Ducati Superleggera V4 - jak jeździ motocykl za 100 000 euro? [test]

Najpierw 1199, potem 1299, a teraz Superleggera V4. Każde Panigale doczekało się superlekkiej, limitowanej i wyjątkowej wersji. Trzecie wydanie rakiety z Bolonii to moc i imponująco niska masa. Na torze GP w Mugello sprawdzamy Dukata wartego 100 000 euro.

Ducati Panigale V4 R przez jakiś czas był seryjnie produkowanym motocyklem najbardziej zbliżonym do superbike’a z MŚ SBK. To się zmieniło wraz z nadejściem limitowanej Superleggery V4. Pozostaje tylko znaleźć odpowiedź na pytanie: jak jeździ motocykl wart 100 000 euro?

Nie ma przeproś - odpowiedzi szukamy na torze wyścigowym. Pierwsze pięć okrążeń służyło do poznania nitki, dobrania odpowiedniego toru jazdy i punktów hamowania. To był szybki kurs przygotowujący do jazdy na kuli armatniej, która nosi nazwę Superleggera V4. Niecałe jedno okrążenie wystarczyło mi, abym uzmysłowił sobie, że jest jeszcze większą potęgą niż i tak już potężny Ducati Panigale V4 R.

Zobacz również: test siedmiu maszyn sportowych z silnikiem o pojemności 1000 cm3

Na ostatniej prostej o długości 1,1 km Superleggera V4 bez wysiłku osiąga 300 km/h i bierze szturmem niewielki wierzchołek wzniesienia, za którym czai się punkt hamowania. Pierwszy moment grozy. Na V4 R punkt hamowania pasował idealnie, a teraz nic tu nie pasuje. Superleggera V4 napada zakręt przy wyższej prędkości, co podnosi tętno do czerwonego zakresu. Uff, udało się.
Na potrzeby tego testu Ducati wyposażyło Super­leggerę w race kit, którego V4 R nie dostał. Możliwe, że chodziło o zaakcentowanie różnic. Łańcuch jest szarpany przez moc 234 KM zamiast „tylko” 224. Ale nie tylko moc silnika zapiera dech w piersiach. Dużą rolę odgrywa dynamika jazdy, a Superleggera pod tym względem przewyższa V4 R. Superleggera jest o 16 kg lżejsza: waży 159 kg na sucho, twierdzą ludzie z Ducati, a z zestawem wyścigowym - 152 kg. Kosmos! Nawet superbike’i z WSBK są cięższe.

REKLAMA

REKLAMA

Ducati Superleggera V4: rama, koła i wahacz z karbonu

152 kg waży Superleggera V4 z racing kitem. To mniej niż maszyny z WSBK. A przecież ten sprzęt ma homologację drogową!

Ducati Superleggera V4 to jedyny seryjnie produkowany motocykl (choć w edycji limitowanej do 500 szt.), który ma ramę, tylny stelaż (zysk na masie: 2 x 1,2 kg), wahacz (-0,9 kg) oraz koła (-3,4 kg) wykonane z karbonu!

Układ wydechowy – zarówno racingowy, jak i drogowy z plakietką Akrapoviča – jest cały wykonany z tytanu. Ta karbonowo-tytanowa rakieta ma homologację na drogi! Miała ją i poprzednia Superleggera – napędzany V-dwójką 1299. Został on zaprezentowany w 2017 roku, czyli trzy lata po pierwszej Superleggerze. Ważył 167 kg i miał moc 220 KM. To niewiarygodne, jak olbrzymim krokiem do przodu jest pod tym względem Superleggera V4. No i winglety na karbonowych owiewkach inspirowane motocyklami z MotoGP! Przy prędkości 270 km/h powodują one zwiększenie docisku przedniego koła o 50 kg. To o 60% więcej niż dają winglety w wersji V4 R.

Ducati Superleggera V4Fot. Ducati
Dynamika jazdy na poziomie superbike’ów z mistrzostw świata w motocyklu dopuszczonym do ruchu? Prawdziwe szaleństwo!

Zobacz również: czy właściciel pojazdu zapłaci za mandat z fotoradaru? Wraca pomysł GITD.

Ducati Superleggera V4: testy w tunelu aerodynamicznym

Testy w tunelu aerodynamicznym sprawiły, że owiewki Superleggery V4 niemal idealnie chronią nawet przy prędkości 300 km/h. Ale jeszcze bardziej zachwyca stoicki spokój, z jakim Dukat pędzi na prostych nawet przy maksymalnej prędkości. Na wzniesieniu na końcu prostej start/meta wręcz przysysa się do asfaltu. Przednie koło nie unosi się choćby minimalnie, co mogłoby utrudnić wstrzelenie się w punkt hamowania.

Nawet ostre hamowania z prędkości maksymalnej na końcu ostatniej prostej Superleggera wykonuje spektakularnie. Kiedy zaciski Brembo Stylema R biorą w kleszcze tarcze o średnicy 330 mm, nie sposób ukryć radości. Pierwsza reakcja jest potężna, dozowanie odbywa się z chirurgiczną precyzją, i tak okrążenie po okrążeniu – nie ma mowy o fadingu. Hamowanie jest tak samo wielką przyjemnością, jak przyspieszanie.

Chyba jeszcze bardziej zachwyca to, jak zawieszenia ułatwiają wykorzystanie potężnej mocy Dukata. Motocykl pozwala bez trudu wprowadzać się w złożenia, nie stawia oporu, z lekkością śmiga nawet przez szybką szykanę Biondetti, na której V4 R wymagał wyraźnych impulsów na kierownicę.

Ducati Superleggera V4Fot. Ducati
Każdą osłonę rozrządu zdobi plakietka z nazwiskiem mechanika Ducati, który zamontował desmodromikę.
Ducati Superleggera V4Fot. Ducati
Zdalna regulacja dźwigni hamulca, bardzo przejrzysta i logiczna obsługa menu elektroniki umożliwia regulację podczas jazdy.
Ducati Superleggera V4Fot. Ducati
Limitowana seria 500 sztuk oznacza, że Super­leggera V4 trafi tylko do wybranych i bardzo zamożnych miłośników Ducati. 100 000 euro to niezła sumka.
Ducati Superleggera V4Fot. Ducati
Na widok takiego uskrzydlenia niejeden kierowca Formuły 1 zzieleniałby z zazdrości. Zawodnicy MotoGP pozdrawiają.

 

REKLAMA

Ducati Superleggera V4, czyli kontrolowane szaleństwo

Na wyjściu z zakrętu Superleggera V4 pozwala pojechać jeszcze trochę ciaśniej i nawet przy odważnych wyborach toru jazdy bardzo dobrze współpracuje z jeźdźcem. Nie mogę wyjść z zachwytu. Zbyt późne hamowanie, przegapiony wierzchołek zakrętu czy niepewny tor jazdy? Nie ma sprawy, Superleggera to naprawi. Lekkie koła oraz niewielka masa są niby tylko elementami całej układanki, ale jakże ważnymi elementami!

Zobacz również: testi Ducati 1299 Superleggera

Należy do nich również genialne zestrojenie zawieszeń. Odnosi się to nie tylko do zawieszeń Öhlins, które dzięki tytanowej sprężynie z tyłu i frezowanym stopom widelca obniżają masę o 600 g. Ważne jest też zestrojenie z ramą oraz z o 15 mm dłuższym wahaczem, który pod względem sztywności idzie bardziej w kierunku sprężystości. Efekt? Imponujący feedback i rewelacyjna stabilność nawet podczas jazdy w złożeniu na pofałdowanej nawierzchni. To zachęca do coraz późniejszego i ostrzejszego hamowania przed zakrętami oraz coraz wcześniejszego i agresywniejszego odkręcania gazu po ich pokonaniu. Mimo tak ostrej jazdy cały czas towarzyszy mi wrażenie, że nie mam szans doprowadzić tej petardy do granic.

Co ważne, niemal bezgraniczne zaufanie budzą slicki Pirelli w rozmiarach 120/70-17 SC1 i 200/65-17 SC0 – takie, jakie stosuje się w World SBK. Przyczepności i feedbacku jest tu w opór. Co ciekawe, dosiadający Superleggery jeździec testowy Ducati – Alessandro Valia – miał na torze Mugello tylko dwie sekundy straty do Michele Pirro (jeźdźca testowego Ducati Corse) ujeżdżającego V4 R.

Ducati Superleggera V4Fot. Ducati
Ducati poszło na całość pod względem aerodynamiki. Ochrona przed pędem powietrza i stabilność podczas bardzo szybkiej jazdy są fenomenalne.


Normalnie seryjna Superleggera V4 wyjeżdża z salonu na specjalnie dla niej zaprojektowanych oponach Pirelli Supercorsa SP. To sprawia, że tylna może funkcjonować w większym okienku temperatur, także tych drogowych. Budowa i profil przedniego kapcia są natomiast dopasowane do większego obciążenia aerodynamicznego powodowanego przez skrzydełka.

Czy wobec takich właściwości podwozia Superleggera mogłaby być jeszcze mocniejsza? Nie! Potencjał i dzika wybuchowość litrowej V-czwórki kręcącej do 16 500 obr/min to już taki kaliber, że większa moc nie jest potrzebna. Tym bardziej że jest to przecież motocykl z homologacją na drogę i w takich warunkach powinien funkcjonować. Obniżanie masy w silniku sprowadziło się do całej fury tytanowych śrub, kilku odchudzonych podzespołów oraz lżejszej magistrali olejowej (dwie pompy zamiast trzech).

Ducati Superleggera V4Fot. Ducati
Zaciski Stylema R od Brembo i tarcze hamulcowe o średnicy 330 mm nie klękają nawet w najtrudniejszych warunkach.
Ducati Superleggera V4Fot. Ducati
Z doświadczeniami z World SBK: o 15 mm dłuższy wahacz z karbonu ma nieco mniejszą odporność na skręcanie.
Ducati Superleggera V4Fot. Ducati
Karbonowe koła BST oszczędzają 3,4 kg masy nieresorowanej w porównaniu z Panigale V4, a sam zadupek zmniejsza masę o 1,2 kg.

 

REKLAMA

REKLAMA

Ducati Superleggera V4 - rozwiązania z torów WSBK

Superleggera V4 dysponuje oczywiście całym arsenałem elektroniki z 6-osiową jednostką IMU od Boscha, sportowym ABS-em na zakręty, pitline limiterem, regulacją hamowania silnikiem i superprecyzyjną kontrolą trakcji. Ta elektronika nie została przejęta prosto z V4 R, lecz dzięki doświadczeniu zebranemu w World SBK zestrojono ją na nowo. Dotyczy to też nowego układu kokpitu RaceGP, wyłącznie na tor wyścigowy, który został zaprojektowany wedle życzeń Andrei Dovizioso.

100 000 euro to ogromne pieniądze, które przynajmniej w części usprawiedliwiają bezgraniczna dynamika, ekskluzywność i wyjątkowość tego klejnotu. Kto wyłoży taką kasę, w pakiecie dostaje udział w Ducati-Riding-Event, podczas którego właściciele Superleggery mogą testować fabrycznego superbike’a. Jeśli położą dodatkowe 20 000 euro, mogą stać się jednym z 30 szczęśliwców, którzy dostaną szansę przetestowania maszyny MotoGP.

Myślisz, że nie ma chętnych na Superleggerę V4? Kierownik biura prasowego Ducati Francesco Rapisarda, twierdzi, że z 500 sztuk limitowanej serii sprzedano już 70%.

NASZYM ZDANIEM

Tą Superleggerą Ducati przeszło samo siebie. Stosunek masy do mocy porównywalny do maszyny z fabrycznego teamu w World SBK, potencjał dynamiki jazdy też bardzo zbliżony. Czy w takim razie 100 000 euro to taka wygórowana cena?

 

Ducati Superleggera V4Fot. Ducati

REKLAMA

Dane techniczne: Ducati Superleggera V4

Silnik: chłodzony cieczą, czterocylindrowy, V 90°, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchami, cztery zawory na cylinder, desmodromicznie uruchamiane dźwigienki wleczone i kołyskowe, smarowanie z półsuchą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 4 x 56 mm.
Elektryka: alternator 480 W, akum. 12 V/4 Ah.
Przeniesienie napędu: hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring, przełożenie wtórne 42:15.
Śr. cylindra x skok tłoka 81,0 x 48,4 mm
Pojemność skokowa 998 cm3
Stopień sprężania 14,0:1
Moc maks. 224 [234*] KM (165,0 [174,0*] kW) przy 15 500 obr/min
* – z racing kitem
Maks. moment obrotowy 116 Nm przy 11 750 obr/min
Rama: karbonowa, silnik jako element nośny.
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, średnica goleni 43 mm, elektrohydrauliczny amortyzator skrętu, regulowane napięcie wstępne sprężyn oraz tłumienie od- i dobicia, tył – jednoramienny wahacz z karbonu, centralny amortyzator z systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyny oraz tłumienie od- i dobicia.
Hamulce: przód – dwie tarcze, średnica 330 mm, zaciski 4-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 245 mm, zacisk 2-tłoczkowy, kontrola trakcji, ABS na winkle.
Koła: karbonowe BST
Rozmiar felg p/t 3,50 x 17 / 6,00 x 17
Rozmiar opon p/t 120/70 ZR 17 / 200/60 ZR 17
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1480 mm
Kąt główki ramy 65,5°
Wyprzedzenie 100 mm
Skoki zawieszeń p/t 120/130 mm
Wysokość kanapy 835 mm
Masa na sucho 159 [152*] kg
Poj. zbiornika paliwa 16,0 l
Cena 100 000 euro

zobacz galerię

Zobacz również:
Tuono V4 to w wielkim uproszczeniu RSV4 bez sukienki. Sportowa pozycja, radykalny charakter i silnik v4 wywołują dreszcz emocji. A jak taka mieszanka sprawdza się na co dzień?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA