Aprilia Tuareg 660, czyli przygoda w genach [test]

Po sportowym RS-ie 660 i nakedzie Tuono 660, w ofercie Aprilii pojawił się motocykl typu Adventure. Mieliśmy możliwość jazdy Tuaregiem 660 jeszcze przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Jak się sprawdził?

Aprilia, która jest najczęściej kojarzona jako producent motocykli sportowych, co kilka lat nawiązuje romans z maszynami typu adventure. Przykładem mogą być Caponord czy pierwszy Tuareg, który ujrzał światło dzienne w latach 80. ubiegłego wieku. Po 30 latach od zakończenia produkcji ktoś w Noale uznał, że czas na jego powrót.

Pomysł był niegłupi, bo Aprilia dysponuje silnikiem idealnym do maszyny tego typu – rzędowym dwucylindrowcem o pojemności 660 cm3. „To nie było tak, że zaprojektowaliśmy silnik dla maszyny sportowej i zastanawialiśmy się, co moglibyśmy z nim jeszcze zrobić – zadeklarował Piero Soatti, szef zespołu inżynierów Aprilii. – Od początku prac w 2017 roku budowa Tuarega 660 była częścią naszego planu, by wrócić do segmentu adventure”. „Oczywiście z DNA Aprilii” – dodał szef marketingu Diego Arioli.

PIERWSZY TUAREG

Już raz Aprilia nadała nazwę berberyjskiego ludu swojemu turystycznemu enduro. Tuareg z lat 80. miał pokazać, że także po zjeździe ze zwykłych dróg nie trzeba się ograniczać.

 

Aprilia Tuareg Wind 660Motocykl

Schemat kolorów Tuarega Wind 600 był wzorem dla obecnego malowania.

Rajd Paryż–Dakar cieszył się w połowie lat 80. ogromną popularnością. Aprilia, która mocno czerpała wtedy z Tuarega startującego w tym morderczym maratonie, wypuściła kilka wersji silnikowych. W 1985 roku pojawiły się ,,250” i ,,125”, w 1986 roku doszła ,,350” z dodatkiem Wind w nazwie, a 2 lata później goście z Noale zbudowali nawet Tuarega 50.

1986 rok przyniósł premierę chyba najbardziej znanego do dzisiaj Tuarega. Maszyna napędzana jednocylindrową sześćsetką także miała w nazwie Wind i generowała moc 46 KM.

Jemu oraz innym Tuaregom wielki sukces nie był jednak pisany. Dwa lata później Aprilia wstrzymała produkcję ,,600”, zniknęły także ,,350” i ,,250”. Natomiast ,,50” była produkowana aż do 1992 roku, a ,,125” jako Rally nawet do 1994 roku.

Warto dodać, że seria Tuareg przyniosła Aprilii zysk, którego się nie spodziewano. Otóż Volkswagen dał swojemu SUV-owi nazwę Tuareg. A to było to naruszenie prawa do nazwy, za czym poszedł nakaz naprawienia szkód z tym związanych.

 

 

Aprilia Tuareg 660, czyli wytrzymałość i lekkość

Przyjrzyjmy się dokładniej maszynie, którą zaprojektowali ludzie z kalifornijskiego Pasadena Design Center, skupieni wokół Mi­guela Galluzziego: Tuareg ma wiele interesujących detali, sprawia wrażenie szlachetnego, a lakierowanie, które dostał model przedprodukcyjny, wygląda świetnie. Od razu rzuca się w oczy, że zamiast ramy wykonanej z odlewu aluminium (jak w RS i Tuono) w Tuaregu zastosowano ramę kratownicową z rur stalowych, w której mocowany jest też wahacz.

To wyraźny sygnał, że Tuareg, co oczywiste, da sobie radę podczas klasycznego podróżowania, ale także, że ma potencjał, by zjechać z utwardzonej drogi. Takie założenie wymagało zwiększenia wytrzymałości konstrukcji oraz dostosowania silnika. Właśnie dlatego dwucylindrowiec jest mocowany do ramy w aż sześciu punktach (wcześniej w trzech) po każdej stronie.

Na etapie projektowania obowiązywało jeszcze jedno istotne i trudne do zrealizowania założenie – wypuścić najlżejszy motocykl w klasie. Podczas walki o każdy gram zdecydowano się na przykład na spawany, a nie dokręcany tylny stelaż ramy. Chęć oszczędzenia na masie miała wpływ nawet na konstrukcję układu hamulcowego: zdecydowano się na lekkie, ale skuteczne zaciski dwutłoczkowe. Te oraz inne zabiegi odchudzające dały na wadze wynik 187 kg na sucho.

Aprilia Tuareg 660Fot. Aprilia
Tuareg wyraźnie prowokuje do przygody. Prezentuje Nowoczesną kreskę, której towarzyszy przygodowy charakter prosto z Dakaru.


Silnik jest pochylony do przodu tylko o 15,8°, a nie – jak w RS-ie czy Tuono – o 25°. Pozwoliło to osiągnąć lepszy balans, typowy dla maszyny adventure, no i zapewniło miejsce na system dźwigni amortyzatora. Z drugiej strony dzięki inaczej zaprojektowanej, bardziej płaskiej misce olejowej, do ponad 240 mm wzrósł prześwit przy takiej samej ilości oleju.

Zbiornik paliwa, który przytula się do motocykla za silnikiem, mieści 18 litrów wachy. Fajnym patentem dla miłośników off-roadu jest łatwy dostęp do airboxu zabudowanego osłoną z przodu przy zbiorniku paliwa. Wystarczy odkręcić dwie śruby i masz filtr powietrza jak na dłoni.

Zmianie uległa też charakterystyka silnika – dłuższe kanały dolotowe i inne czasy zapłonu pozwoliły wyciągnąć wyższy moment obrotowy i bardziej przydatny dla motocykla tego typu sposób pracy. Oczywiście odbyło się to kosztem mocy maksymalnej – twin napędzający Tuarega generuje 80 KM przy 9000 obr/min i maksymalny moment obrotowy na poziomie 70 Nm już przy 6500 obr/min.

Mapy silnika również zostały zmienione odpowiednio do przeznaczenia, przy czym w wersji produkcyjnej będą jeszcze udoskonalone. W testowanym przez nas egzemplarzu tylko tryb Explore był gotowy do homologacji. Dojdą do niego Urban, off-roadowy oraz samodzielnie konfigurowany tryb użytkownika. Pewne jest to, że ABS w trybie off-roadowym będzie działał tylko w przednim kole i będzie można do wyłączyć. Nasz motocykl testowy nie miał jeszcze kontroli trakcji, którą będzie można ustawić w jednej z trzech pozycji. Do wyposażenia seryjnego ma należeć tempomat, a kto zechce, może zamówić również działający w górę i w dół quickshifter.

Aprilia Tuareg 660Fot. Aprilia
Świetny detal: tylne światło jest, tak jak tylny błotnik, zapożyczone z hard enduro.
Aprilia Tuareg 660Fot. Aprilia
Silnik stoi prawie pionowo w gorsecie ramy kratownicowej, system dźwigni zapewnia dobre tłumienie tyłu.
Aprilia Tuareg 660Fot. Aprilia
Wyświetlacz TFT jest bardzo czytelny zarówno podczas jazdy na siedząco, jak i na stojąco.
Aprilia Tuareg 660Fot. Aprilia
I amortyzator, i widelec są w pełni regulowane; podstawowe ustawienia obu zawiasów udały się Aprilii znakomicie.

