BMW F 800 R - motocykl używany

BMW F 800 R nigdy nie dorównał popularnością turystycznemu enduro F 800 GS, mimo że obie maszyny mają wiele wspólnego. Jeśli szukasz prostego nakeda, który da ci wiele frajdy z jazdy, ta beemka jest ciekawą propozycją.

BMW F 800 R - zawsze numer dwa

F800 R to niemiecka wariacja na temat lekkiego seryjnego nakeda. Z tego powodu do promocji zatrudniono stunterów – na świecie był to Chris Pfeiffer, a w Polsce erkę upalał Hubert Dylon „Raptowny”. Dzisiaj ten motocykl nie szokuje ani wyglądem, ani osiągami. Imponują za to jego trwały i trudny do zajechania silnik oraz radość z jazdy. To naked, więc jeśli szukasz motocykla do dalekiej turystyki, który obładujesz zestawem kufrów, lepiej zdecyduj się na bazującego na tych samych rozwiązaniach F 800 ST. Kosztuje porównywalne pieniądze, a ma owiewkę, wygodniejszą kanapę i napęd tylnego koła paskiem zębatym.

BMW F 800 R zegary/kokpitFot. Motocykl
BMW F 800 R kierownica/przełącznikiFot. Motocykl
Komputer za dopłatą. W modelach z pierwszych lat produkcji komputer (po prawej) był dostępny wyłącznie za dopłatą, ABS również. Przełączniki do poprawki. Przełączniki na kierownicy to słaby punkt F 800 R, dlatego doczekały się akcji serwisowej. Nieoficjalnej, ale jednak.
BMW F 800 R amortyzator skrętuFot. Motocykl
BMW F 800 R tłumik/siedzenieFot. Motocykl
Amortyzator skrętu... jest za sztywny podczas wolnej jazdy, natomiast docenisz go w czasie szybszych przelotów. Bajerancka nakładka... na miejsca dla pasażera jest charakterystyczna dla Chris Pfeiffer Edition, wydech Akrapoviča również.


F 800 R pochwalisz za pozycję za kierownicą. Siedzisz wyprostowany, z dłońmi mocno rozstawionymi na szerokiej kierownicy. Jeśli jesteś wysoki, będziesz narzekał na zbyt mocne ugięcie nóg w kolanach. Podczas przymiarek do kupna używanego F 800 R, szczególnie pochodzącego z zagranicy, zwróć uwagę na to, jaką ma założoną kanapę: BMW miało ich kilka w ofercie, a dziewczyny często zamawiały jej obniżane wersje.

Silnik to dobry znajomy, z drobnymi zmianami montowany w kilku wersjach efki. Mimo że jest rzędową dwójką, brzmi jak bokser; oba tłoki poruszają się jednocześnie w tym samym kierunku. I wtedy, gdy piec jest zimny, i rozgrzany, płynnie reaguje na gaz, z tym że niestety na wyższych obrotach irytująco wibruje. Można z niego wycisnąć 87 KM przy 8000 obr/min, po czym do akcji wkracza odcięcie zapłonu.

Historia BMW F 800 R

BMW F 800 RFot. Motocykl
2009 Debiut modelu.

2010 Limitowana edycja „Chris Pfeiffer”: wydech Akrapovič, kierunkowskazy na LED-ach, nakładka na miejsce pasażera, specjalne malowanie.

2012 Na nowo zaprojektowane boczne owiewki w kolorze motocykla, czerwona sprężyna amortyzatora, błotnik przedniego koła i szyba w kolorze motocykla, białe szkła kierunkowskazów montowane seryjnie, nowy zbiorniczek płynu hamulcowego.

2013 Seryjny ABS, nowe kolory, nowe pakiety wyposażenia: Dynamik i Touring.

2015 Pojawia się nowy model: ma mocniejszy silnik (90 KM), zmienioną skrzynię biegów i zawieszenia. Całkiem nowy jest również design.

 

REKLAMA

REKLAMA

Motocykl raczej jednoosobowy

Ceny BMW F 800 R wahają się od 12 000 zł za motocykle z pierwszych lat produkcji, do 35 000 za najnowszą, poliftową wersję z 2019 roku.

Nie ma co ukrywać, że największą frajdę będziesz miał z jazdy solo. Szybkie śmiganie po górskich winklach nie jest wtedy problemem, a w razie czego z opresji wybawią cię skuteczne hamulce. Maszyna prowadzi się lekko i jak po sznurku, a do tego ma spory prześwit w złożeniu. Podczas takiej jazdy erka nie lubi dziurawego asfaltu – widelec nie grzeszy wtedy precyzją działania.

Przeprowadzono trzy akcje serwisowe, ale, co ciekawe, były one nieoficjalne. Pierwsza (2010 r.) dotyczyła przełączników na kierownicy. Firma wolała załatwić sprawę po cichu, dlatego, mimo iż problem dotyczył wielu efek, nawet najmniejsze problemy zgłaszane przez użytkowników powodowały, że przełączniki były wymieniane na nowe. Druga akcja dotyczyła korka chłodnicy (2011 r.), trzecia (2014 r.) – rozładowującego się akumulatora.

Przyglądając się motocyklowi używanemu, zwróć uwagę na mocowania chłodnicy i miniowiewki. Zdarzały się przypadki, że pękały one od wibracji, gdy silnik często pracował na wysokich obrotach. Ponadto warto sprawdzić stan łożysk w kołach.

Nie kupuj najtańszego

W przypadku tej maszyny nie kieruj się najniższą ceną – lepiej postaw na najlepszą i najdroższą używaną sztukę, na jaką cię stać. Po prostu koszty napraw w autoryzowanych serwisach są wysokie. Pieniądze zaoszczędzisz na paliwie: średnia 4,5 l/100 km to przecież bardzo przyzwoity wynik.

A może zamiast używki nowe BMW F 900 R? Dowiedz się jak jeździ.

BMW F 800 R (2009 r.)

Silnik: chłodzony cieczą, 2-cylindrowy, rzędowy, 4 zawory na cylinder, rozrząd DOHC, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa.
Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia sześciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem.
Średnica cylindra x skok tłoka 82 x 75,6 mm
Pojemność skokowa 798 cm3
Moc maks. 87 KM (64 kW) przy 8000 obr/min
Maks. moment obr. 86 Nm przy 6000 obr/min
Rama: grzbietowa, z aluminium.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, tył – dwuramienny wahacz aluminiowy, centralny amortyzator, regulowane napięcie wstępne sprężyny i tłumienie odbicia.
Hamulce: przód – 2 tarcze, śr. 320 mm, 4-tłoczkowe zaciski pływające, tył – 1 tarcza, śr. 265 mm, ABS.
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1520 mm
Kąt główki ramy 65°
Wyprzedzenie 91 mm
Wysokość kanapy 825 mm
Masa z paliwem 205 kg
Pojemność zbiornika paliwa 16 l
OSIĄGI
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 3,7 s
Elastyczność 60–100 km/h 4,0 s
Średnie zużycia paliwa 4,5 l/100 km

 

Ceny

  2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009
F 800 R - 27 200 25 700 22 200 21 300 20 400 19 500 16 800 16 500
F 800 R ABS 29 000 28 000 26 600 - - - - - -
Notowania dotyczą motocykli niewymagających napraw, będących w ruchu, wyposażonych standardowo, o przebiegu zgodnym ze średnim w klasie, z oponami o zużyciu maksimum 50%. Dane stanowią pogląd firmy Eurotax na wartość motocykli.
Tych motocykli na rynku jest sporo. Niezajechane sztuki z pierwszych lat produkcji kosztują od ok. 15 000 zł wzwyż. Te z ostatnich lat (przed liftingiem z 2015 roku) dość mocno przekraczają granicę 25 000 zł.

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Nastały trudne czasy, może więc warto zaopatrzyć się w pancerny i trwały motocykl, którym w razie czego ruszysz tam, gdzie bezpieczniej. Oto pięć propozycji trwałych, niezawodnych i przede wszystkim tanich – do 10 000 zł – motocykli turystycznych.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA