REKLAMA

Honda CBR 1100 Blackbird [MOTOCYKL UŻYWANY]

To jedna maszyn, która w latach 90. brała udział w rywalizacji o to, kto pierwszy złamie barierę 300 km/h. Honda szybko odpuściła temat, Mimo to pozostawiła na rynku znakomity motocykl do szybkiej turystyki.

Na jednoczęściowej kanapie jest sporo miejsca również dla pasażera.

Ten motocykl miał być legendą. W momencie pojawienia się na rynku był najmocniejszą maszyną seryjną. Jej 164 KM miały spowodować, że zostanie złamana granica 300 km/h, ale nigdy to się nie stało – zabrakło niewiele: zaledwie 15 km/h. Dzisiaj Blackbird jest znakomitym wyborem, jeśli szukasz niedrogiego, bezawaryjnego motocykla do szybkiej turystyki.

Czterocylindrowy silnik Hondy CBR 1100 Blackbird jest trwały i niezawodny, ale jeśli podczas oględzin stwierdzisz głośną pracę łańcuszka rozrządu, możesz być pewien problemów z napinaczem. Wymiana tego elementu ucisza hałas. Drugim niepokojącym objawem, który może pojawić się podczas oględzin maszyny używanej może być głośna praca kosza sprzęga. Nie ma powodu do niepokoju – ten typ po prostu tak ma.

 

Sport i turystyka
Mimo sporej mocy, Blackbird jest maszyną sportowo-turystyczną, dlatego tak wiele z nich ma zestawy kufrów.
Niespotykana dziś pojemność
Początkowo w zbiorniku mieściły się 22 litry paliwa. Pojawieniu się wtrysku paliwa w 1999 r. towarzyszył wzrost pojemności do 24 litrów.

 

Zobacz również: a może kręcą cię chopperowe klimaty? Z drugiej ręki polecamy Harleya Davidsona XL 1200 CA. 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Na początku kariery Blackbirda problemy sprawiał regulator napięcia. Zakładam jednak, że w motocyklu, który dziś może mieć już ponad 20 lat, został on dawno wymieniony. Od czasu do czasu pojawiały się w sieci informacje o problemach z alternatorem, za co winę zwykle ponosiło podłączenie zbyt wielu pożeraczy energii. Miejscem, w które warto zajrzeć podczas kupna maszyny używanej, jest główka ramy, a konkretnie jej łożyska. Na tym kończą się typowe przypadłości tego modelu.

Pomysł maszyny z silnikiem sztywno przykręconym do sporej aluminiowej ramy został przejęty z CBR 900 RR. W tym przypadku drgania udało się wyeliminować, stosując dwa wałki wyrównoważające. Jak na swoje czasy, motocykl prowadził się precyzyjnie. Przy masie ponad 250 kg zadziwiająca jest jego poręczność. Twarde tłumienie zawieszeń gwarantuje utrzymanie stabilnego toru jazdy. Pamiętaj, że widelec nie ma żadnej regulacji, a w amortyzatorze zmiana napięcia wstępnego sprężyny – konieczna przy jeździe z pasażerem – nie jest łatwa.

Przy wyborze tej maszyny koniecznie rozejrzyj się za modelami z wtryskiem paliwa, czyli wyprodukowanymi po 1999 roku. Po prostu są one oszczędniejsze, a charakterystyka pracy czterocylindrowej jednostki napędowej płynniejsza.

 

Historia modelu

1997 To było pełne zaskoczenie. Honda Super Blackbird (typ SC 35) z silnikiem o mocy 164 KM zaliczała się do najmocniejszych maszyn w swojej klasie. Warto wiedzieć, że motocykle z tego okresu sprowadzone z Niemiec mogą być zdławione do 98 KM. Za zasilanie czterocylindrowca odpowiadała bateria gaźników Keihin.

1999 W układzie zasilania pojawia się wtrysk paliwa, a w układzie wydechowym trójdrożny katalizator. Moc spada do 150 KM, ale system Ram Air (doładowanie przy dużych prędkościach) ma pozwolić osiągnąć 164 KM. Sprzęgło, wałki rozrządu, układ hamulcowy, widelec i tylna lampa zostają poddane drobnemu liftingowi. Nowości to immobiliser i 24-litrowy zbiornik paliwa (wcześniej 22 litry).

2001 Moc maksymalna wynosi teraz 152 KM. Największe zmiany dotyczą kokpitu. Część analogowych zegarów zastąpiły wyświetlacze LCD. Miłośnicy turystyki docenią wyższą szybę.

2006 Zakończenie produkcji.

 

1997
Prosty, czytelny i całkowicie analogowy. Tak wyglądał kokpit w momencie debiutu Hondy Blackbird.
2001
Wszystko zmieniło się cztery lata później, gdy w kokpicie pojawiły się wyświetlacze LCD.

 

Zobacz również: oto dwa znakomite motocykle dla początkujących, w bardzo dobrej cenie. Poznaj wady i zalety Suzuki SV 650 i Yamahy MT-07. 

 

REKLAMA

 

Na długich trasach spodoba ci się szyba dość dobrze chroniąca przed pędem powietrza (choć wielu właścicieli zamienia ją na akcesoryjną, jeszcze wyższą) i pozycja za kierownicą wręcz perfekcyjnie skrojona dla osób o wzroście do 1,80 m. Motocykle z drugiej ręki często są wyposażone w akcesoryjne zestawy kierownic podwyższonych lub jednoczęściowych.

Podczas jazdy próbnej nie daj się zaskoczyć hamulcom. Dzięki układowi CBS (Combinated Brake System) naciśnięcie dźwigni lub pedału hamulca powoduje uaktywnienie wszystkich trzech zacisków. W efekcie motocykl zatrzymuje się błyskawicznie. Jest to tym ważniejsza informacja, że wiele z tych maszyn jeździ obciążonych zestawem trzech kufrów. W takich przypadkach wiele hebli najzwyczajniej w świecie wymięka. Niepozorny wygląd Honda rekompensuje wysoką jakością wykonania i znakomitym prowadzeniem. To, że do pokonania bariery 300 km/h zabrakło kilkunastu kilometrów na godzinę, dzisiaj nie ma już większego znaczenia.

 

Dane techniczne
Honda CBR 1100 XX (SC35, rok 2005)

Przeniesienie napędu: hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia sześciobiegowa, napęd tylnego koła łańcuchem O-ring.
Śr. cylindra x skok tłoka 79 x 58 mm
Pojemność skokowa 1137 cm3
Moc maks. 152 KM (112 kW) przy 9500 obr/min
Maks. moment obrotowy 119 Nm przy 7300 obr/min
Rama: grzbietowa z aluminium
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, średnica goleni 43 mm, tył – dwuramienny wahacz aluminiowy, centralny amortyzator mocowany systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyny i tłumienie odbicia.
Hamulce: przód – dwie tarcze o średnicy 310 mm, zacisk trzytłoczkowy, tył – jedna tarcza o średnicy 256 mm zacisk trzytłoczkowy, zintegrowany układ hamulcowy.
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1490 mm
Kąt główki ramy 65°
Wyprzedzenie 99 mm
Wysokość kanapy 800 mm
Masa z paliwem 257 kg
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa 23/4 l
WYMIARY I MASY  
Prędkość maksymalna 290 km/h
Przyspieszenie 0–100 km/h 3,0 s
Elastyczność 60–100 km/h 4,8 s
Średnie zużycia paliwa  5,7 l/100 km

 

 

 

zobacz galerię

Zobacz również:
Co powstanie, gdy w ramę uniwersalnej „600” wciśniesz litrowy silnik z maszyny sportowej? Znakomity i trwały motocykl do turystyki. Oto Honda CBF 1000.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA