REKLAMA

Honda Gold Wing - kupujemy motocykl używany (opinia, awaryjność, dane techniczne, ceny)

Gold Wing, czyli Złote Skrzydło, od 1975 roku jest synonimem luksusu. Przed 45 laty serię zapoczątkował litrowy GL – jak Grand Luxe. Od tego czasu ten skrót jest synonimem niezawodności i trwałości. Wszystko co musisz wiedzieć o używanej Hondzie Gold Wing.

Honda GL 1800 Gold Wing (2001–2017)

Honda Gold Wing z dużym przebiegiem

Topowy turystyk Hondy (typ SC79) w porównaniu z poprzednikiem schudł o 40 kg i waży teraz 385 kg. Na dystansie 63 000 km nowy Gold Wing potrzebował dwóch akumulatorów i dość regularnej wymiany opon: gumy wytrzymywały niecałe 15 000 km. Często się zdarzało, że przy okazji przeglądu okresowego (co 12 000 km) trzeba było wymienić tylny kapeć. Pomimo jednoramiennego wahacza demontaż tylnego koła jest uciążliwy (tak jak w poprzedniku), a przez to drogi dla użytkownika. Na szczęście oprócz tego czyn­ności serwisowe ograniczały się do tankowania. Gold Wing nie jest pijakiem – średnio spalił 6,15 l/100 km, co przekłada się na konieczność odwiedzin na stacji benzynowej naj­później po 340 km.

Zalety

 minus  wysoki komfort
 minus  duża trwałość silnika
 minus  bardzo dobre osiągi i niskie spalanie

Wady

 minus  szybko zużywające się opony
 minus  drogi serwis
 minus  za słaba zębatka 5. biegu (wersje 2001–2017)

 

Honda Gold WingMotocykl
Honda Gold Wing 2018 kokpit Motocykl
Jak pilot myśliwca. Kokpit nowego Gold Winga oferuje sporo informacji, ale do jego obsługi musisz się przyzwyczaić.
Honda Gold Wing stacyjkaMotocykl
KEYLESS – kluczyk pozostaje w kieszeni, a zapłon uruchamiasz pokrętłem.

 

Historia Gold Winga

Honda Gold WingMotocykl


2001
Debiut modelu GL 1800. Napędza go zasilany wtryskiem paliwa sześciocylindrowy bokser o pojemności 1832 cm3 z rozrządem SOHC, dwoma zaworami na cylinder, mocą 118 KM, maksymalnym momentem obrotowym 167 Nm i masą z paliwem 402 kg. Do tego aluminiowa rama grzbietowa, masywniejsze zawieszenia i lepsze hamulce (ABS w opcji).

2004 Debiut Valkyrie Rune, limitowanej edycji radykalnego cruisera bazującego na silniku i ramie Gold Winga.

2006 Do kokpitu wersji na USA trafia nawigacja GPS, do tego dochodzą podgrzewane manetki oraz siedzenia. Gold Wing jako pierwszy motocykl na świecie dostaje poduszkę powietrzną.

2012 Największy lifting od 2001 roku. Odświeżony wygląd (lakier, owiewki), poprawiona aerodynamika i ochrona przed wiatrem, większe kufry boczne (o 3,5 litra każdy), nowy system audio (Dolby Surround) o mocy 80 W z wyjściem USB. Produkcja zostaje przeniesiona z USA do Kumamoto w Japonii.

2013 Debiut F6B, czyli baggera.

2014 Debiut futurystycznego cruisera F6C.

2015 Limitowana wersja z okazji 40-lecia modelu.

2018 Nowy model w 2 wersjach: podstawowej (bez kufra centralnego; następca F6B) oraz Tour z topcase’em. Przekonstruowany silnik (m.in. 4 zawory na cylinder), nowe zawieszenie oraz niższa masa. Dostępna jest wersja z automatyczną, siedmiobiegową skrzynią DCT.

 

Nieco bardziej szorstki bokser

Jedna uwaga – w wersji DCT musisz pamiętać o hamulcu postojowym, ponieważ z powodu automatycznego sprzęgła na postoju nie można zostawić motocykla na biegu. Hamulec (tak jak w maksiskuterach) jest uruchamiany za pomocą linki, co trochę nie pasuje do high-techu tego sprzęta. Można ruszyć z zaciągniętym hamulcem. Jeśli będzie się to zdarzało częściej, z pewnością przyczyni się do zużycia klocków tylnego koła, które u nas wytrzymały raptem 35 575 km.
Silnik najnowszego Gold Winga (kod fabryczny SC79) nie może się już pochwalić najbardziej jedwabistą pracą ze wszystkich silników motocyklowych. Na biegu jałowym sześciocylindrowy bokser pracuje nieco bardziej szorstko niż pierwsza „1800” z 2001 r. Całkowicie nowy bokser o pojemności 1833 cm3 dostał skomplikowane czterozaworowe głowice Unicam: każdy rząd cylindrów ma jeden wałek rozrządu, który obsługuje wszystkie 12 zaworów. Bez osłon rzędy cylindrów są bardzo zwarte. A to dzięki „kwadratowej” budowie: średnica cylindra i skok tłoka wynoszą po 73 mm.

