BMW stworzyło motocykl, który od samego początku miała w sobie to "coś". Dotyczyło to i R 80 G/S z 1980 roku – wyposażonego w obowiązkowy po dziś jednoramienny wahacz – i będącego jego kontynuacją legendarnego R 100 GS, po stojącego przede mną R 1200 GS Rallye. Jednak dopiero za sprawą czterozaworowego boksera R 1100 GS beemka odjechała konkurentom.
– Co za monstrum! – pomyślałem z podziwem, gdy przed laty zetknąłem się z nim po raz pierwszy. Dziś to określenie pasuje nie tyle do R 1100 GS-a, lecz raczej do R 1200 GS Rallye. Oto przede mną stoi bowiem maszyna w agresywnej, dostępnej za dopłatą (2480 zł) sportowej stylizacji. Ma szprychowane felgi, wyczynowe zawieszenia o większych skokach (przód 210, tył 220 mm), niebieską ramę, jednoczęściową kanapę, wykonane ze stali nierdzewnej osłony chłodnicy oraz olbrzymi napis na 20-litrowym zbiorniku paliwa. Styl nowego GS-a charakteryzują wyraziste linie, kanty i zagłębienia. Krótki i szeroki dziób świetnie wpisuje się w drapieżny wygląd i sprawia, że nawet na postoju motocykl wygląda dynamicznie.
Znaki rozpoznawcze znacznie szczuplejszego R 1100 GS to prostokątny reflektor, niemal pionowa ciemna szyba i olbrzymi, przypominający kaczy dziób przedni błotnik. Trudno dziś przyjąć do wiadomości, że ta maszyna wyznaczała kiedyś trendy techniczne i stylistyczne... Wracając do błotnika, to miał on – oprócz podstawowego – jeszcze jedno zadanie: zapewnienie dobrego dopływu powietrza do chłodnicy oleju. Piętro niżej rządziło zawieszenie Telelever – widelec teleskopowy z centralnym amortyzatorem. Towarzyszył mu pchany wahacz.
R 1100 GS uderzył w motocyklowy rynek niczym kometa, jednak nie spadł z nieba. Motocykl bazował na starszym o rok sportowo-turystycznym modelu R 1100 RS, wyposażonym w zawieszenia Telelever i Paralever oraz pierwszy w historii BMW czterozaworowy silnik typu bokser, który na potrzeby GS-a zdławiono do 80 KM, co dało lepszy przebieg momentu obrotowego.
Po zajęciu miejsca za sterem starszego GS-a stwierdzam, że dwuczęściowa kanapa jest bardziej miękka i niższa, przy czym dysponuje regulacją wysokości – można ją ustawić na 84 lub 86 cm. W „1200” trzeba wspiąć się na wysokość 88 cm.
STARY - BMW R 1100 GS |
NOWY - BMW R 1200 GS Rallye |
![]() |
![]() |
Porządek musi być: z prawej strony analogowego kokpitu umieszczono wyświetlacz z informacjami, z lewej przełączniki. | Kolorowy świat: za kolorowy wyświetlacz TFT o mocnym kontraście trzeba zapłacić dodatkowo, za sterowaną z kierownicy nawigację również. |