Ponieważ w motocyklach pojawiło się sporo elektronicznych gadżetów (pompa paliwa, wtryskiwacze, pompa oleju), w silniku zmieniono alternator na mocniejszy, adaptując go z modeli czterosuwowych.
Lekkie prowadzenie
Tyle teorii, czas na jazdę. Standardowe ustawienia obu zawieszeń były dla mnie za miękkie. Przy szybkiej i dynamicznej jeździe kilkakrotnie dobiłem przodem. Na szczęście regulacja zawiasów rozwiązała problem. Testowane modele miały widelec WP XPlor 48 z rozdzieloną regulacją tłumienia: dobicie zmienia się w lewej goleni, odbicie – w prawej. Dostęp do śrub jest łatwy: znajdują się one na górze każdej z goleni. W obu modelach zastosowano ponadto wygodny pierścień do szybkiej regulacji napięcia wstępnego sprężyny.
Konstrukcja nowych Husqvarn daje poczucie dużej lekkości. I tak w rzeczywistości jest! Oba modele są bardzo poręczne, co daje się odczuć już po pierwszych metrach. Podnóżki trzymają buty jak rzepy, zapewniając pełną kontrolę nad motocyklem podczas jazdy.
|
Do wymiany filtra powietrza nie trzeba narzędzi. Układ dolotowy został dopasowany do nowej konstrukcji przepustnicy. |
Siadam za kierownicą TE 250i. Po lewej stronie mam bardzo lekko działające sprzęgło firmy Magura, po prawej pompę hamulcową tej samej firmy sterującą z dużą precyzją przednim dwutłoczkowym zaciskiem, wgryzającym się w 260-milimetrową tarczę GSK. Na prawej połówce kierownicy znajduje się mały przełącznik map zapłonu, który jak dla mnie pracował na tyle ciężko, że podczas jazdy sprawiał trochę kłopotu z wybraniem mapy, która była potrzebna w danej chwili.
„250” dla mniej wprawnego
Silnik „250” oddaje moc bardzo liniowo i przewidywalnie. Motocykl nie jest narowisty i nie męczy, choć gdy będziesz tego potrzebował, można nim pojechać szybko i efektywnie. Na stromych i śliskich podjazdach, podczas pokonywania technicznych elementów „250” fajnie trzyma trakcję. To model dla mniej zaawansowanego bikera.
Na TE 300i czułem sporą nadwyżkę mocy. Ten motocykl jest piekielnie szybki i nie zdarza mu się zasłabnąć w połowie nawet stromego podjazdu. Jeśli rodzaj przeszkody będzie tego wymagał, w każdej chwili możesz skorzystać z potężnego momentu obrotowego i wyjść bez szwanku z niemal każdej opresji. W porównaniu do TE 250i, trzysetka wymaga bardzo precyzyjnego operowania gazem, gdyż np. na śliskich trawersach nadmiar mocy może utrudnić utrzymanie trakcji.
Na trudnych trasach Husqvarna TE 300i była dla mnie optymalna. Jednak ten sprzęt znacznie bardziej polecam doświadczonym zdobywcom bezdroży.
Husqvarna TE 250i (TE 300i)
Silnik: |
chłodzony cieczą, jednocylindrowy, dwusuwowy, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 39 mm, smarowanie z dozownikiem, elektroniczny układ zapłonowy Kokusan, rozrusznik elektryczny i nożny. |
Elektryka: |
alternator 196 W, akum. 12 V/2,2 Ah. |
Przeniesienie napędu: |
mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring, przełożenie wtórne 14:50. |
Śr. cylindra x skok tłoka |
66,4 [72] x 72 mm |
Pojemność skokowa |
249 [293,2] cm3 |
Moc maks. |
b.d. |
Maks. moment obr. |
b.d. |
Rama: |
kratownicowa ze stali. |
Zawieszenia: |
przód – widelec upside-down WP XPlor 48, śr. 48 mm, pełna regulacja, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, amortyzator mocowany systemem dźwigni, regulacja napięcia wstępnego sprężyny oraz pełna regulacja tłumienia. |
Hamulce: |
przód – jedna tarcza, średnica 260 mm, 2-tłoczkowe zaciski Magura, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, jednotłoczkowy zacisk Magura. |
Rozmiary felg |
1,60 x 21 / 2,15 x 18 |
Rozmiary opon |
90/90-21 / 140/80-18 |
WYMIARY I MASY |
|
Rozstaw osi |
1495 mm |
Kąt główki ramy |
63,5° |
Skoki zawieszeń p/t |
300/330 mm |
Wysokość kanapy |
960 mm |
Prześwit |
370 mm |
Masa bez paliwa |
105,2 [105,4] kg |
Poj. zbiornika paliwa |
9 l |