Regulamin obowiązujący w mistrzostwach klasy Superbike Amerykańskiego Stowarzyszenia Motocyklowego (AMA) jest znacznie bardziej rygorystyczny niż regulamin MŚ ogólnoświatowego związku FIM. Przede wszystkim zezwala na znacznie mniej zmian w obrębie głowic, zwiększających moc silnika. – Przeciwko fabrycznym czterocylindrowym „1000” Hondy i Suzuki mamy w serii AMA jakąś szansę tylko z naszym superbike’em z obecnych mistrzostw świata – oświadczył Paolo Ciabatti, odpowiadający w Ducati za starty w Superbike. To leżało u podstaw amerykańsko- włoskiego porozumienia Ducati-AMA. Na jego podstawie Czerwoni mogą od początku wykorzystać maszynę z MŚ 2004, mimo wykraczających daleko poza regulamin AMA przeróbek głowic. Ale pod warunkiem że do końca maja przynajmniej 300 seryjnych 999 R z taką głowicą zostanie wystawionych do sprzedaży w USA.
![]() |
![]() |
![]() |
Tylne zawieszenie to Öhlins. Teraz wahacz jest podwójny. | Superlekka górna półka i amotryzator shimmy – również od Öhlinsa. | Zmieniono kształt zadupka i wystający spod niego tłumik. |
– Ponieważ i tak mieliśmy w planach zastosowanie naszej aktualnej techniki wyścigowej w modelu 999 R na rok 2005, postanowiliśmy po prostu szybciej przedstawić nową wersję – cieszy się Ciabatti.
Najbardziej rzucająca się w oczy nowość nie dotyczy rozwiązań technicznych. Tak jak w motocyklu wyścigowym, znikły pionowe szczeliny wentylacyjne z przodu, mocno
krytykowane ze względów estetycznych. Tej zmianie zostaną poddane modele 749 i 999 rocznika 2005.
Uzyskany w efekcie tych zmian lepszy współczynnik napełnienia i wydajniejsze spalanie zapewniają zwiększenie średniego ciśnienia i tym samym poprawę momentu obrotowego. Także pod względem mocy nowy 999 R osiąga zadziwiająco świetny jak na seryjnego dwucylindrowca wynik – 150 KM. Wzrost mocy o 11 KM w porównaniu z poprzedni 999 R, i to przy nieco niż- szych obrotach (9750 zamiast dawnych 10 000 obr./min), potwierdza sukces przedsięwzięć optymalizujących.
Podczas jazdy 999 R nie ma zamiaru ukrywać, że jest rasową wyścigówką, która tylko przez przypadek zboczyła na normalne szosy. Mimo wszystko nowy model jest jednak bardziej dobroduszny od poprzednika.