Ducati Multistrada V2, czyli wiele dróg do relaksu

Ducati Multistrada 950 z poprzedniej edycji dostała na sezon 2022 nowy dopisek V2 i kilka pomniejszych zmian, a także bardziej podpasioną wersję S. Jest lżejsza, ma poprawioną ergonomię i spełnia wymagania normy Euro 5. Czy ma jeszcze jakiegoś asa w rękawie?

Ducati Multistrada V2 Fot. Ducati

Nowa Multistrada subtelnie zmieniła się wizualnie. Więcej nowego widać w rozwiązaniach technicznych

Ducati Multistrada V2 to jedna z nowości Ducati na rok 2022. Z pozoru zmieniło się niewiele, ale podczas światowej premiery mogę przyjrzeć się bliżej modyfikacjom przed nowym sezonem. Na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się po staremu, ale gdy tylko zajmuję miejsce za sterami, okazuje się, że mała Multi dostała nie tylko nową nazwę. Prawie niezmieniony design kryje zmiany w istotnych detalach, które mają dać o sobie znać podczas jazdy.

Już z papierów wynika, że główną rolę w modyfikacjach odgrywała kwestia ergonomii. Ustawienie szerokiej kierownicy pozostało bez zmian, mimo to niższy jeździec wyczuje, że sprzyjają mu niższa o 10 mm kanapa oraz niżej osadzone podnóżki wyposażone w nowe, cieńsze gumowe nakładki. Do tego węższa na styku ze zbiornikiem kanapa zmniejszyła rozstawienie kolan. Te zabiegi mają umożliwić pewne oparcie nóg na glebie przede wszystkim niskim motocyklistom oraz początkującym. Jeśli to wciąż dla nich za dużo, Ducati oferuje w opcji niższą o dodatkowe 20 mm kanapę.

W porównaniu z poprzednikiem, nowa Multistrada V2 schudła o 5 kg. 1,7 kg to zasługa nowych, przejętych z Multistrady V4 kół (przód 19, tył 17 cali), 700 g oszczędzają, także przejęte z większej Multi, lusterka, a 500 g przednie tarcze hamulcowe. Odchudzony został także silnik i jego osprzęt. Mimo konieczności zastosowania wszystkich zabiegów dostosowawczych do wymogów normy Euro 5 V-dwójka 90° w dalszym ciągu ma pojemność 937 cm3 i moc na poziomie 113 KM. W bebechach zmieniło się niewiele, a najistotniejsza zmiana to nowa, lżejsza o 1870 g skrzynia biegów i sprzęgło, dzięki któremu bieg jałowy powinien teraz lżej wskakiwać, oraz korbowody lżejsze o 170 g.

Ducati Multistrada V2Fot. Tobias Beyl
Kokpit TFT, będący elementem tylko wersji V2 S, jest bardzo dobrze czytelny i zapewnia mnóstwo informacji.
Ducati Multistrada V2Fot. Ducati

Przydatny na co dzień patent, jakim są podświetlane przełączniki, to element występujący wyłącznie w wersji S.

 

Zobacz jeszcze: Jak wypada nowy Harley-Davidson Pan America na tle BMW R 1250 GS i Hondą Africa Twin? Najmocniejszy w stawce silnik, komfortowa pozycja za sterami i spory pakiet elektroniki mogły zapewnić Pan Americe zwycięstwo. Czy zapewniły?

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Ducati Multistrada V2, małe kroczki, wielkie rezultaty

Czas w praktyce sprawdzić efekty tych prac. Zmian podczas pracy na postoju jeszcze się nie zauważa, Ducati Multistrada V2 S, tak jak poprzednik, mruczy spokojnie, ale gdy tylko ruszysz uwagę zwraca znacznie lepsza kultura pracy. Silnik nie hałasuje tak mechanicznie jak u poprzednika, a nowe sprzęgło wyposażone w osiem tarcz ciernych jest precyzyjniejsze i nie poszarpuje podczas ruszania nawet na zimnym silniku.

Zmodernizowany piec już od prędkości biegu jałowego pracuje spokojnie, a wibruje podczas przyspieszania tylko poniżej 3000 obr/min. Dwucylindrowiec stracił wprawdzie 2 Nm momentu obrotowego w porównaniu z wcześniejszym modelem, ale maksymalną wartość 94 Nm osiąga już przy 6750 obr/min (wcześniej: 7750 obr/min). W najniższym zakresie obrotowym Multi V2 terkocze znacznie łagodniej, a w środkowym czuje się tak samo dobrze. I lubi obroty.

Kiedy otworzysz przepustnice na maksa, silnik dobrze się wkręca, zapewniając sportową dynamikę, zwłaszcza w zakresie 7000–9000 obr/min. V-dwójka Multistrady ma dwie ogromne zalety: mocnego kopa z dolnego zakresu obrotowego oraz wielką ochotę do brykania; czytaj: wchodzenia na coraz wyższe obroty.

Każdy z czterech indywidualnie ustawianych trybów jazdy (Urban, Touring, Sport i Enduro) zapewnia twinowi bardziej lub mniej swobodną pracę, ale na każdym z nich czyściutko reaguje na gaz. Zmiana biegów wspierana przez quickshifter z blipperem jest zasadniczo elastyczna, tyle że podczas redukcji Multistrada wzbrania się czasem, zwłaszcza podczas schodzenia do pierwszego biegu.

Już poprzednia Multi przyzwyczaiła do doskonałej poręczności i nie inaczej jest w nowej. Bike chętnie wchodzi w złożenia i mocno trzyma się obranej linii toru jazdy. Szczególnie lubi ciasne winkle, ale też na długich łukach pokonywanych w większą prędkością posłusznie wykonuje polecenia. Korekty za pomocą szerokiej kierownicy nie stanowią problemu. Na pewno wpływ na to mają nowe, lżejsze koła.

Hamulce pozostały z grubsza bez zmian, ale tu Ducati zrobiło słusznie – po co zmieniać coś, co świetnie działa? Mogliśmy się o tym przekonać już podczas porannego wyjazdu na trasę, gdy jesienna nawierzchnia była jeszcze gdzieniegdzie wilgotna. Zarówno mocny i dobrze dozowalny układ Brembo, który wymaga użycia odrobiny siły, jak i dobrze zestrojony, działający również w zakrętach (ma trzystopniową regulację) ABS zapewniają efektywne hamowanie nawet na dużych nierównościach. Zresztą to samo można powiedzieć o przyczepności dopracowanych opon Pirelli Scorpion Trail 2, które zmuszają elektronikę Multistrady do działania tylko przy mocnym wciśnięciu klamki hamulca lub gwałtownym odkręceniu manetki.

Ducati Multistrada V2Fot. Ducati

Z góry najlepiej widać, że wąska talia Multistrady V2 to zabieg dający jeszcze lepsze podparcie po zatrzymaniu się lub podczas wolnych manewrów. To istotne zwłaszcza dla niższych motocyklistów.

 

Zobacz jeszcze: Czy silnik z Multistrady i całkiem nowe podwozie o dużej dzielności terenowej wystarczą, by pozamiatać na rynku adventure? Nowe Ducati DesertX ma szansę stać się tutaj ważnym graczem, ale raczej nie będzie konkurentem dla Tenery 700 i Tuarega 660.

 

REKLAMA

 

Ducati Multistrada V2 S i zawieszenia Skyhook

Nowa Multistrada V2 S zwinnie i neutralnie przejeżdża przez winkle o każdym promieniu. Podczas dłuższej wyprawy podobać może się mocny, ale znośny dla otoczenia gang silnika V2.

Półaktywne zawieszenia Skyhook w Ducati Multistradzie S pozostały w zasadzie bez zmian, ale tak jak w przypadku hamulców Ducati postanowiło, że lepiej nie mieszać w czymś, co działa dobrze. Można je precyzyjnie dopasować do trybu jazdy i pokrywają szeroki zakres warunków, spisując się dobrze zarówno podczas spokojnego cruisingu, jak i podczas dynamicznej jazdy.

Na drodze Multistrada w trybie Urban buja się na pofałdowanej nawierzchni, ale oferuje wysoki komfort. W trybie Touring wzrasta stabilność kosztem odrobiny komfortu (zawias jest sztywniejszy), a tryb Sport to już najwyższa sztywność oferująca dużą precyzję, ale zabierając jeszcze więcej komfortu.

Kiedy asfalt ustępuje miejsca szutrom, przełączam na tryb Enduro i Multistrada zamienia się w maszynę z miękkimi, dobrze tłumiącymi zawieszeniami, łagodniejszym, bardziej kontrolowanymi: rozwijaniem mocy i reakcją na gaz. Dzięki dobrym reakcjom i amortyzator, i widelec (dostarczany przez ZF), biorą na siebie twarde uderzenia.

To wszystko dotyczy wersji S. Bazowa odmiana nie dysponuje półaktywnym Skyhookiem, tzn. ma konwencjonalne zawieszenia. Na dodatek podstawowa Multistrada nie jest tak wypasiona – nie ma dużego 5-calowego wyświetlacza TFT, biegi musisz zmieniać tradycyjnie, bo brak dwukierunkowego quickshiftera, a do odpalenia musisz użyć kombinacji kluczyk–stacyjka (eska ma system bezkluczykowy), nie ma tempomatu, układu doświetlania zakrętów i podświetlanych przełączników.

Lista tego, czego nie ma, jest długa, ale przecież trzeba było znaleźć podstawę do niższej ceny.
Na osłodę obie wersje możesz wzbogacić w jeden z pakietów wyposażenia dodatkowego – Urban, Touring i Enduro. Zamontowany w naszej testówce pakiet Touring obejmuje centralną podstawkę, grzane manetki oraz pojemne kufry boczne (zmieści się w nich nawet laptop). Kanapa pasażera – także adaptowana z modelu V4 – jest bardzo komfortowa, ponadto w drugim rzędzie siedzi się mniej odchylonym do tyłu niż na Multistradzie 950 S.

Ducati Multistrada V2Fot. Ducati
Nowe koła, pochodzące z dużej Multistrady V4, zmniejszają masę nieresorowaną aż o 1,7 kg.



REKLAMA

REKLAMA

 

Dane techniczne DUCATI MULTISTRADA V2 [V2 S]

Silnik: chłodzony cieczą, dwucylindrowy, czterosuwowy, V 90°, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane paskami zębatymi, cztery desmodromicznie uruchamiane zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 2 x 53 mm.
Elektryka: alternator 490 W, akumulator 12 V/12 Ah.
Przeniesienie napędu: hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring, przełożenie wtórne 43:15.
Śr. cylindra x skok tłoka 94,0 x 67,5 mm
Pojemność skokowa 937 cm3
Stopień sprężania 12,6:1
Moc maksymalna 113 KM (83,0 kW) przy 9000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 94 Nm przy 6750 obr/min
Rama: kratownicowa ze stali.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, średnica goleni 48 mm, regulowane wstępne napięcie sprężyn oraz tłumienie od- i dobicia [regulowane wstępne napięcie sprężyn oraz elektronicznie regulowane tłumienie od- i dobicia], tył – dwuramienny wahacz z aluminium, bezpośrednio mocowany amortyzator, regulowane wstępne napięcie sprężyny oraz tłumienie od- i dobicia [elektronicznie regulowane wstępne napięcie sprężyny oraz tłumienie od- i dobicia].
Hamulce: przód – dwie tarcze, średnica 320 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 265 mm, zacisk 2-tłoczkowy, kontrola trakcji, ABS na winkle.
Felgi odlewy aluminiowe
Rozmiary felg p/t 3,00 x 19 / 4,50 x 17
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 19 / 170/60 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1594 mm
Kąt główki ramy 65,0°
Wyprzedzenie 106 mm
Skoki zawieszeń p/t 170/170 mm
Wysokość kanapy 830 mm
Masa na sucho 222 [225] kg
Dopuszczalna masa całkowita 465 kg
Pojemność zbiornika paliwa 20,0 l
Cena jeszcze nieustalona

 

Multistrada, jakiej chcesz

Jak widać, zmiany znów mają bardziej charakter kosmetyczny, a raczej ewolucyjny. Mimo to uczyniły z Multistrady V2 jeszcze lepszy i bardziej dopracowany motocykl uniwersalny z mocnym zacięciem turystycznym. Nie brakuje też sportowych emocji oraz odrobiny możliwości off-roadowych, dzięki którym Multi jest tak wszechstronna. Tylko od ciebie zależy, jaką przygodę na Multistradzie wybierzesz – możliwości są niemal nieograniczone.

MOIM ZDANIEM

Multistrada V2 S jest ewolucją cenionej Multistrady 950 S. Ma jeszcze lepsze maniery niż poprzednik, schudła o 5 kilogramów i spodoba się niższym motocyklistom dzięki poprawionej ergonomii. Ponadto urzędnicy z UE nie mają się do czego przyczepić. Słowem – wszyscy zadowoleni!

Ducati Multistrada V2Fot. Ducati
Zobacz również:
REKLAMA