Gdy w 1987 roku Honda Transalp wyjeżdżała na drogi zachodniej Europy, w Polsce mało kto o niej wiedział. Stał jeszcze mur berliński, po naszych drogach jeździły MZ-ki, Jawy i rozpadające się WSK-i, a wszyscy posiadacze innych, „prawdziwych” motocykli znali się przynajmniej z widzenia.
Pierwsze XL-e 600 V, jak i inne nowoczesne motocykle z importu prywatnego, pojawiły się u nas na początku lat dziewięćdziesiątych. W większości były to kompletnie zajeżdżone lub powypadkowe parchy z lat osiemdziesiątych, mające jedną wspólną cechę – niską cenę. Niewielu zdawało sobie wtedy sprawę, że były to pieniądze wyrzucone w błoto, bo doprowadzenie tego czegoś do choćby przyzwoitego stanu musiałoby kosztować wielokrotność ceny zakupu. Na dodatek w tamtych czasach dostępność części zamiennych była kiepska. Natomiast nowe motocykle do prawie końca lat dziewięćdziesiątych sprzedawały się w śladowych ilościach.
Kokpit przez wszystkie lata jest prosty i czytelny.Pokazuje wszystko, co potrzeba. |
Wróćmy jednak do Transalpa. Było to pierwsze enduro z owiewką. Pomysł, choć u wielu wzbudził kontrowersje, okazał się trafiony i motocykl szybko zdobył miano turysty, który nie boi się nawet bardzo kiepskich dróg. W zamyśle konstruktorów miała to być lżejsza Africa Twin, którą planowano wypuścić rok później. Nie do końca się to udało, bo po premierze „Afryki” okazało się, że zatankowana na full jest cięższa tylko o około 20 kg.
średnie ceny transakcyjne | ||||||||
Typ | Moc | 2011 | 2010 |
2009 | 2008 |
2007 | 2006 | 2005 |
Translap XL 650 V | 53 KM | - | - | - | - | - | 15 600 | 14 200 |
Translap XL 700 V | 60 KM | 23 700 | 21 700 | 19 100 | 17 500 | 16 000 | - | - |
Translap XL 700 V Adv. | 60 KM | - | 22 100 | 19 300 | 17 800 | - | - | - |
Translap XL 700 V ABS | 60 KM | 25 400 | 23 200 |
21 500 | 18 800 | 17 000 |
- | - |
Translap XL 700 V Adv. ABS | 60 KM | - | 24 100 | 22 000 | 19 500 | - | - | - |
Można jeszcze dziś kupić u dealerów Hondy nowe „700” z roczników 2009, 2010, o roczniku 2011 nie wspominając. Używane maszyny z tych lat są o 7000-8000zł tańsze. |
||||||||
Notowania dotyczą motocykli niewymagających napraw, będących w ruchu, wyposażonych standardowo, mających przebieg zgodny ze średnim w klasie, z oponami wykazującymi maksimum 50% zużycia. Dane stanowią własny pogląd fi rmy Eurotax Glass’s na wartość. |
Silnik V2 Transalpa o pojemności 583 cm3 z trzyzaworowym rozrządem rozwijał spokojne 50 koni i był wzorem łagodności. Podwozie zapewniało wygodne podróżowanie dwóm osobom z odpowiednim bagażem. Na 1994 rok Transalp dostał nową owiewkę, zmodyfikowano też hamulce i parę innych detali. Jesienią 1997 roku produkcję XL-a 600 V przeniesiono z Japonii do Włoch, co na początku nieco odbiło się na jakości. Przy okazji tych przenosin motocykl dostał drugą tarczę hamulcową z przodu.
Od 1997 roku Transalp miał z przodu dwie tarcze hamulcowe(na zdj. XL 650 V produkowany od 2000 r.) |
Na przełomie wieków przyszedł czas na większą modyfikację. Silnik XL-a 650 V miał teraz pojemność 647 cm3 i o 3 KM więcej. Zupełnie nowe były plastiki, zbiornik paliwa, kanapa i kilka drobiazgów. Dwa lata po tych zmianach produkcję Transalpa przeniesiono do Hiszpanii (silnik był cały czas robiony w Japonii, nawet gdy motocykle produkowano we Włoszech).
Komentarze
Zobacz artykuł
~Motocykl Online, 2013-07-02 07:25:04
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?