Dla motocykli sportowych środowiskiem naturalnym jest tor wyścigowy. Dlatego siedem topowych litrowych przecinaków zabraliśmy do Hiszpanii, żeby zapewnić im (i sobie) ciepło oraz tory.
Wybraliśmy dwa: Motorland Aragón i Circuito de Alcarràs. Ten pierwszy jest królestwem wysokich prędkości. To sprawa długich, płynnych zakrętów, najwyższej jakości asfaltu i długiej prostej start-meta. Na jej końcu 200-konne maszyny śmigają do 290 km/h! Z kolei tor w Alcarràs jest mniej przyjazny: ciasne, często zacieśniające się zakręty, nierówny asfalt (ale o dużej przyczepności), wymagający jaj ze spiżu nieprzyjemny podwójny zakręt prowadzący w dół, wredna szykana i pofałdowana prosta (nawet na czwórce motocykle potrafią iść tam na koło). Jazda tutaj to prawdziwa walka, ale przecież w takich warunkach łatwiej wykryć nawet najmniejsze niedociągnięcia i słabe punkty.
TORY - Aż trzy dni trwało katowanie maszyn na dwóch hiszpańskich torach wyścigowych. Oba mają zupełnie różną charakterystykę. |
|
Circuito de Alcarràs: długość 3743 m. Skomplikowany, trudny technicznie tor z ciasnymi winklami, o nie najlepszej jakości, mocno nierównej nawierzchni. | ![]() |
Motorland Aragón: 5078 m (FIM). Bardziej płynny tor, na którym są rozgrywane m.in. zawody z cyklu Grand Prix. Długie szybkie winkle, gładka nawierzchnia i druga prosta o długości aż 1726 m. |
Mimo tych różnic na obu obiektach czuliśmy się jak w raju. Do wykręcania jak najlepszych czasów i opisania wrażeń z jazdy na krawędzi zatrudniliśmy Arne Tode, byłego zawodnika MŚ Moto2 i dwukrotnego zwycięzcę IDM w klasie Supersport.
W tym teście liczy się tylko jedno – pokonanie nitki toru w jak najkrótszym czasie. Proste? Niby tak, ale tylko teoretycznie. Składa się bowiem na to parę niekoniecznie łatwych do zgrania elementów: moc i sposób jej oddawania, poręczność, zestrojenie zawieszeń i elektroniki oraz opony. W tym ostatnim przypadku jednym ruchem wyrównaliśmy szanse - na wszystkie maszyny trafiły opony Pirelli. Najpierw były to Supercorsy SP, potem SC2. Najbardziej ciekawiło nas, jak w porównaniu wypadną nowy litrowy gixer oraz Blady w wersji SP.