Idź za głosem serca
Obu sprzętom bliżej do Lucky Luke’a niż do czarnych charakterów z Dzikiego Zachodu wlewających w siebie hektolitry whiskey. À propos picia: Harley spalił średnio 5,4 l/100 km, a Triumph o 0,8 l/100 km mniej. Niezbyt duże zbiorniki obu bike’ów (H-D 7,9 l, Triumph 9,1 l) wymuszają dość częste postoje.
Jeśli kochasz westernowe klimaty, oba te sprzęty ci przypasują. Rozum przemawia za Triumphem, mimo że kosztuje o ponad 2000 zł więcej niż Harley, ale serce...
Podsumowanie.
Zdeklarowanych harleyowców i tak nic nie powstrzyma przed postawieniem w garażu Forty-Eighta. Jednak nie ma się co oszukiwać – Harley zdążył się już postarzeć. Tyle że jego charakterowi nie przynosi to najmniejszej szkody.
Triumph ma swój charaterek, a do tego jest lepiej wykonany i bardziej zwraca uwagę. Przy czym różnica w cenie nie rzuca na kolana. Co ważne – przy każdym tankowaniu otoczy cię krąg ciekawskich. Jeśli zawsze chciałeś być celebrytą, bierz go w ciemno.
Harley-Davidson Sportster Forty-Eight - dane techniczne
Silnik chłodzony powietrzem, V2, pojemność 1202 cm3, moc 67 KM (49 kW) przy 6000 obr/min, maks. moment obrotowy 96 Nm przy 3500 obr/min, podwójna rama kołyskowa ze stali, widelec teleskopowy, wysokość kanapy 710 mm, opony 130/90 B16 i 150/80 B16, masa z paliwem 253 kg, pojemność zbiornika paliwa 7,9 l, prędkość maksymalna 180 km/h, przyspieszenie
0-100 km/h 5,3 s, cena od 55 000 zł.
Triumph Bonneville Bobber - dane techniczne
Silnik chłodzony cieczą, dwucylindrowy, rzędowy, pojemność 1197 cm3, moc 77 KM (57 kW) przy 6100 obr/min, maks. moment obrotowy 106 Nm przy 4000 obr/min, podwójna rama kołyskowa ze stali, widelec teleskopowy, wysokość kanapy 715 mm, opony 100/90-19 i 150/80 R16, masa z paliwem 244 kg, pojemność zbiornika paliwa 9,1 l, prędkość maks. 177 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h 4,9 s, cena 57 500 zł
Wykresy mocy i momentu
Moc maksymalna Harleya, mimo dostosowania jego silnika do wymagań normy Euro 4, pozostała niezmieniona, co potwierdziła hamownia. Wolna od bajerów w rodzaju różnych map zapłonu i ograniczeń w zależności od zapiętego biegu, V-dwójka daje z siebie wszystko.
Zupełnie inaczej rzecz się ma z nowo zaprojektowanym rzędowym twinem Bobbera. Na obu trybach pracy (Road i Rain) moc jest taka sama. Przy prędkości 200 km/h (do uzyskania tylko na hamowni) moc na dwóch najwyższych biegach jest kastrowana. Pełny power jest dostępny tylko na czwórce. Mimo to na szósce Bobber ma nieco więcej pary niż Forty-Eight. W czasie jazdy różnice są niemal niewyczuwalne. OPba silniki rysują piękne, równomierne krzywe z mocnym środkowym zakresem.
* – moc na wale korbowym, pomiary na hamowni Dynojet 250, maksymalny możliwy błąd ±5%