 

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz także: A może mniejszy Gold Wing? - Używana Honda Pan European - wszystko co musisz wiedzieć zanim kupisz

Co do zestrojenia i charakteru, nowy Gold Wing tak jak poprzednik ma „silnik samochodowy”. Świadczą o tym wysoki moment obrotowy dostępny już od niższych obrotów (170 Nm przy 4500 obr/min) i raczej umiarkowana moc maksymalna (126 KM przy 5500 obr/min). Dla porównania: ponad dwa razy mniejszy trzycylindrowy silnik Yamahy MT-09 wyciska 115 KM przy 10 000 obr/min.

Honda Gold Wing Tour Airbag DCT
[w nawiasach: Gold Wing]

Silnik: chłodzony cieczą, sześciocylindrowy, czterosuwowy, bokser, rozrząd SOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchami, cztery zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk, średnica gardzieli 1 x 50 mm, regulowany katalizator z systemem dopalania spalin.
Elektryka: alternator 1100 W, akumulator 12 V/20 Ah.
Przeniesienie napędu: automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem, 7 biegów do przodu plus wsteczny [hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa plus wsteczny], napęd wałem.
Średnica cylindra x skok tłoka 73 x 73 mm
Pojemność skokowa 1833 cm3
Stopień sprężania 10,5:1
Moc maks. 126 KM (93 kW) przy 5500 obr/min
Maks. moment obr. 170 Nm przy 4500 obr/min
Rama: grzbietowa z aluminium.
Zawieszenia: przód – podwójny wahacz z aluminium, tył – jednoprzegubowy, jednoramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator z systemem dźwigni, elektronicznie regulowane tłumienie do- i odbicia oraz wstępne napięcie sprężyny [regulowane wstępne napięcie sprężyny].
Hamulce: przód – dwie tarcze, średnica 320 mm, zaciski 6-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 316 mm, 3-tłoczkowy zaciski pływający, kontrola trakcji [brak], ABS.
Koła odlane z aluminium
Rozmiar felg p/t 3,50 x 18 / 6,00 x 16
Rozmiar opon p/t 130/70 18 / 200/55 R 16
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1695 mm
Kąt główki ramy 59,5°
Wyprzedzenie 109 mm
Skoki zawieszeń p/t 110/105 mm
Wysokość kanapy 745 mm
Masa na sucho 383 [365] kg
Dopuszczalna masa całkowita 586 [570] kg
Poj. zbiornika paliwa 21,1 l

 

Jak nówka

„Silnika, który wygląda tak dobrze, jeszcze nie rozbierałem. Jakby miał przebieg 5000, a nie 63 000 km” – powiedział szef mechaników. Wszystkie podzespoły, które poddał pomiarom, zmieściły się w granicach tolerancji montażowej. Zużycie? To słowo obce jednostce napędowej nowego Gold Winga. Wałki rozrządu wyglądały doskonale. Minimalne ryski na cylindrach powstałe od pracy na zimno były widoczne, ale zupełnie nieszkodliwe. To samo dotyczyło śladów pracy na płaszczach tłoków.
Ogromna siedmiobiegowa skrzynia i olbrzymi kosz sprzęgła były niemal jak nowe. To kolejny dowód wysokiej trwałości i wytrzymałości. Mimo lekkich śladów pracy, także widełki przełączające były bez zarzutu. Mimo że rzędy cylindrów po obu stronach są symetryczne (tłoki z lewego rzędu mają oznaczenie L, a te z prawego – R), nie są one identyczne – chodzi m.in. o przesunięcie osi sworzni tłokowych. To o tyle ważne, że podczas zamiany stron zmieniłoby się położenie kieszeni zaworowych na tłokach. Podczas oparcia motocykla na bocznej stopce pierścienie zgarniające lewych tłoków zapobiegają przedostawaniu się oleju do komór spalania – typowa Honda, wszystko przemyślane do najdrobniejszego szczegółu.

Honda Gold WingMotocykl
Honda Gold Wing wał korbowyMotocykl
Wał korbowy. Waży 11,7 kg i ma długość zaledwie 37 cm. Po 63 000 km był w doskonałym stanie. Jedynie pojedyncze panewki wykazywały lekkie ślady tarcia. Korbowody to stan igła: ich górne łożyska sprawiały wrażenie prawie nieużywanych. Również stożkowe sworznie tłokowe z pełną grubością ścianki były bez zarzutu w mocniej obciążonej części środkowej.

Honda Gold Wing cylindryMotocykl
Honda Gold Wing tłokMotocykl
Cylindry/tłoki. Minimalny nagar na denkach tłoków – to wszystko. Na płaszczach tłoków (powłoka zmniejszająca tarcie) było widać lekkie przetarcia. Na gładziach cylindrów stwierdziliśmy ślady tarcia wynikające z pracy na zimno: widoczne, ale ledwie wyczuwalne i zupełnie nieszkodliwe.

Honda Gold Wing gniazda zaworowe / głowicaMotocykl
Honda Gold Wing zaworyMotocykl
Głowica/zawory. Zawory typu Unicam z dźwigienkami rolkowo-wahadłowymi (wydech) i wleczonymi (dolot) były w nienagannym stanie. Wszystkie 24 gniazda zaworów zachowały szczelność, brak zużycia wałków rozrządu.

Honda Gold Wing dźwigienka zaworowaMotocykl
Układ rozrządu. Honda konsekwentnie stosuje w swoich motocyklach układ rozrządu nazwany Unicam. Wszystkie dźwigienki sterujące zaworami ssącymi i wydechowymi po 63 000 km były w idealnym stanie!

Honda Gold Wing pompa olejuMotocykl
Honda Gold Wing sprzegłoMotocykl
Sprzęgło DCT. W podwójnym sprzęgle (dwa pakiety sprzęgłowe w jednym wspólnym koszu), dzięki wielu powierzchniom styku, miejscowy nacisk jest niewielki, a tym samym ślady współpracy kosza i tarcz są nieznaczne. Olbrzymia pompa oleju (u góry) wytwarza ciśnienie także do uruchamiania obu pakietów sprzęgła.
Honda Gold Wing skrzynia biegówMotocykl
Skrzynia biegów. Wszystkie koła 7-biegowej przekładni prezentowały się świetnie, a olbrzymi wałek przełączający oraz widełki były świeżutkie jak pierwszego dnia.
Honda Gold Wing ramaMotocykl
Rama i przednie zawieszenie są niezbyt odporne na uszkodzenia. Nawet niekoniecznie poważnie wyglądająca gleba może się zakończyć szkodą całkowitą.
 

REKLAMA

Wieczne życie Gold Winga

W zasadzie dotyczy to wszystkich podzespołów silnika: po przejechaniu 63 000 km były one w świetnym stanie. Przy okazji rozbiórki silnika wypadało dotrzeć zawory, wymienić uszczelki, zalać świeży olej i można było ruszać w dalszą drogę. Szacunek dla Japończyków za dbałość o wykończenie oraz wysoką jakość użytych materiałów. Niejeden europejski producent mógłby brać z nich przykład. Bokser napędzający Gold Winga jest obdarzony wiecznym życiem!
Ważne: nowy Gold Wing jest niezbyt odporny na uszkodzenia. W razie stłuczki (szczególnie uderzenie przodem) zniszczeniu ulega wahaczowe zawieszenie, które może uszkodzić silnik. Często taka przygoda kończy się szkodą całkowitą, dlatego przemyśl temat, zanim skusisz się na rozbitą sztukę.

Zobacz także: Największy konkurent Gold Winga - kupujemy używane BMW K 1600 GT

Honda Gold WingMotocykl
Znaczna większość awarii powstaje wyłącznie z winy użytkownika. Ta wersja boryka się z dwoma problemami: 1. za słaba zębatka piątego biegu; 2. szybko ząbkujące się opony.
Honda Gold Wing poduszka powietrznaMotocykl
2006 rok. Gold Wing jest pierwszym (i jak dotąd jedynym) motocyklem z poduszką powietrzną chroniącą motocyklistę.
Honda Gold Wing kokpit / zegaryMotocykl
Opanowanie funkcji wszystkich przełączników musi trochę potrwać. Na szczęście najważniejsze informacje widać jak na dłoni.

 

Jacek Ociepko, moim zdaniem

Znakomity silnik (jak w amerykańskiej ciężarówce), komfortowa pozycja za sterami, fajne hamulce i precyzyjne prowadzenie na autostradzie. Tego wszystkiego oczekuję od maszyny turystycznej. W tym przypadku w ogóle nie przeszkadza mi automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów, która idealnie pasuje do tego kredensu na kołach.

ŚREDNIE CENY TRANSAKCYJNE

  2019 2018
Gold Wing ABS 88100 82100
Gold Wing Tour ABS 103700 96600
Gold Wing Tour DCT & Airbag & ABS 114000 106300
Notowania dotyczą motocykli niewymagających napraw, będących w ruchu, wyposażonych standardowo, o przebiegu średnim w klasie, z oponami o zużyciu maksimum 50%. Dane stanowią pogląd firmy Eurotax na wartość motocykli.
Do GL-a 1800 nie masz co podchodzić bez 30 000 zł. Mniej więcej tyle kosztują maszyny z pierwszego roku produkcji (2001). W późniejszych sztukach wszystko zależy od wyposażenia i stanu. W przypadku najnowszej wersji (SC 79) trzeba mieć znacznie grubszy portfel oraz nieco szczęścia – niełatwo kupić najnowszą wersję Gold Winga z drugiej ręki.

zobacz galerię

Zobacz również:
To chyba najbardziej odjechany cruiser wszech czasów. Niepowtarzalny amerykański styl lat 40. łączy się w nim z najnowszą japońską techniką. Czy piękna Yamaha XV 1900 A Midnight Star to dobra propozycja motocykla używanego?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA