Ducati Multistrada V4 Pikes Peak 2022 (opis, dane techniczne, pierwsza jazda)

Pikes Peak to góra w Kolorado, na której zboczu od lat odbywa się jeden z największych wyścigowych klasyków na świecie – Pikes Peak International Hill Climb. Multistrada wygrywała te wyścigi w latach 2011 i 2012. Aby uczcić te sukcesy, Ducati wypuściło specjalną, sportową wersję – Pikes Peak. to już trzecie wcielenie – tym razem w wersji V4. sprawdzam je na drogach Kalifornii.

Ducati Multistrada V4 Pikes Peak Ducati

Wyścigi na Pikes Peak odbywają się od 1916 roku. W USA ranga tych zawodów dorównuje niemal Tourist Trophy na wyspie Man. Niestety, po tragicznym wypadku na trasie Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) w 2019 r., w którym zginął trzykrotny zwycięzca (właśnie na Ducati Multistradzie 1200 i Pikes Peak) Carlin Dunne, z rywalizacji wykluczono motocykle. W ub.r. decyzja miała być zrewidowana, ale ostatecznie zdecydowano, że motocykle na dobre idą w odstawkę. W ten sposób w PPIHC mogą się ścigać tylko samochody.
Ducati, chcąc uczcić swoje sukcesy na PPIHC, a także upamiętnić Carlina Dunne’a, postanowiło zbudować kolejną Multistradę w wersji Pikes Peak, tym razem z silnikiem V4. Gdy nadarzyła się okazja przetestowania tej maszyny w Kalifornii, nie mogliśmy z niej nie skorzystać.

NIE TYLKO HOŁD

Multistrada V4 Pikes Peak to nic innego, jak bolid w turystycznych ciuchach.

Powodem decyzji o wypuszczeniu tej wersji Pikes Peak była nie tylko chęć uczczenia sukcesów zawodnika i motocykla, ale też to, że „sportowa Multistrada” jest zaskakująco popularna – co szósta Multistrada wyjeżdżająca z salonu to właśnie wersja Pikes Peak. To głównie zasługa rynku amerykańskiego, ale nic dziwnego, że Ducati pochyliło się nad tym tematem. Efekt: nowa Multistrada Pikes Peak jest najbardziej sportowa w historii, a ponieważ zmiany są nie tylko kosmetyczne, miały duży wpływ na za­ostrzenie jej charakteru.

Ducati Multistrada V4 Pikes PeakDucati

Dwukolorowa kanapa to cecha charakterystyczna Pikes Peaka.

Ducati Multistrada V4 Pikes PeakDucati

Elektroniczne zawieszenie pracuje sportowo i pochodzi z oferty Öhlinsa.

 

Na pierwszy ogień poszło przednie koło, które w standardowej Multistradzie V4 jest 19-calowe. W Pikes Peak pojawiły się koła 17-calowe, a do tego nie byle jakie. Firmowane przez Marchesini obręcze są aż o 4 kg lżejsze od zwykłych, co musiało pozytywnie wpłynąć na poręczność i zapewniło intuicyjne prowadzenie. Kolejne oszczędności na masie poczyniono, stosując karbonowe elementy, takie jak błotnik czy obudowa kokpitu. Inny jest też układ wydechowy, a jeśli zdecydujesz się na akcesoryjnego Akrapoviča, zaoszczędzisz kolejne 5 kg. To dużo.
To sprawia, że Multistrada V4 Pikes Peak jeszcze chętniej atakuje kręte górskie drogi, a przecież już standardowa wersja robi to zadziwiająco dobrze. Półaktywne zawieszenia Öhlinsa zostały przeszczepione z Panigale V4 S. Co prawda w Pikes Peak zaciski hamulcowe Brembo Stylema pochodzą z wersji standardowej, ale klocki hamulcowe także zostały stworzone dla superbike’a Panigale.

Ducati Multistrada V4 Pikes PeakDucati

Wydech nieźle daje popalić i jest niepodrabialny. Jeśli skusisz się na system Akrapoviča, zyskasz na osiągach i brzmieniu, ale też zgubisz kilka kilogramów.

REKLAMA

REKLAMA

Cechą mocno odróżniającą PP od bazowej Multistrady jest, oprócz przedniego koła, jednoramienny wahacz. To samo dotyczy ergonomii, która zwraca na siebie uwagę, kiedy tylko cztery litery spoczną na kanapie Pikes Peaka. Kierownica jest znacznie bardziej płaska, podnóżki są zamontowane wyżej i bardziej z tyłu. Nie oznacza to jednak, że w tym układzie będzie ci niewygodnie, bo motocykl jest wystarczająco duży. Zmiany w PP przełożyły się na znacznie lepszy feedback przedniego koła niż w standardowej wersji, co na pewno ucieszy sportowe dusze.

DUCH SUPERBIKE'A ZAWSZE OBECNY

No to rura! Przed nami krętą ścieżką wije się wjazd na górę. Daje o sobie znać kultura pracy przejętego bez zmian silnika V4 o mocy maksymalnej 170 KM. Reakcje, elastyczność, zmiana biegów, jazda ze skręconym gazem, spokojne toczenie się – V4 bez desmodromicznego rozrządu jest bajecznym silnikiem. Najpierw włączam tryb Touring, później Sport. Ten drugi oznacza mocniejszą reakcję na ruchy manetką gazu. To jest jeden z momentów, gdy Pikes Peak się wyróżnia, na wyjściu z winkla ze stoickim spokojem podnosząc się ze złożenia, po czym zdecydowanie wystrzeliwując do przodu.

Ducati Multistrada V4 Pikes PeakDucati

Ducati Multistrada V4 Pikes PeakDucati

 

Różnicę między zwykłą wersją a Pikes Peak czuje się natychmiast. Pierwszy efekt „wow” czeka już na wyjściu z zakrętu. Tam bowiem czujesz dokładnie, czym skutkuje nowa ergonomia, mniejsze masy nieresorowane (lżejsze koła) i lekko zmieniona geometria. Pikes Peak wchodzi w złożenia z dziką determinacją i precyzyjnie leci obraną linią toru jazdy. Nigdy nie sprawia wrażenia chwiejnego, bez najmniejszego trudu przechodzi z jednego złożenia w drugie, łapczywie pochłania winkle, zwłaszcza jeśli pod kołami ma idealny asfalt. Jak na tak duży motocykl, który jakby nie patrzeć waży 239 kg, poręczność jest wręcz oszałamiająca. Na tego rodzaju nawierzchniach Pikes Peak sprawia wrażenie leciutkiego jak piórko, a mimo to stabilnego, do czego z pewnością przyczynia się większy rozstaw osi (+ 28 mm) i mniej pionowy kąt główki ramy (+ 1,25°) skutkujący większym wyprzedzeniem (+ 17,5 mm).

Ducati Multistrada V4 Pikes PeakDucati

Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
dane techniczne
Silnik: czterocylindrowy, V 90°, pojemność 1158 cm3, moc 170 KM (125 kW) przy 10 500 obr/min, moment obrotowy 125 Nm przy 8750 obr/min. Podwozie: rama monocoque z aluminium, widelec upside-down, jednoramienny wahacz z aluminium, pojemność zbiornika paliwa 22,0 l, wysokość kanapy 840–860 mm, masa motocykla gotowego do jazdy 239 kg, rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17. Cena od 139 000 zł.

KONKURENCJA MULTISTRADY PIKES PEAK

Pod względem koncepcji Ducati Multistrada V4 Pikes Peak rywalizuje z zupełnie innym BMW S 1000 XR. Wyposażony w aktywny radar i tym podobne gadżety Pikes Peak porusza się jednak na zupełnie innych poziomach cenowych.

BMW S 1000 XRBMW

BMW S 1000 XR
dane techniczne
Silnik: czterocylindrowy, rzędowy, pojemność 999 cm3, moc 165 KM (121 kW) przy 11 000 obr/min, moment obrotowy 114 Nm przy 9250 obr/min. Podwozie: rama grzbietowa z aluminium, widelec upside-down, dwuramienny wahacz z aluminium, pojemność zbiornika paliwa 20,0 l, wysokość kanapy 850 mm, masa motocykla gotowego do jazdy 226 kg, rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17. Cena od 75 400 zł.

Taki styl jazdy wspierają bardziej sportowe opony Pirelli Diablo Rosso IV, ale też doskonale dozowalne hamulce z trzystopniowym ABS-em. Nie bez znaczenia jest również perfekcyjnie działający quickshifter góra/dół. Do całości pasuje przejęta z Panigale, dostosowana do Pikes Peak elektronika, której ustawienia można zmieniać za pośrednictwem intuicyjnego menu: wybierać tryby jazdy i regulować poszczególne parametry, jak kontrolę wheelie, siłę hamowania silnikiem, aż po slide control. To funkcjonuje tak dobrze, że na niskim stopniu działania anti wheelie praktycznie każdemu uda się pociągnąć na jednym kole bez poważnych obaw o konsekwencje. no i jeszcze perfekcyjnie zestrojone podwozie od Öhlinsa.

Ducati Multistrada V4 Pikes PeakDucati

REKLAMA

Multistrada V4
dane techniczne
Silnik: czterocylindrowy, V 90°, pojemność 1158 cm3, moc 170 KM (125 kW) przy 10 500 obr/min, moment obrotowy 125 Nm przy 8750 obr/min. Podwozie: rama monocoque z aluminium, widelec upside-down, wahacz dwuramienny, pojemność zbiornika paliwa 22,0 l, wysokość kanapy 840–860 mm, masa motocykla gotowego do jazdy 243 kg, rozmiary opon p/t 120/70 ZR 19 / 170/60 ZR 17. Cena od 89 900 zł.

Standardowa Multistrada V4 została zaprojektowana jako najbardziej uniwersalny motocykl na rynku, dzięki czemu w kategorii maszyn adventure może rywalizować z BMW R 1250 GS. Niemniej nie da sobie w kaszę dmuchać w konfrontacji z motocyklami sportowo-turystycznymi. Pikes Peak wyraźnie skłania się w stronę sportu, przez co traci walory z kategorii adventure.

BMW R 1250 GSBMW

BMW R 1250 GS
dane techniczne
Silnik: dwucylindrowy, bokser, pojemność 1254 cm3, moc 136 KM (100 kW) przy 7750 obr/min, moment obrotowy 143 Nm przy 6250 obr/min. Podwozie: rama grzbietowa z rur stalowych, Telelever, dwuprzegubowy wahacz jednoramienny z aluminium, poj. zbiornika paliwa 20,0 l, wysokość kanapy 840–860 mm, masa motocykla gotowego do jazdy 249 kg, rozmiary opon p/t 120/70 R 19 / 170/60 R 17. Cena od 72 500 zł.

Zobacz także: KTM szykuje konkurencję dla Multistrady Pikes Peak!

NOWE ROZDANIE

Wywijanie Pikes Peakiem po zakrętach podczas wspinaczki na górę to radość w czystej postaci, ale widok na pustynię w dolinie i dzikie ścieżki, które prowadzą w lewo i prawo od drogi, sprawia, że przez chwilę myślę, iż fajnie byłoby teraz mieć zwykłą Multistradę, która jest dzielniejsza poza utwardzonymi drogami. Jednak ta myśl znika, jak tylko uświadamiam sobie, że przede mną jeszcze kilkadziesiąt kilometrów krętych dróg. A tu Multistrada Pikes Peak rozdaje karty!

NASZYM ZDANIEM

Pikes Peak jest bez wątpienia najbardziej sportowym motocyklem turystycznym – to właściwie maszyna sportowa zaklęta w ciele motocykla uniwersalnego. Ta wersja jest znacznie bardziej oddalona od standardowej Multistrady niż kiedykolwiek wcześniej. To oznacza, że jest o wiele bardziej sportowa, ale też, że walory przygodowe Multistrady V4 tu właściwie nie występują. Nie ma nic za darmo, ale jeśli marzy ci się maszyna sportowa, na której możesz usiąść wygodnie i podróżować godzinami, chyba lepiej nie mogłeś trafić.

Zobacz również:

REKLAMA

REKLAMA