 

Aprilia Tuareg 660 - wrażenia z jazdy

Z fabryki w Noale jedziemy szybkimi drogami w kierunku gór na „otwartym” trybie Explore. Silnik czysto reaguje na gaz i w tym zestrojeniu w dolnym zakresie obrotowym daje mocnego kopa. Tuareg elegancko ciągnie przez cały zakres obrotowy. Kanapa jest wygodna, a pozycja za szeroką kierownicą bardzo aktywna. Goście z Aprilii, dzięki węższemu silnikowi, dużo lepiej umiejscowili sety niż w konkurencyjnym Moto Guzzi V85, tak więc teraz odcinki pokonywane na stojąco są znacznie łatwiejszym wyzwaniem. To zasługa również szerokich, przyczepnych podnóżków.

Wielkie komplementy należą się zawieszeniom. Aprilia jest znana ze świetnego zestrojenia maszyn drogowych, ale jak na bike’a adventure z długimi skokami widelec Tuarega wykonuje doskonałą robotę. Nawet ostre hamowanie przed wejściem w winkiel nie burzy spokoju maszyny, sprężyny są dobrze dobrane, dlatego świetnie dają sobie radę ze skutecznością hamowania dwutłoczkowych zacisków. Hamulce działają na bardzo wysokim poziomie, progresywnie. Tłumienie świetnie wyszło włoskim projektantom, ponieważ przy całej sztywności nie traci ono wymaganego komfortu potrzebnego podczas dłuższych wypadów także po kiepskich asfaltach.

Zobacz również: test Yamaha Tenere 700

Nie gorsza jest poręczność. Tuareg jak konik polny przeskakuje z jednego winkla w drugi. Jazda na kapciach Pirelli Scorpion Trail to zaufanie w czystej postaci. Maszyna w ogóle się nie podnosi ani nie chwieje. Motocykl chętnie wchodzi w złożenia, bezbłędnie trzyma obraną linię toru jazdy, a na wyjściu z winkla power twina sprawia, że Tuareg odlatuje jak odrzutowiec. Na drodze więc Aprilia bardzo dobrze wykonuje swoją robotę i pokazuje mocny charakter poparty sportowymi ambicjami.

Aprilia Tuareg 660 może więcej

Czas zjechać na szutry. Ale najpierw mała dygresja. Fajną sprawą byłaby możliwość wyboru bardziej off-roadowych opon przed zakupem motocykla. Pochwaliliby to ci, którzy będą częściej zjeżdżać z utwardzonych dróg. Ale i bez tego Tuareg bez większych problemów radzi sobie na szutrówkach prowadzących przez winnice oraz na leśnych ścieżkach w regionie Veneto (północne Włochy). Dotyczy to zwłaszcza trybu off-roadowego, który wyłącza ABS tylnego koła, dzięki czemu Aprilia bryka, przyjemnie wierzgając tyłem na wyjściach z łuków.

Inne, czym Tuareg może imponować w terenie, jest świetne wyważenie. Tą maszyną bez problemu da się wspinać po trawersach skarpy i dzięki dużemu przedniemu kołu pokonywać głębsze piaski. Ponownie podkreśla ona wtedy swoją aktywną ergonomię – również podczas jazdy na stojąco. Z ostrzejszej jazdy w terenie zrezygnowaliśmy – w końcu to dopiero maszyna przedprodukcyjna, więc szkoda byłoby zrobić jej kuku.

Harce na szutrach pozwoliły stwierdzić, że ten motocykl to coś więcej niż poprawny tylko turysta, gdyż zarówno w trasie na równych i mniej równych asfaltach, jak i na bocznych drogach daje mnóstwo frajdy z jazdy ze szczyptą sportowego ducha. To tak, jakby do receptury na bike’a dodano kroplę nitrogliceryny lub szczyptę chili.

Jeśli wersja produkcyjna będzie miała tyle samo ikry, co model przedprodukcyjny, Tuareg może stać się hitem. Przyda mu się ta ikra, bo konkurencja jest mocna!

Aprilia Tuareg 660Fot. Aprilia
Zestrojenie Tuarega udało się doskonale. Na drodze zachowuje się jak naked bike – łatwo wchodzi w winkle i neutralnie wymiata po zakrętach.

 

NASZYM ZDANIEM

Tuareg 660 to bike typu adventure, który pięknie łączy dwa światy: na zwykłej drodze jest zwinny i dynamiczny, a na szutrach lekki, silny i zręczny. Warte pochwał: w obu sytuacjach zawiasy i silnik świetnie do siebie pasują. Jeśli zapowiadana cena 12 000 euro się utrzyma, do sektora motocykli adventure wejdzie groźny konkurent.

 

Aprilia Tuareg 660 - konkurenci

BMW F850 GSMotocykl

BMW F 850 GS
Silnik dwucylindrowy rzędowy, pojemność 853 cm3, moc 95 KM (70 kW) przy 8250 obr/min, moment obrotowy 92 Nm przy 6250 obr/min, średnica przedniego koła 21 cali, masa z paliwem* 241 kg, cena od 52 690 zł
Honda CRF 1100 Africa TwinMotocykl

Honda CRF 1100 L Africa Twin
Silnik dwucylindrowy, rzędowy, pojemność 1084 cm3, moc 102 KM (75 kW) przy 7500 obr/min, moment obrotowy 105 Nm przy 6250 obr/min, średnica przedniego koła 21 cali, masa z paliwem* 231 kg, cena od 63 100 zł
KTM 890 AdventureMotocykl

KTM 890 Adventure
Silnik dwucylindrowy, rzędowy, pojemność 889 cm3, moc 105 KM (77 kW) przy 8000 obr/min, moment obrotowy 100 Nm przy 6500 obr/min, średnica przedniego koła 21 cali, masa z paliwem* 216 kg, cena od 57 700 zł
Moto Guzzi V85 TTMotocykl

Moto Guzzi V85 TT
Silnik dwucylindrowy, widlasty, pojemność 853 cm3, moc 76 KM (56 kW) przy 7750 obr/min, moment obrotowy 82 Nm przy 5000 obr/min, średnica przedniego koła 19 cali, masa z paliwem* 244 kg, cena od 53 900 zł
Yamaha Ténéré 700Motocykl

Yamaha Ténéré 700
Silnik dwucylindrowy, rzędowy, pojemność 689 cm3, moc 73 KM (54 kW) przy 9000 obr/min, moment obrotowy 68 Nm przy 6500 obr/min, średnica przedniego koła 21 cali, masa z paliwem* 207 kg, cena od 45 999 zł

 

 

Dane techniczne Aprilia Tuareg 660

Silnik: chłodzony cieczą, dwucylindrowy, rzędowy, wałek wyrównoważający, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchami, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 2 x 48 mm.
Elektryka: moc b.d., akumulator 12 V.
Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch.
Średnica cylindra x skok tłoka 81,0 x 63,9 mm
Pojemność skokowa 659 cm3
Moc maks. 80 KM (58,8 kW) przy 9000 obr/min
Maks. moment obrotowy 70 Nm przy 6500 obr/min
Rama: kratownicowa ze stali.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, średnica goleni 43 mm, pełna regulacja, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator z systemem dźwigni, pełna regulacja.
Hamulce: przód – dwie tarcze, średnica 300 mm, 2-tłoczkowe zaciski pływające, tył – jedna tarcza, średnica 260 mm, zacisk 2-tłoczkowy, kontrola trakcji, ABS.
Koła szprychowe z felgami z aluminium
Rozmiary felg p/t 2,50 x 21 / 4,50 x 18
Rozmiary opon p/t 90/90-21 / 150/70-18
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1550 mm
Kąt główki ramy 63,3°
Wyprzedzenie b.d.
Skoki zawieszeń p/t 240/240 mm
Wysokość kanapy 850 mm
Masa na sucho 187 kg
Dopuszczalna masa całkowita 414 kg
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa 18,0/3,5 l
Cena 54 900 zł
Zobacz również:
REKLAMA