To samo powoduje bardziej płaski kąt główki ramy erki, wynoszący 65,2°. W RR ma on wartość 66,5°. Żeby poprawić prowadzenie na torze, sprężyna tylnego amortyzatora w superbike’u zyskała większą twardość. Oprócz tego, ze względu na różny stosunek skoku całkowitego do negatywnego (S 1000 R: przód 70/50 mm, tył 80/40 mm; S 1000 RR: przód 75/45, tył 84/36 mm), spowodował, że naked jest minimalnie, ale jednak wyższy. Maszyna sportowa ma bardziej ekstremalną geometrię, która zapewnia lepsze dociążenie przedniego koła, a to przekłada się na szybsze pokonywanie winkli bez pogorszenia stabilności. Geometria S 1000 R nie pozostawia wątpliwości, że chodzi w niej przede wszystkim o stabilność.
Tor wykaże różnice
To, jaki wpływ mają różne geometrie maszyn i ergonomia podczas szybkiej jazdy, wykazał tor. Ważne zastrzeżenie: był to raczej wolny, ale kręty i wymagający technicznie obiekt. Stwierdzenie po pierwszym łuku na S 1000 R: jazda była dynamiczna i nie wymagała siły, by złożyć motocykl w winkiel. Dzięki szerokiej kierownicy bike reagował na najdrobniejszy jej ruch, a to umożliwiało szybką jazdę.
|
BMW S 1000 RR
|
|
|
Nisko osadzone połówki kierownicy oznaczają, że w czasie wolniejszej jazdy wisisz na nadgarstkach.
|
W wahaczu jest regulacja wysokości położenia osi. To rozwiązanie przydaje się na torze.
|
Nieco większy tłumik i brak charakterystycznej puszki pod silnikiem. To oznacza oszczędność 3 kg.
|
BMW S 1000 R
|
|
|
Kierownica o szerokości aż 740 mm to większa dźwignia i łatwiejsze składanie w zakręt.
|
Oś wahacza nakeda jest zamocowana sporo niżej niż w przypadku superbike’a.
|
Tłumik końcowy jest dość krótki, za to pucha pod silnikiem ogromna.
|
A jak pójdzie RR? Twardziej zestrojone zawieszenia i znacznie większa moc gwarantują przejazdy z dużymi prędkościami, ale na mniej krętej trasie. Tutaj trzeba było nieźle się namęczyć, by utrzymać przecinaka na torze jazdy. Pomiar prędkości wszystko wyjaśnił: S 1000 R osiągnął na pierwszym łuku prędkość 64,3 km/h, natomiast jego sportowy kuzyn – 62,5 km/h. To niejedyny taki przypadek podczas porównania sportowych maszyn z nakedami. Normalna jazda przyniosła ponad 2 km/h różnicy między obiema beemkami. To wprawdzie nie przepaść, ale jeśli wziąć pod uwagę, że testowy odcinek miał długość zaledwie 245 m, to na większym dystansie może uzbierać się spora przewaga. Podczas serii złożeń prawo–lewo średnia prędkość wyniosła prawie 60 km/h, co jest porównywalne do dynamicznej jazdy na krętej drodze.
Skąd niemoc ererki?
Na naszym torze przecinak nie mógł w pełni wykorzystać sztywniej zestrojonych zawiasów, bardziej ekstremalnej geometrii czy większej mocy. Dlaczego? Bo wyprostowana pozycja na nakedzie znacznie ułatwia kładzenie motocykla w naprzemienne winkle. Szeroka kierownica S 1000 R ułatwia wchodzenie w zakręty. Kombinację winkli naked przejechał tak szybko, bo w tym zakresie prędkości jego widelec i amortyzator były lepiej przystosowane do radzenia sobie z tym zadaniem. O wiele większe możliwości zawiasów superbike’a nie mają w tym przypadku większego znaczenia.
Erka ma jeszcze jednego asa: takie zestrojenie silnika, że w dolnym i środkowym zakresie obrotów maszyna ma potężnego kopa. Pokazuje to pomiar elastyczności na trzecim biegu . Wprawdzie S 1000 RR w dolnym zakresie obrotów też ma spory zapas mocy, ale odpowiedni dla litrowego przecinaka kop pojawia się dopiero na wysokich obrotach.
Duży moment obrotowy w dolnym zakresie obrotów daje się lepiej wykorzystać na drodze, gdyby jednak obie maszyny wyjechały na szybszy tor wyścigowy (większe promienie zakrętów, wyższe prędkości), wtedy ererka byłaby górą.
Dane Techniczne
Dane Techniczne |
BMW S 1000 RR |
BMW S 1000 R |
silnik |
199 KM |
161 KM |
Moc maksymalna |
przy 13 500 obr/min |
przy 11 000 obr/min |
Maks. moment obrotowy |
113 Nm przy 10 500 obr/min |
112 Nm przy 9250 obr/min |
Stopień sprężania |
13:01 |
12:01 |
Zawory |
tytanowe |
stalowe |
Kolektory ssące |
o zmiennej długości |
stałe |
Masa układu wydechowego |
ok. 9 kg |
ok. 12 kg |
Podwozie |
|
|
Masa ramy |
10,8 kg |
11,4 kg |
Wysokość mocowania wahacza |
418 mm (regulowana) |
396 mm |
Kąt pochylenia wahacza |
9,1° |
7,3° |
Kąt główki ramy |
66,5° |
65,2° |
Twardość sprężyny tył |
85 N/mm |
71 N/mm |
Masa i osiągi |
|
|
Masa* |
199 kg |
213 kg |
Przyspieszenia* |
|
|
0-100 km/h |
3,2 s |
3,3 s |
0-200 km/h |
7,1 s |
8,1 s |
Elastyczność na 3. biegu* |
|
|
30-100 km/h |
4,4 s |
3,8 s |
100-140 km/h |
7,5 s |
8,4 s |
Prędkość maksymalna* |
299 km/h |
258 km/h |
Cena |
73 900 zł |
56 900 zł |
|
|
|
* Pomiary własne |
|
|