[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

AJP PR5 250 Enduro - raport z jazdy

Maszyny AJP zdążyły się już w Polsce całkiem nieźle zadomowić. By sprawdzić, ile są warte w towarzystwie jednego z nich - AJP PR5 250 Enduro, wbiliśmy się do największej podwrocławskiej piaskowni.

Firma AJP mieści się w Lousadzie – prawie 50-tysięcznym portugalskim  mieście leżącym na wschód od Porto. W 1987 roku uruchomiono tam fabrykę, która od początku specjalizuje się w produkcji motocykli terenowych. Dziś oferuje 17 modeli.

W nasze ręce trafił PR5 250 Enduro. Dostał on najmocniejszy z silników montowanych przez AJP – czterosuwową „250” o mocy 28 KM. To samo serducho napędza modele Trial i Extreme, które mają inne zawieszenia i koła.

AJP PR5 Enduro AJP PR5 Enduro
 Tam, gdzie zazwyczaj znajduje się zbiornik paliwa, jest wąska kanapa. Dzięki temu podczas jazdy możesz przysunąć się blisko główki ramy.  

Przełączniki są spartańskie, ale da się z tym żyć, bo mimo że AJP ma homologację do jazdy po drogach, najlepiej czuje się, latając po krzakach.

 

Silnik współpracuje ze skrzynią o sześciu przełożeniach i rozpędza maszynę do ok. 100 km/h. Sprzęgło pracuje lekko, a biegi wchodzą bez problemu. Przekładnia jest ciasno zestopniowana, więc z jednej strony nie ma niebezpieczeństwa, by w terenie zabrakło ci pary, z drugiej – jadąc na szóstce, zwłaszcza na asfalcie – co jakiś czas masz ochotę zapiąć kolejny bieg.

Mimo że obawiałem się o zachowanie na podjazdach, motocykl zachowywał się tam przyzwoicie. Poweru brakowało tylko na stromych podjazdach. Umiarkowana moc ma swoje zalety, bo bike nie zrywa tak łatwo przyczepności i mniej doświadczonym jeźdźcom nie ucieka spod tyłka. To zaś, że z zakrętu nie da się wyjść z megakopem, da się przeboleć.

AJP PR5 Enduro AJP PR5 Enduro
 

Silnik współpracuje z sześciobiegową skrzynią o bardzo krótkich przełożeniach. Dzięki temu nigdy nie masz wrażenia braku mocy.

 

Aluminiowy wahacz ma „dziurkę technologiczną”. Dzięki niej jest lżejszy i całkiem fajnie wygląda.

 

Za szerokim sterem miejsca jest dosyć, w centrum dowodzenia króluje nieźle czytelny ciekłokrystaliczny wyświetlacz, a przełączniki nie porażają urodą.

Jako że kanapę ulokowano 94 cm nad ziemią, przydadzą się długie nogi. Nasza maszyna toczy się na kołach w typowych dla sprzętów enduro rozmiarach 21 i 18 cali, ma 310 mm prześwitu oraz skoki obu zawieszeń po 300 mm.

Mało tego – za sprawą zbiornika paliwa, który znalazł miejsce z tyłu pod kanapą, jest doskonale wyważona, a jej wąska sylwetka zapewnia dosiad od główki ramy aż po koniec kanapy (na którym ulokowano wlew paliwa).

AJP PR5 Enduro
 

Ta aluminiowa zakrętka zamyka umiejscowiony z tyłu pod kanapą 7,5-litrowy plastikowy zbiornik paliwa (importer zaleca bezołowiową 98).

 

Motocykl jest zwinny, poręczny i łatwo go kontrolować w terenie, nieźle spisuje się też podczas szybkiej jazdy wertepami na wprost. Zawieszenia nie dobijają nawet przy lądowaniach po wysokich skokach.

Trzeba wspomnieć, że sprzęt  jest wyposażony w przyzwoite hamulce. Poza tym sporym plusem AJP PR5 250 Enduro jest to, że ma homologację na drogi publiczne.

AJP PR5 Enduro
Podczas Red Bull Romaniacs 2015 – imprezy należącej do najtrudniejszych zawodów hard enduro na świecie – barwy portugalskiej marki reprezentowali Emanuel Costa i Paulo Russo. Obaj dosiadali AJP PR4 240 Extreme. Są to maszyny zasilane gaźnikami, chłodzone powietrzem/olejem, dysponujące mocą zaledwie 20 KM. Mimo to w klasyfikacji generalnej (grupa Silver) Emanuel Costa zajął 19., a Paulo Russo (na zdjęciu) 28. miejsce.

 Dane techniczne:

SILNIK
Budowa:    jednocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą, cztery zawory na cylinder, rozrząd OHC, wtrysk paliwa, śr. gardzieli 34 mm, rozrusznik elektryczny.
Przeniesienie napędu:    skrzynia 6-biegowa, wielotarczowe sprzęgło mokre, napęd łańcuchem.

Śr. cylindra x skok tłoka    77 x 53,6 mm
Pojemność skokowa    249 cm3
Moc maksymalna    27,5 KM (20,2 kW)przy 8000 obr/min
Maks. moment obrotowy    23 Nm przy 7000 obr/min

PODWOZIE
Rama:    kołyskowa, aluminiowo-stalowa.
Zawieszenia:    przód – widelec ZF Sachs z pełną regulacją, śr. goleni 48 mm, tył – centralny amortyzator ZF Sachs z pełną regulacją, system dźwigni.
Hamulce:    przód – jedna tarcza, śr. 260 mm, zacisk 2-tłoczkowy, tył – jedna tarcza, śr. 220 mm, zacisk 1-tłoczkowy.
Skoki zawieszeń p/t    300/300 mm
Rozmiary opon p/t    90/90-21 / 120/90-18

WYMIARY I MASY
Rozstaw osi    1460 mm
Wysokość siodła    940 mm
Masa własna (wg producenta)    123 kg
Pojemność zbiornika paliwa    7,5 l

CENA    23 500 zł

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Ciężki motocykl w trudnych warunkach – bardzo ważny jest wtedy wybór odpowiednich opon. Do tej pory jazda w deszczu na cruiserach przypominała taniec na lodzie. Na szczęście do producentów opon wreszcie dotarło, że jest możliwa radość z jazdy po mokrej nawierzchni. W tym teście siedem kompletów opon przeznaczonych dla chopperów i cruiserów nie omijało deszczu ani kałuż.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA