimę, porządnie go umyj. Dzięki temu brud nie zmiesza się z kurzem i na dobre nie wrośnie w owiewki czy silnik. Na świeżo brud puści łatwiej niż na wiosnę.

Nie bój się broni chemicznej – np. Fuchs Wash-off : 1 litr za 31 zł lub Muc-off : 1 litr za 45 zł. Spryskaj, poczekaj kilka minut i spłucz. Brud na kołach (mieszanka sprayu do łańcucha – o zestawie napędowym na kolejnej stronie – pyłu z klocków hamulcowych i kurzu) czy silniku wymaga bardziej drastycznych ruchów, np. Motul Wheel Clean: 400 ml za 30 zł.

Po wszystkim wypucuj maszynę i przy okazji sprawdź, czy coś się nie poluzowało (dokręć) lub nie pękło. Na koniec przykryj sprzęta czymś przewiewnym, żeby się nie kurzył (np. prześcieradłem z gumką z Ikei).

Wymiany i regulacje w zimie? To się opłaca!

Specjaliści radzą, żeby olej wymieniać co najmniej raz w roku, a na pewno przed zimową przerwą, bo razem ze starym pozbywasz się z silnika zanieczyszczeń, które mogą doprowadzić do korozji od wewnątrz.

Nie wszyscy w to wierzą, ale prawda jest taka, że jeśli kupisz olej zimą, bardzo często wymianę, a nawet filtr dostaniesz za friko. Zawsze to kilka dyszek w kieszeni, a i sumienie spokojniejsze.

Mało tego – w serwisach zimą próba negocjacji ceny ma spore szanse zakończyć się sukcesem, a mechanicy mają więcej czasu, więc będą dokładniejsi. Przemyśl temat regulacji zaworów czy poważniejszych remontów.

REKLAMA

REKLAMA

Pozytywna energia

Żaden akumulator nie lubi bezczynności, więc jeśli zamierzasz dać odpocząć motocyklowi przez najbliższe 2-3 miesiące, zajmij się też baterią. Pamiętaj, że następuje samoistne rozładowywanie aku, a każde dodatkowe urządzenie pobiera niewielką ilość prądu (np. immobiliser czy alarm).

Gdy napięcie spadnie poniżej 8 V (w przypadku bezobsługowego kwasowo- ołowiowego), w większości przypadków nadaje się on na śmietnik (czyt. do recyclingu). Mało tego, próba odpalenia silnika na wiosnę z rozładowanym akumulatorem może się skończyć zalaniem świec. To z kolei oznacza dodatkowe wydatki (nowy akumulator ok. 100 zł, świeca kilkadziesiąt zł/szt. + wymiana w serwisie), zszargane nerwy i stratę czasu.

REKLAMA

Dlatego, jeśli masz ładowarkę z funkcją podtrzymywania (np. Ctek), podłącz ją do aku i zapomnij (w wielu przypadkach możesz tego dokonać przez gniazdo zapalniczki). Jeśli nie – wyjmij akumulator, naładuj i przechowaj w suchym i w miarę ciepłym pomieszczeniu (np. piwnica) czy schowaj gdzieś w domu.

Co jakiś czas użyj woltomierza – rozładowany akumulator ma napięcie mierzone bez obciążenia poniżej 12,5 V, a zdrowy 13,8-14,4 V. Przy okazji rzuć okiem na klemy – brud czy luźno przykręcone przewody są wytłumaczeniem problemów z prądem. Zabrudzone lub/i zaśniedziałe klemy i końcówki przewodów wyczyść papierem ściernym, możesz je także potraktować sprayem do styków elektrycznych. Jeśli zadbasz o baterię, nie zabraknie jej energii do startu na wiosnę.

Konserwacja łańcucha

Wymiana zestawu napędowego to wydatek kilkuset złotych, a to przecież boli. Dlatego warto o niego dbać.

