REKLAMA

Benelli 752 S, motocykl z piekła rodem?

W słońcu połyskuje czarnym jak noc lakierem. Potężny widelec i ogromne hamulce na każdym zrobią ogromne wrażenie, a charakterny dźwięk silnika przyprawi o ciarki na plecach. Czy nowe Benelli 752 S jest maszyną z piekła rodem?

Benelli 752 S Fot. Jacek Hanusz

Benelli to marka z tradycjami. Została założona w 1911 roku w Pesaro, a dzisiaj należy do chińskiego koncernu Qianjiang.


Benelli 752 S wygląda groźnie, świetni brzmi, ale gdy go dosiądziesz brutalność nagle zniknie. 752 S w żadnym razie nie jest tak wybuchowe, jak sprzęty z TnT w nazwie z początków XXI wieku. Po 2005 roku, czyli po tym, jak właścicielem Benelli został chiński koncern Qianjiang, skupiono się na małych pojemnościach. W tej sytuacji zaskakuje, że w ostatnich tygodniach sporo mówi się o współpracy z koncernem z Milwaukee. 752 S Jest dzisiaj najmocniejszym motocyklem w ofercie Benelli.

Jego rzędowy twin ma pojemność 754 cm3 i osiąga moc maksymalną 76 KM. Na papierze wynik ten nie wywołuje efektu wow, ale jednostki napędowe o podobnej mocy w Suzuki czy Yamasze dowodzą, że nie zawsze liczy się tylko duża pojemność. Gdy go odpalisz, ciarki przebiegną ci po plecach.

Dźwięk jest chrapliwy, choć nienatarczywy. I to jest fajne. Basowe brzmienie silnika ułatwi przeciskanie się między samochodami w myśl zasady, że zanim cię zobaczą, niech cię usłyszą, i nie przyprawi o ból głowy nawet gdy autostradami pomkniesz na drugi koniec Polski. Trzy grosze wtrąca ładny i bardzo krótki tłumik, który jest dziełem Benelli.

 

Benelli 752 SFot. Jacek Hanusz
Kokpit TFT wygląda ładnie. Dobrą robotę robi tło przypominające szczotkowane aluminium. Przy 120 km/h licznik wskazuje optymistyczne 150 km/h.
Benelli 752 SFot. Jacek Hanusz
Diody LED w lampach i kierunkowskazach to dziś standard. Podświetlane logo wygląda świetnie, niestety reflektor nie zamienia nocy w dzień.
Benelli 752 SFot. Jacek Hanusz
Chłodnica jest przeogromna, tak wielka, że nie zdziwiłbym się, gdyby stała się jedną z ofiar działania grawitacji.

 

Zobacz również: Zalety motocykla najlepiej poznaje się w trasie. My polecamy odwiedzenie przepięknej krainy jaką jest Saksonia Szwajcarska, leżąca się tuż za naszą zachodnią granicą. 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Benelli 752 - silnik

Skok klamki sprzęgła jest niesamowicie krótki, więc wymaga precyzji. Nie przeszkadza to podczas spokojnej jazdy, natomiast podczas ruszania masz duże szanse zaliczyć kangura. Praca sprzęgła zmienia się wraz z rozgrzaniem się silnika i oleju. Działanie nim jest o tyle trudniejsze, że klamka nie ma regulacji.

Przed laty Benelli TnT przyzwyczaiły, że ich trzycylindrowe silniki wręcz eksplodowały mocą. Po zmianie map zapłonu na ostrzejsze, w maszynie budził się diabeł. W 752 S silnik jest spokojny, najbardziej lubi jazdę w środkowym zakresie obrotów. Odwdzięczy ci się znakomitym brzmieniem i zużyciem paliwa na poziomie nieco ponad 5 l/100 km. Co innego na autostradzie – zużycie wzrasta wtedy do 7 l/100 km, a pełny zbiornik wystarcza na przejechanie nieco ponad 200 km.

Podczas szybkiej jazdy ładny wyświetlacz TFT będzie próbował nabić cię w butelkę, oszukując przy każdej okazji. Np. gdy licznik pokazywał 150 km/h, GPS meldował 130 km/h. Im bardziej rosło tempo, tym bardziej rozjeżdżały się wyniki.

 

Benelli 752 SFot. Jacek Hanusz
Małe sprzęty Benelli kuszą cenami sporo niższymi od konkurencji. W przypadku 752 S ta zasada
nie działa.
Benelli 752 SFot. Jacek Hanusz
Zaciski monoblock Brembo wyglądają świetnie, ale nie są tak brutalne, jak można by się spodziewać.
Benelli 752 SFot. Jacek Hanusz
Stara włoska szkoła. Benelli pokazuje, jak ważna jest dbałość o detale. Kapę sprzęgła chroni ładna plastikowa nakładka, a oś wahacza – fajna zaślepka.

