Z Andaluzji zima odeszła już na dobre. W T-shircie na grzbiecie, człowiek cieszy się tu słońcem i rozdziawia gębę ze zdziwienia, bo wygląda na to, że półki z częściami są w firmie z Milwaukee nieskończenie długie. Oto Harley – używając części, które świetnie znamy – znów wystrugał dwa nowe stylowe i pojechane sprzęty. Rodzina Sportsterow wzbogaciła się o Seventy-Two, a seria Softail o Slima. Na szczęście nowe w tych sprzętach są nie tylko nazwy.
Siodło w Seventy-Two ma 710 mm wysokości. To znaczy, że nawet jeśli masz 155 cm wzrostu poradzisz sobie z nowym Sportsterem. Rozrusznik, sprzęgło, jedynka i jazda! Kierownica zwana apehangerem, wąskie przednie koło i zaledwie 7,9-litrowy zbiornik paliwa – to (oraz oczywiście nazwa) sprawia, że Seventy -Two kojarzy się z legendarnymi sprzętami z lat 70. Ale zaraz! Skoro tak, dlaczego nazywa się Seventy-Two, a nie np. Little Joe – jak bohater amerykańskiego serialu „Bonanza” z tamtych czasów? „Seventy- -Two jest hołdem złożonym chopperom z lat 70. i Route 72 – ulubionej trasie cruiserów w Los Angeles” – twierdzą specjaliści od marketingu z H-D.
Maszyna naprawdę fajnie wygląda i tak też jeździ. Względnie krotko zestrojona skrzynia biegów sprzyja bezstresowemu nawijaniu kilometrów, nawet jeśli będzie to przelot autostradowy. Seventy-Two prowadzi się zdumiewająco precyzyjnie, a dzięki wąskim oponom dobrze wchodzi w zakręty, może się też pochwalić przyzwoitym prześwitem w złożeniu.
A teraz kilka kropli dziegciu do tej beczki miodu: spartańskie zawiasy, zaledwie przeciętne, pozbawione ABS-u hamulce i konieczność odwiedzenia dystrybutora co 130 km.
Portfel robi się Slim Komu zależy na zasięgu, pojemności skokowej oraz opinii supertwardziela, ten postawi na Slima. Choć będzie to decyzja bolesna dla portfela: Slim w podstawowej wersji kosztuje bowiem 79 830 zł, czyli o jakieś 34 000 zł więcej od Seventy-Two. Niemniej trzeba podkreślić, że zestawianie tych maszyn nie ma większego sensu. Bo Sportstery uchodzą za atrakcyjne cenowo Harleye dla początkujących, Softaile zaś to raczej klasa premium.
Harley-Davidson Sewenty-Two (XL 1200 V) | |
Dane techniczne | |
Budowa | chłodzony powietrzem, czterosuwowy, V2 45O, rozrząd DOHV, wałki rozrządu napędzane paskiem zębatym, dwa zawory na cylinder, smarowanie z suchą miską olejową, wtrysk, śr. gardzieli 45 mm, nieregulowany katalizator. |
Elektryka | alternator 357 W, akumulator 12 V/12 Ah |
Przeniesienie napędu | mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia pięciobiegowa, napęd wtórny paskiem zębatym, przełożenie wtórne 68:30 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 88,9 x 96,8 mm |
Pojemność skokowa | 1202 cm3 |
Moc maks. | 67 KM (49 kW) przy 5950 obr/min |
Maks. moment obr. | 96 Nm przy 3500 obr/min |
Podwozie | |
Rama | podwójna, kołyskowa, ze stali. |
Zawieszenia | przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 39 mm, tył – dwuramienny wahacz ze stali, dwa amortyzatory teleskopowe, regulowane wstępne napięcie sprężyny. |
Hamulce | przód – jedna tarcza, śr. 292 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy, tył – jedna tarcza, śr. 260 mm, pływający zacisk jednotłoczkowy. |
Koła | szprychowe ze stalowymi felgami |
Rozmiary felg | 2,15 x 21 / 3,0 x 16 |
Rozmiary opon | 80/90 H 21 / 150/80 H 16 |
Masy i wymiary | |
Rozstaw osi | 1525 mm |
Kąt główki ramy | 60O |
Wyprzedzenie | 134 mm |
Skoki zawieszeń p/t | 145/54 mm |
Wysokość siodła | 710 mm |
Masa z paliwem | 253 kg |
Poj. zbiornika paliwa/rezerwa | 7,95/3 l |
Cena | od 45 900 zł (gdy 1 euro = 4,1 zł) |