Koleś stojący na czerwonym świetle z zaskoczeniem spojrzał na mnie, gdy bezszelestnie podjechałem do niego na BMW CE 04. Jego uwagę przykuła pomarańczowa przednia szyba, przypominająca podkładkę do laptopa. Znacznie lepiej niż kierownika chroni ona ogromny, bo 10,25-calowy wyświetlacz TFT. Być może reszta przedniej owiewki kojarzyła się gościowi ze skuterami, jednak im bardziej jego wzrok wędrował w kierunku tyłu, tym większe robiły się jego oczy. Wśród milionów skuterów jeżdżących po drogach całego świata ten wyróżnia się długą i niską sylwetką oraz elektrycznym napędem. Olbrzymi rozstaw osi i futurystyczne pełne koła, przy czym szczególnie dobrze jest wyeksponowane tylne, podparte jednoramiennym wahaczem – czegoś takiego świat jeszcze nie widział.
![]() |
Schowek to najważniejszy detal w każdym skuterze, a więc i w BMW CE 04. Bez problemu zmieści się w nim kask integralny. |
Światło zmienia się na zielone. Odkręcam gaz i beemka błyskawicznie wystrzeliwuje do przodu. Po 2,6 s od startu na liczniku mam 50 km/h. Kop tego skutera jest niesamowity, zwłaszcza w trybie Dynamic. Elektryczny silnik, którego korzenie sięgają jednego z samochodów BMW, generuje moment obrotowy o wartości 62 Nm i, co najważniejsze, robi to już od najniższych obrotów. Wszystko jedno, czy postawisz na CE 04 w wersji otwartej o mocy 42 KM, czy też na skuter na prawo jazdy kategorii A1 z mocą zdławioną do 15 KM, maksymalna prędkość w obu przypadkach wynosi 120 km/h.
Fabryka obiecuje, że BMW CE 04 pokona na jednym ładowaniu dystans 130 km. W mieście to wystarczy, o dalszym wyjeździe zapomnij.
Identyczna jest także pojemność akumulatora – 60,6 Ah. Składa się on z 40 cel litowo-jonowych i ze względu na masę umieszczono go nisko, tuż pod podłogą. W trybie Dynamic CE 04 na jednym ładowaniu powinna przejechać dystans 130 km. Po 65 km komputer pokazał, że do całkowitego rozładowania pozostało jeszcze 50 km. Czyli jest szansa, że fabryka za bardzo nie kłamie, choć jest jeden mały haczyk. Takie wyniki da się osiągnąć wyłącznie podczas jazdy w mieście, bo wtedy przez większość czasu podróżujesz z niewielkimi prędkościami. Jeśli do pracy dojeżdżasz obwodnicą, zasięg może się skrócić. Ale czy do jazdy po mieście potrzebujesz więcej niż wspomniane 130 km? Według raportu o miejskiej mobilności, Europejczycy jeżdżący jednośladami pokonują dziennie dystans od 6 do 19 km. To oznacza, że na jednym ładowaniu CE 04 może jeździć nawet tydzień.
Zobacz również: test prostego skutera elektrycznego Askoll NGS3