 

Zobacz również: a jak wygląda nowe Benelli 752 S na tle konkurentów? 

 

REKLAMA

 

Benelli 752 S jest typem mięśniaka

Co podkreśla masywny, co ja mówię, potężny widelec o średnicy goleni aż 50 mm! Jest on dziełem włoskiego Marzcocchi i ma pełną regulację. To jedno z najlepszych seryjnych zawieszeń, z jakimi spotkałem się w tej klasie motocykli, idealnie pochłania długie nierówności. Możesz zapomnieć o wprowadzającym niepewność prowadzenia bujaniu. Natomiast nieco gorzej zawiasy radzą sobie z krótkimi nierównościami. Na początku jazdy będziesz miał masz wrażenie, jakby przód motocykla był za bardzo dociążony. Po paru kilometrach to dziwne uczucie zniknie, a motocykl zacznie prowadzić się bardzo lekko.

Efekt wow na bank wywołają u ciebie hamulce. W potężne przednie tarcze wgryzają się czterotłoczkowe zaciski monoblock Brembo. Ale bez paniki – hamulce nie należą do brutalnych. Są skuteczne i precyzyjne, ale mają niewykorzystane możliwości. Winę zrzuciłbym na pompę hamulcową, która najbanalniej w świecie nie współgra z tymi zaciskami. Nie mogę też wykluczyć, że wina leży po stronie klocków hamulcowych.

 

Benelli 752 SFot. Jacek Hanusz
Maleńkie kierunki na równie małym błotniku stały się znakiem rozpoznawczym dużych modeli Benelli. Podobne były w cruiserze Benelli 502 C.
Benelli 752 SFot. Jacek Hanusz
Tłumik nie jest wyłącznie biżuterią. Motocykl brzmi znakomicie: jest przyjemnie głośny. W mieście cię zobaczą, w trasie nie przeszkadza.
Benelli 752 SFot. Jacek Hanusz
Masywne uchwyty pasażera są zaskakująco wygodne, za to jednoczęściowa kanapa jest niesamowicie twarda.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Dane techniczne Benelli 752 S

Silnik: dwucylindrowy rzędowy, chłodzony cieczą, cztery zawory na cylinder, rozrząd DOHC, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 43 mm.
Przeniesienie napędu: mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre w kąpieli olejowej, skrzynia sześciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem.
Śr. cylindra x skok tłoka 88,0 x 62,0 mm
Pojemność skokowa 754 cm3
Stopień sprężania 11,5:1
Moc maks. 76 KM (56 kW) przy 8500 obr/min
Maks. moment obrotowy 67 Nm przy 6500 obr/min
Rama: kratownicowa z rur stalowych.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down Marzocchi, średnica goleni 50 mm, regulacja napięcia wstępnego sprężyny i tłumienia do- i odbicia, tył – centralny amotrtyzator, regulacja napięcia wstępnego sprężyny i tłumienia do- i odbicia.
Hamulce: przód – dwie tarcze, średnica 320 mm, promieniowy zacisk czterotłoczkowy, tył – jedna tarcza, średnica 260 mm, zacisk dwutłoczkowy, ABS.
Rozmiary felg p/t 3,5 x 17 / 5,5 x 17
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR17 / 180/55 ZR17
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1460 mm
Kąt główki ramy 65°
Wyprzedzenie 105 mm
Skoki zawieszeń p/t 130/136 mm
Wysokość kanapy 810 mm
Masa na sucho 226 kg
Dopuszczalna masa całkowita 400 kg
Poj. zbiornika paliwa/rezerwa 14,5/3 l
Cena 29 900 zł

Jakie jest Benelli 752 S?

Nie taki diabeł straszny, jak go malują – takie jest Benelli 752 S, mimo że wygląd bike’a sugeruje coś zupełnie innego. Niepowtarzalna stylówa zagwarantuje, że wielu obróci się za motocyklem na ulicy.

 

Benelli 752 S

To pewne, że na Benelli 752 S wyróżnisz się w mieście. Motocykl świetnie wygląda i, co ważne, bardzo dobrze jeździ. Silnik, mimo sporej pojemności, nie jest demonem wkręcania się na obroty, co docenią początkujący. Jeśli to zaakceptujesz, będziesz zadowolony.

 

 

 

Zobacz również:
Którą z beemek wybrać – F 900 R czy F 900 XR? Odpowiedź na to niby proste pytanie wcale nie jest oczywista. Różne na pierwszy rzut oka maszyny mają identyczny silnik, ramę i osprzęt. Odmienne są zawieszenia, pozycja za kierownicą, no i wygląd.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA