10-biegowe skrzynie to jeden ze sposobów oszczędzania paliwa We współczesnych samochodach.
Średnie zużycie paliwa przez samochód osobowy wynosi dziś około 7,7 l/100 km, gdy mówimy o autach z silnikami benzynowymi, i 6,8 l/100 km dla samochodów z silnikiem diesla. Skąd ta różnica?
Silniki wysokoprężne są od 20 do 30% ekonomiczniejsze niż jednostki benzynowe. Czy nowoczesne samochody naprawdę są oszczędniejsze od motocykli? Aby to sprawdzić, porównaliśmy ze sobą trzy motocykle z różnych klas, zestawiając je z trzema samochodami.
Klasę sportową reprezentują Porsche 718 Cayman i Yamaha R1. Pojazdy do codziennego użytku to Ford Focus 1,5 i Honda NC 750, a do worka zwanego SUV-ami wrzuciliśmy BMW R 1250 GS i Audi Q5 Sport Back 45 TFSI Quattro. Wszystkie auta to benzyniaki z turbosprężarkami.
Procedura testowa była prosta. Najpierw tankowanie pod korek, a później wspólny przejazd w porównywalnym tempie i warunkach. Tempo w tym teście nadawały motocykle, jadąc z dokładnie taką samą prędkością jak zawsze podczas naszych testów. Trasa: miasto i poza nim. Podczas sprawdzianu nie było mowy o wyścigu czy dynamicznym przyspieszaniu. Ten test oznaczał utrzymywanie poza miastem stałej prędkości 70, 80 lub maksymalnie 100 km/h zgodnie ze wskazaniami GPS-u.
KILKA FAKTÓW O BENZYNIE |
Ø1 Benzyna jest mieszaniną około 150 różnych węglowodorów o temperaturze wrzenia od 30 do 215°C. W temperaturze 220°C i w obecności tlenu opary benzyny zapalają się samoczynnie (to tzw. temperatura zapłonu). |
Ø2 Liczba oktanowa to umowny wskaźnik charakteryzujący przeciwstukowe (przeciwdetonacyjne) własności paliwa używanego do napędu silników spalinowych z zapłonem iskrowym, określający odporność paliwa na spalanie stukowe (detonacyjne) w cylindrze silnika. Do spalania stukowego może dojść w przypadku użycia benzyny z niższą liczbą oktanową niż przeznaczona dla danego silnika. Sytuacja taka może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika. |
Ø3 Benzyna syntetyczna to rodzaj benzyny otrzymywany w wyniku syntezy chemicznej, o składzie zależnym od surowców wyjściowych i metody otrzymywania. |
Ø4 Spalanie 1 litra benzyny wytwarza 2,37 kg CO2. W przypadku oleju napędowego wynik ten wynosi 2,65 kg z litra, ponieważ to olej napędowy ma większą wartość energetyczną i wyższą gęstość od benzyny – około 830 zamiast 750 gramów na litr. |
Tak, ten wyjazd nie był spełnieniem marzeń miłośników szybkiej jazdy. Najważniejsze było uzyskanie porównywalnych wyników. Równomiernie i płynne zmiany biegów, łagodne przyspieszenia i regularne zmiany kierowców (żeby zneutralizować wpływ ich wzrostu i masy) pozwoliły nam zbliżyć się do ideału, czyli porównywalnego zużycia paliwa. Skoro znasz już zasady, najwyższa pora przyjrzeć się wynikom testu.
BMW R 1250 GS zużyło średnio 4,5 l/100 km, co jest wartością niewygórowaną w przypadku ważącego 260 kg motocykla. BMW od lat bardzo poważnie podchodzi do kwestii zmniejszenia zużycia paliwa w motocyklach i już w latach 90. podawało dość precyzyjne informacje o jego zużyciu mierzone przy stałych prędkościach 90 i 120 km/h. Od momentu wprowadzenia normy Euro 5 (obowiązuje od stycznia 2021 roku) wszyscy producenci muszą podawać informacje dotyczące zużycia paliwa uzyskane na podstawie normy WMTC (World Motorcycle Test Cycle). W przeciwieństwie do producentów samochodów, Komisja Europejska nie nałożyła na producentów motocykli ograniczeń związanych z wielkością emisji CO2.

TWIN-SCROLL TURBO polega na rozdzieleniu kolektora wydechowego na dwa kanały, z których jeden obsługuje np. cylindry zewnętrzne, a drugi – wewnętrzne. Pozwala to uniknąć interferencji przepływu aż do wejścia do korpusu turbiny.
Podczas spokojnej jazdy siedmiokrotnie cięższe Audi Q5 spaliło średnio 10,5 litra benzyny, czyli o 6 litrów więcej niż GS. To 2,33 raza więcej oraz znacznie więcej niż mówią dane katalogowe – 8,4 litra. Cóż, ten samochód na pewno nie należy do oszczędnych. Wpływa na to m.in. stały napęd na wszystkie koła, co już na starcie zwiększa zużycie paliwa o około 1 l/100 km, bo wiąże się z rozpędzeniem większej masy i pokonaniem oporów tarcia rozbudowanego napędu stałego. Ponadto ważące 1857 kg Q5 ma największą powierzchnię czołową ze wszystkich trzech samochodów w tym teście. A opór powietrza ma kolosalny wpływ na zużycie paliwa. Zerknij do kolejnego artykułu.
W przeciwieństwie do samochodów, Turbosprężarki nie są dziś stosowane w motocyklach
Z termodynamicznego punktu widzenia optymalnymi silnikami motocyklowymi są te o pojemności skokowej każdego z cylindrów od 300 do 400 cm3. Zatem silnik Hondy NC 750 S niemal idealnie wpisuje się w to założenie. Dwa cylindry tego rzędowego silnika mają pojemność 749 cm3.
Ten motocykl jest ważnym pomostem łączącym świat motocyklowy i samochodowy. Tłoki, korbowody i elementy rozrządu pierwszej wersji NC 700 pochodziły z czterocylindrowego silnika Hondy Civic o pojemności 1400 cm3. Ta sprawdzona, doprowadzona niemal do perfekcji konstrukcja powinna bez najmniejszych problemów wytrzymać wiele setek tysięcy kilometrów. A jak będzie wyglądało zużycie paliwa?