BMW K 1600 Grand America - amerykański turysta

BMW prezentuje motocykl zgodny z amerykańskim przepisem: K 1600 Grand America jest ciężki, komfortowy i mocny. A przy tym znakomicie hamuje i nieźle się prowadzi. Ist America wunderbar?

Dosiadając K 1600 Grand America – nowego dzieła BMW – poczułem się staro... Ogromna, wygodna kanapa, szerokie owiewki, bardzo dobry dźwięk systemu audio i kokpit wielkości telewizora, czytelny nawet dla niedowidzących, to wierzchołek góry lodowej. Do tego trzeba dołożyć fotel z oparciem dla pasażera i system kufrów, dzięki którym możesz ogarnąć nawet przeprowadzkę... Podgrzewane manetki i kanapa to oczywistość.

 

ODKRĘCASZ I ZNIKASZ

Od całkowitego zdziadzienia uchronił mnie sześciocylindrowy silnik o pojemności 1649 cm3, który oczywiście przystosowano do wymagań normy Euro 5. Jego najciekawsza cecha? 180 Nm przy 5250 obr/min. Mówiąc po ludzku – odkręcasz gaz i znikasz. Zupełnie jak w teleporcie, ale z tą różnicą, że maksymalna prędkość została ograniczona do 160 km/h (licznikowych 169–170), i to na czterech ostatnich biegach. Jeśli się będziesz spieszył w czasie startu spod świateł, niewielu dotrzyma ci kroku. Praca rzędowej szóstki jest aksamitna, a rozczarował mnie tylko dźwięk z wydechu. Nie chodzi o to, żeby był głośniejszy, ale powinien być soczystszy. Jazdę ułatwia i uprzyjemnia działający w obie strony quickshifter, który lepiej spisuje się przy raczej turystycznym tempie.

BMW K 1600 Grand America konsola sterującaJacek Hanusz

POZORY MYLĄ: liczba przycisków i przełączników może wprawdzie przytłaczać, mimo to nawigacja po menu jest łatwa i logiczna. Pokrętło to tradycja w BMW.

 

K 1600 Grand America ma ciekawą cechę – wysokie osiągi (moc 160 KM i moment 180 Nm) wcale nie kuszą. Gabaryty, mało aktywna pozycja na komfortowej kanapie, megaelastyczny silnik oraz pseudospacerówki zachęcają raczej do wyluzowania się. Namacalnym efektem obniżenia tempa jest spalanie. Żwawo poganiana beemka nie ma oporów przed pijaństwem – wynik ponad 8 l/100 km nie jest szczególnym wyczynem, ale jeśli wyluzujesz, zapotrzebowanie na paliwo spadnie do 6,3 l/100 km, a zasięg przekroczy 400 km. Jednak obstawiam, że jeśli wydajesz ponad 140 tys. zł na motocykl, wtedy takie szczegóły jak spalanie schodzą na drugi plan.

BMW K 1600 Grand America kufry i siedzenieJacek Hanusz

KANAPA nie tylko ładnie wygląda. Jeśli chodzi o komfort, to wprost rozpieszcza zarówno kierowcę, jak i pasażera. Dzięki podgrzewaniu nie zmarzniesz w chłodniejsze dni.

 

ROAD JEST OK

Oprócz przystosowania silnika do wymagań normy Euro 5 nowością są samopoziomujące się zawieszenia. Fajny bajer – pakujesz się na wyjazd, wsiadasz z pasażerką, naciskasz guzik i reszta dzieje się sama. Do wyboru masz dwa tryby pracy zawieszeń – Cruise i Road. Jako że jeździłem solo, a winkle jednak kusiły, używałem głównie tego drugiego. Cruise się sprawdzi na nierównych nawierzchniach i w czasie niespiesznych przejażdżek. Na pokładzie nie zabrakło kilku map silnika do wyboru: Dynamic, Road i Rain. Jak dla mnie, Dynamic z powodu nerwowych reakcji słabo pasuje do charakteru motocykla, z kolei Rain zbyt uspokaja i rozciąga w czasie reakcję na gaz. Road był w sam raz.

BMW K 1600 Grand America kufer centralnyJacek Hanusz

TOPCASE jest ogromny i spokojnie pomieści dwa kaski integralne. Pochwały za teleskopowe zawiasy, podświetlenie oraz wykończenie miękką tkaniną.

Szukasz używanego BMW K 1600? Sprawdź na co zwrócić uwagę w naszym rentgenie używanego BMW K 1600 GT

Malowanie Meteoric Dust 2 wygląda dyskusyjnie, a przy tym wymaga dopłaty w wysokości 10 990 zł.

Po lekkim obniżeniu ciśnienia z przodu (z rekomendowanych 2,9 do 2,7 bara) motocykl łatwiej składał się w zakręt, a przy tym trzymał kurs. Jak na ważącego 370 kg kolosa wielkości lokomotywy prowadzi się on zaskakująco lekko. Jednak nie ma się co oszukiwać – masę tę poczujesz na naprzemiennych zakrętach, a jeszcze bardziej w czasie manewrów parkingowych. Tu z pomocą przychodzi bieg wsteczny (na rozruszniku). Wciskasz R oraz guzik rozrusznika i jedziesz – prędkość maksymalna: 2 km/h. Kilka razy w myślach dziękowałem dobrym ludziom za ten patent.

BMW K 1600 Grand America wyswietlacz TFTJacek Hanusz

NOWOŚCIĄ NA SEZON 2022 jest kolorowy wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala. Oferuje on czytelność na najwyższym poziomie.

BMW K 1600 Grand AmericaJacek Hanusz

 

NIEJEDNOZNACZNY SYGNAŁ

K 1600 to topowa seria turystyków z Bawarii, więc nie dziwi, że przy użyciu aplikacji BMW Motorrad Connected sparujesz nowy kokpit z telefonem. Jest też kontrola trakcji bazująca na sześcioosiowym IMU, który dostosowuje jej pracę (ABS-u zresztą też) do jazdy w pochyleniu. Fajnie, ale zastanawia brak najnowszego rozwiązania, jakim jest adaptacyjny tempomat. Czyżby to sugerowało powolny koniec rzędowej szóstki?

BMW K 1600 Grand America
Silnik czterosuwowy, sześciocylindrowy, rzędowy, chodzony cieczą, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, wałki napędzane łańcuchem, szklankowe popychacze, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 44 mm, katalizator.
Elektryka alternator 700 W, akum. 12 V/16 Ah.
Przeniesienie napędu hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia sześciobiegowa, quickshifter, napęd tylnego koła wałem.
Średnica cylindra x skok tłoka 72 x 67,5 mm
Pojemność skokowa 1649 cm3
Stopień sprężania 12,2:1
Moc maksymalna 160,5 KM (118 kW) przy 6750 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 180 Nm przy 5250 obr/min
Rama grzbietowa z aluminium.
Zawieszenia przód – widelec Duolever, tył – jednoramienny wahacz Paralever, elektroniczna regulacja (Dynamic ESA).
Hamulce przód – dwie tarcze, średnica 320 mm, zaciski czterotłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 320 mm, zacisk dwutłoczkowy, kontrola trakcji, ABS.
Rozmiary felg p/t 3,50 x 17 / 6,00 x 17
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1618 mm
Kąt główki ramy 62,2°
Wyprzedzenie 106,4 mm
Skoki zawieszeń p/t 115/125 mm
Wysokość kanapy 750 mm
Masa 370 kg
Dopuszczalna masa całkowita 560 kg
Poj. zbiornika paliwa/rezerwa 26,5/4 l
Cena testowanej wersji 143 000,00 zł

 

MOIM ZDANIEM
Oto motocykl w sam raz dla niemieckiego emeryta – to była pierwsza moja myśl. Jednak szybko polubiłem wygodną pozycję, komfortową kanapę i 6-cylindrowy silnik godny teleportu. Na tym motocyklu nic nie musisz, za to wiele możesz.
Zobacz również:
REKLAMA