Firma AJP mieści się w Lousadzie – prawie 50-tysięcznym portugalskim mieście leżącym na wschód od Porto. W 1987 roku uruchomiono tam fabrykę, która od początku specjalizuje się w produkcji motocykli terenowych. Dziś oferuje 17 modeli.
W nasze ręce trafił PR5 250 Enduro. Dostał on najmocniejszy z silników montowanych przez AJP – czterosuwową „250” o mocy 28 KM. To samo serducho napędza modele Trial i Extreme, które mają inne zawieszenia i koła.
![]() |
![]() |
Tam, gdzie zazwyczaj znajduje się zbiornik paliwa, jest wąska kanapa. Dzięki temu podczas jazdy możesz przysunąć się blisko główki ramy. |
Przełączniki są spartańskie, ale da się z tym żyć, bo mimo że AJP ma homologację do jazdy po drogach, najlepiej czuje się, latając po krzakach. |
Silnik współpracuje ze skrzynią o sześciu przełożeniach i rozpędza maszynę do ok. 100 km/h. Sprzęgło pracuje lekko, a biegi wchodzą bez problemu. Przekładnia jest ciasno zestopniowana, więc z jednej strony nie ma niebezpieczeństwa, by w terenie zabrakło ci pary, z drugiej – jadąc na szóstce, zwłaszcza na asfalcie – co jakiś czas masz ochotę zapiąć kolejny bieg.
Mimo że obawiałem się o zachowanie na podjazdach, motocykl zachowywał się tam przyzwoicie. Poweru brakowało tylko na stromych podjazdach. Umiarkowana moc ma swoje zalety, bo bike nie zrywa tak łatwo przyczepności i mniej doświadczonym jeźdźcom nie ucieka spod tyłka. To zaś, że z zakrętu nie da się wyjść z megakopem, da się przeboleć.
![]() |
![]() |
Silnik współpracuje z sześciobiegową skrzynią o bardzo krótkich przełożeniach. Dzięki temu nigdy nie masz wrażenia braku mocy. |
Aluminiowy wahacz ma „dziurkę technologiczną”. Dzięki niej jest lżejszy i całkiem fajnie wygląda. |
Za szerokim sterem miejsca jest dosyć, w centrum dowodzenia króluje nieźle czytelny ciekłokrystaliczny wyświetlacz, a przełączniki nie porażają urodą.
Jako że kanapę ulokowano 94 cm nad ziemią, przydadzą się długie nogi. Nasza maszyna toczy się na kołach w typowych dla sprzętów enduro rozmiarach 21 i 18 cali, ma 310 mm prześwitu oraz skoki obu zawieszeń po 300 mm.
Mało tego – za sprawą zbiornika paliwa, który znalazł miejsce z tyłu pod kanapą, jest doskonale wyważona, a jej wąska sylwetka zapewnia dosiad od główki ramy aż po koniec kanapy (na którym ulokowano wlew paliwa).
![]() |
Ta aluminiowa zakrętka zamyka umiejscowiony z tyłu pod kanapą 7,5-litrowy plastikowy zbiornik paliwa (importer zaleca bezołowiową 98). |
Motocykl jest zwinny, poręczny i łatwo go kontrolować w terenie, nieźle spisuje się też podczas szybkiej jazdy wertepami na wprost. Zawieszenia nie dobijają nawet przy lądowaniach po wysokich skokach.
Trzeba wspomnieć, że sprzęt jest wyposażony w przyzwoite hamulce. Poza tym sporym plusem AJP PR5 250 Enduro jest to, że ma homologację na drogi publiczne.
![]() |
Podczas Red Bull Romaniacs 2015 – imprezy należącej do najtrudniejszych zawodów hard enduro na świecie – barwy portugalskiej marki reprezentowali Emanuel Costa i Paulo Russo. Obaj dosiadali AJP PR4 240 Extreme. Są to maszyny zasilane gaźnikami, chłodzone powietrzem/olejem, dysponujące mocą zaledwie 20 KM. Mimo to w klasyfikacji generalnej (grupa Silver) Emanuel Costa zajął 19., a Paulo Russo (na zdjęciu) 28. miejsce. |
Dane techniczne:
SILNIK
Budowa: jednocylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą, cztery zawory na cylinder, rozrząd OHC, wtrysk paliwa, śr. gardzieli 34 mm, rozrusznik elektryczny.
Przeniesienie napędu: skrzynia 6-biegowa, wielotarczowe sprzęgło mokre, napęd łańcuchem.
Śr. cylindra x skok tłoka 77 x 53,6 mm
Pojemność skokowa 249 cm3
Moc maksymalna 27,5 KM (20,2 kW)przy 8000 obr/min
Maks. moment obrotowy 23 Nm przy 7000 obr/min
PODWOZIE
Rama: kołyskowa, aluminiowo-stalowa.
Zawieszenia: przód – widelec ZF Sachs z pełną regulacją, śr. goleni 48 mm, tył – centralny amortyzator ZF Sachs z pełną regulacją, system dźwigni.
Hamulce: przód – jedna tarcza, śr. 260 mm, zacisk 2-tłoczkowy, tył – jedna tarcza, śr. 220 mm, zacisk 1-tłoczkowy.
Skoki zawieszeń p/t 300/300 mm
Rozmiary opon p/t 90/90-21 / 120/90-18
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1460 mm
Wysokość siodła 940 mm
Masa własna (wg producenta) 123 kg
Pojemność zbiornika paliwa 7,5 l
CENA 23 500 zł
Komentarze
~Miałem AJP, 2019-06-25 15:35:46
~Miałem AJP, 2019-06-25 15:34:13
~Motocykl Online, 2016-11-07 14:32:55
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?