Dla stylu retro nadeszły tłuste lata. Dziś motocykle to nie tylko osiągi, aerodynamika i kolejne rekordy. Nie mniej ważny jest styl. Więcej – osiągi niekiedy schodzą na dalszy plan.
Jak w tej sytuacji odnajduje się Ducati? Udany debiut Scramblerów w ubiegłym roku potwierdził, że Włosi zmierzają we właściwym kierunku, a Scrambler Full Throttle idealnie wpasuje się w tę modę.
A co z Yamahą? Do tej pory jedynymi motocyklami tej marki, które można było podciągnąć pod styl retro, były SR 400 i XJR 1300. Japończycy podążają własną drogą i do pracy nad kolejnymi motocyklami z intrygująco nazwanej linii Faster Sons zatrudnili odjechanego japońskiego customizera Shiniyę Kimurę. Ten facet to niezły zakręt, ale na pewno ma własny, niepowtarzalny pomysł na motocykle.Pierwszy jego bike z tej serii, czyli XSR 700, to rywal w sam raz dla Ducati Scramblera Full Throttle.
Nie da się ukryć, że choć oba motocykle zmierzają w tym samym kierunku – chcą zasiąść na tronie dla motocykli retro – robią to w zupełnie innym stylu.
Ducati wybrało drogę „na bogato”. Mocno stylizowane, dwukolorowe siedzenie, żebrowane cylindry widlastej dwójki, charakterystyczne opony, duża okrągła lampa i oldskulowy zbiornik paliwa.
![]() |
Ducati Scrambler Full Throttle |
Zupełnie inaczej do tematu podeszła Yamaha. XSR 700 jest raczej minimalistyczny. W sumie niemal od razu widać, że to przebudowany MT-07; oba sprzęty mają taką samą ramę, silnik i zawieszenia, a w kierunku retro sprzed pół wieku nieco popychają go jedynie smaczki stylistyczne: zbiornik, minimalistyczne siedzenie i okrągła lampa, wyglądająca jak górnicza czołówka.
Oprócz tego jest skromnie. To niewątpliwie nowoczesny motocykl, który nawet nie stara się udawać oldskulowej sztuki – silnik nie jest żebrowany, a chłodnica ostentacyjnie przypomina, że jest on chłodzony cieczą. Nadgorliwców mogą też martwić pojawiające się tu i ówdzie przewody i kable, ale przecież to szczegół, przez który raczej nie będziesz sobie rwał włosów z głowy.
![]() |
Yamaha XSR 700 |
Tak jak w przypadku większości motocykli, w których liczy się przede wszystkim wygląd, osiągi są mniej ważne, niemniej mają pewne znaczenie. Dlatego zwróciłem uwagę, że oba motocykle, mimo zupełnie innej konstrukcji silnika, mają w papierach niemal takie same wartości.
Maksymalne 73 KM Ducati są dostępne nieco powyżej 8000 obr/min, czyli o niecały 1000 obr/min szybciej niż 75 koni Yamahy. Może to wynikać z większej pojemności silnika Scramblera. Podobnie sprawa ma się z momentem obrotowym (68 Nm w obu motocyklach) – Full Throttle maksimum osiąga przy 5750, a XSR o 750 obr/min wyżej.
Papiery i suche liczby to nie wszystko. Różnica między tymi motocyklami polega przede wszystkim na odczuciach. W tym przypadku Yamaha daje Dukatowi z liścia. Reakcja na gaz japońskiej maszyny jest łagodna i świetnie dozowalna, silnik świetnie wkręca się na obroty i nie wibruje nadmiernie.
Zakres obrotów użytecznych jest duży, bo od około 2000 do wartości 5-cyfrowych wciąż nie brakuje kopa – soczystego i dającego frajdę, jakiej trudno spodziewać się po motocyklu tej klasy. Rzędowy twin z czopami korbowodów przesuniętymi o 270stopni, wzięty z MT-07, naprawdę daje czadu! Do tego sprzęgło i skrzynia biegów pracują leciutko i precyzyjnie.
![]() |
![]() |
Stylowa lampa Scramblera jeszcze lepiej wygląda po zmroku. LED- -owa obwódka robi tu robotę. |
Dyskretne światło i dwukolorowa, pięknie obszyta kanapa z logo Ducati. Oto dowód, jak ważne są detale. |
![]() |
![]() |
Wydech Termignoni dudni soczyście i surowo. Coś pięknego zarówno dla ucha, jak i dla oka. | Maleńki błotnik słabo spełnia swoją funkcję. To raczej ozdoba niż element chroniący. |
Ducati nieco odstaje w tych rewirach. Jego chłodzona wiatrem V-dwójka z dwoma zaworami na cylinder – mimo podobnych osiągów na papierze – niespecjalnie lubi niskie, ale także wysokie obroty. Scrambler najlepiej czuje się w środkowym zakresie i ma wtedy największego kopa. Dzięki dość krótkim przełożeniom w skrzyni w takich warunkach trzyma się XSR-ki.
Co ciekawe, zawieszenia Yamahy mają raczej miękką charakterystykę, a mimo to pasują do ogólnej koncepcji sprzęta. Motocykl dobrze wybiera nierówności i uskoki, oferując naprawdę sporo komfortu. Sytuacja zmienia się, gdy zaczniesz poganiać na maksa. Wtedy motocykl zaczyna trochę się bujać.
![]() |
![]() |
Nowoczesny silnik wzięty z MT-07 nie do końca pasuje do maszyny w stylu retro. Mimo to jest świetny. |
Okrągły zegarek XSR-a wpisuje się w styl retro. Czytelność i liczba funkcji są OK, ale czy to w ogóle ważne? |
![]() |
![]() |
Mimo silniejszego akcentu na względy praktyczne, Yamasze też nie brakuje smaczków stylistycznych. | Chłodnica zdradza, że to nie prawdziwy klasyk. Chciałoby się, żeby była dyskretniejsza. |
Komentarze
~Motocykl Online, 2016-11-18 11:59:36
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?