REKLAMA

Ducati Multistrada Enduro - Szybki i Brudny

Choćby Ducati nie wiem jak przekonywało, że tak nie jest, Multistrada 1200 to motocykl drogowy. Jest szybka i wygodna, ale w teren się nie nadaje. Do teraz. Oto Multistrada 1200 Enduro.

Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudny MPP
Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudny

O tym, jak Włosi zaryzykowali, konstruując Multistradę 1200 Enduro, świadczy to, że do tej pory nie powstał jeszcze żaden terenowy motocykl Ducati. Jedyny Dukat, który ma jakie takie flat trackowe korzenie (tylko z wyglądu), to Scrambler. To prawda, że są ludzie, którzy na upartego jeździli po szutrach Hypermotardem, a nawet wariaci, którzy przerobili Panigale na maszynę off-roadową. Znajdziesz ich na YouTubie. Ale to żaden dowód. Nie ulega wątpliwości, że Multistrada nigdy nie nadawała się do jazdy w terenie, a lekki szuter był maksimum jej możliwości. Każdą próbę udowodnienia, że było inaczej, zaliczam do odpałów. Nie przekona mnie nawet to, że synowie Boba Marleya przejechali Multistradami całą Afrykę.

Ta prawda najwidoczniej wreszcie dotarła do ludzi z Ducati, dlatego postanowili wypuścić konkurenta dla maszyn, które, mimo podobnych gabarytów, znacznie lepiej radzą sobie w terenie (BMW GS czy KTM Adventure). Bazę, czyli Multistradę 1200, już mieli. Zastosowano w niej 266 nowych lub przeprojektowanych części, czyli mniej więcej 30% motocykla, i oto mamy maszynę bardziej terenową. Stosunkowo najmniej „ucierpiał” silnik, który dostał nowe zestopniowanie skrzyni biegów: krótsza jedynka i dłuższa reszta biegów ze skróconym przełożeniem całkowitym. Jaki dało to efekt?

Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudnyMPP
Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudny

Mimo bardziej terenowego charakteru, 1200 Enduro na zwykłej drodze ciągle jest Multistradą – sprzętem szybkim i poręcznym.

Zmiana bociana

Miejscem prezentacji Multistrady 1200 Enduro była Sardynia. Nawet jeśli na początku ten i ów myślał, że Ducati zaprasza na przyjemną pojeżdżawkę soft enduro, na miejscu okazało się, że nic z tych rzeczy. Już po kilku kilometrach w terenie zrobiło się poważnie. Nawet mimo że nie był to tor motocrossowy, lecz szutrowe drogi i wąskie przesmyki, często o kamienistej nawierzchni, częściowo błotniste i grząskie po deszczu. Włosi podeszli więc do tematu po grubości. Stało się jasne, że Multistrada Enduro ma być prawdziwym motocyklem przygodowym, na równi z beemką R 1200 GS Adventure czy KTM-em 1290 Super Adventure. To bardzo ambitny cel jak na firmę bez off-roadowej przeszłości.

REKLAMA

REKLAMA

Sporo pracy poświęcono zawieszeniom. Ich skoki wzrosły o 30 mm (do 200 mm), prześwit o 35 mm (do 205 mm). Rama w zasadzie pozostała niezmieniona, tyle że kąt jej główki jest o 1° bardziej pionowy. Z powodu nowego dwuramiennego wahacza rozstaw osi, który wzrósł aż o 65 mm, ma teraz prawie 1600 mm. Solidniejsze podzespoły, na przykład szprychowe koła z krzyżowym układem szprych, oraz dodatkowe wyposażenie (np. seryjna centralna podstawka) wywindowały masę własną sprzęta o 13 kg. Wg producenta, maszyna z pełnym 30-litrowym zbiornikiem paliwa waży 254 kg. Nie można powiedzieć, żeby oznaczało to nadwagę, ale i o niedowadze nie ma mowy.

Multistrada Enduro przejęła cały pakiet elektroniki wersji S: zmienne tryby kontroli trakcji i wheelie, półaktywne zawieszenia, ABS na winkle, reflektor z doświetlaniem zakrętów, tempomat, indywidualnie programowane tryby jazdy, wyświetlacz TFT, a do tego Bluetooth. Cała elektronika pokładowa została zoptymalizowana pod kątem off-roadu. Na pokładzie jest nawet system wspomagający ruszanie pod górę.

Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudnyMPP
Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudny

 Wszystkie elektroniczne systemy wspomagające ustawiasz przełącznikami na kierownicy.

 

Plug & play

Mimo wielu systemów elektronicznych, nie będziesz miał z nimi problemu, bo wszystko obsługuje się logicznie i łatwo. Nie pozostaje mi nic innego, jak włączyć tryb „Offroad” i jazda w krzaki! W takim terenie 1200 Enduro pod względem ergonomii prezentuje się idealnie. Stopy spoczywają na przyczepnych podnóżkach w crossowym stylu, kierownica doskonale leży w dłoniach i jest na odpowiedniej wysokości nawet jeśli przydarzy się odcinek, który pokonasz na stojąco. Siodło jest na tyle wąskie, że poczujesz się niemal jak na wyczynowym enduro. Pękaty zbiornik paliwa jest tak daleko z przodu, że nawet jeśli masz 190 cm wzrostu nie będziesz uderzał o niego kolanami. Dla wysokich seryjna kanapa jest trochę za niska, na szczęście wśród akcesoriów znajdziesz wyższą.

Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudnyMPP
Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudny

 Fantastyczny wyświetlacz TFT pochodzi z Multistrady S. Prawdziwe bogactwo informacji i bardzo przyzwoita czytelność.

DANE TECHNICZNE DUCATI MULTISTRADA ENDURO 2016
SILNIK  
Budowa: chłodzony cieczą, V2 90°, wałki rozrządu napędzane paskami zębatymi, cztery zawory na cylinder, rozrząd desmodromiczny ze zmiennymi czasami sterowania, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 2 x 56 mm.
Elektryka akumulator 12 V/12 Ah
Przeniesienie napędu: hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring, przełożenie wtórne 2,867.
Śr. cylindra x skok tłoka 106 x 67,9 mm
Pojemność skokowa 1198 cm3
Stopień sprężania 12,5:1
Moc maksymalna 160 KM (117,7 kW) przy 9500 obr/min
Maks. moment obrotowy 136 Nm przy 7500 obr/min
   
PODWOZIE  
Rama: kratownicowa ze stali, tylny stelaż ramy z aluminium, silnik jako element nośny.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, średnica goleni 48 mm, elektroniczna regulacja tłumienia od- i dobicia, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator, elektroniczna regulacja tłumienia od- i dobicia  oraz wstępnego napięcia sprężyny.
Hamulce: przód – dwie tarcze, średnica 330 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 265 mm, 2-tłoczkowy zacisk pływający, kontrola trakcji, ABS.
Felgi szprychowe, z aluminium
Rozmiary felg p/t 3,00 x 19 / 4,50 x 17
Rozmiary opon p/t 120/70 R 19 / 170/60 R 17
   
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1594 mm
Kąt główki ramy 65°
Wyprzedzenie 110 mm
Skoki zawieszeń p/t 200/200 mm
Wysokość siedzenia 870 mm
Masa na sucho 254 kg
Pojemność zbiornika paliwa 30 l
   
Cena (2016) 95 900 zł (Travel: + 4000 zł)
Pakiety  Enduro 4050 zł
  Urban 4320 zł 
  Sport 4650 zł

REKLAMA

Jeśli w obliczu imponujących gabarytów obawiasz się, że będziesz miał do czynienia z ciężkim klocem, 1200 Enduro miło cię zaskoczy. Bike zadziwiająco łatwo i precyzyjnie prowadzi się w górę przez strome kamieniste ścieżki.  
Bohaterem w tym motocyklu jest oczywiście silnik z systemem DVT (zmienne fazy rozrządu), który przed sezonem 2016 we wszystkich wersjach Multistrady otrzymał nowe mapy zapłonu. Dzięki temu silnik Testastretta rozwija większy moment obrotowy przy niższych obrotach.

Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudnyMPP
Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudny

Porządna płyta jest zamontowana na osobnych wspornikach poprowadzonych z podciągów silnika.

Ważną sprawą w terenie są półaktywne zawieszenia 1200 Enduro. Dzięki elektronice podczas wolnej jazdy reagują one odpowiednio do warunków i są miękkie, natomiast dynamiczny styl jazdy przez duże wyboje powoduje, że jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki twardnieją. Oferują wtedy takie rezerwy, że nie ma mowy o dobijaniu. Wszystko to odbywa się błyskawicznie.

Na szosowych kapciach wyczyny w motocrossowym stylu są oczywiście skazane na niepowodzenie. Jeśli już planujesz coś poważnego poza asfaltem, powinieneś naciągnąć na felgi bardziej terenowe gumy, np. Pirelli Scorpion Rally. Kostkowe opony dobrze wgryzają się w podłoże; dotyczy to przede wszystkim przedniego koła o średnicy 19 cali. Scorpion Rally na tył ma całkiem dobrą przyczepność, ale mógłby lepiej dawać sobie radę z uślizgami. Prędkość maksymalna na kapciach z grubymi kostkami jest ograniczona do 190 km/h.

Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudnyMPP
Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudny

Zamiast filigranowych podnóżków i dźwigni wykonanych z aluminium, 1200 Enduro ma te elementy solidne, ze stali.

Multimoto

Na asfaltowej drodze 1200 Enduro, jadący na seryjnych Pirelkach Scorpion Trail 2, poleci z prędkością 240 km/h. Z kuframi toleruje – tak jak BMW – prędkości do 180 km/h. Szef rozwoju Ducati Andrea Forni dodał jednak, mrugając okiem, że 1200 Enduro było testowane nawet przy maksymalnych prędkościach z pełnym obciążeniem. Taka ciekawostka. Oczywiście na Sardynii nie mogliśmy tego sprawdzić, ale jeśli się wie, co potrafi Multistrada, można to uznać wiarygodne.

99 900 zł za Multistradę Enduro w wersji Travel to sporo kasy. Czyżby najdroższe Enduro świata?

W każdym razie sportowy charakter zwykłej Multistrady został zachowany. Czuć to zwłaszcza na zwykłych drogach. Z powodu silnika z DVT maszynie przybyło w ostatnim roku nieco kilogramów, wzrosła za to kultura pracy. Dzięki temu ostra V-dwójka w dalszym ciągu nie zniechęca ani ludków lubiących dać ostro w palnik, ani tych, którzy lubią podróżować. Mówiąc krócej: silnik jest kulturalny, ale ma też kopyto. A do tego jak na maszynę tej kategorii poręczność, zachowanie podczas prowadzenia oraz feedback są świetne.

Multistrada 1200 Enduro ma dużo cech motocykla turystycznego. W trybie Touring zawieszenia pracują wyjątkowo komfortowo. Ochrona przed pędem powietrza jest dobra, szyba ma genialną w swojej prostocie regulację. Do tego wreszcie doszły cechy niezbędne do jazdy w terenie. To oznacza, że do wachlarza talentów Multistrady dołączył off-road. Mamy więc maszynę turystyczną, terenową, sportową i miejską w jednym. Multistrada 1200 Enduro to prawdziwy uniwersalny żołnierz, mimo że wersja ta oznacza częściową rezygnację z właściwości sportowych.

Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudnyMPP
Ducati Multistrada Enduro 2016: Szybki i brudny

Jadący na kostkowych oponach 1200 Enduro zachowuje się w terenie zaskakująco dobrze. Mimo 30-litrowego zbiornika paliwa bike ma zwartą budowę i jest wąski.

Najdroższe enduro świata?

Jeśli tyle talentów to dla ciebie wciąż za mało, możesz Multistradę 1200 Enduro wzbogacić o jeden z czterech pakietów wyposażenia dodatkowego. Zestawy Touring, Travel, Urban i Sport oznaczają komplety mniej lub bardziej sensownych akcesoriów – od kufrów Touratech, po frezowane ozdoby z aluminium. Wtedy do i tak kosmicznej kwoty wyjściowej 95 900 zł musisz co nieco dorzucić.

W zamian otrzymasz genialnie wykonaną, hightechową maszynę, która potrafi szybko jeździć – co jest zgodne z tym, z czym kojarzą się Dukaty – ale także świetnie daje sobie radę w terenie. To, co sprzęt potrafi pod tym względem, nieźle cię zaskoczy.

zobacz galerię

Zobacz również:
Jeśli przejdziesz się po salonach motocyklowych, przekonasz się, że klasycznych motocykli z krwi i kości już nie ma. O przepraszam, zapomniałem o dwóch wyjątkach: Kawasaki W 800 i Royalu Enfieldzie 650 Interceptorze.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA