REKLAMA

Ducati Multistrada V4 - pierwsza jazda, opinia, cena, wady, zalety

Multistrada V4 to nie jest lekko zmieniona Multistrada 1260. to rewolucja! Ducati stworzyło zupełnie nowy motocykl, który łączy dziki charakter z łagodnymi cechami. A to oznacza największą w historii modelu uniwersalność. Nijakość? Nic z tych rzeczy! silnik V4 wzbudza emocje i zachwyt.

Silnik V4 pochodzi z Panigale, ale spiłowano mu pazury i nauczono dobrych manier. Moc 170 KM oznacza, że nie będziesz się nudził.

Najczęściej następca jakiegoś modelu jest nieco bardziej dopracowany: ma mocniejszy silnik, nieco zmienione zawieszenia, poprawioną aerodynamikę itp. Tym razem Ducati przygotowało prawdziwą rewolucję. Multistrada V4 to zupełnie nowa jakość i chodzi tu nie tylko o brak typowego przecież dla tej marki rozrządu desmodromicznego, kratownicowej ramy i jednoramiennego wahacza. To naj­wszechstronniejsze i najbardziej uniwersalne Ducati w historii! Przekonaliśmy się o tym na krętych trasach wokół apenińskich szczytów w północnej części Włoch. Przed czerpaniem radości z jazdy pełnymi garściami przeszkadzała jedynie pogoda – było dość chłodno. Szybko się okazało, że Multistrada V4 S potrafi rozgrzać i głowę, i serce.

Ducati Multistrada V4Fot. Ducati, Zep Gori
 
Multistrada czwartej generacji jest najbardziej uniwersalnym motocyklem w historii Ducati.  
Ducati Multistrada V4 siedzenieFot. Ducati, Zep Gori
 
Wygodną kanapę można regulować na wysokość (860 lub 840 mm). Do zmiany nie potrzeba narzędzi.  
Ducati Multistrada V4 osłony/skrzelaFot. Ducati, Zep Gori
 
Skrzela owiewek nieźle wyglądają, a przy tym poprawiają przepływ powietrza wokół chłodnicy.  
Ducati Multistrada V4 dwuramienny ażurowy wahaczFot. Ducati, Zep Gori
 
Kolejną nowością jest długi dwuramienny wahacz wykonany z aluminium.  

 

Kilometr po kilometrze

Zaplanowano 170-kilometrową zróżnicowaną trasę. Wystarczyło parę kilometrów, aby nowa Multistrada zaimponowała dziecięcą wręcz lekkością prowadzenia. To z jednej strony, a z drugiej – łatwość, z jaką bike potrafi pojechać bardzo ostro. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to ukłon w stronę tradycji, bo przecieżdo tej pory turystyczne Dukaty były trochę zmienionymi maszynami sportowymi. Nie tym razem! Inżynierowie wykonali kawał roboty i zbudowali kompletnie nowy motocykl: silnik, rama, zawieszenia i zestrojenie całości – wszystko zostało przystosowane nie tylko do dynamicznego podróżowania.
Odcinek autostrady przydał się do wypróbowania systemu Travel & Radar (patrz: ramka obok). Pewne podparcie się dwiema stopami np. przy punkcie poboru opłat to żaden problem, nawet jeśli masz mniej niż 180 cm wzrostu. W razie potrzeby kanapę szybko obniżysz o 2 cm. Superpraktyczny jest niewielki schowek na zbiorniku paliwa (pamiętasz KTM-a 990 Adventure?), w którym zmieścisz smartfona, ale również – dzięki portowi USB – podładujesz go. Bilet na przejazd autostradą i trochę nieporęczny transponder systemu keyless też tu wejdą. Teraz trzeba jeszcze podnieść szybę (wystarczy do tego jeden palec) i jazda!

REKLAMA

REKLAMA

Uciążliwy pęd powietrza, turbulencje wokół kasku przy autostradowych prędkościach? Nic z tych rzeczy! A elektronika? Aktywny tempomat to okazja, by docenić nowe menu. Intuicyjną obsługę zapewnia dżojstik (w wersji S). Wyświetlacz TFT ma przekątną 6,5 cala (zamiast 5 cali) i przekazuje informacje w przejrzysty sposób. Fajnym bajerem jest możliwość zmiany jego pochylenia, dzięki czemu czytelność w pełnym słońcu nie pogarsza się.

NIBY SPORTOWY, ALE...

Multistrada V4 dysponuje silnikiem ze sportowego Panigale, ale... nazwano go Granturismo. Nie bez powodu.
Wspólne są liczba cylindrów oraz skok tłoka, ale w Multi V4 o 2 mm powiększono średnice cylindrów, co dało większą pojemność skokową – 1158 cm3. Nowy silnik jest niższy i o niemal 10 cm krótszy od tego w V2 oraz nieco (o ok. 2 cm) szerszy. Zupełnie zmieniono mu maniery, m.in. odpadł wymóg kręcenia wysoko. To pozwoliło zrezygnować z rozrządu desmodromicznego, który zastąpiono wleczonymi dźwigienkami. A to przełożyło się na regulację luzów zaworowych co 60 000 km. Wymiana oleju i standardowy przegląd – co 15 000 km lub raz w roku.

Ducati Multistrada V4 silnikFot. Ducati, Zep Gori


Serce Multistrady V4 waży 66,7 kg – jej silnik jest krótszy i niższy od V2. Brak rozrządu desmodromicznego docenisz w czasie serwisu.

 

Nieograniczona przyczepność?

Dłuższa jazda autostradą jest nudna i nużąca – wiedzą to chyba wszyscy motocykliści. Na szczęście przed nami biegnąca a to w górę, a to w dół szybka droga prowadząca na południe od Bolonii. Na tej krętej drodze Multistrada V4 prowadzi się tak łatwo, że mam wrażenie, iż czyta w moich myślach, a przy tym jest fantastycznie stabilna w złożeniach i wydaje się dysponować nieograniczoną wręcz przyczepnością. Super!!!
Według ludzi z Ducati zatankowana do pełna Multistrada V4 waży 240 kg, ale w czasie jazdy (nawet na krętej drodze) będziesz przekonany, że jest dużo lżejsza. Sprzyja temu wygodna i aktywna pozycja, która do spółki z 19-calowym przednim kołem zapewnia poczucie doskonałej kontroli. Swoje dokładają półaktywne zawieszenia Marzocchi. Ukoronowaniem jest silnik V4, który idealnie reaguje na gaz, natychmiast wykonuje polecenia i w każdej sytuacji stawia do dyspozycji dokładnie taką moc, jakiej potrzebujesz. Zachwycający kop na niskich i średnich obrotach oraz elastyczność – to zdobyło moje serce. W przeciwieństwie do poprzednika, nie potrzebuje wysokich obrotów, by pokazać temperament. Nigdy nie jest agresywny ani nie wzbudza strachu. Jego maksymalna moc 170 KM powoduje, że od ok. 6500 obr/min mocno pręży muskuły i katapultuje na wyjściu z zakrętu.

ELEKTRONICZNE WSPARCIE

Ducati naszpikowało Multistradę v4 najnowocześniejszymi rozwiązaniami.
Wszystkie nowe Multistrady dysponują ABS-em na winkle, kontrolą trakcji i wheelie, czterema trybami jazdy, w pełni LED-owymi reflektorami, regulowaną szybą, kanapą z regulacją wysokości i wyświetlaczem TFT. Cena wersji podstawowej zaczyna się od 86 900 zł. Wersja S jest bogatsza o półaktywne zawieszenia Ducati Skyhook wraz z czujnikiem, który rozpoznaje obciążenie motocykla i reaguje, automatycznie dopasowując do niego sztywność zawieszeń, pracę quickshiftera, ustawieniem światła z doświetlaniem zakrętów, działanie tempomatu i systemu wspomagającego ruszanie pod górę. Inne bajery to większy wyświetlacz TFT (6,5 zamiast 5 cali), dżojstik sterujący oraz system Ducati Connect, który duplikuje na kokpicie ekran smartfona, a także nawigacji. Telefon możesz schować w niewielkim schowku z portem USB na zbiorniku paliwa.
Ceny V4 S startują od 98 900 zł. Do każdej Multistrady możesz dokupić pakiety wyposażenia dodatkowego, np. Enduro, Urban czy Performance. Najwyższy, V4 S Sport Full (trzy pakiety i szprychowe koła), kosztuje 118 900 zł.
Świetny patent: pakiet Travel & Radar ma system, w którym przedni radar jest ,,oczami” aktywnego tempomatu. Dzięki niemu motocykl utrzymuje zadany odstęp, bez udziału jeźdźca dohamowując, kiedy dojeżdża do wolniej jadącego pojazdu. Gdy system nie widzi już przeszkody, motocykl automatycznie przyspiesza do ustawionej na tempomacie prędkości (maks. to 160 km/h). Jest też system ostrzegający przed kolizją i asystent martwego pola: kontrolki na lusterkach ostrzegają szybszym pojeździe z tyłu.

Ducati Multistrada V4 nowy wyświetlacz TFTFot. Ducati, Zep Gori


Megapraktyczne: telefon, a tym samym nawigację, można zduplikować na wyświetlaczu TFT.

Ducati Multistrada V4 system monitorowania martwego polaFot. Ducati, Zep Gori


Czujnik martwego pola. Kontrolka na lusterku ostrzega przed pojazdem nadjeżdżającym z tyłu.

Ducati Multistrada V4 lewe przełącznikiFot. Ducati, Zep Gori


Tylko w wersji S: na prawo od klaksonu jest dżojstik do sterowania menu.

Ducati Multistrada V4 aktywny radarFot. Ducati, Zep Gori


Każdy z radarów ma wymiary 70 x 60 x 28 mm i waży zaledwie 190 gramów.



REKLAMA

Zobacz także: Ducati Multsitrada Enduro - stara kontra nowa

DUCATI MULTISTRADA V4 S

Silnik: chłodzony cieczą, czterosuwowy, V4 90°, wałek wyrównoważający, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane kołami zębatymi/łańcuchem, cztery zawory na cylinder, wleczone dźwigienki, smarowanie z półsuchą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 4 x 46 mm, regulowany katalizator.
Elektryka: alternator 480 W, akum. 12 V/12 Ah.
Przeniesienie napędu: hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring, przełożenie wtórne 42:16.
Śr. cylindra x skok tłoka 83,0 x 53,5 mm
Pojemność skokowa 1158 cm3
Stopień sprężania 14,0:1
Moc maks. 170 KM (125,0 kW) przy 10 500 obr/min
Maks. moment obr. 125 Nm przy 8750 obr/min
Rama: monocoque z aluminium.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, średnica goleni 50 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn, elektronicznie regulowane tłumienie od- i dobicia, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, bezpośrednio mocowany amortyzator, elektronicznie regulowane napięcie wstępne sprężyny oraz tłumienie od- i dobicia.
Hamulce: przód – dwie tarcze, średnica 320 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 265 mm, 2-tłoczkowy zacisk pływający, kontrola trakcji, ABS na winkle.
Felgi odlewy aluminiowe
Rozmiar felg p/t 3,00 x 19 / 4,50 x 17
Rozmiar opon p/t 120/70 ZR 19 / 170/60 ZR 17
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1567 mm
Kąt główki ramy 65,5°
Wyprzedzenie 103 mm
Skoki zawieszeń p/t 170/180 mm
Prześwit 220 mm
Wysokość kanapy 840-860 mm
Masa na sucho 218 kg
Poj. zbiornika paliwa 22,0 l
Cena 98 900 zł

 

Ducati Multistrada V4Fot. Ducati, Zep Gori
Codzienne dojazdy, wakacje, track day lub jazda bezdrożami – Multistrada V4 odnajdzie się w każdej sytuacji.

 

Pogromca stereotypów

Multistrada V4 obala wiele stereotypów dotyczących motocykli z logotypem Ducati. Np. ten, że w maszynach z Bolonii chodzi wyłącznie o osiągi. Multi V4 tryska wprawdzie mocą, ale jest ona oddawana z pełną kulturą. Albo ten, że Dukaty są zbyt głośne. Politycznie poprawny dźwięk i poziom hałasu wynoszący 92 dB(A) zadowolą nawet ekoterrorystów. Dukaty są drogie w serwisowaniu? Luz zaworowy trzeba kontrolować co 60 000 km. Są awaryjne? Producent daje 4 lata gwarancji. Są radykalne? Co do tego jednego pełna zgoda – Multi V4 jest radykalnie dobra.

 

Ducati Multistrada V4Fot. Ducati, Zep Gori
Nie ma jeszcze Multistrady V4 Enduro, ale możesz dokupić pakiet wyposażenia Enduro.

 

NASZYM ZDANIEM

Włosi podkreślali, że Multistrada V4 to cztery motocykle w jednym. Wypada się z nimi zgodzić, bo to najbardziej uniwersalny motocykl w historii Ducati. A przy tym zapewnia emocje przyprawiające o gęsią skórkę. Silnik V4 zachwyca dobrymi manierami, mocnym dołem oraz dużą elastycznością. Spowodowanie, żeby moc 170 KM była łatwa do ogarnięcia, to zadanie wielu znakomicie zestrojonych układów elektronicznych.

zobacz galerię

Zobacz również:
Trzyśladowe pojazdy znamy nie od dziś. Tylko czy wciąż są one jednośladami? A może – skoro na Piaggio MP3 można jeździć, mając prawko na samochód – nie jest to już motocykl? Sprawdzamy, ile w Piaggio MP3 500 HPE jest z motocykla.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA