Aprilia Dorsoduro 900
Harakterne supermoto
Najmocniejszym argumentem Dorsoduro 900 jest silnik. Podwyższenie pojemności do prawie 900 cm3 wyszło mu jak najbardziej na zdrowie. Oprócz tego, w przeciwieństwie do Shivera 900, maszyna dysponuje krótszym przełożeniem końcowym: ma zębatkę z 15 zębami, kuzyn – z 16. Tę różnicę da się odczuć nie tyle w elastyczności na szóstym biegu, ile raczej podczas przyspieszeń na wyjściach z winkli. Silnik szybko dochodzi do maksimum momentu obrotowego, wynoszącego 90 Nm przy 6500 obr/min. To o 8 Nm więcej niż w „750”, na bazie której powstała ta jednostka napędowa. Włosi zafundowali maszynie większy skok tłoka, zachowując średnicę cylindrów wynoszącą 92 mm, lżejsze tłoki i sworznie oraz zmodyfikowali smarowanie, dzięki czemu chłodnica oleju stała się zbyteczna.
W Dorsoduro 900 służbę pełni nowy widelec upside-down z lagami o średnicy lag 41 mm, będący dziełem Kayaby. Waży on o niemal 0,5 kg mniej od montowanego dotychczas, którego lagi miały średnicę 43 mm. Do tego dochodzą lżejsze felgi, które o ponad 2 kg zmniejszyły masy wirujące.
tylny zawias jak gąbka
To wszystko sprzyja śmiganiu po winklach, przy czym różnice są odczuwalne dopiero w bezpośrednim porównaniu z „750”. Jednak jazda w sportowym stylu oznacza, że musisz zachować czujność. Chodzi o pracę amortyzatora. O ile przód, mimo skoku 170 mm, prowadzi koło dostatecznie komfortowo i sztywno, o tyle tył, zwłaszcza gdy bike’a dosiada cięższy jeździec, na wyjściu z winkli ugina się jak gąbka. Dorsoduro 900 chce wtedy jechać długim łukiem.
Na szczęście w amortyzatorze Sachsa o skoku 160 mm można dopasować napięcie wstępne sprężyny i tłumienie odbicia. Podwyższyłem więc to pierwsze, a drugie przymknąłem o pół obrotu. Dzięki temu ważąca 212 kg Aprilia znacznie precyzyjniej pokonywała zakręty, a prowadzona dynamicznie pewnie przelatywała przez ciasne winkle i szerokie łuki.
Taka jazda to czysta radość, do czego częściowo przyczyniają się hamulce. Z przodu radialne zaciski mocno wgryzają się w dwie tarcze o średnicy 320 mm. Jedynie dozowanie mogłoby być trochę bardziej precyzyjne. Kiedy ciśnienie w układzie hamulcowym szybko wzrasta, do akcji wkracza dwukanałowy ABS od Continentala.
Mnóstwo radości
Przyznam, że od pierwszego kontaktu z maszyną szeroki uśmiech nie schodził mi z twarzy. Owszem, można by życzyć bike’owi trochę więcej poweru, bo przecież mniejsze Dorsoduro dysponowało podobną mocą maksymalną. Trzeba jednak pamiętać, że mimo lekko agresywnego i sportowego wyglądu Aprilia chce zaoferować Dorsoduro 900 także początkującym motocyklistom z prawkiem A2 – i właśnie dlatego silnik może wygenerować 95 KM i ani kuca więcej. Do przełknięcia jest także cena, maszyna kosztuje bowiem 41 900 zł. Fanów supermoto na pewno to ucieszy.
Co nowego?
Silnik
• spełnia normę Euro 4
• o 11 mm zwiększony skok tłoków (do 67,4 mm); średnica cylindrów bez zmian
• zoptymalizowane pod kątem tarcia tłoki wraz z nowymi sworzniami
• o 15% niższa siła potrzebna do obsługi sprzęgła
zawieszenia/wyposażenie
• lżejszy widelec upside-down od Kayaby
• lżejsze felgi
• lżejszy system ride-by-wire
• komputer pokładowy Marelli 7 SM wraz z nową kontrolą trakcji
• wyświetlacz TFT
• skrócone przełożenie końcowe (zębatka mniejsza o jeden ząb)
• przygotowanie pod Aprilia Multimedia Platform (AMP), w celu możliwości sparowania smartfona z wyświetlaczem
Dane techniczne
Aprilia Dorsoduro 900
Budowa: |
chłodzony cieczą, dwucylindrowy, czterosuwowy, V 90°, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane kołami zębatymi/łańcuchami, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 2 x 52 mm, regulowany katalizator. |
Elektryka |
alternator 450 W, akum. 12 V/9 Ah |
Przeniesienie napędu: |
hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia sześciobiegowa, łańcuch O-ring, przełożenie wtórne 44:15. |
Śr. cylindra x skok tłoka |
92 x 67,4 mm |
Pojemność skokowa |
896 cm3 |
Stopień sprężania |
11,0:1 |
Moc maks. |
95 KM (70 kW) przy 8750 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
90 Nm przy 6500 obr/min |
Rama: |
kratownicowa ze stali, dokręcany tylny stelaż z odlewów aluminium. |
Zawieszenia: |
przód – widelec upside-down, średnica goleni 41 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn oraz tłumienie odbicia, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, bezpośrednio mocowany centralny amortyzator, regulowane napięcie wstępne sprężyny oraz tłumienie odbicia. |
Hamulce: |
przód – dwie tarcze, średnica 320 mm, zaciski czterotłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 240 mm, jednotłoczkowy zacisk pływający, kontrola trakcji, ABS. |
Koła |
szprychowe z aluminiowymi felgami |
Rozmiary felg p/t |
3,50 x 17 / 6,00 x 17 |
Rozmiary opon p/t |
120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17 |
Wymiary i masy |
|
Rozstaw osi |
1515 mm |
Kąt główki ramy |
64° |
Wyprzedzenie |
108 mm |
Skoki zawieszeń p/t |
170/160 mm |
Wysokość kanapy |
870 mm |
Masa własna |
212 kg |
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa |
12/3,5 l |
Cena |
41 900 zł |
zobacz galerię
Komentarze
~Polska języka (za) trudna być, 2019-11-01 08:38:43
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?