Po zakończeniu sezonu umyj łańcuch i zębatki, używając specjalnego, rozpuszczającego stary smar preparatu (np. Ipone Chain Clean – 53,50 zł/750 ml czy Castrol Chain Cleaner 24 zł/400 ml). Dzięki temu nie zniszczysz O- czy X-ringowych uszczelek.

Następnie ustaw luz łańcucha i przesmaruj go sprayem (np. Silkolene Chain Lube – 38 zł/500 ml, Motul Chain Lube Road+ – 39 zł/400 ml czy Ipone Spray Chain – 56 zł/750 ml).

Zadbaj o hamulce

Przynajmniej te w motocyklu. Po sezonie rzuć okiem zarówno na grubość okładzin klocków, jak i na stan zacisków. Narastająca warstwa pyłu z okładzin zmieszana z brudem i utrwalona wysoką temperaturą z czasem może przyblokować tłoczki w zacisku.

Dlatego w wolnej chwili warto je odkręcić i wyczyścić, używając do tego np. Silkolene Brake & Chain Clean– 38 zł/500 ml czy Motul Brake Clean – 32 zł/400 ml i przesmarować albo pastą miedziową, albo smarem przewodzącym temperaturę, np. Rivolta G.W.F. (37 zł/100 g).

Zrób rachunek sumienia i przypomnij sobie, kiedy ostatni raz wymieniłeś płyn hamulcowy. Jest on higroskopijny, tzn. wchłania wodę z otoczenia, przez co z czasem traci swoje właściwości (zmniejsza dozowalność i skuteczność hebli). Wymiana co najmniej raz na dwa lata będzie w dobrym tonie.

 

REKLAMA

Warto smarować!

Smarowanie linek to może i banał, ale zdecydowanie przedłuża im życie. A to oznacza, że kolejne kilka dyszek zostaje ci w portfelu. Jednak zanim dorwiesz się do puszki WD40 czy Fuchs Silkolene Silkopen, sprawdź, czy linki w twoim sprzęcie nie mają tefl onowej powłoki pod pancerzem. Jeśli tak, odpuść.

Jeśli nie, zamiast się męczyć ze strzykawką, zaopatrz się w przyrząd do smarowania linek. Jeśli wbijesz to hasło w przeglądarkę, na bank znajdziesz. Kosztuje on 20-30 zł, ale znakomicie usprawnia proces (przy okazji trudniej się pobrudzić). Wkładasz spray i ognia – czekasz, aż smarowidło wypłynie po drugiej stronie linki.

REKLAMA

Przed smarowaniem pozbądź się starego smaru i brudu – do mycia możesz użyć sprayu do łańcucha (np. S100 Ketten Reniger 39 zł/300 ml) czy hamulców (np. Ipone Spray Brake Cealaner – 48 zł/750 ml).

Z dala od grzejnika!

Opony. Zestaw tani nie jest, więc na zimę nie stawiaj sprzęta obok grzejnika, uważaj też i nie zabrudź kapci smarem, olejem czy benzyną (bardzo tego nie lubią).

Idealne by było postawienie sprzęta na stojakach, tak żeby koła nie dotykały ziemi. Przy okazji łatwo wtedy sprawdzić luz w łożyskach kół. Jeśli nie masz stojaków, nic się nie stało – po prostu co jakiś czas przetocz maszynę do przodu lub do tyłu (żeby zmienić punkt nacisku na oponę).

No to ognia!

Benzyna, która wyparuje z gaźników, ma brzydki zwyczaj pozostawiania osadu. Dlatego przed zimą spuść paliwo z komór pływakowych (śruby spustowe) lub po prostu zakręć kranik, odpal silnik i zaczekaj, aż paliwo się wypali. Na wiosnę sprzęt zagada od strzału.

Zobacz również:
Obojętnie czy jest to ciężki cruiser,przecinak, czy potulny turystyk – w podbramkowej sytuacji ważny jest każdy metr! Podpowiadamy jak pewnie i efektywnie wyhamować motocykl oraz jak prawidłowo wyregulować układ hamulcowy.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij