[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Chroń swa dłoń - test 10 par rękawic sportowych

Dłoń to jeden z bardziej skomplikowanych mechanizmów ludzkiego ciała, dlatego warta jest każdej ochrony. Przed skutkami wypadku chronią ją rękawice ze wzmocnieniami z tytanu, karbonu oraz nowoczesnych tworzyw. Czy robią to dobrze? Na to pytanie odpowiada nasz test rękawic sportowych.

Dłoń czyli palce, śródręcze i nadgarstek to jeden z bardzo skomplikowany element ludzkiego ciała. Składa się z 27 kości, podobnej liczby stawów, licznych ścięgien, więzadeł oraz spinających to wszystko w sprawny mechanizm nerwów. Dlatego lista urazów, jakim może ulec dłoń podczas gleby, jest długa – od otarć i skaleczeń, przez stłuczenia, zwichnięcia, skręcenia, po mniej lub bardziej skomplikowane złamania. Najczęściej kontuzje dłoni są bolesne, trudne w leczeniu, uciążliwe w rehabilitacji i bardzo mocno utrudniają codzienne funkcjonowanie. Durne otarcie miejsca, w którym zgina się kant dłoni (nieco poniżej nasady małego palca) potrafi się paprać tygodniami, uszkodzone zaś ścięgna albo nerwy mogą doprowadzić nawet do trwałego uszczerbku w zakresie ruchu lub czucia.

Gdy przeczytałem to, co napisałem powyżej, stwierdziłem ze zdziwieniem, że już to wystarczyło, abym zaczął nerwowo poruszać palcami, a gdy dotarło do mnie, że urazy dłoni stanowią 1/5 wszystkich obrażeń powstałych na skutek wypadków motocyklowych, coś zaczęło mi strzykać w nadgarstku.

REKLAMA

Dobra ochrona dłoni to rzecz niezbędna – z tym nie ma co dyskutować. Najlepszą zaś ochronę zapewniają rękawice sportowe i to one zostały bohaterami naszego testu. W przypadku 10 testowanych par bezpieczeństwo to jednak nie wszystko. Miłośnicy sportowej jazdy kochają przecież prędkość. Ale bez dobrych rękawic kręcenie szybkich okrążeń może być problemem. Podczas jazdy w sportowym stylu niezbędna jest bowiem pełna swoboda ruchów, zapewniająca sprawne operowanie sprzęgłem i hamulcem oraz szybką zmianę pozycji dłoni na kierownicy. Dobra ruchomość wszystkich palców łącznie z kciukiem to po prostu konieczność, bowiem – jak uczy doświadczenie – sztywne i źle leżące rękawice wprost przekładają się na gorsze czasy okrążeń.

 

Test na drodze to o tyle trudna sprawa, że po kilku godzinach śmiganiu na motocyklu nawet niewielki ucisk na palec/palce potrafi doprowadzić do szału.

 

Dlatego żaden z motocyklistów biorących udział w wyścigach i/lub w track­dayach nie ma wątpliwości: rękawice stanowią bardzo ważny element stroju. Zawodnicy zwracają szczególną uwagę na to, by rękawice solidnie chroniły dłonie, ale też na to, aby dopasowywały się do nich niczym druga skóra. Dobre dopasowanie i komfort noszenia należą do elementów aktywnego bezpieczeństwa i umożliwiają sprawne operowanie motocyklem, co może być pomocne w uniknięciu wypadku. Jest to wymaganie, które rękawice sportowe wysokiej klasy powinny spełniać bezwarunkowo. Dlatego właśnie tę sprawę uznaliśmy za najważniejsze kryterium, którym kierowaliśmy się przy doborze modeli do naszego porównania. 

 

Zobacz też jak przygotować motocykl do zimy

 

W teście wzięło udział 10 par. Świadomie nie wyznaczyliśmy górnej granicy ceno­wej. Poprosiliśmy natomiast importerów, by przesłali nam modele, których są w stu procentach pewni i które z czystym sumieniem poleciliby jeśli nie profesjonalnym zawodnikom, to przynajmniej ścigającym się amatorom oraz kolesiom ostro dającym w palnik na szosie. Co ciekawe, ale i pozytywne – wszystkie rękawice, które przetestowaliśmy, zaliczyły nasz egzamin, nawet mimo że niektóre z nich zapewne nie zdobyłyby serc Márqueza, Rei i im podobnych.

 

Tak testowaliśmy

Podczas testu w trakcie jazdy, a także w laboratorium sprawdziliśmy wszystkie rękawice i oceniliśmy je, stosując następujące kryteria:

Dopasowanie/komfort noszenia (maks.35 pkt): na krętym odcinku drogi, gdzie trzeba było często hamować i pracować sprzęgłem, jeźdźcy testowi sprawdzali praktyczną przydatność rękawic: czy dobrze leżą na dłoniach, czy zapewniają odpowiednie czucie kierownicy, swobodę ruchów, komfort noszenia i proporcje.

Bezpieczeństwo (Maks. 35 pkt): w jednym z laboratoriów firmy Sas-Tec zmierzyliśmy efektywność tłumienia siły uderzeń ochraniaczy. Sprawdzaliśmy także wzmocnienia, ochronę przed zdarciem rękawic z dłoni, stabilność konstrukcji oraz odporność warstwy wierzchniej na przetarcie.

Przewiewność (Maks. 15 pkt): spocone dłonie podczas jazdy w słońcu? Kiepska sprawa. Szybkie przemarznięcie? Też niedobrze. Najlepszy jest odpowiedni balans.

Wyposażenie/wykonanie (maks. 15 pkt): tu zwróciliśmy uwagę na grubość i jakość skóry rękawic oraz wszystkich ich elementów, a także na całościowe wykonanie.

W laboratorium: pomiarów efektywności tłumienia siły uderzeń dokonaliśmy, korzystając ze specjalistycznych urządzeń elektronicznych. Czujne oko: elektronika zrobiła co mogła, ale ocena jakości wykonania nie byłaby możliwa, gdyby nie krytyczne oko testera.

 

REKLAMA

REKLAMA

Za to pochwalisz
Büse: materiał na opuszkach palców umożliwia obsługę ekranu dotykowego. Dainese: wykonany z tytanu duży protektor kostek. Mimo to rękawice bardzo dobrze leżą na dłoniach.
Modeka: wysoki komfort i ochrona przed gorącem oraz zdarciem z dłoni to zasługa wysokiej jakości materiałów wnętrza rękawic. Vanucci: przyszyty na stałe mostek w razie gleby i szlifu po asfalcie minimalizuje ryzyko złamania małego palca.

 

REKLAMA
To nam się nie podoba
Alpinestars: wkładanie GP Pro R2 na niektóre dłonie i ich zdejmowanie było utrudnione. Rękawice są za twarde. Germot: źle umieszczona plastikowa klamerka zapięcia na rzepy boleśnie uciskała nadgarstek podczas jazdy.
Furygan: lekka obsuwa – w pra­cy nad podszewką zabrakło staranności. Spidi: niewiele trzeba było, aby szew na zapięciu lekko puścił. Słabiutko!

 

REKLAMA
RADY PRZED ZAKUPEM

- Zanim kupisz, przymierz i zwróć uwagę na następujące sprawy:

- Gdy chwycisz kierownicę, palce rękawicy nie mogą być za długie nie mają prawa oraz na wewnętrznej stronie dłoni nie mogą tworzyć się fałdy czy zgrubienia.

- Fajną rzeczą jest patka osłaniając rzep na nadgarstku zapobiegająca jego zerwaniu w razie gleby.

- Koniecznie sprawdź, czy twarde ochraniacze mają dobrą wyściółkę, w przeciwnym wypadku zwiększa się ryzyko urazów spowodowanych ostrymi krawędziami.

- Spory pasek z rzepem służący do regulacji szerokości na wysokości rękawów zapewnia mocne zapięcie.

- Nie kupuj za dużych rękawic! Zwłaszcza tych ze skóry bydlęcej lub kangurze. Owszem, te we właściwym rozmiarze mogą sprawiać na początku wrażenie sztywnych, ale podczas używania się roznoszą i dopasują

 

REKLAMA

REKLAMA



Alpinestars GP Pro R2

Importer: Inter Motors, imready.eu
Cena: 1099 zł

Dainese Full Metal 6

Importer: WindSnowMoto, www.wsm24.pl
Cena: 1459 zł

Kolory: czarny, biały z czarnym, biały z żółtym odblaskowym/czarnym lub czerwonym/żółtym odblaskowym/czarnym, rozmiary: S do 3XL; materiał wierzchni: skóra bydlęca, kozia i z kangura z wkładkami z aramidu + poliuretan
Kraj produkcji: Chiny
Kolory: czarny, czarny z żółtym odblaskowym, czerwonym lub białym/czerwonym; rozmiary: S do XXXL; materiał wierzchni: skóra kozia z wkładkami z aramidu + karbon, tytan
Kraj produkcji: Wietnam
Dobrze trzymają w okolicy śródręcza; dobra ochrona na mankietach dzięki dużym elementom z plastiku; odpowiednie proporcje, dobrze leżą na dłoniach; bardzo dobra ochrona przed zdarciem z dłoni Solidna główna konstrukcja z ergonomicznymi ochraniaczami kostek; elastyczna skóra; optymalnie przylegający mankiet, dobra ochrona przed uderzeniami bocznymi; pewne i dobrze umieszczone zapięcie na rzep
Wąskie wejście, przez co wkładanie jest utrudnione; wymagają trochę czasu na roznoszenie Niektórzy będą narzekać na proporcje palców; wentylacja mogłaby być lepsza
Wniosek: Świetna ochrona. Bardziej nadają się na tor wyścigowy, dlatego nie są idealne w codziennej eksploatacji i w podróży. Wniosek: Bardzo sportowe rękawice o odpowiedniej do tego konstrukcji. Mimo to przydatne i na co dzień. Drogie!
Ocena:  4/5 Ocena: 5/5

 

REKLAMA

 

REKLAMA
Büse Donington Pro

Importer: CM Rider, buse.com.pl
Cena: 549 zł
Furygan Fit-R2

Importer: booster.com.pl
Cena: 598 zł (gdy 1 euro = 4,3 zł)
Kolory: czarny, czarny z żółtym odblaskowym lub białym, biały z żółtym odblaskowym/czarnym lub czerwonym odblaskowym/żółtym odblaskowym/czarnym; rozmiary: 8 do 13; materiał wierzchni: skóra bydlęca i kozia z wkładkami z aramidu + poliamid i karbon
Kraj produkcji: Pakistan
Kolory: czarny z białym, białym/czerwonym lub białym/żółtym odblaskowym, biały z czarnym; rozmiary: S do 3XL; materiał wierzchni: skóra kozia + poliamid, poliuretan, PVC
Kraj produkcji: brak danych
Możliwa obsługa smartfona; skóra przyjemna w dotyku, doskonała wyściółka z aramidu i wyczucie manetki; wygodne w obsłudze; dobrze wykonane Dobrze przylegający, wyposażony w twardą skorupę mankiet o dobrej długości; dobra stabilność; mostek łączący palce mały i serdeczny, dobra wentylacja
Dłoń ma trochę za dużo luzu; nie najlepsza ochrona kciuka i krawędzi dłoni Niektórzy jeźdźcy testowi narzekali na ucisk na wzmocnieniach; trochę niedbałe wykonanie; zastrzeżenia do wyczucia manetki
Wniosek: Świetne w codziennej eksploatacji. W sam raz dla ludzi o sportowym zacięciu, lecz jeżdżących głównie po drogach. Wniosek:Wygląd zaprasza do sportowej jazdy. Pod względem jakości i właściwości nie spełnia jednak wysokich oczekiwań.
Ocena: 4/5 Ocena: 3/5

 

REKLAMA

 

REKLAMA
 
Germot Highspeed

Importer: brak oficjalnego importera w Polsce
Cena: 515 zł (gdy 1 euro = 4,3 zł)
Held Phantom II

Importer: Powerbike, dobresklepymotocyklowe.pl
Cena: 999 zł
Kolory: czarny z popielatym; rozmiary: 7 do 12; materiał wierzchni: skóra bydlęca i z kangura z wkładkami z aramidu + poliuretan i karbon.
Kraj produkcji: Pakistan
Kolory: czarny, czarny z żółtym odblaskowym lub białym, biały z niebieskim, zielonym lub czerwonym; rozmiary: 6 do 12 (+ rozmiary krótkie i długie); materiał wierzchni: skóra z kangura i płaszczki z wkładkami z aramidu + poliuretan, tytan i GFK
Kraj produkcji: Węgry
Przyjemnie elastyczna skóra, duża swoboda ruchów; odpowiedni ochraniacz grzbietu dłoni, mankiet z twardej skorupy; mostek łączący palce mały i serdeczny Łatwe wkładanie i zdejmowanie; doskonała jakość skóry; wzorowa ochrona przed zgniataniem i zdarciem z dłoni; duża warstwa ochronna; bardzo duży wybór rozmiarów; wycieraczka wizjera
Nie najłatwiejsza obsługa zapięcia na podwójny rzep; dłoń ma za dużo luzu; w niektórych miejscach ocierają i uciskają; nie najlepsze proporcje; podszewka powoduje pocenie się dłoni; zastrzeżenia do jakości wykonania Nie najlepsza wyściółka kciuka; trochę za sztywne
Wniosek: Więcej blefu niż sportu: są za słabe na tor i zbyt skomplikowane podczas używania na co dzień. Wniosek: Wprawdzie potrzebują trochę czasu na ułożenie się, ale zapewniają świetną ochronę i są trwałe. Wszystko zrobione jak trzeba!
Ocena: 3/5 Ocena: 5/5

 

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

 
Modeka Challenge Long

Importer: Modeka Polska, modeka.pl
Cena: 490 zł
Rev’it RSR 3

Importer: Rev’it, www.revitsport.com
Cena: 489 zł
Kolory: czarny, czarny z białym; rozmiary: 8 do 12; materiał wierzchni: skóra kozia i z wkładkami z aramidu, poliuretan
Kraj produkcji: Pakistan
Kolory: czarny z białym i czerwonym; rozmiary: XS do XXL; materiał wierzchni: skóra kozia i bydlęca + poliuretan
Kraj produkcji: Chiny
Bardzo elastyczna, przyjazna w noszeniu skóra, wyściełana na dużych powierzchniach warstwami aramidu i zapewniającym termiczny komfort materiałem Coolmax; bardzo duża swoboda ruchów; odpowiednie proporcje; dobre, bezpośrednie wyczucie w dłoni Fajnie przewiewne przy letnich temperaturach; duża swoboda ruchów, bardzo szybko dopasowują się do dłoni, dobry komfort noszenia; bezpośrednie wyczucie klamek
Stosunkowo krótkie mankiety; takie sobie wzmocnienia, niewiele dodatkowych wyściółek Kciuk i palec wskazujący są za długie; uciskają w przegubach; średnia ogólna stabilność; raczej kiepskie wyściółka i wzmocnienia; niezbyt wysokiej jakości materiały
Wniosek: Te rękawice są bardzo przydatne na co dzień, za to mniej nadają się do ostrej jazdy po torze. Wniosek: Raczej coś dla jeżdżących w sportowym stylu po publicznych drogach niż tych z wyścigowymi ambicjami.
Ocena: 4/5 Ocena: 3/5

 

 

Spidi Carbo 4

Importer: Spidi Polska, www.spidi.com.pl
Cena: 859 zł
Vanucci Speed Profi

Importer: Moto-Akcesoria, www.moto-akcesoria.pl
Cena: 989 zł
Kolory: czarny z pomarańczowym lub białym, czarny z białym i czerwonym lub czerwonym/niebieskim; rozmiary: S do 4XL; materiał wierzchni: skóra kozia, sztuczna skóra + poliuretan i karbon
Kraj produkcji: Chiny
Kolory: czarny, czarny z białym; rozmiary: S do XXL; materiał wierzchni: skóra z kangura i bydlęca z wkładkami z aramidu + poliuretan i tytan
Kraj produkcji: Chiny
Odpowiednio umieszczone ochraniacze palców, dopasowanie w sumie dobre; wygodne wkładanie; mocno przylegający mankiet, który łatwo zamknąć; dobre wyczucie manetek Dobre wyczucie kierownicy; bardzo dobra ochrona kostek, mankiet o twardej skorupie; materiały wysokiej jakości, świetne wykonanie; dobra wentylacja; mostek łączący palce mały i serdeczny; dobra swoboda ruchów
Podszewka powoduje pocenie się dłoni; niedostatki w wykonaniu: puścił szew na zapięciu; trochę przeszkadzają zgrubienia szwów na końcówkach palców Trudno chwycić i zamknąć rzep na nadgarstku; długi czas układania się rękawic na dłoniach
Wniosek: Dobrze zrobione, odpowiednie na co dzień, ale i podczas track dayów uniwersalne rękawice o sportowym charakterze. Wniosek: Wysokiej jakości rękawice przystosowane do sportowej jazdy, ale i dobrze nadające się do jazdy po drogach. Rewelacja!
Ocena: 4/5 Ocena: 5/5

 

 

NASZYM ZDANIEM
Oszczędzanie na rękawicach nie ma najmniejszego sensu – to chyba jasne. Skuteczność ochrony w znacznej mierze zależy od materiałów użytych do ich produkcji, a przecież wysokiej jakości skóra i ochraniacze z tytanu i/lub karbonu swoje kosztują. Mimo to nasz test pokazał, że można znaleźć przyzwoite rękawice sportowe, zapewniające wysoki stopień bezpieczeństwa za przyzwoite pieniądze.
Rękawice wykonane z materiałów z najwyższej półki (skóra kangura, warstwy aramidu itp.) kosztują czasem dwa razy więcej niż te, które są ich pozbawione, ale ta inwestycja ma sens!

 

  dopasowanie / komfort bezpieczeństwo ochrona przed złą pogodą / przewiewność wyposażenie / wykonanie suma miejsce nasza ocena cena
Maks. liczba punktów 35 35 15 15 100      
Held Phantom II  30 34 12 14  90 1. 5/5 999 zł
Dainese Full Metal 6 28 33 12 14  87 2. 5/5 1 495 zł
Vanucci Speed Profi IV 26 34 12 13  85 3. 5/5 989 zł
Alpinestars GP Pro R2 25 32 11 13  81 4. 4/5 1 099 zł
Modeka Challenge Long 31 30 10  9  80 5. 4/5 490 zł
Büse Donington Pro 26 28 10 10  74 6. 4/5 549 zł
Spidi Carbo 4 30 23 11  7  71 7. 4/5 859 zł
Furygan Fit-R 24 26 11  9  70 8. 4/5 598 zł
Rev’it RSR 3 23 23 11 10  67 9. 3/5 489 zł
Germot Highspeed 21 27  9  9  66 10. 3/5 515 zł

zobacz galerię

Zobacz również:
Intruder C 1500 T to pierwsza w tym roku premiera Suzuki. Japończycy lokują go między C 800 i olbrzymim M 1800 R. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij