Honda CRF 1100 L Africa Twin. Którą wersję kupić?

Którą wersję Hondy CRF 1100 L Africa Twin wybrać? Tą tańszą, a może tą doposażoną na maksa? Sprawdziliśmy. Zawsze sprawdzamy!

Honda CRF 1100 L Africa Twin, Honda CRF 1100 L Adventure Sports ES DCT Fot. FACT, Jörg Künstle

Różnica w cenie wynosi aż 18 700 zł. czy warto dopłacić taką kasę?

Różnica w cenie między wersją podstawową (58 900 zł) a najbardziej wypasionym modelem Adventure Sports ES DCT (77 600 zł) wynosi aż 18 700 zł. To całkiem sporo kasy. Przy czym mówimy tu o cenach w promocji pod hasłem „Taniej już nie będzie”. Pytanie – czy warto? – nasuwa się samo.

Jedną różnicę między obiema wersjami Hondy Africa Twin widać od razu – wystarczy spojrzeć na zbiornik paliwa. W zwykłej Africe mieści on 18,8 litra paliwa, a w wersji Adventure Sports aż 24,8 litra. Większa pojemność oznacza, że bak jest wyższy, szerszy i bardziej rozłożysty. Ucieszy to na pewno globtroterów i fanów turystyki, wysokim zaś jeźdźcom nie będzie przeszkadzało. Przy normalnej jeździe Adventure może przejechać ponad 500 km na jednym tankowaniu. Wersja podstawowa nawinie ponad 100 km mniej. Ale przecież wszyscy dobrze wiemy, że niewielu ma odpowiedni tyłek i pęcherz, żeby przejechać nawet taki dystans bez postoju. Pojemność zbiornika ma większe znaczenie, gdy przyjdzie ci błąkać się po rejonach oddalonych od cywilizacji.

Co oczywiste, większy zbiornik oznacza większą masę. A jeśli doliczyć do tego automatyczną skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem (DCT) oraz półaktywne zawieszenie, to zatankowane pod korek Hondy dzielą aż 22 kg – 253 : 231 kg. Dużo? Mało? Na bezdrożach całkiem sporo. W takich warunkach dodatkowa masa i większe gabaryty nie ułatwią ci życia. Podobnie jeśli jesteś niezbyt wysoki lub nie należysz do mocno zbudowanych.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Honda CRF 1100 L Adventure Sports ES DCTFot. FACT, Jörg Künstle
Honda CRF 1100 L Africa TwinFot. FACT, Jörg Künstle

Linia zbiornik paliwa – kanapa: zbiornik Adventure Sports (niebieski) mieści prawie 25 litrów wachy, dlatego musi być szeroki. Zwykła Africa Twin jest wyraźnie smuklejsza w talii.

Honda CRF 1100 L Africa Twin, Honda CRF 1100 L Adventure Sports ES DCTFot. FACT, Jörg Künstle

Regulowana wysokość kanapy bez użycia narzędzi to standard w obu Africach.

Honda CRF 1100 L Africa Twin, Honda CRF 1100 L Adventure Sports ES DCTFot. FACT, Jörg Künstle

Wyświetlacz TFT mają obie wersje. Obsługa nie jest najłatwiejsza, grzane manetki ma Adventure.

 

Zobacz również: Sprawdziliśmy, jak spisują się opony do turystycznych enduro (90% asfalt/10% off-road) w najpopularniejszym rozmiarze 120/70-19 / 170/60-17.

 

REKLAMA

 

Automatyczna skrzynia w Hondzie Africa Twin = wygoda

To wrażenie próbuje rekompensować wspomniana automatyczna skrzynia DCT. Na Africe Twin Adventure Sports lewa dłoń jest właściwie bezrobotna, bo uruchamia co najwyżej hamulec postojowy. Chyba że będziesz samodzielnie zmieniać przełożenia za pomocą guzików. W trybie D zmiana biegów następuje automatycznie. Po chwili przyzwyczajenia możesz jechać nawet w ślimaczym tempie (co może się przydać w off-roadzie).

Tryb D zestrojono turystycznie – skrzynia szybko przerzuca biegi na wyższe. Następuje to już przy 2000 obr/min, a motocykl cały czas spokojnie sunie na niskich obrotach. Na szczęście możliwa jest również jazda w bardziej dynamicznym tempie (tryb S), a także możesz samodzielnie zmieniać przełożenia za pomocą przycisków (palec wskazujący i kciuk lewej dłoni). W trybie S skrzynia redukuje bieg, gdy obroty spadną poniżej 3000/min. Wtedy Adventure nerwowo telepie się przez ronda, podobnie reaguje na gaz. W czasie spokojnej jazdy lepiej przejść na D lub zmieniać biegi manualnie.

 

Honda CRF 1100 L Adventure Sports ES DCTFot. FACT, Jörg Künstle
Honda CRF 1100 L Africa TwinFot. FACT, Jörg Künstle

Skrzynia biegów: automatyczna przekładnia DCT Adventure Sports sprawia, że klasyczna dźwignia zmiany biegów, jaką ma zwykła Africa Twin (u dołu), staje się zbędna.

Honda CRF 1100 L Adventure Sports ES DCTFot. FACT, Jörg Künstle
Honda CRF 1100 L Africa TwinFot. FACT, Jörg Künstle

Zawieszenia: elektronicznie regulowane z Adventure Sports robią robotę. W zwykłej wersji do regulacji wstępnego napięcia sprężyny amortyzatora służy pokrętło.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

HONDA CRF 1100 L AFRICA TWIN [ADVENTURE SPORTS ES DCT]

Silnik dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy.
Średnica gardzieli wtrysku 2 x 46 mm
Sprzęgło wielotarczowe, mokre [wielotarczowe, mokre, z antyhoppingiem]
Średnica cylindra x skok tłoka 92,0 x 81,5 mm
Pojemność skokowa 1084 cm3
Stopień sprężania 10,1:1
Moc maks. 102 KM (75,0 kW) przy 7500 obr/min
Maks. moment obrotowy 105 Nm przy 6250 obr/min
Poziom hałasu na postoju 95 dB(A) [92 dB(A)]
Rama podwójna, kołyskowa, ze stali.
Widelec/śr. goleni upside-down/45 mm
Śr. tarcz hamulcowych p/t310/256 mm
Systemy wspomagające ABS na winkle, kontrola trakcji
Rozmiary felg p/t 2,15 x 21 / 4,00 x 18
Rozmiary opon p/t 90/90 21 / 150/70 R 18
Opony Bridgestone A41 „G” [Metzeler Karoo Street]
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1575 mm
Kąt główki ramy 62,5°
Wyprzedzenie 113 mm
Skoki zawieszeń p/t 230/220 mm
Wysokość kanapy 1845–865 mm [855–875 mm]
Masa z paliwem 1231 kg [253 kg]
Ładowność 1212 kg [205 kg]
Poj. zbiornika paliwa 18,8 l [24,8 l]
Przeglądy co 12 000 km
Cena 58 900 [77 600] zł

 

WYKRESY MOCY I MOMENTU OBROTOWEGO*

Honda CRF 1100 L Africa Twin, Honda CRF 1100 L Adventure Sports ES DCTMotocykl


* – moc na wale korbowym, pomiary na hamowni rolkowej Dynojet 250, maksymalny możliwy błąd ±5%
Obie Hondy mają ten sam silnik, więc na wykresie są tylko dwie krzywe. Krzywa mocy (szczyt 101 KM) ma podręcznikowo liniowy przebieg, a wysoki moment obrotowy jest dostępny w szerokim zakresie. Osiągi zostały zmierzone na wale korbowym. Wynik na tylnym kole wykazałby przewagę wersji podstawowej, bo tę z DCT charakteryzują większe straty.

 

REKLAMA

 

POMIARY WŁASNE

AFRICA TWIN [AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS DCT]

Prędkość maksymalna 199 km/h*
Przyspieszenie  
0–100 km/h 3,9 s [3,8 s]
0–140 km/h 6,9 s [6,7 s]
Elastyczność  
60–100 km/h 4,4 s [4,9 s]
100–140 km/h 5,3 s [6,6 s]
140–180 km/h 7,6 s [9,9 s]
Zużycie paliwa  
Szosa 4,6 l/100 km [4,9 l/100 km]
Zasięg  
Szosa 409 km [506 km]
* – wg producenta  

 

Ile waży DCT?

„My jesteśmy normalni, żadnych udziwnień nie będzie” – ten cytat z filmu „Chłopaki nie płaczą” idealnie pasuje do podstawowej Afriki. Sprzęgło w lewej dłoni i jedynka w dół są tak naturalne, jak oddychanie. To sprawdzone rozwiązanie oznacza 10 kg mniej w stosunku do wersji z DCT. Niższa masa tak dobrze wpływa na elastyczność, że pod tym względem zwykła Africa Twin nieco zawstydza Adventure Sports. Za to ten kontruje przyspieszeniami. Automat przyspiesza dynamiczniej, chociaż jego przewaga jest minimalna.

Największą różnicę robią półaktywne zawieszenia. Narzędzia do ich regulacji mogą zostać w domu. Przykładowo dopasowanie do potrzeb wstępnego napięcia sprężyn w Adventure Sports odbywa się szybkimi kliknięciami. W przypadku tłumienia wygląda to zupełnie inaczej – trzeba się zagłębić w menu wyświetlacza TFT.

Jednak możliwości regulacji jest niezbyt wiele. Mianowicie można zmieniać tłumienie obu zawiasów, jak również osobno każdego z nich. Upierdliwością jest brak zaprogramowanego ustawienia podstawowego poszczególnych trybów jazdy i dostosowanych do nich ustawień podwozia jako punktu wyjścia do zmian. Zanim znajdziesz optymalne dla siebie ustawienie zawieszeń, musisz wykonać kilka prób. Nie da się tego zrobić szybko oraz intuicyjnie. Przewaga dzięki technice? Tu niekoniecznie. Bo podstawowa Africa ma co prawda mniej ustawień i możliwości niż Adventure, ale jej fabryczny setup nie daje powodów do narzekań.

 

Zobacz również: postanowiliśmy sprawdzić jak spisuje się Honda CRF 1000 L Africa Twin na dystansie 50 000 km. Oto wyniki. 

 

REKLAMA

REKLAMA

 

WYPOSAŻENIE

HONDA AFRICA TWIN / AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS ES DCT

KOMPUTER POKŁADOWY  
obsługa z kierownicy, wyświetlacz TFT
spalanie średnie/chwilowe P/P
średnia prędkość/czas podróży P/–
zasięg P
temp. zewnętrzna/silnika P/P (stopnie/belka)
wskaźnik zapiętego biegu P
wskaźnik poziomu paliwa P
zegarek P
SILNIK/ZAWIESZENIE  
kontrola poziomu oleju bagnet
półaktywne elektroniczne zawieszenie –/P
liczba map zapłonu 4
ERGONOMIA  
wysoka szyba/regulacja 155 cm za dopłatą, brak regulacji / w standardzie 156–162 cm, 5 stopni regulacji
wysokość kanapy dwie pozycje – 845/865 mm / dwie pozycje – 855/875 mm
Osłona rąk P
regulacja klamek hamulec/sprzęgło – i P / P i –
BAGAŻ  
zintegrowane mocowanie kufra P
bagażnik P
DODATKOWE WYPOSAŻENIE  
tempomat P
skrzynia biegów konwencjonalna / DCT
światła dzienne P
doświetlenie zakrętów – /P
gniazdko elektryczne P
P = jest; – = brak  

 

Na bogato

Miłośnicy dalekiej turystyki zapatrzeni w najnowsze osiągnięcia motocyklowej elektroniki otrzymują w postaci Adventure’a świetnego, ale też drogiego towarzysza podróży. Jeśli natomiast tego nie potrzebujesz, a zaoszczędzone pieniądze wolisz wydać na paliwo, to podstawowa wersja Afriki Twin sprawi ci wiele radości.

 

NASZYM ZDANIEM

Różnica między Africami jest spora, co przekłada się na cenę. Niemniej trzeba powiedzieć, że prawie o 19 tys. zł tańszy model podstawowy nie daje powodów do narzekań, nie brakuje mu niczego. Pod względem wyposażenia dzieli je wiele: skrzynia biegów DCT, elektronicznie regulowane zawieszenie czy światła doświetlające zakręty. Mimo to, jeśli chodzi o jazdę, podstawowa Africa Twin nie robi tak naprawdę niczego gorzej niż wersja Adventure Sports, i to za dużo niższą cenę.

 

Honda CRF 1100 L Africa Twin, Honda CRF 1100 L Adventure Sports ES DCTFot. FACT, Jörg Künstle

 

 

 

 

Zobacz również:
Hayabusa bez wątpienia stała się ikoną stylu – tytuł najszybszego motocykla seryjnego zobowiązuje. Jednak jeśli spodziewasz się krwiożerczej bestii, czyhającej tylko na twój błąd, to się zdziwisz. Hayabusa jest jak James Bond – łączy doskonałe maniery z zabójczą wprost skutecznością.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA