Zawieszenia zdradzają, że w M 900 nie oszczędzano: widelec upside-down Showa (pochodzi z Supersporta 750) i amortyzator Boge z systemem dźwigni (z charakterystycznym kabłąkiem). Widelec Kayaba w 797 również jest nieregulowany, a bezpośrednio mocowany monoshock Sachsa zamontowano po lewej stronie wahacza. W temacie hamulców między starą a nową wersją panuje równowaga: w obu zastosowano zaciski Brembo, które z przodu wgryzają się w tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm. Oba układy hamulcowe nie mają trudnego zadania, bo 797 waży 197 kg, a M 900 199 kg. Skuteczność hamulców trzyma wysoki poziom, a w nowszym modelu możesz liczyć na ABS. Przeszkadzać może tylko dozowalność hebli obu sprzętów – nie jest ona najlepsza.
Historia modelu Monster
|
Rossen Gargolov, Fact / Archiwum MPP Ducati Monster M900
1993 Przepis na sukces w Ducati: weź sprawdzone elementy, dorzuć stylowe dodatki i poskładaj: rama pochodziła pierwotnie z rodziny superbike’ów 851/888, silnik z supersporta 900 SS, widelec Showa z 750 SS, do tego amortyzator Boge. Dane: dwucylindrowy V 90° o pojemności 904 cm3, moc 76 KM (56 kW) przy 7000 obr/min, maks. moment obrotowy 77 Nm przy 6500 obr/min, rozstaw osi 1430 mm, wyprzedzenie 103 mm, V max 201 km/h, masa 199 kg |
Rossen Gargolov, Fact / Archiwum MPP Ducati Monster 600
1994 Co szkodziło popularności M 900? Cena. Dlatego w 1994 roku Włosi pokazali „600”, która była łudząco podobna do większego modelu. Widelec Marzocchi, jedna tarcza hamulcowa z przodu, dynamiczny silnik, dobry pakiet całościowy. Dane: dwucylindrowy V 90° o pojemności 583 cm3, moc 53 KM (39 kW) przy 8250 obr/min, Maks. moment obrotowy 50 Nm przy 6000 obr/min, rozstaw osi 1430 mm, wyprzedzenie 104 mm, V max 170 km/h, masa 187 kg |
Rossen Gargolov, Fact / Archiwum MPP Ducati Monster S4
2001 Po raz pierwszy w Monsterze pracuje chłodzony cieczą czterozaworowy silnik. I to jaki! V-dwójkę zapożyczono z legendarnego Dukata 916. Rama pochodzi z turystyczno-sportowego ST4. Od 2004 roku S4 ma jednoramienny wahacz.Dane: dwucylindrowy V 90° o pojemności 916 cm3, moc 101 KM (74 kW) przy 8800 obr/min, maks. moment obrotowy 92 Nm przy 7000 obr/min, rozstaw osi 1440 mm, wyprzedzenie 100 mm, V max 234 km/h, masa 209 kg |
Rossen Gargolov, Fact / Archiwum MPP Ducati Monster 696
2008 Po 15 latach Monster otrzymał nową buźkę. Oprócz tego wysoko poprowadzony wydech oraz poprawioną ergonomię. Podstawowe cechy zostały: bardzo dobra poręczność, stabilne zawieszenia, niewielka wysokość kanapy. Dane: dwucylindrowy V 90° o pojemności 696 cm3, moc 75 KM (55 kW) przy 9000 obr/min, maks. moment obrotowy 67 Nm przy 7750 obr/min, rozstaw osi 1452 mm, wyprzedzenie 96 mm, V max 210 km/h, masa 185 kg |
Rossen Gargolov, Fact / Archiwum MPP Ducati Monster 1100 Evo
2011 Skromny wygląd łączy się z postępem technologicznym: sprzęgło z funkcją antyhoppingu, kontrola trakcji, ABS z możliwością odłączenia. Chłodzony powietrzem dwucylindrowiec ma mocnego kopa w środkowym zakresie i chętnie wkręca się na obroty. Dane: dwucylindrowy V 90° o pojemności 1079 cm3, moc 95 KM (70 kW) przy 7500 obr/min, maks. moment obrotowy 105 Nm przy 6000 obr/min, rozstaw osi 1450 mm, wyprzedzenie 94 mm, V max 225 km/h, masa 189 kg |
Rossen Gargolov, Fact / Archiwum MPP Ducati Monster 1200 S
2018 1200 S bez najmniejszych wątpliwości ma zestaw genów Monstera. Jego silnik V2 imponuje kulturą pracy, dużą mocą i sporym momentem obrotowym. Najnowszy Monster wraca do korzeni – wyposażono go tylko w to, co niezbędne. Dane: dwucylindrowy V 90° o pojemności 1198 cm3, moc 147 KM (108,0 kW) przy 9250 obr/min, moment obrotowy 124 Nm przy 7750 obr/min, rozstaw osi 1485 mm, wyprzedzenie 87 mm, V max 250 km/h, masa 216 kg |
Inaczej sprawy się mają z silnikami: obie V-dwójki z niezłą kulturą pracują na niskich obrotach, z tym że nowocześniejszy silnik ma znacznie spokojniejszy gang, przez cały zakres obrotowy prawie nie wykazuje reakcji na zmianę obciążenia, a także nie katuje wibracjami. W przeciwieństwie do tego, co najprawdopodobniej wielu przypuszcza, L-twin Monstera M 900 nie zachowuje się jak monstrum, lecz oferuje pełny charakteru dolny i mocny środkowy zakres oraz dobre maniery, a to wszystko ozdabia niepowtarzalnym staccato z obu kominów. Dodatkowe 101 cm3 robi różnicę w czasie jazdy – starszy bike między 3000 a 6000 obr/min wyciska o około 20 Nm więcej.