[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Honda CBR 1000 Fireblade z roku 2007 i 2017

Przez ostatnich 10 lat fani upalania na torze narzekali na niedobór mocy i elektroniki fireblade’a. Ku ich radości, w zeszłym roku Honda pokazała całkiem nowego litra – SC77. Rewolucja?

W 2004 roku flagowy przecinak Hondy w końcu dostał nowy silnik: 998 cm3, 172 KM i 115 Nm, dzięki czemu był w stanie skutecznie walczyć z konkurencją (Suzuki GSX-R 1000 K4 – 162 KM, Yamaha YZF-R1 RN12 – 175 KM, Kawasaki ZX-10R – 175 KM). Blady zyskał nowe życie, mimo że nie obeszło się bez zgrzytów – nowy bike nie był już tak trwały i bezawaryjny, jak poprzednicy. Dwa lata później wprowadzono kilka zmian w silniku (zmieniono głowicę, zawory oraz podniesiono maksymalny zakres obrotów) i w hamulcach (większe tarcze o średnicy 320 mm oraz nowy tylny zacisk). Ta wersja do dziś wygląda znakomicie, dlatego rzuciliśmy się na nią jak szczerbaty na suchary, żeby sprawdzić, jak bardzo FireBlade zmienił się przez 10 lat.

Jeśli wydaje ci się, że nowym fireblade’em spokojnie odjedziesz staremu, to możesz się mocno zdziwić.

REKLAMA

Wydaje się, że rewolucja zaczęła się dokładnie rok później – od modelu SC59. Znacząco różnił się on od poprzednika – wyższa moc (o 7 KM), niższa masa i nowa rama, która przypominała maszynę z MotoGP. Do tego nowa owiewka o specyficznym wyglądzie oraz umieszczony pod silnikiem (a nie, jak w poprzedniku, pod zadupkiem) komin wydechu. Niestety, SC59 borykał się z kilkoma słabościami; m.in. w ramach akcji serwisowej wymieniano docisk tarcz i przekładek oraz kosz sprzęgła (przy tej okazji do trzech lat przedłużono gwarancję na wał korbowy) oraz tak jak poprzednik lubił łyknąć trochę oleju, co w „900” było nie do pomyślenia.



REKLAMA

REKLAMA

Co ciekawe, najnowszy Blady (typ SC77; patrz: raport z jazdy, „Motocykl” 3/2017) przejął sporo z wersji SC59. Jednak nie ma się co oszukiwać – w gruncie rzeczy jest to zupełnie nowa konstrukcja. Żeby daleko nie szukać: rama schudła aż o 2,2 kg, a dzięki nowej konstrukcji poprawiono poręczność i prowadzenie. Inżynierowie mieli przecież aż 9 lat na przemyślenie, co ulepszyć.

Dwa światy

Niewiele trzeba przejechać, żeby zauważyć, jak bardzo różne są te motocykle. Zbiornik paliwa SC57 mocno rozpycha kolana oraz wymusza ostry kąt ich ugięcia. Bak wersji SC77 wydaje się dłuższy, a pozycja mniej pochylona. Wąska talia SC77 jest jak objawienie – wyraźnie ułatwia ona balansowanie ciałem w czasie ostrzejszej jazdy po winklach. Na starszym Bladym było z tym trudniej. Ceną, jaką trzeba było zapłacić za taką ergonomię, jest o 2 l mniejszy zbiornik paliwa. Ale to nie ma większego znaczenia, bo nowy mniej pali.

REKLAMA



REKLAMA

Nie było przeproś – musieliśmy pojechać na tor. Największą różnicę odczułem na długim łuku w prawo, na którego końcu trzeba było dość mocno dohamować w złożeniu, aby przerzucić motocykl w lewy zakręt. Na SC77 ten manewr był znacznie łatwiejszy.

Żeby nie było wtopy, obie maszyny dostały takie same opony – Dunlopy Roadsmart III. W czasie hamowania w złożeniu nowy Blady wykazywał słabszy moment prostujący, a do tego był znacznie precyzyjniejszy i łatwiej wchodziło się w nim w naprzemienne winkle. Z kolei na SC57 bez przerwy miałem wrażenie, że moje reakcje są o mgnienie oka spóźnione. To znikało, gdy zwolniłem, ale przecież nie o to chodzi w tej zabawie! Nie można tu pominąć ABS-u na winkle i kontroli trakcji zamontowanych w SC77.

REKLAMA

2007

2017

W SC57 Honda po raz pierwszy zastosowała litrowy silnik i to był strzał w dziesiątkę – to jedyny w historii FireBlade, który zdobył mistrzostwo świata WSBK. Dokonał tego James Toseland.

FireBlade SC77 jest oferowany również w bardziej wypasionej wersji SP, która ma odkuwane felgi oraz półaktywne zawieszenia Öhlinsa.

Nie ma wstydu – wyświetlacz SC57 może i nie porywa urodą, ale jest czytelny oraz dostarcza niezbędnych informacji.  Widać, że minęło 10 lat. Niezła funkcjonalność i większe możliwości wyświetlacza TFT tylko cieszą. Co do urody, zdania nadal są podzielone.
Ósma generacja, czyli SC57, ma tarcze hamulcowe o średnicy powiększonej do 320 mm, co w połączeniu z radialnymi zaciskami do dziś robi dobrą robotę. Hamulce z czterotłoczkowymi zaciskami Tokico pozostały w modelu 2017 praktycznie bez zmian. Największą różnicę robi ABS z opcją na winkle.
W 2007 roku wszystkie przełączniki były na swoim miejscu. I komu to przeszkadzało? Teraz zamieniono miejscami kierunkowskazy z klaksonem.  Quickshifter umożliwia również redukowanie bez użycia sprzęgła. Najbardziej docenisz go, jeśli wybierzesz się na tor wyścigowy. 

Jazdy testowe odbywały się na suchym torze, ale było tak zimno, że opony ledwo co się rozgrzały. Mimo to na nowym Bladym nie stresowałem się ani hamowaniem w złożeniu, ani ostrym odkręcaniem gazu na wyjściach z zakrętów. W normalnych temperaturach oraz gdy bike śmiga na slickach powinno z tym być jeszcze łatwiej.

Tak czy siak, ostatni Fire­Blade imponuje własnościami prowadzenia. Natomiast rozbudowana elektronika, a nawet większa moc silnika schodzą na dalszy plan. Docenisz je albo w czasie track daya (moc silnika, kontrola trakcji, sprzęgło antyhoppingowe, quickshifter), albo w sytuacjach podbramkowych (ABS).

Co do podstawowych założeń, to już SC57 miał wszystko, co składa się na kapitalny motocykl. Dlatego w nowym pozostawiono wiele detali technicznych starego albo zostały one przejęte z niewielkimi modyfikacjami. Wystarczy spojrzeć na radialne zaciski hamulcowe albo wahacz Unit Pro-Link, który stanowi kompaktowe połączenie wahacza, systemu dźwigni i amortyzatora.



REKLAMA

REKLAMA

Stary, ale jary

W żadnym razie nie można powiedzieć, że silnik napędzający SC57 jest przestarzały. W końcu James Toseland ostatni tytuł mistrzowski dla Hondy wywalczył w WSBK właśnie w 2007 roku! Tyle że konstrukcja odstaje pod względem mocy od współczesnych maszyn.

REKLAMA

O niezłym potencjale tego silnika świadczy to, że wystarczyło niewiele zmian, aby silnik SC57 stał się odpowiedni do napędu kilku modeli Hondy: od CB 1000 R, przez CB 1000 F i CBF 1000, po nowy CB 1000 R. Tam będzie miał moc 145 KM.

Dane techniczne

  Honda FireBlade z 2007 r. Honda FireBlade 2017 r.
Silnik    
Budowa czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy  czterocylindrowy, czterosuwowy, rzędowy 
Wtrysk, śr. gardzieli 4 x 44 mm 4 x 48 mm
Sprzęgło wielotarczowe, mokre wielotarczowe, mokre, z antyhoppingiem
Śr. cylindra x skok tłoka 75 x 56,5 mm 76 x 55 mm
Pojemność skokowa 998 cm3 999 cm3
Stopień sprężania 12,2:1 13:01
Moc maks. 172 KM (126,4 kW) przy 11 250 obr/min 192 KM (141 kW) przy 13 000 obr/min
Maks. moment obrotowy 115 Nm przy 10 000 obr/min 114 Nm przy 11 000 obr/min
Podwozie    
Rama grzbietowa z aluminium grzbietowa z aluminium
Widelec/śr. goleni upside-down/43 mm upside-down/43 mm
Amortyzator skrętu elektrohydrauliczny elektrohydrauliczny
Śr. tarcz ham. p/t 320/220 mm 320/220 mm
Systemy wspomagające ABS, kontrola trakcji
Rozmiary felg p/t 3,50 x 17 / 6,00 x 17 3,50 x 17 / 6,00 x 17
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 190/50 ZR 17 120/70 ZR 17 / 190/50 ZR 17
Opony Dunlop Roadsmart III Dunlop Roadsmart III
Wymiary i masy  
Rozstaw osi 1400 mm 1405 mm
Kąt główki ramy 66,3° 66,8°
Wyprzedzenie 100 mm 96 mm
Skoki zawieszeń p/t 120/135 mm 120/137 mm
Wysokość kanapy 810 mm 820 mm
Masa z paliwem 205 kg 198 kg
Ładowność 180 kg 178 kg
Poj. zbiornika paliwa 18 l 16 l
Przeglądy co 6000 km 12 000 km
Cena  58 900 zł 70 500 zł
1 – pomiary własne, 2 – cena nowego motocykla w malowaniu Repsol w 2007 r.
Wykres mocy i momentu obrotowego
Wyższa moc maksymalna z takiej samej pojemności często idzie w parze z załamaniem momentu obrotowego. SC77 nie jest wyjątkiem. Dzięki temu, że silnik wyżej kręci, można było zastosować krótsze przełożenia, co częściowo zneutralizowało osłabienie na niskich obrotach.
Od 100 km/h SC77 jest górą, także pod względem elastyczności na szóstym biegu. Krzywa mocy i momentu obrotowego SC57 pokazują dobitnie, dlaczego to jego silnik jest wykorzystywany jako napęd nowego nakeda (CB 1000 R).

Pomiary własne

  HondaFireBlade 2007  Honda Fireblade 2017 
Prędkość maksymalna* 287 km/h 293 km/h
Przyspieszenia  
0-100 km/h 3,2 s 3,2 s
0-140 km/h 4,9 s 4,7 s
0-200 km/h 8 7,3 s
Elastyczność  
60-100 km/h 3,5 s 3,8 s
100-140 km/h 3,3 s 3,0 s
140-180 km/h 3,4 s 3,0 s
Zużycie paliwa szosa 5,5 l/100 km 4,9 l/100 km
Teoretyczny zasięg szosa 327 km 327 km
* – dane producenta  

zobacz galerię

Zobacz również:
Każda z tych małych rakiet może zostać twym świetnym kumplem, pytanie brzmi tylko jakiego towarzysza potrzebujesz: spokojnego, godnego zaufania czy też lekko szalonego. W wyborze z pewnością pomoże ci nasz test porównawczy sportowych trzysetek.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA