Duży kontra mały: KTM 1290 Super Adventure R vs KTM 890 Adventure R [test, pomiary, spalanie, wrażenia z jazdy]

Odwieczny dylemat: cięższy i mocniejszy, czy lżejszy i słabszy? Gdyby to dotyczyło motocykli drogowych, bez wahania wybrałbym mocniejszy z nich. Ale w off-roadzie duża moc nie zawsze jest sprzymierzeńcem. Czy to oznacza, że KTM 890 Adventure R Jest lepszy od 1290 Super Adventure’a R?

KTM 1290 Super Adventure R: wystarczyło tylko dodać trochę gazu, by obiektywem aparatu zaczęły fruwać kamienie, a za tylnym kołem uniósł się wysoki pióropusz kurzu. Tu nie ma miejsca na miękką grę. Każda kostka bieżnika w bardziej off-roadowych oponach Bridgestone Adventurecross AX41 szybko zaczyna błagać o litość. W jednej chwili staje się jasne, że duży Adventure stawia do dyspozycji tak wiele mocy, że możesz zapomnieć o jakiejkolwiek przyczepności tylnego koła na luźnej nawierzchni. No, chyba że włączysz kontrolę trakcji. Tyle że wtedy czar jazdy power slajdami błyskawicznie pryska, podobnie jak szeroki uśmiech towarzyszący tym wygłupom. No chyba, że potrafisz z aptekarską precyzją dozować gaz.

KTM 1290 Super Adventure

KTM 890 Adventure R, KTM 1290 Super Adventure RFot. Tyson Jopson
Pokrętło do regulacji wstępnego napięcia sprężyny tyłu to już klasyka, ale ciągle sprawa warta podkreślenia.
KTM 890 Adventure R, KTM 1290 Super Adventure RFot. Tyson Jopson
Dzięki systemowi keyless-go odpalisz silnik bez wyjmowania kluczyka z kieszeni. Tam będzie bezpieczniejszy podczas wypadów w teren.
KTM 890 Adventure R, KTM 1290 Super Adventure RFot. Tyson Jopson
Niewielki obrót wygodnego pokrętła wystarcza, by zmienić ustawienie szyby, poprawiając w ten sposób ochronę przed pędem powietrza.

Jeśli nie masz dużych umiejętności, w siodle 1290 Super Adventure'a R trudno ci będzie utrzymać sportowy styl jazdy. Ten motocykl jest wielki, ciężki i cholernie wymagający w terenie. Bo przecież w każdej chwili musisz zapanować nad masą 250 kg. To niemało, nawet jeśli wiesz, że wlicza się do tego masa paliwa w aż 23-litrowym zbiorniku.

W tym przypadku niewiele pomaga fakt, że jest on poprowadzony nisko i szeroko rozchodzi się wokół wąskiego silnika V2. Z punktu widzenia kierowcy, ten zbiornik jest jak Mount Everest, który wyrasta przed tobą, wyraźnie pogarszając kontakt z motocyklem. Ktoś w KTM-ie wpadł na pomysł, by kanapa „1290” była stopniowana, co powoduje, że jej wysokość jest wprawdzie niższa, mimo to wynosi godne 890 mm.

Zobacz również: Ducati Multistrada V4, czyli Bruce Wszechmogący - nasz test

KTM 890 R - wrażenia z jazdy

Inaczej sprawa wygląda z 890 Ad­venture R. Tu kanapa znajduje się także na wysokości 890 mm, ale jest węższa i, co ważne, niestopniowana. Dzięki temu masz możliwość przesuwania tyłka do przodu i tyłu podczas jazdy w terenie. Zbiornik jest nieco mniejszy, bo mieści tylko 20 litrów wachy i jest poprowadzony wokół rzędowego twina, co w efekcie nie zmusza do tak mocnego rozchylenia kolan. Taka pozycja szybko zbuduje zaufanie. Zaufanie zarówno do maszyny, bo zatankowana pod korek waży 214 kg, jak też do twoich własnych umiejętności i możliwości.

KTM 890 Adventure R

KTM 890 Adventure RFot. Tyson Jopson
Możliwość ustawienia kierownicy w jednym z trzech położeń to ważna sprawa z punktu widzenia ergonomii.
KTM 890 Adventure R, KTM 1290 Super Adventure RFot. Tyson Jopson
Oba Adventure’y mogą mieć quickshifter. W obu maszynach jest to element wyposażenia dodatkowego.
KTM 890 Adventure R, KTM 1290 Super Adventure RFot. Tyson Jopson
Małe ułatwienie. Podczas naprawy opony docenisz element (tarka nad osią koła), na który odwiesisz łańcuch.

Zobacz również: wielki test turystycznych enduro - czy BMW R 1200 GS z 2009 roku da radę nowszym modelom?

KTM 1290 Super Adventure R vs KTM 890 Adventure R: na asfaltowych drogach

Obie maszyny w takich warunkach spisują się znakomicie, pod warunkiem że przyzwyczaisz się do ich specyficznych zachowań. Założone na koła „890” Metzelery Karoo 3 nie mają aż tak grubego bieżnika jak Bridgestone’y AX41, co gwarantuje o wiele więcej przyczepności i wyczucia niż na Bridgestone’ach.

W 1290 Super Adventure R masywne kostki bieżnika dopuszczają zaskakująco głębokie złożenia, ale też powodują delikatną niepewność prowadzenia i lekkie bujanie.O tym, że przyczepność kapci AX41 dużego Adventure’a jest ograniczona, szybko informuje lampka kontroli trakcji błyskająca na olbrzymim wyświetlaczu TFT.

W trybie Road żółte światełko jest stałym towarzyszem jazdy. Szybko wkraczająca do akcji kontrola trakcji mocno ogranicza przyspieszenia na wyjściu z winkli, ale też zapobiega zostawianiu przez tylne koło masy zużytej gumy na asfalcie. A ponieważ z powodu dużych kostek bieżnika drift na asfalcie przemienia się w irytująco podskakujące tylne koło, kontrola trakcji poprawia bezpieczeństwo.

Zobacz również: Harley na szutrach - testujemy H-D Pan America 1250

KTM 890 Adventure R, KTM 1290 Super Adventure RFot. Tyson Jopson
KTM 1290 Super Adventure R to potęga mocy, którą w pełni okiełznać potrafią tylko doświadczeni motocykliści.


890 Adventure R także dysponuje kontrolą trakcji, która jednak o wiele rzadziej wkracza do akcji. Powód? Kapcie Karoo 3 gwarantują lepszą przyczepność, ponadto swoje robi niższa moc. Na asfalcie ta maszyna świetnie trzyma się drogi, wykorzystując sztywne zestrojenie zawieszeń, które mają typowo off-roadowy skok wynoszący zarówno z przodu, jak i z tyłu po 240 mm. Dla porównania skoki zawieszeń dużego Adventure’a mają po 220 mm z przodu i z tyłu, ale podczas hamowania ten motocykl nurkuje głębiej, powodując więcej nerwowości.

KTM 1290 Super Adventure R vs KTM 890 Adventure R: na szutrach

Szybko nawijamy kilometry, aby wreszcie zjechać na kolejny odcinek szutrowy. Naklejka w kokpicie „1290” sugeruje nieprzekraczanie prędkości 160 km/h, „890” może pojechać 170 km/h. Te ograniczenia narzucają opony. Oba motocykle mogłyby pojechać szybciej, ale nie byłoby to megakomfortowe.

W „890” pojawiają się delikatne drgania wokół główki ramy. „1290” mocno trzyma się asfaltu i nawet przy jeździe na maksa prowadzi się precyzyjnie jak po szynach. Kumpel dosiadający 1290 Super Adventure’a R zatrzymuje się na chwilę, by ponownie dopasować tryb jazdy do szutrowej nawierzchni. No to ognia! Na dużym Adventure zabawa jest gwarantowana. Ale niewiele mniej przeżyjesz na „890”, oczywiście pod warunkiem, że wyłączysz kontrolę trakcji.

No dobrze, będziesz jechał nieco wolniej, kamienie spod koła nie polecą tak wysoko, a pióropusz kurzu będzie nieco mniejszy, to prawda. Za to KTM 890 Adventure R świetnie nadaje się na pierwsze turystyczne enduro, na asfalt i w teren. Na zwykłej drodze zagwarantuje pewność prowadzenia.

Natomiast 1290 Super Adventure R jest maszyną dla bohaterów off-roadu, którzy znakomicie radzą sobie w terenie, a zwykłe drogi traktują jako zło konieczne lub jako dojazdówki do kolejnych odcinków szutrowych.

KTM 890 Adventure R, KTM 1290 Super Adventure RFot. Tyson Jopson

KTM 1290 Super Adventure R vs KTM 890 Adventure R: podsumowanie

Naszym zdaniem, czyli motoopinia

W moim kodzie genetycznym brak elementów charakterystycznych dla Sama Sunderlanda, Kevina Benavidesa, czy Ricky’ego Brabeca – zwycięzców trzech ostatnich edycji Rajdu Dakar. Powiem więcej – moje umiejętności jazdy w terenie są takie sobie. Mimo to nie jest dla mnie oczywistą oczywistością, na którą maszynę z tego testu postawię. Bo tam, gdzie zaczynały się szutry, tam „890” dawała mi więcej pewności siebie, a co za tym idzie więcej przyjemności z jazdy. Jej charakter powodował, że mogłem wykorzystać trochę więcej z jej potencjału.

Pełne czasem niebezpiecznych niespodzianek trasy gdzieś w środku niczego i szybka jazda na KTM-ie 1290 Super Adventure R – taki scenariusz pozostaje dla mnie bardziej w sferze marzeń. Przejazd w dakarowym stylu, piekielnie długie skoki, loty jak w stanie nieważkości – takie emocje gwarantuje w tym porównaniu tylko duży Adventure. Mimo to właśnie on jest moim faworytem i maszyną dla tych, którzy chcą wyruszyć na poszukiwanie przygód. Jeśli jednak chcesz dosiąść „1290”, musisz mieć spore doświadczenie w off-roadzie. Tylko wtedy świat stanie przed tobą otworem.

 

 

KTM 1290 Super Adventure R vs KTM 890 Adventure R: przyspieszenie, elastyczność, spalanie, prędkość maksymalna

POMIARY WŁASNE

KTM 890 ADVENTURE R

KTM 1290 SUPER ADVENTURE R

Prędkość maksymalna* 170 km/h 235 km/h
Przyspieszenia
0-100 km/h 3,7 s 3,5 s
0-140 km/h 6,3 s 5,4 s
0-200 kmh 10,0 s
Elastyczność
60-100 km/h 4,0 s 3,7 s
100-140 km/h 4,2 s 3,8 s
140-180 km/h 5,7 s 4,1 s
Zużycie paliwa
Szosa 4,3 l/100 km 5,0 l/100 km
Zasięg (szosa) 465 km 460 km
* – dane producenta

KTM 1290 Super Adventure R vs KTM 890 Adventure R: wykres z hamowni

 

WYKRESY MOCY I MOMENTU OBROTOWEGO*

KTM 890 Adventure R, KTM 1290 Super Adventure RMotocykl


Wykresy mocy i momentu obu KTM-ów mają bardzo podobny przebieg. ,,1290”, dzięki większej pojemności, rozwija wyższą moc maksymalną – 158 KM, podczas gdy ,,890” ma do zaoferowania 106 KM.

Oba wykresy momentu obrotowego nie wykazują krytycznych wzlotów i upadków. Ciekawym zjawiskiem jest to, że w obu przypadkach ich przebieg oraz prędkości obrotowe silników są bardzo zbliżone. To wpływa na wrażenia z jazdy, które – mimo różnic w mocach – są do siebie bardzo podobne. Duży Adventure przesuwa je w kierunku kosmicznych przyspieszeń, natomiast ,,890” jest spokojniejsza. Charakterek silników też jest podobny: oba nie lubią niskich obrotów, za to na te najwyższe wkręcają się dynamicznie.

* – moc na wale korbowym, pomiary na hamowni rolkowej Dynojet 250,
maksymalny możliwy błąd ±5%

 

 

KTM 1290 Super Adventure R vs KTM 890 Adventure R: dane techniczne

 

KTM 890 ADVENTURE R (2021)

KTM 1290 SUPER ADVENTURE R (2021)

SILNIK
Budowa dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy dwucylindrowy, czterosuwowy, V2 75°
Śr. gardzieli wtrysku 2 x 46 mm 2 x 52 mm
Sprzęgło wielotarczowe mokre, z antyhoppingiem wielotarczowe mokre, z antyhoppingiem
Średnica cylindra x skok tłoka 90,7 x 68,8 mm 108,0 x 71,0 mm
Pojemność skokowa 889 cm3 1301 cm3
Moc maks. 105 KM (77,2 kW) przy 8000 obr/min 160 KM (118,0 kW) przy 9000 obr/min
Maks. moment obrotowy 100 Nm przy 6500 obr/min 138 Nm przy 6500 obr/min
PODWOZIE
Rama grzbietowa ze stali kratownicowa ze stali
Śr. goleni widelca 48 mm 48 mm
Amortyzator skrętu hydrauliczny hydrauliczny
Śr. tarcz ham. p/t 320/260 mm 320/267 mm
Systemy wspomagające ABS na winkle, kontrola trakcji ABS na winkle, kontrola trakcji
Rozmiary felg p/t 2,50 x 21 / 4,50 x 18 2,50 x 21 / 4,50 x 18
Rozmiary opon p/t 90/90 21 / 150/70 18 90/90 21 / 150/70 ZR 18
Opony Metzeler Karoo 3 Bridgestone AX41
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1528 mm b.d.
Kąt główki ramy 63,7° 64,7°
Wyprzedzenie 110 mm 113 mm
Skoki zawieszeń p/t 240/240 mm 220/220 mm
Wysokość kanapy1 890 mm 890 mm
Masa z paliwem1 214 kg 250 kg
Ładowność1 236 kg 200 kg
Pojemność zbiornika paliwa 20,0 l 23,0 l
Przeglądy co 15 000 km 15 000 km
Cena (model 2021 r.) 62 100 zł 84 500 zł
1 – pomiary własne
REKLAMA