[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.8

Gra pozorów, czyli raport z jazdy Rometem ADV 125 FI

Jeżeli tuż po wyjeździe z salonu Rometa masz ochotę wystartować w daleką podróż, to znaczy że wsiadłeś na 125 ADV FI. To tylko „125” ale jedyna w swoim rodzaju.

Miny ludzi, którym często-gęsto musiałem tłumaczyć, że dosiadam Rometa, a nie BMW, były bezcenne. Być może dali się zwieść trzem kufrom, łudząco przypominającym zestaw BMW Vario, a może to sprawka nietypowych dwóch przednich błotników i niebieskiego koloru? Jedno jest pewne: gdziekolwiek się zatrzymasz, ten motocykl będzie przyciągał uwagę.

ADV 125 FI jest ładny, ale też wygodny. Siedzi się na nim jak na rasowym turystycznym enduro. Dłonie łatwo trafiają na końcówki szerokiej kierownicy, a miękka i szeroka kanapa spodoba ci się podczas dłuższych podróży. Podnóżki świetnie wyglądają (są masywne, z wystającymi zębami) oraz znajdują się tam, gdzie powinny. Takie obserwacje mam przynajmniej ja – facet o wzroście 182 cm. Podczas jazdy nie będziesz narzekał na zbyt mocno ugięte nogi w kolanach. A pasażer(-ka)? Doceni szeroką kanapę, wygodne uchwyty i miękkie oparcie na kufrze.

Silnik jest niezbyt mocny, za to elastyczny i superoszczędny - potrafi spalić poniżej 3 litrów na setkę.

 

Rometowe gmole tak skutecznie osłaniają przód motocykla i kufry, że nie wyobrażam sobie sytuacji, w której nie wywiązałyby się ze swojego zadania. Gdyby je odpiąć, wskazówka wagi stojącego na niej motocykla zapewne spadłaby mocno w dół. Niestety, tylnych gmoli nie da się odkręcić, bo są jednocześnie mocowaniami kufrów.

A skoro o kufrach mowa – kupując ADV 125 dostajesz w standardzie trzy. Centralny jest największy i na tyle obszerny, że bez problemu zmieścisz w nim kask integralny, rękawice i kilka drobiazgów. Lewy jest nieco mniejszy. W prawym, tym po stronie wydechu, zmieścisz co najwyżej laptop lub parę ulubionych gazet. Wszystkie trzy są zamykane na dość solidne klamry i zabezpieczone zamkami. Musisz jednak pamiętać, że nie da się ich zdjąć z motocykla. Są przykręcone do stelaży zwykłymi śrubami.

Gniazdo Usb w kokpicie – dla mnie bomba! Podświetlenie zegarów możesz zmienić z niebieskiego na bursztynowe.

 

Największą wadą rometowego silnika jest moc. 10,5 KM z trudem wystarcza, żeby rozpędzić motocykl do 90 km/h, co oznacza, że na drodze od razu pojawisz się na celowniku kierowców tirów. Gdy załadujesz wszystkie kufry i pojedziecie w duecie, być może zaczną ci zagrażać nawet niektóre traktory. Nie pomagają ani płynnie i precyzyjnie działająca skrzynia biegów, ani lekko pracujące sprzęgło, ani to, że wspomniane 90 km/h osiągasz błyskawicznie. Sprzęt jest za wolny i już! Najlepszym pomysłem jest wobec tego chyba wybór jednej z bocznych dróg, tzn. takich, których tiry unikają.

Producent deklaruje, że zbiornik ma pojemność 14 l. Nie zdziw się jednak, że jeśli błyskająca kontrolka rezerwy zagoni cię na stację, zatankujesz tylko nieco ponad 8,5 l. Precyzja nie jest najmocniejszą stroną wskaźnika paliwa. Co ważne, tak duża rezerwa wcale nie oznacza, że będziesz częstym gościem na stacji benzynowej. 8,5 l paliwa wystarcza na przejechanie 290 km, co daje średnie zużycie paliwa na poziomie 2,9 l/100 km! Za ten wynik należą się tym większe brawa, że Romet nie miał u mnie taryfy ulgowej i jazda z zaciętym gazem była czymś całkiem normalnym.

Nie ma żartów – dwa przewody hamulcowe w przednim zacisku to nieomylny znak, że Romet jest wyposażony w CBS. ABS-u ciągle brak.

 

Gdybym miał wskazać najsłabszy punkt ADV-a, byłyby to hamulce. Zaciśnięcie klamki wymaga atletycznego uścisku, ale i ogromnej dłoni. Dlatego o wiele częściej będziesz korzystał z tylnego hebla, który działa na zaciski i w przednim, i w tylnym kole. System CBS działa, i to zaskakująco skutecznie.

ADV 125 FI był dla mnie dużym, ale przyjemnym zaskoczeniem. Wygląda i jeździ tak fajnie, że chętnie wybrałbym się nim w podróż dookoła... no może nie świata, ale Polski – na pewno.

 

Dane techniczne ROMET 125 ADV FI

Silnik:  jednocylindrowy, chłodzony powietrzem, rozrząd SOHC, dwa zawory na cylinder, wtrysk paliwa.
Przeniesienie napędu:  mechanicznie sterowane sprzęgło mokre, skrzynia pięciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem.
Śr. cylindra x skok tłoka  52,4 × 57,9 mm
Pojemność skokowa  125 cm3
Moc maks.  10,6 KM (7,8 kW) przy 7500 obr/min
Maks. moment obrotowy  9,2 Nm przy 6000 obr/min
Rama:   z rur stalowych.
Zawieszenia:  przód – widelec upside-down, tył – dwuramienny wahacz stalowy, centralny amortyzator. 
Hamulce:  przód – jedna tarcza, śr. 265 mm, tył – jedna tarcza, śr. 240 mm, zacisk jednotłoczkowy, CBS.
Rozmiary opon p/t  100/80-17 / 120/80-17
WYMIARY  
Rozstaw osi  1370  mm
Długość  2090 mm
Szerokość  865 mm
Wysokość  1205 mm
Cena  9 999 zł

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Majówkowy zawrót głowy, czyli motocross w Lidzbarku już za nami! 280 zawodników zapewniło emocje na torze podczas inauguracyjnych rund Orlen MX MP i Orlen MX PP.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