[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ

E-mobility: Skuter elektryczny Niu - opłaca się?

Niu skrada się do swej ofiary bezszelestnie. ale gdy ta zacznie uciekać, nie jest w stanie natychmiast ruszyć w pogoń, bo Błyskawiczne przyspieszenia nie są w jego stylu. Niu szybko się męczy, a dłuższa gonitwa kończy się zwycięstwem niedoszłej ofiary.

W miejskiej dżungli NIU NGT nie wyróżnia się niczym spośród innych jednośladów. Ma zwartą konstrukcję, co zdradza jego azjatyckie korzenie. Z moimi 182 cm wzrostu miałem za kierownicą raczej ciasno: prawe kolano często zahaczało o wystający ze stacyjki kluczyk, a lewym w zakręcie przyciskałem guzik klaksonu. Mimo że NIU NGT jest dwuosobowy, pasażer ma niewiele miejsca dla siebie. Najlepszym sposobem, aby nie spadł z kanapy, jest trzymanie się wygodnych i dużych uchwytów.

Ten skuter ma ciekawe rozwiązanie dotyczące napędu. Założenie było proste: do minimum ograniczyć liczbę ruchomych elementów, które mają to do siebie, że od czasu do czasu się psują. Dlatego jedyny element obracający się, czyli silnik, powędrował do ogromnej i masywnej piasty w tylnym kole. Jest to bezszczotkowa jednostka napędowa o mocy nieco ponad 4,5 KM, dostarczona przez Boscha i zasilana z dwóch akumulatorów litowo-jonowych.

Nie silnik gada, tylko kierunkowskazy

Ponieważ w NIU nie ma żadnych przekładni ani pasków napędzających tylne koło, po ruszeniu skuter porusza się bezgłośnie. Ma to dobre i złe strony. Dobra jest taka, że jadąc, nie hałasujesz. Zła, że przez cały czas musisz uważać na pieszych. Bo skoro cię nie słyszą, często wchodzą wprost pod koła. Z tego powodu kierunkowskazy wydają dźwięk przypominający dzwonek do drzwi, powodując spore zamieszanie wśród przechodniów.

NIU NGT jest fajnym skuterem do miasta. Jeśli mieszkasz poza nim, problemem będzie mały zasięg.

NGT jest odpowiednikiem dość słabej spalinowej „125” i potrafi przyspieszyć maksymalnie do 70 km/h, ale tylko na najszybszym z trybów – Sport. W pozostałych – tzn. przy włączającym się po każdorazowym przekręceniu kluczyka Dynamic oraz ekologicznym E-Save – skuter porusza się ślamazarnie. Dynamiczna jazda mocno skraca zasięg. Jazda w tych samych warunkach w trybie E-Save pozwala przejechać ok. 140 km, a trybie Sport zaledwie 95 km. Na dojazdy do pracy wystarczy, ale szału nie ma.

Dla mnie Bomba! Kokpit nie przytłacza liczbą informacji. Na wierzchu znajdziesz tylko najniezbędniejsze dane.  Przełączniki na kierownicy to klasyka gatunku. Uwagę zwraca szary guzik tempomatu. To działa! / skutery Niu

 

Zobacz również: poznaj pierwszego w historii elektrycznego Harleya-Davidsona. Ten motocykl nie tylko świetnie wygląda ale też fajnie jeździ. 

REKLAMA

REKLAMA

Uśmiech rozciągnie ci gębę

gdy policzysz, jak NGT dba o twoją kieszeń. Według moich obliczeń 100 km to koszt 2,95 zł. To jeden z najoszczędniejszych pojazdów w naszych testach. Honda Innova do przejechania 100 km potrzebowała 1,8 l paliwa, co przekłada się na niecałe 9 zł.
Jeśli mieszkasz w bloku i parkujesz skuter na ulicy, to masz problem. Co prawda akumulatory mają wygodne uchwyty, ale spacer z dwoma 11-kilogramowymi skrzynkami nie jest przyjemny, chyba że targanie baterii do ładowania potraktujesz jak trening siłowy. Jesteś dziewczyną? Wtedy następujące możliwości: liczyć na sąsiada(-ów), dokupić do NIU garaż albo przynajmniej miejsce parkingowe. W ostatnim przypadku musisz rozwiązać problem ładowarki: ładowanie akumulatorów NGT trwa dobre 3,5 godziny.

Walka o każdy wat energii kończy się tym, że klasyczne żarówki przegrywają z LED-ami. Tak jest i w tym przypadku. / skutery Niu

Groźnie wyglądające zaciski hamulców tarczowych są skuteczne i precyzyjne. O ABS-ie zapomnij. / skutery Niu

Skuter prowadzi się

poprawnie, w jeździe nie przeszkadza nietypowe miejsce zamontowania silnika. Do prędkości 50 km/h przyspieszenia są wystarczające, później poczujesz oddech kierowcy autobusu na plecach. Tym, co mi się w nim spodobało, były hamulce – w obu kołach tarczowe o średnicy 220 z przodu i 180 mm z tyłu, z charakterystycznymi zaciskami. Dla mnie bomba! Działają znakomicie, precyzyjnie, wystarczająco skutecznie jak skuter na tej klasy. NIU nie ma ABS-u, nawet takiego, który działa tylko na przód, dlatego na śliskim asfalcie wąskie opony CST potrafią podnieść kierownikowi ciśnienie.

W NIU wkurzał mnie totalny brak schowków, bo pod kanapą znalazł miejsce jeden akumulator, a pod przekrokiem drugi. Jeśli chcesz zrobić zakupy, nie dasz sobie rady bez plecaka, a idąc do pracy kask i rękawice musisz zabrać ze sobą. Chyba że dokupisz akcesoryjny kufer.

Skuter, jakich wiele. NGT nie wyróżnia się wśród innych jednośladów. No, chyba że będziesz chciał znaleźć w nim tłumik. / skutery Niu

REKLAMA

Czekając na dopłaty

Czy NIU NGT stanie się pogromcą innych spalinowych „125”? Na razie nie zanosi się na to. Bo roller jest dość drogi w porównaniu do spalinowej konkurencji i nic nie zapowiada, by w najbliższym czasie pojawiły się dopłaty do tego typu pojazdów. Ale jeśli kasa nie jest dla ciebie przeszkodą i chcesz poczuć się eko, NGT to fajny wybór.

Akumulator czy schowek – wybór należy do ciebie. Z jednym akumulatorem zasięg spada do ok. 40 km. / skutery Niu

Dane techniczne Niu NGT
Silnik: asynchroniczny Bosch.
Moc maksymalna 4,76 KM (3,5 kW) 
Zasilanie: dwa akumulatory Panasonic 18650 60 V o pojemności 35 Ah każdy. 
Rama: kratownicowa ze stali.
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 31 mm, brak regulacji, tył – dwuramienny wahacz aluminiowy, dwa amortyzatory, regulacja wstępnego napięcia sprężyny.
Hamulce: przód – jedna tarcza, śr. 220 mm, zacisk dwutłoczkowy, tył – jedna tarcza, śr. 180 mm, zacisk dwutłoczkowy.
Rozmiary opon p/t 90/90 R 12 / 120/70 R 12
WYMIARY I MASY
Dł./szer./wys. 1815/725/1185 mm
Rozstaw osi 1290 mm
Wysokość kanapy 740 mm
Masa 109 kg
Cena 17 400 zł

 

Zobacz również: 2 grosze za kilometr? Poznaj elektryczny skuter Askoll eS3. 

 

Pełna inwigilacja

Wystarczy, że połączysz się ze skuterem za pomocą aplikacji w telefonie, by ten nie miał przed tobą żadnych tajemnic.
Skuter łączy się z telefonem za pomocą darmowej aplikacji, która dogaduje się zarówno z IOS-em, jak z Androidem. Teraz musisz tylko zalogować się do systemu i podpiąć skuter. Od tego momentu będziesz wiedział o nim wszystko.
ekran główny aplikacji Niu Tryb serwisowy aplikacji do skutera Niu
Najczęściej korzystałem z ekranu głównego na którym są podstawowe informacje dotyczące stanu NIU, czyli np. poziom naładowania akumulatorów czy określenie teoretycznego zasięgu. Tryb serwisowy pozwala szybko ogarnąć usterki pojawiające się w skuterze. Tych na szczęście nie było. Gdyby jednak coś poszło nie tak, wystarczyło jedno kliknięcie, by system wyszukał i pokazał trasę do najbliższego serwisu.
raport o stanie baterii skutera Niu na aplikacji mobilnej komunikat o pradopodobieństwie kradzieży skutera Niu w aplikacji mobilnej
Studenci wydziału elektrycznego docenią szczegółowy raport dotyczący stanu obu baterii , ich temperatur, poziomu rozładowania czy też sposobu utraty energii (efektowny wykres). Dla zwykłego zjadacza chleba ten ekran jest mało przydatny.
A na deser jedna z fajniejszych opcji, czyli komunikat informujący o prawdopodobieństwie kradzieży. Jeśli ktoś zacznie majstrować coś przy NIU, gdy ten ma włączony alarm, na ekranie telefonu zabłyśnie komunikat o dobieraniu się do skutera. Jeśli stanie się najgorsze, kliknięcie w zakładkę mapy pozwoli szybko zlokalizować uprowadzony pojazd. No, chyba że złodziej ma zagłuszacz sygnału GSM i GPS. Ale tego bym się raczej nie spodziewał. 

 

REKLAMA

REKLAMA

Prawie jak hulajnoga

Niu U Series wygląda niemal jak zabaweczka. w rzeczywistości U Series jest zarejestrowany jako motorower, ma dowód rejestracyjny i wymaga opłacenia ubezpieczenia OC.
Skuter Niu U series

Pokonana odległość zależy od wielkości baterii – to jasne. W U Series źródłem prądu jest akumulator Panasonica o pojemności zaledwie 21 Ah i napięciu 48 V, mieszczący się pod kanapą. Wystarcza on na przejechanie wspomnianych nieco ponad 40 km. To niewiele. Z tym że ten pojazd jest tak mały, że na drugi akumulator zwyczajnie nie ma miejsca.

U Series nie jest demonem prędkości. Ponieważ formalnie jest to motorower rozpędza się maksymalnie do 45 km/h i robi to w żółwim tempie, mimo że przez cały czas używałem wyłącznie szybszego trybu Mode 2. W Mode 1 skuter rozpędza się do licznikowych 18 km/h, co oczywiście wydłuża zasięg. W Polsce ten tryb nie ma większego sensu. W U Series znajdziesz tylko mały schowek przed kolanami, a portfel z trudnością upchniesz pod kanapą. Maleńkie i wąskie kółka z trudem znosiły wrocławskie bruki. Komfort jazdy po dziurach jest minimalny i ciągle trzeba uważać, by wąskie opony nie wpadły w szyny tramwajowe.

U Series, tak jak większego NGT, możesz sparować ze smartfonem. W tym przypadku jeszcze większe znaczenie ma alarm wysyłający w razie ,,W” powiadomienia na komórkę. U Series będzie trudno konkurować z hulajnogami pod jeszcze jednym względem – ceny. Skuter kosztuje 6400 zł, a więc całkiem sporo.

Skuter Niu U series

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Speed Twin to nowa gwiazda Triumpha. Zrezygnowano w nim z chromu na rzecz eleganckiego aluminium. Czy to wystarczy, żeby zawojować królestwo nowoczesnych klasyków?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA